Δεν αυξάνονται τελικά τα κόμιστρα χρήσης σχολικών λεωφορείων. Πρόκειται για θέμα το οποίο απασχόλησε έντονα το προηγούμενο διάστημα τους οργανωμένους γονείς και το υπουργείο Μεταφορών, ενώ είχαν γίνει σκέψεις για μερική επιχορήγηση του νέου ποσού. Πλέον, η νέα απόφαση του Υπουργείου Μεταφορών αφορά στην πλήρη επιχορήγηση του επιπρόσθετου κόστους, ούτως ώστε το μαθητικό κόμιστρο να παραμείνει στα ίδια επίπεδα με το περσινό σχολικό έτος. Η συνολική επιχορήγηση της αύξησης του κομίστρου, έχει υπολογιστεί στο 1,2 εκατ. ευρώ.
Σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση, το αρμόδιο υπουργείο, σε συνεργασία με τις Εταιρείες Παροχής Δημόσιας Υπηρεσίας Εσωτερικών Οδικών Επιβατικών Μεταφορών, στα πλαίσια της κοινωνικής πολιτικής τους και για την προώθηση των επιβατικών μεταφορών, αποφάσισαν ότι με την έναρξη της νέας Σχολικής Χρονιάς 2023-2024 θα προσφερθούν τρία νέου τύπου εισιτήρια διαρκείας με περαιτέρω έκπτωση ως ακολούθως:
- Για τα εισιτήρια διάρκειας 30 ημερών από την 1η ακύρωση, τα κόμιστρα θα ανέρχονται σε 10 ευρώ.
- Για τα εισιτήρια διάρκειας 90 ημερών από την 1η ακύρωση σε 25 ευρώ.
- Για τα εισιτήρια διάρκειας 180 ημερών σε 45 ευρώ και 360 ημερών σε 80 ευρώ.
Υπενθυμίζεται ότι τις προηγούμενες ημέρες το αρμόδιο υπουργείο άκουσε τις θέσεις της Παγκύπριας Συνομοσπονδίας Συνδέσμων Γονέων Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης σχετικά με την πρόσφατη αύξηση στα κόμιστρα των μαθητικών λεωφορείων. Στην απόφασή του σημαντικό ρόλο είχε και το επιχείρημα ότι η χρήση λεωφορείων, ιδιαίτερα από μαθητές, είναι επιθυμητή ώστε να καλλιεργηθεί η συνήθεια χρήσης λεωφορείων και στην μετασχολική ζωή τους ενώ ενδεχόμενη αύξηση του κόστους χρήσης των λεωφορείων δύναται να έχει τελικά αρνητικό αντίκτυπο στην επιβατική κίνηση. Εξάλλου, έχει αναφερθεί ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης στα λεωφορεία αποτελεί στρατηγικό στόχο για να επιτευχθεί η μείωση της συμφόρησης στους δρόμους και των ρύπων στην ατμόσφαιρα.
Για τα εισιτήρια διάρκειας 30 ημερών από την 1η ακύρωση, τα κόμιστρα αναμένεται ότι θα ανέρχονται σε 10 ευρώ, και για τα εισιτήρια διάρκειας 90 ημερών από την 1η ακύρωση, σε 25 ευρώ.
Περισσότεροι επιβάτες φέτος
Από τα στοιχεία του υπουργείου Μεταφορών προκύπτει μια αύξηση στη χρήση λεωφορείου κατά το τρέχον έτος, σε σύγκριση με το 2022. Συγκεκριμένα, οι αριθμοί επιβατών που διακινήθηκαν με λεωφορείο μέχρι τον Ιούνιο του τρέχοντος έτους καταγράφουν υψηλές αυξήσεις κάθε μήνα. Στη Λευκωσία, που είναι η επαρχία με τον μεγαλύτερο αριθμό επιβατών, ο Ιανουάριος κατέγραψε αύξηση της τάξης του 27%, 20% ο Φεβρουάριος, και 39% ο Μάρτιος. Πρόκειται για τον μήνα με τους υψηλότερους αριθμούς επιβατών λεωφορείων στην πρωτεύουσα. Διψήφια αύξηση καταγράφουν και οι υπόλοιποι μήνες, μέχρι τον Ιούνιο. Περισσότεροι οι επιβάτες και στα λεωφορεία της εταιρείας ΕΜΕΛ Λεμεσού, με αυξήσεις από 38% για τον Ιανουάριο, μέχρι 5% τον Ιούνιο. Οι υψηλότερες αυξήσεις καταγράφονται στην επαρχία Αμμοχώστου με τα λεωφορεία του ΟΣΕΑ να έχουν αυξήσει τους επιβάτες τους κατά μέσο όρο 48% σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Διψήφια νούμερα αύξηση καταγράφονται τόσο στην Πάφο όσο και στη Λάρνακα, ενώ σημαντικό έδαφος κερδίζουν τα υπεραστικά λεωφορεία Intercity, με αυξήσεις από 48% τον Ιανουάριο, μέχρι 28% τον Ιούνιο. Τα πιο πάνω στοιχεία είναι ενθαρρυντικά για τη χρήση λεωφορείου και την επιλογή μετακίνησης με μέσα μαζικής μεταφοράς, ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι ο δρόμος για επίτευξη του στόχου είναι μακρύς.
Ο στόχος
Όπως αναφέρθηκε και στην τελευταία συνέντευξη του αρμόδιου υπουργού Αλέξη Βαφεάδη στην «Κ», στο πλαίσιο της προσπάθειας για την πράσινη μετάβαση στις μεταφορές, ενθαρρύνεται μαζί με την ηλεκτροκίνηση και η χρήση λεωφορείων σε μεγαλύτερο βαθμό. Ο μακροπρόθεσμος στόχος είναι η μείωση της χρήσης του αυτοκινήτου, παρέχοντας ως λύση τη χρήση του λεωφορείου. Κάτι τέτοιο εκτιμάται ότι θα λύσει ταυτόχρονα και το θέμα της κυκλοφοριακής συμφόρησης στους κυπριακούς δρόμους. Σύμφωνα με τον υπουργό, το 2027 είναι χρονιά ορόσημο γιατί θα πρέπει μέσα σε αυτό το διάστημα να έχει καλυφθεί μεγάλο μέρος των στόχων της Κύπρου, ώστε να είναι σε θέση να ανταποκριθεί και να υλοποιήσει τους στόχους το 2030. Υπενθυμίζεται ότι ο νέος στόχος είναι ώστε η Κύπρος να είναι συμβατή με τις υποχρεώσεις της έναντι της Ευρωπαϊκής Ένωσης για μείωση της εκπομπής ρύπων κατά 32% σε σχέση με το 2005, (αντί 24% που ήταν ο αρχικός στόχος) μέχρι το 2030.