Παράπονα για κακή εξυπηρέτηση και συμπεριφορά γιατρών, για δυσκολία στην διευθέτηση ραντεβού αλλά και για ελλείψεις φαρμάκων έλαβε, μεταξύ άλλων, τους τελευταίους μήνες, το Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Ασθενών Κύπρου (ΟΣΑΚ). Όπως πρώτος έγραψε ο «Φιλελεύθερος», ένα από τα παράπονα που κατέγραψε το παρατηρητήριο τις τελευταίες εβδομάδες αφορά μια υπερήλικη γυναίκα η οποία θα υποβαλλόταν σε χειρουργική επέμβαση αλλά τελικά την έδιωξε ο γιατρός όταν η οικογένειά της ρώτησε για το κόστος της επέμβασης.
Συγκεκριμένα, μιλώντας στην «Καθημερινή», ο Πρόεδρος της ΟΣΑΚ, Χαράλαμπος Παπαδόπουλος, ανέφερε ότι το παράπονο λήφθηκε περί τα τέλη Αυγούστου από την οικογένεια της υπερήλικης γυναίκας. Με βάση τα όσα υποστηρίζει η οικογένεια, αρχικά, η υπερήλικη γυναίκα μετέβη σε συγκεκριμένο νοσοκομείο για να υποβληθεί σε επέμβαση ισχίου. Ωστόσο, λόγω της ηλικίας της οι γιατροί την συμβούλεψαν πως δεν χρειάζεται να μπει σε αυτή την διαδικασία καθώς θα ταλαιπωρείτο και πιθανόν να παρουσιάζονταν κάποιοι κίνδυνοι. Στη συνέχεια η οικογένεια απευθύνθηκε σε άλλο νοσοκομείο, εκτός ΓεΣΥ. Ο κ. Παπαδόπουλος διευκρίνισε πως με βάση το παράπονο, η κόρη της υπερήλικης είχε ζητήσει από τον γιατρό ενημέρωση για το τελικό κόστος της επέμβασης καθώς η διαχείριση του οικονομικού θα γινόταν ενδοοικογενειακά. Στη συνέχεια, ακόμα ένα άτομο της οικογένειας ζήτησε μια διευκρίνηση για το κόστος, με αποτέλεσμα ο γιατρός να συμπεριφερθεί με ανάρμοστο και αντιεπαγγελματικό τρόπο ενώ μάλιστα, σύμφωνα με τo παράπονο, την έδιωξε από το γραφείο του, σπρώχνοντάς την. Την επομένη δόθηκε εξιτήριο στην υπερήλικη, χωρίς να χειρουργηθεί.
Ο κ. Παπαδόπουλος τόνισε ότι το παράπονο έχει τεθεί ενώπιον του Υπουργείου Υγείας και ότι αναμένει την διερεύνησή του προκειμένου να δοθεί μια απάντηση στην οικογένεια. Την ίδια ώρα υποστήριξε ότι πολλές φορές οι αρμόδιοι δεν απαντούν στα παράπονα των ασθενών που τους προωθεί η Οργάνωση. «Αν δεν γίνει διερεύνηση ενός παραπόνου και τελικά δεν φέρει ευθύνη ο γιατρός τότε θα στιγματιστεί ο γιατρός και το νοσηλευτήριο. Αν όμως γίνει η διερεύνηση και πράγματι φταίει ο γιατρός τότε θα πρέπει να έχει συνέπειες», σημείωσε ο κ. Παπαδόπουλος.
Ακόμη ένα σοβαρό παράπονο που υποβλήθηκε στο Παρατηρητήριο αφορούσε τον θάνατο ασθενούς λόγω αμέλειας γιατρού μετά από χειρουργείο. Συγκεκριμένα, ο γιατρός δεν ακολούθησε τις οδηγίες του προσωπικού γιατρού της ασθενούς και μετά το χειρουργείο της έδωσε εξιτήριο, χωρίς να δοθεί ο σωστός χρόνος για έλεγχο της πηκτικότητας του αίματός της, με αποτέλεσμα η ασθενής να αποβιώσει λίγες μέρες αργότερα.
Άλλα παράπονα που καταγράφηκαν αφορούν προσωπικούς γιατρούς που δεν απαντούν οι ίδιοι τα τηλέφωνα αλλά οι γραμματείς τους, οι οποίοι μπορεί να ζητούν πληροφορίες που εμπίπτουν στα προσωπικά δεδομένα, και ειδικούς γιατρούς που δεν τηρούν τα ωράριά τους με αποτέλεσμα να δημιουργούνται λίστες αναμονής.
Σημειώνεται ότι τα παράπονα δεν προωθούνται όλα για διερεύνηση στους αρμόδιους φορείς, αλλά αποτελούν απλές αναφορές που δίνονται για καταγραφή, για το λόγο ότι πολλές φορές οι εμπλεκόμενοι, υπό τον φόβο της εκδικητικής συμπεριφοράς αλλά και της πεποίθησης ότι με την υποβολή επώνυμης καταγγελίας δεν πρόκειται να υπάρξει δικαίωση ή επειδή δεν επιθυμούν να δώσουν συνέχεια ή να εμπλακούν σε δικαστικές διαμάχες, αρνούνται να δώσουν τη συγκατάθεση τους για υποβολή επώνυμης καταγγελίας.
Τα παράπονα το τελευταίο τρίμηνο
Για το μήνα Αύγουστο το Παρατηρητήριο Δικαιωμάτων Ασθενών της ΟΣΑΚ έχει δεχθεί συνολικά 18 παράπονα. Ο μειωμένος αριθμός παραπόνων οφείλεται στις καλοκαιρινές διακοπές. Τα παράπονα αφορούσαν τη δυσκολία διευθέτησης ραντεβού σε σύντομο χρονικό διάστημα με ειδικούς γιατρούς εντός ΓεΣΥ. Επίσης παράπονα για φάρμακα και για το μικρό αριθμό επισκέψεων για φυσιοθεραπεία εντός ΓεΣΥ, καθώς και παράπονα που αφορούν παροχές του Κράτους για άτομα με άνοια που χρειάζονται συνεχή φροντίδα. Τέλος, κάποια παράπονα αφορούσαν την κακή εξυπηρέτηση από νοσηλευτήρια εντός ή εκτός ΓεΣΥ.
Για τον μήνα Ιούλιο, τα περισσότερα παράπονα αφορούσαν φάρμακα και θεραπείες και συγκεκριμένα ελλείψεις φαρμάκων ή φάρμακα τα οποία δεν έχουν ενταχθεί στον κατάλογο φαρμακευτικών προϊόντων του ΓεΣΥ. Επίσης, κάποια παράπονα αφορούσαν στην ταλαιπωρία που βιώνουν οι ασθενείς κατά την εξυπηρέτηση τους από τα νοσοκομειακά φαρμακεία, καθώς και τον μικρό αριθμό φυσιοθεραπειών που δικαιούνται οι ασθενείς. Περαιτέρω, υπήρξαν αναφορές για απόρριψη αιτημάτων και για μικρό αριθμό επισκέψεων σε ό,τι αφορά διάφορες υπηρεσίες του ΓεΣΥ, όπως η κατοίκον νοσηλεία και οι υπηρεσίες αποκατάστασης. Επίσης, υπήρξαν παράπονα για άρνηση έκδοσης παραπεμπτικών απο τους προσωπικούς ιατρούς.
Τον Ιούνιο τα περισσότερα παράπονα αφορούσαν θέματα συμπεριφοράς και εξυπηρέτησης απο γιατρούς και νοσηλευτικό προσωπικό, παράπονα για χρεώσεις του ΓεΣΥ, έξοδα για πρόσβαση σε θεραπείες και φάρμακα και θέματα πρόσβασης σε υπηρεσίες υγείας. Η ΟΣΑΚ έχει δεχτεί αναφορές για αυξήσεις στις συνεισφορές ορισμένων φαρμάκων εντός ΓεΣΥ, και παράπονα για χρεώσεις ειδικών γιατρών για επισκέψεις. Έχουν ληφθεί επίσης παράπονα για τον τρόπο εξέτασης αιτήσεων για συντάξεις ανικανότητας, επιδόματα και παροχές από αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς. Λήφθηκαν παράπονα για χρεώσεις στο σύστημα του ΓεΣΥ ως επίσκεψης, για τηλεφωνική επικοινωνία με ΠΙ για ανανέωση συνταγής, έκδοση παραπεμπτικού και άλλες ιατρικές οδηγίες. Υπήρχαν τέλος ορισμένα παράπονα για θέματα πρόσβασης σε ορισμένες ειδικότητες γιατρών του ΓεΣΥ που λόγω μειωμένου αριθμού, οι ασθενείς δεν βρίσκουν ραντεβού καθώς και παράπονα για τους περιορισμούς που υπάρχουν ακόμα στα επισκεπτήρια σε νοσηλευτήρια εντός και εκτός ΓεΣΥ.