ΠΗΓΗ: CNN
Η βύθιση του Τιτανικού στο παρθενικό του ταξίδι το 1912 οδήγησε σε διακρατικές συνομιλίες που κατέληξαν στη Σύμβαση για την ασφάλεια της ανθρώπινης ζωής στη θάλασσα (SOLAS), μια ναυτιλιακή σύμβαση που θεσπίστηκε το 1914 και, με τις ανάλογες τροποποιήσεις, ισχύει έως σήμερα.
Μετά την τραγωδία με το υποβρύχιο σκάφος Titan που στοίχισε τη ζωή σε πέντε ανθρώπους, οι ειδικοί υποστηρίζουν πως χρειάζεται νέο πλαίσιο κανόνων που θα διέπει τον τουρισμό «υψηλών τεχνολογιών».
Το «αβύθιστο» κρουαζιερόπλοιο
Όταν ο Τιτανικός απέπλεε από το Σαουθάμπτον, ήταν το μεγαλύτερο κρουαζιερόπλοιο του κόσμου, κατασκευασμένο με ναυτική τεχνολογία αιχμής για την εποχή και θεωρούμενο «ανίκητο» σε καιρικές συνθήκες και κακοτοπιές.
Ο Τιτανικός διέθετε διαμερισματοποίηση και πόρτες που έκλειναν αυτόματα και ήταν στεγανές, γεγονός που υποτίθεται ότι εξασφάλιζε ότι οποιοδήποτε ρήγμα στο κύτος δεν θα έθετε σε κίνδυνο ολόκληρο το πλοίο.
Ηταν τέτοια η πίστη στις δυνατότητες του πλοίου, ώστε οι κανονισμοί ασφαλείας ουσιαστικά αγνοήθηκαν. Είναι εξάλλου γνωστό πως ο Τιτανικός δεν διέθετε επαρκείς σωσίβιες λέμβους. Μετέπειτα έρευνα από τη βρετανική κυβέρνηση – υπό τη σημαία της οποίας ταξίδεψε ο Τιτανικός – διαπίστωνε ότι είχε συνολική χωρητικότητα σωστικών λέμβων μόνο για 1.178 άτομα, δηλαδή σχεδόν το ήμισυ των επιβατών του.
Σύμφωνα με τις ρυθμιστικές αρχές της Βρετανίας, η χωρητικότητα των σωστικών λέμβων ήταν συνάρτηση του εκτοπίσματος του πλοίου και όχι του αριθμού επιβατών, σύμφωνα με το ιστολόγιο της Βιβλιοθήκης του Κογκρέσου (LOC).
Παράλληλα, έρευνα της αμερικανικής βουλής των Αντιπροσώπων κατέδειξε πως η Ουάσιγκτον αποδεχόταν τους τότε υφιστάμενους ναυτικούς κανόνες της Βρετανίας και καλούσε στην παύση αυτών των πρωτοκόλλων, προβλέποντας πως τα πλοία που κατέπλεεαν σε αμερικανικά λιμάνια, θα έπρεπε να συμμορφώνονται στους αμερικανικούς κανονισμούς.
Μαθήματα από το Titan
Ειδικοί και ιστορικοί σημειώνουν πως το υποβρύχιο σκάφος Titan λειτουργούσε εκτός κανονιστικού πλαισίου – στο οποίο οδήγησε η βύθιση του Τιτανικού.
Παρότι η ιδιοκτήτρια εταιρεία OceanGate Expeditions διακήρυττε την ασφάλεια του βαθυσκάφους, οι καινοτομίες που περιλάμβανε η κατασκευή του, ξεπερνούσαν την ικανότητα των ρυθμιστικών αρχών να τις πιστοποιήσουν.
Επιπλέον, το Titan κινείτο σε διεθνή ύδατα και χωρίς «σημαία» κάποιας χώρας, εξηγεί ο Σαλ Μερκολιάνο, καθηγητής ναυτικής ιστορίας στο πανεπιστήμιο Κάμπελ της Βόρειας Καρολίνας.
«Οι σημαίες κρατών, όπως της Βρετανίας για τον Τιτανικό, ευθύνονται για τη διασφάλιση συμμόρφωσης των πλοίων με τη σημαία τους με τους κανονισμούς» αναφέρει η ΙΜΟ.
Το Titan δεν χρειαζόταν να συμμορφωθεί σε κανονισμούς ασφαλείας, καθώς επιχειρούσε σε διεθνή νερά. «Είναι μια γκρίζα ζώνη που αποκαλύπτεται στο φως της ημέρας» λέει ο Μερκολιάνο.
«Το δυστύχημα με τον Τιτανικό, πάνω από έναν αιώνα πριν, άλλαξε τους κανόνες. Είναι πιθανό πως, μετά την ενδόρρηξη του Titan και με το κενό στο ρυθμιστικό πλαίσιο που διέπει τον καταδυτικό τουρισμό σε διεθνείς ζώνες, το Titan θα αποδειχτεί καταλύτης για περαιτέρω ρύθμιση στον τομέα των υποβρύχιων σκαφών» τονίζει ο Περ Γουίμερ, Δανός εξερευνητής.
«Κάθε μέρα εμπιστευόμαστε τις ζωές μας στη μηχανική»
Ο Τζέιμς Κάμερον, σκηνοθέτης του Τιτανικού και παθιασμένος με τις καταδύσεις -που είχε ταξιδέψει 33 φορές στο ναυάγιο του θρυλικού κρουαζιερόπλοιου, αλλά και πολύ βαθύτερα στον Ωκεανό, στο πλαίσιο της αποστολής Deepsea Challenger, στην Τάφρο των Μαριανών- τόνισε, μιλώντας στο CNN, πως οποιοσδήποτε επιβιβάζεται σε ένα όχημα, πρέπει να είναι βέβαιος πως αυτό έχει περάσει από τις κυβερνητικές πιστοποιήσεις ασφαλείας.
«Κάθε μέρα εμπιστευόμαστε τις ζωές μας στη μηχανική. Μπαίνουμε σε ένα ασανσέρ και υποθέτουμε πως κάποιος κάπου έχει κάνει σωστά τη δουλειά του και όλα είναι πιστοποιημένα καταλλήλως. Πρέπει να παίρνουμε τις ίδιες προφυλάξεις όταν μπαίνουμε σε ένα υποβρύχιο» ανέφερε ο ίδιος.
Ο 68χρονος Καναδός σκηνοθέτης δήλωσε την κατάπληξή του λόγω ομοιότητας των δύο δυστυχημάτων. «Είμαι αποσβολωμένος εξαιτίας της ομοιότητας με την καταστροφή του Τιτανικού, όταν ο καπετάνιος είχε προειδοποιηθεί επανειλημμένα πως υπήρχε πάγος μπροστά στο πλοίο, μολαταύτα έπλευσε πρόσω ολοταχώς σε περιοχή με παγόβουνα νύχτα χωρίς φεγγάρι», τόνισε ο κ. Κάμερον κατά τη διάρκεια συνέντευξης που παραχώρησε αυτή τη φορά στο αμερικανικό τηλεοπτικό δίκτυο ABC News.
Πρόκειται για «πολύ παρόμοια τραγωδία, στην οποία οι προειδοποιήσεις αγνοήθηκαν» κι εκτυλίχθηκε «στην ίδια τοποθεσία»: αυτό είναι «απίστευτο», επέμεινε ο σκηνοθέτης της ταινίας Άβυσσος. «Είναι αληθινά σουρεαλιστικό»