
Το Facebook έδωσε το εναρκτήριο «λάκτισμα» στη σύγχρονη εποχή των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αλλά οι φιλοδοξίες της μητρικής εταιρείας Meta για ανάπτυξη την τελευταία δεκαετία δεν είχαν την ίδια επιτυχία. Αυτή τη φορά οι προσπάθειές της επικεντρώνονται στο καινούργιο «big thing» στον τομέα της τεχνολογίας: στα ανθρωποειδή ρομπότ.
Μια νέα ομάδα της Meta εργάζεται πάνω σε ρομπότ ικανά να κάνουν οικιακές εργασίες, σύμφωνα με πρόσφατο δημοσίευμα του Bloomberg. Αλλά ο ευρύτερος στόχος, σύμφωνα με το δημοσίευμα, είναι να δημιουργηθεί μια πλατφόρμα που θα μπορούν να χρησιμοποιούν άλλες εταιρείες για να κατασκευάζουν τα δικά τους ρομπότ – ένα επίτευγμα που θα καθιστούσε τη Meta ένα κρίσιμο κομμάτι της βιομηχανικής ρομποτικής.
Η Meta χρειάζεται μια τέτοια επιτυχία. Παρότι οι εφαρμογές κοινωνικής δικτύωσης έχουν αποδειχθεί εξαιρετικά δημοφιλείς, έχει χάσει τη μάχη για τον έλεγχο των συσκευών στις οποίες χρησιμοποιούνται αυτές οι εφαρμογές – δηλαδή στις συσκευές τηλεφώνων. Η Apple και η Google κυριάρχησαν γρήγορα στο τοπίο των smartphones στις αρχές της δεκαετίας του 2000, αφήνοντας ελάχιστα περιθώρια σε οποιονδήποτε άλλον, συμπεριλαμβανομένης της Meta.
Τώρα η Meta φαίνεται να προσπαθεί να διασφαλίσει ότι δεν θα χάσει ξανά την ευκαιρία. Κατά την τελευταία μισή δεκαετία έχει κάνει επιθετική είσοδο στον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης και στο metaverse για να προλάβει τις εξελίξεις στις νέες τεχνολογίες – αλλά και να ξεφύγει από τη σκιά του Facebook. Μια επέκταση στη ρομποτική θα ήταν ένα μεγάλο βήμα προς αυτόν τον στόχο.
Δεδομένο είναι ότι ο τεχνολογικός γίγαντας θα αντιμετωπίσει έντονο ανταγωνισμό. Η Tesla παρουσίασε το ανθρωποειδές ρομπότ Optimus στην περυσινή εκδήλωση για την παρουσίαση του Cybercab και η εταιρεία κατασκευής τσιπ Nvidia ανακοίνωσε νέα τεχνολογία τεχνητής νοημοσύνης που έχει σχεδιαστεί για την τροφοδοσία ρομπότ στην έκθεση Consumer Electronics Show τον Ιανουάριο.
Η μεγαλύτερη προσπάθεια της εταιρείας του Μαρκ Ζούκερμπεργκ να επεκταθεί πέραν του Facebook έγινε το 2021, όταν μετονομάστηκε σε Meta με απώτερο στόχο να επικεντρωθεί στο «metaverse», έναν ευρύ όρο για ψηφιακούς, κοινόχρηστους χώρους που αφορούν ως επί το πλείστον την εικονική πραγματικότητα.
Θέλησε έτσι να καταστήσει σαφές ότι η Meta είναι κάτι πολύ περισσότερο από μια απλή εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης: μια πλατφόρμα που θα καθορίσει τη νέα εποχή της πληροφορικής.
«Βρισκόμαστε στην αρχή του επόμενου κεφαλαίου για το Διαδίκτυο, και είναι το επόμενο κεφάλαιο και για την εταιρεία μας», αναφερόταν στην επιστολή του ιδρυτή το 2021, την οποία υπέγραφε ο Ζούκερμπεργκ.
Παρ’ όλα αυτά, σχεδόν μισή δεκαετία αργότερα το metaverse παραμένει εξειδικευμένο, σε αντίθεση με το πανταχού παρόν smartphone. Μόλις 7,7 εκατ. ακουστικά μεικτής πραγματικότητας αναμένεται να παραδοθούν παγκοσμίως το 2025, σύμφωνα με την εταιρεία έρευνας αγοράς International Data Corporation (IDC), σε σύγκριση με τα 331,7 εκατ. smartphones που εκτιμάται ότι θα έχουν παραδοθεί παγκοσμίως μόνο το τέταρτο τρίμηνο του 2024. Πάντως, η Meta είναι μακράν ο ηγέτης των ακουστικών, με την IDC να αναφέρει ότι αντιπροσωπεύει σχεδόν το 71% της αγοράς.
Οι προηγούμενες προσπάθειες της Meta να επεκταθεί σε τομείς εκτός των μέσων κοινωνικής δικτύωσης δεν είχαν ευρεία απήχηση στους καταναλωτές. Το 2013 λάνσαρε ένα τηλέφωνο με την επωνυμία Facebook σε συνεργασία με την ταϊβανέζικη εταιρεία τεχνολογίας HTC, που κάποτε ήταν σημαντικός παίκτης στην αγορά τηλεφώνων Android. Ομως λίγο μετά την κυκλοφορία του η AT&T έριξε την τιμή της συσκευής σε μόλις 0,99 δολάρια, ως αποτέλεσμα των πολύ χαμηλών πωλήσεων.
Η Meta προσπάθησε επίσης να εισχωρήσει στον τομέα του «έξυπνου σπιτιού» με μια συσκευή βιντεοκλήσεων που ονομαζόταν Meta Portal (αρχικά Facebook Portal), η οποία λανσαρίστηκε το 2018, αλλά πλέον έχει αποσυρθεί.
Ωστόσο, η τελευταία προσπάθεια της Meta με τα έξυπνα γυαλιά Ray-Ban δείχνει πολλά υποσχόμενη. Η μητρική εταιρεία της Ray-Ban, η EssilorLuxottica, δήλωσε στην ανακοίνωση των αποτελεσμάτων της για το 2024 στις 12 Φεβρουαρίου ότι έχει πουλήσει 2 εκατ. ζευγάρια γυαλιών από το ντεμπούτο τους το 2023, ένας αριθμός διόλου ευκαταφρόνητος.