Kathimerini.com.cy
Στην κορυφή της λίστας με τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης που παρουσιάζουν τα υψηλότερα ποσοστά διαδικτυακής πειρατείας βρίσκεται η Κύπρος, σύμφωνα με την τελευταία έκθεση του Γραφείου Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ενωσης (EUIPO) με τίτλο «Παραβίαση δικαιωμάτων πνευματικής ιδιοκτησίας στο Διαδίκτυο στην Ευρωπαϊκή Ενωση: ταινίες, μουσική, εκδόσεις, λογισμικό και τηλεόραση, 2017-2022», η οποία δημοσιοποιήθηκε την Τρίτη, 19 Σεπτεμβρίου.
Συγκεκριμένα, οι τέσσερις χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά πειρατείας είναι η Εσθονία και η Λετονία, με σχεδόν 25 επισκέψεις ανά χρήστη μηνιαίως, η Λιθουανία και η Κύπρος, ενώ τα χαμηλότερα ποσοστά εντοπίζονται στη Γερμανία, την Ιταλία και την Πολωνία. Η χώρα μας καταγράφει μάλιστα το υψηλότερο ποσοστό πειρατείας ζωντανών αθλητικών διοργανώσεων, πολύ πάνω από τον μέσο όρο της ΕΕ. Αμέσως μετά την Κύπρο ακολουθούν η Πορτογαλία και η Ελλάδα.
Όπως αποκαλύπτεται, η ψηφιακή πειρατεία στην Ένωση αυξήθηκε κατά 3,3% το 2022, γεγονός που συνδέεται σε μεγάλο βαθμό με τις πειρατικές τηλεοπτικές εκπομπές, σειρές, ταινίες και περιοδικά manga. Από την έκθεση προκύπτει ότι η πειρατεία, όπως υπολογίζεται με βάση τον αριθμό των μηνιαίων επισκέψεων σε παράνομο περιεχόμενο ανά χρήστη του διαδικτύου, μειωνόταν με αργούς ρυθμούς τα προηγούμενα έτη έως το 2021, όταν αυτή η τάση αντιστράφηκε.
Γραφικό: kathimerini.gr
Το πειρατικό τηλεοπτικό περιεχόμενο σημείωσε αύξηση 15 % το 2022. Τα δημοφιλέστερα πειρατικά είδη είναι τηλεοπτικές εκπομπές και σειρές και ταινίες on-demand.
Τι καταναλώνουν οι Ευρωπαίοι
Αυτή η αλλαγή της τάσης οφείλεται κυρίως στην αύξηση της πειρατείας τηλεοπτικών προγραμμάτων, η οποία αντιστοιχούσε σχεδόν στο ήμισυ (48 %) του συνόλου των επισκέψεων σε παράνομους ιστοτόπους οι οποίες καταγράφηκαν στην ΕΕ το 2022. Άλλα είδη πειρατικού περιεχομένου περιλαμβάνουν εκδόσεις (28 %), ταινίες (11 %), λογισμικό (7 %) και μουσική (6 %).
Το πειρατικό τηλεοπτικό περιεχόμενο σημείωσε αύξηση 15 % το 2022. Τα δημοφιλέστερα πειρατικά είδη είναι τηλεοπτικές εκπομπές και σειρές και ταινίες on-demand, ενώ ακολουθούν οι παραγωγές κινουμένων σχεδίων anime, ζωντανές μεταδόσεις αθλητικών διοργανώσεων και ειδικά αθλητικά κανάλια.
Η παράνομη πρόσβαση σε εκδόσεις, που αποτελούν τη δεύτερη σημαντικότερη πηγή πειρατείας μετά την τηλεόραση, έχει επίσης αυξηθεί από τον Ιανουάριο του 2021, με κορυφαίο είδος σε αυτή την κατηγορία τα κόμικ manga, ενώ ακολουθούν τα ηχητικά βιβλία (audio books) και τα ηλεκτρονικά βιβλία (e-books).
Παρά τη σημαντική μείωση που παρατηρήθηκε κατά τους πρώτους μήνες της πανδημίας, η πειρατεία ταινιών αυξήθηκε ελαφρώς το 2021 και το 2022. Σύμφωνα με προηγούμενη μελέτη της EUIPO, οι περισσότερες από τις πειρατικές ταινίες είναι μεγάλες επιτυχίες του Hollywood.
Σταδιακά αυξάνεται επίσης και η πειρατεία λογισμικού, όπως παιχνίδια και λογισμικό για κινητές συσκευές. Παρότι το περασμένο έτος καταγράφηκε αύξηση σε όλες τις κατηγορίες, η πειρατεία στη μουσική μειώθηκε και παραμένει σε χαμηλά επίπεδα.
Κατά μέσο όρο, κάθε χρήστης του διαδικτύου στην ΕΕ επισκέφθηκε ιστοτόπους που προσφέρουν περιεχόμενο που παραβιάζει δικαιώματα πνευματικής ιδιοκτησίας περίπου 10 φορές τον μήνα στα τέλη του 2022. Σημειώνεται ωστόσο ότι υπάρχουν σημαντικές αποκλίσεις μεταξύ των κρατών μελών.
Ανοδική τάση στις ζωντανές αθλητικές διοργανώσεις
Σύμφωνα με τη μελέτη, η μετάδοση συνεχούς ροής έχει γίνει η δημοφιλέστερη μέθοδος πρόσβασης σε παράνομο τηλεοπτικό περιεχόμενο. Το 58 % της πειρατείας στην ΕΕ πραγματοποιείται μέσω μετάδοσης συνεχούς ροής και το 32 % μέσω τηλεφόρτωσης.
Η μελέτη αναλύει επίσης, για πρώτη φορά, την παράνομη πρόσβαση σε ζωντανές αθλητικές διοργανώσεις. Αυτό το είδος πειρατείας παρουσιάζει ανοδική τάση το 2021 και το 2022, με αύξηση της τάξης του 30 % σε μόλις ένα έτος. Σε ορισμένες χώρες όπως η Γαλλία και η Ισπανία, αυτό το είδος περιεχομένου αντιστοιχεί σε περισσότερο από το ένα τρίτο (34 %) των συνολικών παράνομων προσβάσεων.
Επιπλέον, η πειρατεία ζωντανών εκδηλώσεων παρουσιάζει έντονη αύξηση τον Απρίλιο και τον Σεπτέμβριο-Οκτώβριο, καθώς και ελάχιστες τιμές τον Ιούνιο και τον Ιούλιο κάθε έτους, γεγονός που ενδεχομένως αντικατοπτρίζει τις ενεργές περιόδους και τις θερινές διακοπές των σημαντικότερων ευρωπαϊκών πρωταθλημάτων ποδοσφαίρου.