ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τέμπη: Η «Κ» αποκαλύπτει μαρτυρίες και καταθέσεις για την τραγωδία

Η «Κ» φέρνει στο φως τη δικογραφία για το πολύνεκρο δυστύχημα στα Τέμπη

Kathimerini.gr

Παναγιώτης Βλαχουτσάκος

Μαρτυρίες και καταθέσεις που φωτίζουν την υπόθεση του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη φέρνει στη δημοσιότητα η «Κ». Πρόκειται για νυν και πρώην υπαλλήλους του ΟΣΕ, καθώς και αστυνομικούς που έσπευσαν άμεσα στο σημείο που σημειώθηκε η σύγκρουση των δύο αμαξοστοιχιών.

Σταθμάρχης Παλαιοφαρσάλων: Η απειρία του 59χρονου, ο απαρχαιωμένος πίνακας και τα κρίσιμα 5 λεπτά

Αδιαμφισβήτητα μία από τις σημαντικότερες καταθέσεις που εμπεριέχονται στον φάκελο της υπόθεσης είναι η κατάθεση του κεντρικού σταθμάρχη Παλαιοφαρσάλων, καθώς είναι ο πρώτος άνθρωπος που έσπευσε στο σταθμαρχείο της Λάρισας αμέσως μετά το τραγικό δυστύχημα.

Εδωσε κατάθεση στις 6 Μάρτιου 2023, τονίζοντας μεταξύ άλλων πως ο σταθμάρχης Λάρισας ήταν άπειρος και πως, εάν παρακολουθούσε με προσοχή τον πίνακα ελέγχου που είχε μπροστά του, θα μπορούσε να αποτρέψει την τραγωδία, καθώς είχε περιθώριο πέντε λεπτών να αντιληφθεί την πορεία τρένου και να ειδοποιήσει τον μηχανοδηγό.

Παράλληλα, αναφέρθηκε και στις υποδομές του σταθμαρχείου Λάρισας, σημειώνοντας πως ο πίνακας κυκλοφορίας λειτουργεί μόλις τους τελευταίους 4 με 5 μήνες, ενώ είναι εγκατεστημένος εκεί τουλάχιστον από το 1994.

Ακολουθεί η κατάθεσή του

Τι ιδιότητα έχετε;

Είμαι σταθμάρχης Λάρισας.

Πόσοι σταθμάρχες υπηρετούν στην Λάρισα;

Υπηρετούν 27 σταθμάρχες εκ των οποίων 13 παλιοί και 14 νέοι, οι οποίοι προσλήφθηκαν στον ΟΣΕ ως σταθμάρχες από το καλοκαίρι του 2022. Οι σταθμάρχες εξυπηρετούμε τους σταθμούς Καλαμπάκας, Παλαιοφαρσάλων, Λάρισας, Νέων Πόρων, Λιτοχώρου, Κατερίνης και Βόλου. 

Ποιες είναι οι αρμοδιότητες του σταθμάρχη;

Η ασφαλής διεκπεραίωση της κίνησης των αμαξοστοιχιών και η ασφάλεια της κυκλοφορίας. 

Όταν επίκειται η άφιξη ή η αναχώρηση μίας αμαξοστοιχίας, ποια είναι τα καθήκοντα του σταθμάρχη;

Θα εξασφαλίσει την άφιξη και την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας στη σωστή τροχιά. Η αμαξοστοιχία πριν εισέλθει στον σταθμό είναι υποχρεωμένη να ελέγξει τα σήματα εισόδου δηλαδή φωτόσημα τα οποία, εάν είναι πράσινα, μπορεί να εισέλθει χωρίς ειδοποίηση. Εάν είναι κόκκινα τα φωτόσημα σταματά, ειδοποιεί τον σταθμάρχη ότι πλησιάζει και αναμένει οδηγίες. Ο σταθμάρχης οφείλει να εκδώσει τηλεγράφημα με ραδιοτηλέφωνο και η αμαξοστοιχία εισέρχεται στον σταθμό στη γραμμή που θα της υποδείξει ο σταθμάρχης. Αντιστοίχως, όταν η αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό, εάν τα φωτόσημα είναι πράσινα θα φύγει, εφόσον ο προϊστάμενος της αμαξοστοιχίας ειδοποιήσει τον σταθμάρχη ότι έχει ολοκληρωθεί η αποβίβαση και επιβίβαση επιβατών και λάβει εντολή αναχώρησης από τον σταθμάρχη. Εάν το φωτόσημο είναι πράσινο αναχωρεί χωρίς υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα, ενώ σε περίπτωση που το φωτόσημο είναι ερυθρό, προτού αναχωρήσει πρέπει να λάβει υπόδειγμα 1001 ή τηλεγράφημα από τον σταθμάρχη για να υπερβεί το κόκκινο φωτόσημο και να αναχωρήσει. Όταν μία αμαξοστοιχία αναχωρεί από τον σταθμό των Παλαιοφαρσάλων ή από τον σταθμό των Νέων Πόρων, οι σταθμάρχες ενημερώνουν τον σταθμάρχη Λάρισας ότι η αμαξοστοιχία έχει αναχωρήσει και σε περίπτωση που η αμαξοστοιχία κινείται σε μονή γραμμή πρέπει να το αναφέρει. 

Λαμβάνοντας ειδοποίηση ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε από τον προηγούμενο σταθμό, ο σταθμάρχης τι πρέπει να κάνει;

Να εξασφαλίσει την ασφαλή είσοδο της αμαξοστοιχίας εντός του σταθμού. Αυτό γίνεται είτε σηματοτεχνικά, είτε χειροκίνητα. Το σηματοτεχνικά σημαίνει ότι η είσοδος θα γίνει με τα φωτόσημα, τα οποία ρυθμίζονται από τον ηλεκτρονικό πίνακα που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη.

Χειροκίνητα σημαίνει ότι διευθετεί τις αιχμές ο κλειδούχος στη θέση που θα του υποδείξει ο σταθμάρχης. Στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου που βρίσκεται στο γραφείο του σταθμάρχη, αποτυπώνονται τα φωτόσημα, οι αιχμές και οι αμαξοστοιχίες που βρίσκονται εντός του σταθμού. Οι λυχνίες αυτές έχουν χρώματα κόκκινο, πράσινο και κίτρινο και ενεργοποιούνται με μπουτόν που βρίσκεται στον πίνακα ελέγχου. Με τα κλειδιά που βρίσκονται πάνω στον πίνακα ελέγχου διευθετούνται οι αιχμές είτε σε ευθεία γραμμή είτε στην παρακαμπτήριο. Το κλειδί έχει δύο θέσεις (Κ) κυρία και (Π) παρακαμπτήριο και μία θέση (Α) αυτόματο για χάραξη δρομολογίων. Όταν το κλειδί μπει στη θέση αυτόματο χαράσσεται το δρομολόγιο και συγχρόνως υπάρχει η δυνατότητα να γυρίσουν αυτόματα και οι αιχμές. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Κ) κυρία σημαίνει ότι είναι σε ευθύγραμμο κλάδο. Τη στιγμή δηλαδή που κάποιος γυρίζει το κλειδί στη θέση (Κ) οι αιχμές γυρίζουν αυτόματα στην ευθεία. Όταν γυρίσουν οι αιχμές και ασφαλίσουν, η αντίστοιχη λυχνία της αιχμής στον πίνακα έχει χρώμα κίτρινο μη παλλόμενο, ενώ σε περίπτωση που δεν ασφαλίζουν το χρώμα είναι κίτρινο και αναβοσβήνει. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Π) σημαίνει ότι είναι σε παρακαμπτήριο και πάλι η λυχνία όταν ασφαλίσει είναι σταθερή σε κίτρινο χρώμα. Όταν το κλειδί είναι στη θέση (Α) γίνεται και χάραξη δρομολογίου αυτόματα. 

Στις 28/2/2023 εργαζόσασταν;

Εκτελούσα βάρδια από ώρα 14.00-23.00 στον σταθμό Παλαιοφαρσάλων. Η αμαξοστοιχία 62 ήρθε στον σταθμό με λίγη καθυστέρηση, επιβίβασε και αποβίβασε επιβάτες και ανέμενε την αμαξοστοιχία 63, η οποία έκανε δρομολόγιο Θεσσαλονίκη-Αθήνα. Η μία αμαξοστοιχία ανέμενε την άλλη για να γίνει αλλαγή του προσωπικού έλξης (μηχανοδηγοί). Η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας διότι στην άνοδο είχε κοπεί η γραμμή το απόγευμα της ίδιας μέρας. Όταν η αμαξοστοιχία 62 αναχώρησε από τον σταθμό Παλαιοφαρσάλων, περίπου στις 10.40 ενημέρωσα τον σταθμάρχη Λάρισας, Β.Σ., μέσω σταθερού τηλεφώνου και τηλεγραφήματος ότι η αμαξοστοιχία αναχώρησε αντίθετα, με προορισμό τον σταθμό της Λάρισας. Η αμαξοστοιχία κινήθηκε σε μονή γραμμή καθόδου μέχρι την είσοδο της Λάρισας και με διευθέτηση σε παρακαμπτήριο από τον κλειδούχο στον κλειδί 101, εισήλθε κανονικά στην γραμμή ανόδου (2η). Με βάση το πρόγραμμα ωρών εργασίας, η τελευταία ώρα κάθε βάρδιας συμπίπτει με την πρώτη ώρα της επόμενης και συνεπώς τις ώρες 14.00-15.00, 22.00-23.00 και 06.00-07.00 στον σταθμό Λάρισας πρέπει να βρίσκονται τουλάχιστον δύο σταθμάρχες. Όπως προκύπτει από το πρόγραμμα της υπηρεσίας, στον σταθμό της Λάρισας την 28/2/2023 από ώρα 14.00-23.00 υπηρετούσε μετά από αλλαγή στη βάρδια ο Κ. ως αρχαιότερος και ο Π. ως εφεδρικός. Ο τελευταίος έχει βάρδια 14.00-22.00 γιατί εργάζεται με παροχή υπηρεσιών (μπλοκάκι). Ο Κ. είναι έμπειρος σταθμάρχης, ενώ ο Π. έγινε σταθμάρχης πρόσφατα. Ο Β. Σ. υπηρετούσε μόνος του 22.00-07.00 νυχτερινή βάρδια. 

AP / Vaggelis Kousioras

Στη βραδινή βάρδια στον σταθμό της Λάρισας υπηρετεί ένας ή δύο σταθμάρχες;

Παλαιότερα εργάζονταν από δύο σταθμάρχες, σε κάθε βάρδια, ενώ τα τελευταία χρόνια υπήρχε ένας σε κάθε βάρδια, διότι δεν υπήρχε προσωπικό. Μετά την πρόσληψη των νέων συναδέλφων και την πιστοποίηση τους περί τα τέλη Γενάρη εργάζονται δύο σταθμάρχες στη πρωινή και στην απογευματινή βάρδια και ένας στη νυχτερινή. Το πρόγραμμα των υπηρεσιών το βγάζει ο προϊστάμενος. 

Επικοινωνήσατε τηλεφωνικά εκείνο το βράδυ με τον Κ.;

Όταν αναχώρησε το τρένο από τον Παλαιοφάρσαλο, μίλησε με τον σταθμάρχη Λάρισας. Ο Β. Σ. είναι άπειρος και υπάρχει μία δυσκολία στη συνεργασία όταν υπάρχουν ανωμαλίες στην κυκλοφορία. Αφού μίλησα με τον Β. Σ., μετά από λίγο κάλεσα τον Π. στο κινητό του περί ώρα 22.45 και τον ρώτησα που βρίσκεται και μου απάντησε ότι είχε φύγει. Και τον ρώτησα γιατί έφυγε και μου απάντησε “πόσο να καθίσω; Αυτόν θα φυλάω;”.

Αν ένα τρένο έχει καθυστερήσει, ο σταθμάρχης στη βάρδια του οποίου έπρεπε να αφιχθεί το τρένο, έχει υποχρέωση να αναμείνει την άφιξη του τρένου ή μπορεί με τη λήξη της βάρδιας του να αποχωρήσει;

Εφόσον έρθει ο αντικαταστάτης του μπορεί να φύγει. Συνήθως όταν υπάρχει φόρτος εργασίας όμως, δεν φεύγει κανένας. Όταν αποχώρησε ο Π., στον σταθμό της Λάρισας θα ερχόταν η αμαξοστοιχία 62 και η αμαξοστοιχία 2597 προαστιακού και μετά από αυτές τις αμαξοστοιχίες θα αναχωρούσε αμαξοστοιχία για Βόλο. 

Ο ηλεκτρικός πίνακας ελέγχου κυκλοφορίας πότε εγκαταστάθηκε στο σταθμαρχείο της Λάρισας;

Όταν ήρθα στη Λάρισα το 1994 ο πίνακας κυκλοφορίας υπήρχε ήδη. Τα τελευταία 4-5 χρόνια δεν δούλευε γιατί ήταν χαλασμένος και η κυκλοφορία γινόταν με τους κλειδούχους. Είναι σε λειτουργία τους τελευταίους 4-5 μήνες από αρχές Νοεμβρίου του 2022. Έγινε κάποια μαθητεία από την εταιρεία που επισκεύασε τον πίνακα, δηλαδή κάποιοι ήρθαν και μας έδειξαν τη λειτουργία. Οι παλιοί τον θυμόμασταν τον πίνακα και εκπαιδεύαμε τους νέους. 

Όταν μια αμαξοστοιχία εισέρχεται είτε αναχωρεί από τον σταθμό της Λάρισας, υπάρχει φωτεινή ένδειξη στον πίνακα ελέγχου;

Ναι υπάρχει φωτεινή ένδειξη. Οι σιδηροδρομικές γραμμές έχουν κάποιο σύστημα και όταν περνάει το τρένο από εκεί ανάβει αντίστοιχη κόκκινη λυχνία στον πίνακα ελέγχου. Οι λυχνίες ανάβουν διαδοχικά μέσα στα όρια της εμβέλειας του πίνακα ελέγχου.

Ποια είναι η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου;

Η εμβέλεια του πίνακα ελέγχου είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χλμ βόρεια και 5 χλμ νότια από το γραφείο του σταθμάρχη. Άρα όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό το αποτύπωμα του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για 5 χλμ, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες. 

Ξέρετε περίπου σε τι απόσταση βρίσκεται το κλειδί 118 από τον σταθμό Λαρίσης;

Εκτιμώ ότι είναι περίπου στα 4,5 χλμ. 

Αυτή η απόσταση από τρένο που κινήθηκε όπως η αμαξοστοιχία 62, δηλαδή ανάποδα στη γραμμή καθόδου, πόσο χρόνο χρειάζεται για να διανυθεί; 

Περίπου 5 λεπτά.

Εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός του ανωτέρου χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινούνταν αντίθετα;

Ναι θα μπορούσε.

Γνωρίζετε εάν υπήρξε βλάβη στον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου στις 28/2/2023;

Όχι δεν γνωρίζω. Σε κάθε περίπτωση η όποια βλάβη μπορεί να συμβεί, δεν αφορά όλο τον πίνακα και δεν μπορούν να επηρεαστούν ταυτόχρονα όλες οι λυχνίες που αποτελούν το αποτύπωμα του τρένου.

Η κατάθεση του επιθεωρητή – Ο μηχανοδηγός σίγουρα ήξερε ότι πήγαινε αντίθετα, έπρεπε να ενημερώσει

Νέες πτυχές για τις συνθήκες του πολύνεκρου δυστυχήματος στα Τέμπη, φωτίζει η κατάθεση του επιθεωρητή του σταθμού Λάρισας, υπεύθυνου για τη διεύθυνση κυκλοφορίας των αμαξοστοιχιών. 

Όπως κατέθεσε στις Αρχές, στις 23:41 της 28ης Φεβρουαρίου ενημερώθηκε από ρυθμιστή κυκλοφορίας Αθηνών ότι οι μηχανοδηγοί των δύο αμαξοστοιχιών δεν απαντούσαν στις αλλεπάλληλες κλήσεις. 

Τρία λεπτά αργότερα κάλεσε τον σταθμάρχη της Λάρισας, τον 59χρονο που πλέον έχει προφυλακιστεί, ζητώντας να ενημερωθεί. Κατά τα λεγόμενά του επιθεωρητή, ο σταθμάρχης του είπε «με εμφανή σύγχυση και πανικόβλητος»: «Δεν μπορώ να προσδιορίσω από ποια γραμμή έχω διώξει την επιβατική αμαξοστοιχία». 

Από τις απαντήσεις που έλαβε για τις αμαξοστοιχίες, ο προϊστάμενος αντιλήφθηκε ότι «κάτι κακό συνέβη» και αναχώρησε από τον Βόλο με το αυτοκίνητό του, με κατεύθυνση προς Λάρισα. Μόλις ενημερώθηκε επισήμως για τη σύγκρουση των τρένων, μετέβη στο σημείο του δυστυχήματος στη 1 τα ξημερώματα. 

Στη συνέχεια επέστρεψε στη Λάρισα για να συναντήσει τον σταθμάρχη που, κατά τα λεγόμενα του επιθεωρητή, παραδέχτηκε πως δεν είχε αντιληφθεί ότι η αμαξοστοιχία εισήλθε στη γραμμή καθόδου ενώ έπρεπε να ακολουθήσει τη γραμμή ανόδου. Ο 59χρονος απέδωσε το λάθος του στο γεγονός πως λίγα λεπτά νωρίτερα είχε αφιχθεί η αμαξοστοιχία 2597. 

Ο σταθμάρχης παραδέχτηκε ότι δεν είχε επιδώσει υπόδειγμα ειδοποίησης για το γεγονός πως η αμαξοστοιχία 62 κινείτο αντίθετα, σε μονή γραμμή καθόδου μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων. «Ανέφερα στους δύο μηχανοδηγούς της επιβατικής 62 ότι έχουν γραμμή ελεύθερη μέχρι τον σταθμό των Νέων Πόρων χωρίς να προσδιορίσω σε ποια γραμμή κινείται η αμαξοστοιχία 62» παραδέχθηκε, σύμφωνα με την κατάθεση του επιθεωρητή. 

Ο μηχανοδηγός έπρεπε να αναρωτηθεί γιατί κινείται αντίθετα

«Αξίζει να σημειώσω ότι αν ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 62, κατά την ώρα αναχώρησης από τον Σταθμό Λάρισας έκανε εκφώνηση μέσω ραδιοτηλεφώνου ότι κινούνταν μεταξύ σταθμών Λάρισας και Νέων Πόρων σε μονή γραμμή καθόδου αντίθετα, όπως και όφειλε να εκφωνήσει, ίσως να μπορούσε να αποφευχθεί το ατύχημα», σημειώνει ο επιθεωρητής. 

Στη συμπληρωματική του κατάθεση τόνισε πως θεωρεί σίγουρο ότι ο μηχανοδηγός αντιλήφθηκε πως εισήλθε σε αντίθετη γραμμή καθόδου. «Θα έπρεπε να αναρωτηθεί για ποιο λόγο κινείται αντίθετα και για ποιο λόγο δεν του επιδόθηκε υπόδειγμα και θα έπρεπε να κάνει εκφώνηση ότι κινείται επί μονής γραμμής καθόδου μεταξύ σταθμού Λάρισας και Νέων Πόρων». 

Η εμπορική αμαξοστοιχία κινούνταν κανονικά σε διπλή γραμμή καθόδου και, όπως τόνισε ο επιθεωρητής του σταθμού στη Λάρισα, η σταθμάρχης Νέων Πόρων δεν ευθύνεται σε καμία περίπτωση. «Κι αυτό γιατί δεν υπήρχε πρόβλημα μεταξύ των δύο γραμμών και δεν θα μπορούσε να αντιληφθεί ούτε και να γνωρίζει ότι η επιβατική 62 αναχώρησε από Λάρισα προς Θεσσαλονίκη αντίθετα σε μονή γραμμή καθόδου». 

Τι έπρεπε να έχει κάνει ο σταθμάρχης

Στη συμπληρωματική ένορκη εξέταση, ο επιθεωρητής ερωτήθηκε τι συμβαίνει σε περίπτωση βλάβης φωτόσημου. Όταν και οι δύο γραμμές λειτουργούν κανονικά, ο σταθμάρχης οφείλει να στέλνει δελτίο ειδοποίησης ότι η αμαξοστοιχία που κινείται από τον σταθμό αναχώρησης έως τον σταθμό άφιξης υπερβαίνει το ερυθρό φωτόσημο και έχει γραμμή ελεύθερη. Αν υπάρχει απρόοπτη βλάβη ή αποκοπή της μίας εκ των δύο γραμμών, πρέπει να ειδοποιήσει τόσο τον μηχανοδηγό όσο και τον προϊστάμενο της αμαξοστοιχίας ότι κυκλοφορούν επί μονής γραμμής, άνοδο ή κάθοδο, να ορίσει ότι η γραμμή είναι ελεύθερη έως τον επόμενο σταθμό και να έρθει σε συνεννόηση μέσω ραδιοτηλεφώνου με τον επόμενο σταθμό. 

Σε κάθε περίπτωση, απαγορεύεται ρητώς η προφορική συνεννόηση και «μόνο σε περιπτώσεις που δυσχεραίνουν να επιδοθεί υπόδειγμα, κρίνεται απαραίτητο αν δεν επιδοθεί υπόδειγμα, να γίνει συνεννόηση προφορικώς μέσω ραδιοτηλεφώνου μεταξύ του σταθμάρχη και του μηχανοδηγού». Σε αυτή την περίπτωση ο μηχανοδηγός πρέπει να επαναλάβει όλα όσα ανέφερε ο σταθμάρχης και, αν δεν το κάνει, ο μηχανοδηγός πρέπει να ερωτηθεί εκ νέου αν το κατάλαβε. 

Στη συγκεκριμένη περίπτωση ο σταθμάρχης όφειλε να εκδώσει δελτίο ειδοποίησης, όπου θα αναφέρει στη συγκεκριμένη επιβατική αμαξοστοιχία ότι υπερβαίνει το ερυθρό φωτόσημο εξόδου του σταθμού Λάρισας και κυκλοφορεί μεταξύ Λάρισας – Νέων Πόρων από τη γραμμή ανόδου, γραμμή ελεύθερη της αμαξοστοιχίας μέχρι το φωτόσημο εισόδου του σταθμού Νέων Πόρων. 

Συγχρόνως ο μηχανοδηγός της αμαξοστοιχίας 62 όφειλε να ανακοινώσει το υπόδειγμα μέσω ραδιοτηλεφώνου χωρίς βέβαια να είναι υποχρεωμένος ο σταθμάρχης για την επαλήθευση. Κάθε μηχανοδηγός είναι υποχρεωμένος να ανακοινώνει μέσω ραδιοτηλεφώνου, βάσει του εσωτερικού κανονισμού του ΟΣΕ. 

Ο επιθεωρητής του σταθμού Λάρισας υποστήριξε στην συμπληρωματική του κατάθεση ότι μέχρι και τη νύχτα του δυστυχήματος, κανείς σταθμάρχης δεν του είχε αναφέρει βλάβη στο φωτόσημο εξόδου. Πρόσθεσε ωστόσο πως «επί σειρά ετών, μέχρι τα τέλη Οκτωβρίου, το φωτόσημο εξόδου του σταθμού Λάρισας ήταν πάντα στη θέση ερυθρό. Από τις αρχές Νοέμβρη και με την παράδοση του πίνακα κυκλοφορίας (….) η κυκλοφορία γίνεται μέσω του πίνακα και σε περίπτωση ανωμαλίας τότε δίνεται υπόδειγμα για την υπέρβαση του φωτοσήματος». 

Σε ερώτηση αν το τελευταίο χρονικό διάστημα είχε αναφερθεί από κάποιον σταθμάρχη βλάβη για τον πίνακα των κλειδιών, επιθεωρητής απάντησε: «Αυτή τη στιγμή δεν έχω στοιχεία μπροστά μου για να σας απαντήσω με ακρίβεια». 

Συνταξιούχος σταθμάρχης: «Αν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον πίνακα ελέγχου θα είχε διαπιστώσει ότι το τρένο κινείτο αντίθετα»

Αν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός περίπου πέντε λεπτών από την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας 62 από τη Λάρισα, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινείτο αντίθετα, σημειώνει στην κατάθεσή του συνταξιούχος υπάλληλος ΟΣΕ, ο οποίος θήτευσε στον Οργανισμό ως σταθμάρχης.

Οπως αναφέρει, πρόκειται για μία πολύ απαιτητική θέση, η οποία απαιτεί προσήλωση, μεγάλη προσοχή και συγκέντρωση. «Και ειδικά σε μεγάλους σταθμούς όπως η Λάρισα, εκτός από τα ανωτέρω απαιτείται και μεγάλη εμπειρία», προσθέτει.

Αναφορικά με την παύση λειτουργίας του συστήματος τηλεδιοίκησης, τονίζει πως αυτή οφείλεται «στην έλλειψη προσωπικού σταθμαρχών που τη στελέχωναν». Μετά την κατάργηση του εν λόγω συστήματος, ο πρώην υπάλληλος του ΟΣΕ σημειώνει ότι «η κυκλοφορία διεξάγεται μόνο μέσω των σταθμαρχών, με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων».

«Θα έπρεπε να δουλεύουν δύο σταθμάρχες»

Σχετικά με τον σταθμό Λάρισας, τονίζει πως θα έπρεπε να υπάρχουν «απαραίτητα δύο σταθμάρχες. Ο ένας να ασχολείται με οπτική επαφή για την ομαλή αναγνώριση της αμαξοστοιχίας και ο άλλος να ασχολείται με την ανταλλαγή τηλεγραφημάτων και τη συνεννόηση με τους μηχανοδηγούς και τους εκατέρωθεν σταθμούς και πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας και οι δύο να ελέγχουν τον πίνακα κυκλοφορίας».

Για το θέμα της αλλαγής βάρδιας, υπογραμμίζει πως «δεν γίνεται στο λεπτό. Απαιτείται και κάποιος χρόνος για να γίνει και η παραλαβή παράδοση». Προσθέτει επίσης πως, όπως έχει πληροφορηθεί, «η βάρδια έχει παραταθεί κατά μία ώρα, με αποτέλεσμα κατά τον χρόνο αυτό να βρίσκονται στον σταθμό ταυτόχρονα δύο σταθμάρχες».

Αναφερόμενος στον πίνακα ελέγχου, λέει πως «η εμβέλειά του είναι 10 χιλιόμετρα εκατέρωθεν, δηλαδή 5 χιλιόμετρα Βόρεια και 5 χιλιόμετρα Νότια από το γραφείο του σταθμάρχη. Άρα, όταν ένα τρένο αναχωρεί από τον σταθμό το αποτύπωμά του φαίνεται στον πίνακα ελέγχου για πέντε χιλιόμετρα, καθώς στον πίνακα ανάβουν οι αντίστοιχες κόκκινες λυχνίες».

Προσθέτει επίσης πως η αμαξοστοιχία 62, για να διανύσει αυτήν την απόσταση αντίθετα χρειάστηκε περίπου πέντε λεπτά.

Στην ερώτηση «εάν ο σταθμάρχης κοιτούσε τον ηλεκτρικό πίνακα ελέγχου εντός του ανωτέρω χρονικού διαστήματος, θα μπορούσε να διαπιστώσει ότι το τρένο κινείτο αντίθετα», η απάντηση του πρώην σταθμάρχη είναι «Ναι, θα μπορούσε».

Επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας: «Οι μηχανές είχαν παραμορφωθεί, περίπου πέντε βαγόνια είχαν εκτροχιαστεί»

Ο επικεφαλής μηχανοδηγών Λάρισας κατέθεσε πως το βράδυ της 28ης Φεβρουαρίου, ενώ ο ίδιος βρισκόταν στο σπίτι του, καθώς εκείνη την ημέρα είχε άδεια, ενημερώθηκε από το τμήμα κυκλοφορίας της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, (το οποίο εδρεύει στην Αθήνα, στα κεντρικά της εταιρείας) πως πρέπει να μεταβεί στον Ευαγγελισμό Λάρισας.

Όπως σημείωσε, το τμήμα κυκλοφορίας τον ενημέρωσε πως είχε συμβεί σύγκρουση δύο αμαξοστοιχιών, η μια επιβατική με αριθμό 62 από Αθήνα με κατεύθυνση τη Θεσσαλονίκη και η έτερη εμπορική, με αριθμό 63503 από Θεσσαλονίκη, με κατεύθυνση προς Αθήνα.

«Αμέσως μετέβηκα στο σημείο όπου έγινε η σύγκρουση με σκοπό να ενημερώσω και τους ανώτερους μου για την κατάσταση που επικρατεί στο σημείο» αναφέρει ο ίδιος στην κατάθεση του και συνεχίζει: «Υπήρχαν ενδείξεις πως έγινε σφοδρή σύγκρουση, καθώς οι μηχανές των δύο τρένων είχαν παραμορφωθεί και περίπου πέντε βαγόνια είχαν εκτροχιαστεί. Από ότι είδα κατά την άφιξη μου στο σημείο, τα τρένα κινούνταν στην ίδια γραμμή και στο συγκεκριμένο σημείο το όριο ταχύτητας για την επιβατική αμαξοστοιχία είναι 160 χλμ την ώρα, ενώ για την εμπορική, 100 χλμ την ώρα».

Ο ίδιος επισήμανε πως υπεύθυνος για τη διαχείριση της κυκλοφορίας των τρένων είναι ο εκάστοτε σταθμάρχης της Λάρισας.

Η κατάθεση της αστυνομικού που κατέγραφε τις ταυτότητες νεκρών και τραυματιών

Στη δικογραφία για το τραγικό σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη που έρχεται στο φως της δημοσιότητας, περιλαμβάνεται και η κατάθεση αστυνομικού, η οποία αναφέρει ότι της «ανατέθηκε η πλήρης καταγραφή στοιχείων ταυτότητας παθόντων και νεκρών προσώπων που μεταφέρονταν στο Γενικό Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Λάρισας (…) καθώς και η συγκεντρωτική καταγραφή αυτών, όπου κάποιοι εξ’ αυτών μεταφέρονταν και σε άλλα νοσοκομειακά ιδρύματα εκτός πόλεως».

Η μάρτυρας συμπληρώνει ότι «από τη μέχρι στιγμής πραγματοποιηθείσα καταγραφή στοιχείων ταυτότητας παθόντων και νεκρών προσώπων, αλλά και από πληροφορίες οικείων προσώπων τους, που συνέλεξα κατά την προσέλευση τους στα εν λόγω νοσοκομειακά ιδρύματα, προέκυψε ότι, τριαντά δύο (32) άνθρωποι είναι νεκροί. Στον αριθμό έρχονται να προστεθούν άλλα πέντε (5) διαμελισμένα σώματα με περισυλλέγοντα μέλη τοποθετούμενα σε σάκους, δηλαδή συνολικά τριάντα επτά (37) νεκροί, ενώ οι βαριά και ελαφρά τραυματίες φτάνουν τουλάχιστον μέχρι στιγμής τα εκατόν είκοσι επτά (127) άτομα».

Σημειώνεται ότι η εν λόγω κατάθεση συντάχθηκε την Πέμπτη 1 Μαρτίου, το πρωί δηλαδή μετά τη μοιραία σύγκρουση των δύο τρένων.

«Δεν έγιναν εξετάσεις στον επιθεωρητή του ΟΣΕ – Πώς έγραψαν την αναρρωτική»

Χωρίς να διενεργηθούν εξετάσεις χορηγήθηκε η αναρρωτική άδεια ενός μήνα στον επιθεωρητή του ΟΣΕ, προϊστάμενο του σταθμάρχη Λάρισας, μετά την τραγωδία στα Τέμπη, όπως προκύπτει από τη δικογραφία.

Σύμφωνα με τη δικογραφία, ο επιθεωρητής δεν προσήλθε στα ΤΕΠ αλλά αναζήτησε τον διευθυντή Νευροχειρουργικής του Γενικού Νοσοκομείου του Βόλου, που γνωμάτευσε μόνο με την κλινική εικόνα και χωρίς καμία άλλη εξέταση. Εν συνέχεια ο επιμελητής κατ’ εντολή του διευθυντή έδωσε 30ήμερη αναρρωτική άδεια.

Ειδικότερα, στη δικογραφία αναφέρεται ότι από την ένορκη εξέταση του επιμελητή, υφισταμένου του διευθυντή Νευροχειρουργικής, προκύπτει ότι δεν εξέτασε καθόλου τον ασθενή και χορήγησε την αναρρωτική άδεια, χωρίς τη διενέργεια εργαστηριακών εξετάσεων, κατόπιν εντολής του προϊσταμένου του. Επίσης προκύπτει ότι δεν είχε εξετάσει ποτέ τον επιθεωρητή, ούτε τον γνώριζε, ούτε είχε φιλική σχέση μαζί του, αλλά απλώς εμπιστεύτηκε τη γνώμη του προϊσταμένου του.

Οπως σημειώνεται στη δικογραφία, από την ένορκη εξέταση του διευθυντή Νευροχειρουργικής προκύπτει ότι ο επιθεωρητής του ΟΣΕ ήταν γνωστός του, αλλά επικαλείται ότι δεν γνώριζε την ιδιότητά του. Δέχθηκε στο ιατρείο του τον επιθεωρητή, ενώ από τις κείμενες διατάξεις προκύπτει ότι δεν είναι σύννομο, και θα έπρεπε να εξεταστεί στα ΤΕΠ, είτε στα Εξωτερικά Ιατρεία. Παράλληλα, αναφέρεται ότι στο βιβλίο εισερχομένων περιστατικών των εξωτερικών ιατρείων, με τον γραφικό χαρακτήρα του αναγράφεται ότι ο επιθεωρητής επισκέφθηκε το ιατρείο του και ανέφερε αδυναμία βάδισης, με τον ίδιο να συστήνει άδεια, την οποία ζήτησε να γράψει συνάδελφός του, λόγω αδυναμίας συνταγογράφησης.

Στη δικογραφία επισημαίνεται ότι από την ΕΔΕ που διενεργήθηκε, τις καταθέσεις των μαρτύρων και από έγγραφα, προέκυψε ότι ο διευθυντής Νευροχειρουργικής υπέπεσε στο πειθαρχικό παράπτωμα της παράβασης καθήκοντος, μεταξύ άλλων, καθώς:

  • Ο επιθεωρητής του ΟΣΕ ήταν γνωστός του, αλλά παρά τη δημοσιότητα που έλαβε το δυστύχημα στα Τέμπη και την ιδιότητα του γνωστού σε αυτόν επιθεωρητή, επικαλείται ότι δεν γνώριζε την ιδιότητά του.
  • Δέχθηκε στο ιατρείο του τον επιθεωρητή, παρά το γεγονός ότι από τις κείμενες διατάξεις προκύπτει ότι δεν είναι σύννομο να τον εξετάσει το ιατρείο του, αλλά θα έπρεπε να εξεταστεί στα ΤΕΠ ή σε περίπτωση επείγοντος για εξωτερικά ιατρεία.
  • Ο ίδιος επιπρόσθετα της μεροληπτικής διαχείρισης του περιστατικού κατέγραψε στο βιβλίο εισερχομένων περιστατικών των εξωτερικών ιατρείων, με τον γραφικό χαρακτήρα του, τα εξής: «Αναφερόμενη – οσφυοισχιαλγία (δε) με ιστορικό βαριάς κάκωσης μετατραυματικό κάτω άκρων. Προσήλθε στο ιατρείο μου όπου και ανέφερε αδυναμία βάδισης, του συνέστησα κλινοστατισμό και άδεια. Λόγου αδυναμίας συνταγογράφησης, ζήτησα από τον συνάδελφό μου να την γράψει».

Ως εκ τούτου, όπως τονίζεται στη δικογραφία, η αναγραφή στο βιβλίο των ΤΕΠ αποτελεί απόδειξη της ανακόλουθης και επιλήψιμης συμπεριφοράς του διευθυντή, ο οποίος παρέκαμψε τις κείμενες διατάξεις και διαχειρίστηκε το περιστατικό με ιδιαίτερη και ελεγχόμενη και παρά τον νόμο διαδικασία, και έδωσε την εντολή στον υφιστάμενό του να χορηγήσει αναρρωτική άδεια ενός μηνός.

Ως προς τον υφιστάμενο γιατρό, αναφέρεται ότι υπέπεσε σε πειθαρχικό παράπτωμα της αμελούς εκπλήρωσης του υπηρεσιακού καθήκοντος καθόσον από την ένορκη εξέτασή του προκύπτει ότι «δεν εξέτασε καθόλου τον ασθενή και χορήγησε την αναρρωτική άδεια, χωρίς τη διενέργεια εργαστηριακών εξετάσεων κατόπιν εντολής του προϊσταμένου του, δεδομένου μάλιστα του γεγονότος ότι ο ίδιος δεν είχε εξετάσει ποτέ τον επιθεωρητή. Κατέθεσε, δε, ότι ούτε τον γνώριζε, ούτε είχε φιλική σχέση μαζί του. Απλώς εμπιστεύτηκε τη γνώμη του προϊσταμένου του» και συνταγογράφησε αναρρωτική άδεια ενός μηνός.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

X