Kathimerini.gr
Σταύρος Ιωαννίδης
Βαρύ είναι το κλίμα στην Πολεμική Αεροπορία και τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις μετά την τραγική απώλεια του Επισμηναγού Ιπτάμενου Επαμεινώνδα Κωστέα, ο οποίος έχασε τη ζωή του στην τελευταία πτήση της καριέρας του με εκπαιδευτικό αεροσκάφος Τ-2, λίγες ημέρες προτού μετατεθεί στα εκπαιδευτικά Τ-6 Texan II.
Ο άτυχος Επισμηναγός, όπως και δύο ακόμη συνάδελφοι του που πετούσαν σε σχηματισμό το πρωί της Τετάρτης, συμμετείχαν σε άσκηση με σενάριο αναχαίτισης με σκοπό τη συντήρηση των πτητικών τους ικανοτήτων. Είναι οι τελευταίοι που πετούν με το θρυλικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος καθώς τα Τ-2 της 363 Μοίρας Εκπαίδευσης Αέρος αποσύρονται για να τα διαδεχθούν τα νέα αεροσκάφη προκεχωρημένης εκπαίδευσης Μ-346 που παραλαμβάνει η Πολεμική Αεροπορία στο πλαίσιο της σύμβασης με την ισραηλινή Elbit για τη δημιουργία Διεθνούς Κέντρου Αεροπορικής Εκπαίδευσης στην Καλαμάτα.
Μισός αιώνας υπηρεσίας
Τα Τ-2Ε Buckeye συμπληρώνουν σε λίγο καιρό 48 χρόνια με τα ελληνικά χρώματα, σχεδόν μισόν αιώνα υπηρεσίας ως κύριο εκπαιδευτικό αεροσκάφος της Πολεμικής Αεροπορίας. Δεν αποτελεί υπερβολή η διαπίστωση ότι όλοι οι εν ενεργεία πιλότοι που υπηρετούν στις Πολεμικές Μοίρες της Αεροπορίας εκπαιδεύτηκαν στον συγκεκριμένο τύπο αεροσκάφους.
Πριν από λίγες εβδομάδες ολοκληρώθηκε η εκπαίδευση της τελευταίας σειράς Ικάρων που πέρασε από το T-2 και τον ερχόμενο Μάρτιο, η επόμενη σειρά αναμένεται να ξεκινήσει την προκεχωρημένη εκπαίδευση στο νέο αεροσκάφος Μ-346, το οποίο αποτελεί ένα σύγχρονο οπλικό σύστημα με διευρυμένες δυνατότητες.
Ωστόσο, στο διάστημα που μεσολαβεί μέχρι την καθήλωση τους, οι εκπαιδευτές της 363 ΜΕΑ συμπληρώνουν ώρες πτήσης στα Buckeye προτού μετακινηθούν στα Τ-6 ή τα Μ-346.
Η Ελλάδα είναι η μοναδική χώρα στον κόσμο που διαθέτει ακόμη λειτουργικά Τ-2E Buckeye, τα οποία, παρά τα χρόνια τους, αποτελούν ένα αξιόπιστο αεροπορικό μέσο. Η Πολεμική Αεροπορία παρέλαβε 40 Τ-2 το 1976 για να αντικαταστήσει τα παρωχημένα Τ-33. Έκτοτε, το Τ-2 με τις χαρακτηριστικές δεξαμενές καυσίμου στα ακροπτερύγια αποτελεί το βασικό εκπαιδευτικό για τους Ικάρους και τους νέους Ανθυποσμηναγούς.
Ερευνες για τα αίτια
Μέσα στις επόμενες ώρες θα συσταθεί επιτροπή εμπειρογνωμόνων του ΓΕΑ προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια που οδήγησαν στη συντριβή του Τ-2 και την απώλεια του έμπειρου πιλότου.
Πηγές του αεροπορικού επιτελείου αναφέρουν στην «Κ» ότι το σημείο της συντριβής επιτρέπει στους ειδικούς να συλλέξουν σημαντικά στοιχεία τα οποία σε συνδυασμό με τις πολλές μαρτυρίες αναμένεται να φωτίσουν τις συνθήκες του δυστυχήματος. Στο μικροσκόπιο της επιτροπής πρόκειται να μπουν και οι αναφορές για εκρήξεις που σύμφωνα με αυτόπτες μάρτυρες ακούστηκαν πριν τη συντριβή του αεροσκάφους.
Το μοιραίο Τ-2 του Επισμηναγού Ιπτάμενου Επαμεινώνδα Κωστέα είναι το τρίτο που χάνεται τα τελευταία χρόνια. Τον Ιανουάριο του 2018 ένα T-2 Buckeye κατέπεσε λόγω μηχανικής βλάβης με το πλήρωμα να εγκαταλείπει επιτυχώς, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ένα Τ-2 κατέπεσε κατά τη διάρκεια εκπαιδευτικής πτήσης με έναν χειριστή να χάνει τη ζωή του και τον δεύτερο να χρησιμοποιεί επιτυχώς το σύστημα εκτίναξης.
Ερχονται τα Μ-346
Η Πολεμική Αεροπορία έχει παραλάβει τέσσερα νέου τύπου εκπαιδευτικά Μ-346 τα οποία κατά το πρώτο τρίμηνο του 2024 αναμένεται να γίνουν έξι. Τα σύγχρονα αεροσκάφη θα πάρουν τη θέση των Τ-2 στην προκεχωρημένη εκπαίδευση των Ικάρων καθώς προσφέρουν μια ευρεία γκάμα χαρακτηριστικών που προσομοιάζουν τις πτητικές και επιχειρησιακές δυνατότητες των μαχητικών 5ης γενιάς.
Οι παραλαβές των νέων αεροσκαφών θα συνεχιστούν με ρυθμό παράδοσης δύο ανά εξάμηνο. Σταδιακά θα αυξηθούν και οι διαθεσιμότητες των Τ-6 με τους Ισραηλινούς να δεσμεύονται για την απόδοση 25 αεροσκαφών σε πτήσιμη κατάσταση ενώ εξασφαλίζεται και η υποστήριξή τους για τα επόμενα είκοσι χρόνια.