ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Euroferry Olympia»: Από το γκαράζ θα «γραφτεί» το πόρισμα

Οι έρευνες για αγνοουμένους μετά την πυρκαγιά στο «Euroferry Olympia»

Γράφει ο Γιάννης Παπαδόπουλος

Στις συνθήκες φόρτωσης και στοίβαξης των οχημάτων και ηλεκτροδότησης των φορτηγών-ψυγείων στα γκαράζ του «Euroferry Olympia», αλλά και στον τρόπο λειτουργίας του συστήματος πυρανίχνευσης και κατάσβεσης, αναμένεται να εστιάσουν οι έρευνες για τον εντοπισμό των αιτίων της πυρκαγιάς που ξέσπασε εν πλω τα ξημερώματα της Παρασκευής.

Η πυρκαγιά στο «Euroferry Olympia» ξύπνησε μνήμες από το ναυτικό δυστύχημα στο «Norman Atlantic» τον Δεκέμβριο του 2014. Η φωτιά είχε εκδηλωθεί στο «Norman Atlantic» όσο εκείνο έπλεε 12 μίλια μακριά από τις αλβανικές ακτές. Ξεκίνησε τότε στο γκαράζ νούμερο 4 από την υπερθέρμανση φορτηγού ψυγείου με ζωντανά ψάρια, το οποίο δεν ήταν ηλεκτρικά συνδεδεμένο. Κάποια οχήματα στο «Norman Atlantic» είχαν στοιβαχτεί πλάι σε φορτηγά που μετέφεραν δεξαμενές ελαιολάδου, παραβιάζοντας την ελάχιστη απόσταση ασφαλείας των 40 εκατοστών. Σε χώρο με περιορισμένο εξαερισμό και με οχήματα με αναμμένες μηχανές υπάρχει κίνδυνος υπερθέρμανσης, πρόκλησης σπινθήρων και ανάφλεξης. Δώδεκα άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε εκείνο το δυστύχημα, ενώ μέχρι και σήμερα υπάρχουν αγνοούμενοι οι σοροί των οποίων δεν έχουν εντοπιστεί.

«Αναστηθήκαμε όταν ήρθαν τα πλοία να μας παραλάβουν», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Παρλάντζας

Στις 30 Ιουνίου 2017, με επιστολή του προς το υπουργείο Ναυτιλίας και τις λιμενικές αρχές της Πάτρας και Ηγουμενίτσας, το συνδικάτο επαγγελματιών οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων Ελλάδας έκανε λόγο για ζητήματα ασφαλείας στη στοίβαξη των οχημάτων στα πλοία «Euroferry Olympia» και «Euroferry Egnazia» του ομίλου Grimaldi.

«Η στοιβασία των φορτηγών δεν τηρεί τους κανόνες ασφαλείας για τον πλου των πλοίων (κατά τα καταγγελλόμενα είναι τόσο κοντά το ένα με το άλλο, που δεν χωράει να περάσει ούτε ένας άνθρωπος 30 κιλών», αναφέρεται στη σχετική επιστολή. Σε ανακοίνωσή του ο όμιλος Grimaldi εξέφρασε τη λύπη του για την πυρκαγιά στο «Euroferry Olympia» και ανέφερε ότι «θα συνεργαστεί πλήρως με τις Αρχές για να πέσει φως στο περιστατικό».

Το πλοίο απέπλευσε στη 01.20 της 18ης Φεβρουαρίου 2022 από το λιμάνι της Ηγουμενίτσας με προορισμό το Πρίντεζι της Ιταλίας. Στις 04.12, βορειοανατολικά της Ερεικούσας, ο κυβερνήτης ειδοποίησε τις αρμόδιες ελληνικές αρχές ενημερώνοντας ότι είχε ξεσπάσει φωτιά στο γκαράζ νούμερο 3 του πλοίου. Πλήρωμα και επιβάτες χωρίστηκαν σε δύο ομάδες, μπήκαν σε σωστικές λέμβους και παρελήφθησαν από παραπλέοντα διασωστικά σκάφη του ελληνικού Λιμενικού και της ιταλικής Οικονομικής Αστυνομίας. Η πρώτη καταγραφή τους μετά τη μεταφορά τους στο λιμάνι της Κέρκυρας έδειξε ότι ήταν 278, εκ των οποίων ένας δεν συμπεριλαμβανόταν στην επίσημη λίστα των επιβατών και ταξίδευε παράτυπα.

Αργότερα, δύο αερομεταφερόμενοι διασώστες της 1ης ΕΜΑΚ κατόρθωσαν να πατήσουν στο φλεγόμενο πλοίο, κατεβαίνοντας με σχοινί από ελικόπτερο Super Puma, και να απεγκλωβίσουν έναν οδηγό βουλγαρικής καταγωγής και έναν Αφγανό, ο οποίος ήταν εκτός λίστας επιβατών. Ενας 58χρονος Ελληνας οδηγός βρέθηκε νεκρός, ενώ ένας Λευκορώσος οδηγός κατόρθωσε να βρει διέξοδο μόνος του από το πλοίο. Οι έρευνες συνεχίζονταν για τον εντοπισμό και άλλων αγνοουμένων. Συνολικά με το πλοίο ταξίδευαν 239 επιβάτες και 51 μέλη πληρώματος (Ιταλοί και Ελληνες), ενώ στα γκαράζ βρίσκονταν 153 επαγγελματικά οχήματα (φορτηγά και ρυμουλκούμενα), καθώς και 32 επιβατικά.

Η διάσωση

Μια μεγάλη επιχείρηση διάσωσης οργανώθηκε την Παρασκευή για την εκκένωση του φλεγόμενου πλοίου. Ρυμουλκά με πυροσβεστική δυνατότητα, αλλά και ένα πλοίο το οποίο μετέφερε στο κατάστρωμά του δύο πυροσβεστικά οχήματα που επιχειρούσαν να σβήσουν τη φωτιά, ενώ παράλληλα γίνονταν ενέργειες ώστε να μην υπάρξει ρύπανση στο θαλάσσιο περιβάλλον. Ανά διαστήματα το πλοίο καιγόταν ολόκληρο και έπειτα από ώρες οι εστίες είχαν περιοριστεί στο πίσω μέρος. Από τους επιβάτες που διασώθηκαν τουλάχιστον δέκα μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο Κέρκυρας και παρέμειναν προληπτικά για να λάβουν οξυγονοθεραπεία, καθώς είχαν αναπνευστικά προβλήματα από την εισπνοή μονοξειδίου του άνθρακα.

«Αναστηθήκαμε όταν ήρθαν τα πλοία να μας παραλάβουν», λέει στην «Κ» ο Γιώργος Παρλάντζας, οδηγός φορτηγού και ένας από τους διασωθέντες. «Να μη συμβεί σε κανέναν αυτό που περάσαμε».

Οι συγκρίσεις

Σε αντίθεση με την τραγωδία στο «Norman Atlantic», οι καιρικές συνθήκες που επικρατούσαν την Παρασκευή όταν εκδηλώθηκε η φωτιά στο «Euroferry Olympia» ήταν καλές. Επνεαν άνεμοι τεσσάρων μποφόρ, οι οποίοι διευκόλυναν τόσο την εκκένωση του πλοίου με τις σωστικές λέμβους, αλλά και την επιχείρηση διάσωσης που ακολούθησε από τα σκάφη που έσπευσαν στο σημείο. Το 2014, κατά την πυρκαγιά στο «Norman Atlantic» έπνεαν άνεμοι έντασης από 8 έως 9 μποφόρ.Πριν από περίπου οκτώ χρόνια μετά τη φωτιά στο «Norman Atlantic», οδηγοί φορτηγών έλεγαν ότι είναι κοινό μυστικό πως συνάδελφοί τους κοιμούνται στα γκαράζ των πλοίων που ταξιδεύουν από την Ελλάδα στην Ιταλία, υπό την ανοχή των υπαλλήλων ναυτιλιακών εταιρειών, παρά τους όποιους κινδύνους.

Με ανακοίνωσή του μετά τη νέα φωτιά σε δρομολόγιο της ίδιας γραμμής, το συνδικάτων των οδηγών φορτηγών θέτει ξανά αυτό το ζήτημα, ρωτώντας πώς επετράπη η διανυκτέρευση οδηγών στα οχήματά τους εφόσον απαγορεύεται μετά τον απόπλου. «Οπως και στην παρόμοια πυρκαγιά που εκδηλώθηκε προ χρόνων στο “Norman Atlantic” προκύπτουν τα ίδια ερωτήματα για την τήρηση των κανόνων ασφαλούς ναυσιπλοΐας και την προστασία της ανθρώπινης ζωής», αναφέρουν.

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Ελλάδα: Τελευταία Ενημέρωση

X