Kathimerini.com.cy
Τι είναι μπούλινγκ; Έχουν όντως αυξηθεί τα ποσοστά βίας και εκφοβισμού στην Ελλάδα; Πώς μπορώ να καταλάβω ότι το παιδί μου είναι θύτης; Πώς μπορώ να καταλάβω ότι είναι θύμα; Πού μπορεί να απευθυνθεί ένα θύμα για να βρει προστασία; Μέσα από ένα εκτενές explainer ειδικοί επιστήμονες και επικεφαλής φορέων που ασχολούνται με τον εκφοβισμό και την εφηβική βία απαντούν κατατοπιστικά και εμπεριστατωμένα σε μια σειρά ερωτήσεων για ένα από τα σοβαρότερα κοινωνικά θέματα της εποχής μας. Ποια η ευθύνη της οικογένειας; Ποιος ο ρόλος της πανδημίας και των σόσιαλ μίντια; Ποιες ποινές προβλέπονται; Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των θυμάτων και των θυτών; Ποιες ηλικίες και πόσο συχνά δέχονται ή ασκούν μπούλινγκ; Πόσο έχει αυξηθεί το ποσοστό διαδικτυακού εκφοβισμού;
«Το να παίζεις ξύλο είναι πλέον κουλ» ομολογούν με σοκαριστική ειλικρίνεια οι έφηβοι, που έχουν να διαχειριστούν τον φόβο και την ένταση, απροετοίμαστοι για τη βία που λαμβάνει χώρα στο σχολείο και στους χώρους κοινωνικοποίησής τους.
Πώς επηρεάζεται η ψυχολογία τους και ποιες οι επιπτώσεις συλλογικά στη μαθητική κοινότητα, αλλά και στο σχολικό εκπαιδευτικό περιβάλλον; Οι εκπαιδευτικοί από την πλευρά τους σημειώνουν ότι «πρέπει να γίνουμε παιδονόμοι και ανακριτές», καθώς χωρίς επαρκή εκπαίδευση και χωρίς συμμάχους στην κοινότητα αδυνατούν να παρέμβουν αποτελεσματικά για την αντιμετώπιση των περιστατικών ενδοσχολικής βίας.
Και ενώ όλοι ασχολούνται με τους θύτες και τα θύματα, το σχολικό και οικογενειακό περιβάλλον, οι ειδικοί επισημαίνουν τον κομβικό ρόλο των παιδιών παρατηρητών και εξηγούν πώς αισθάνεται και τι μπορεί να κάνει ένα παιδί που δεν δέχεται ούτε ασκεί εκφοβισμό και πώς θα μπορούσε να βοηθήσει να σταματήσει ο φαύλος κύκλος της βίας.
Στο πλαίσιο της αναζήτησης λύσεων, εξετάζουμε το επιτυχημένο πρόγραμμα KiVa που κατόρθωσε να μειώσει τα ποσοστά σχολικού εκφοβισμού και να γίνει κομμάτι της σχολικής κουλτούρας της Φινλανδίας, αλλά και τον ρόλο της τέχνης.
Η ειδική έκδοση «Μπούλινγκ & εφηβική βία» κυκλοφορεί την Κυριακή 1 Δεκεμβρίου με την «Καθημερινή».