ΠΗΓΗ: Ανακοινώσεις
Το Υπουργείο Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), πέραν της θεατρικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται μέσα στα ίδια τα σχολεία, προάγει στη βάση των Κανονισμών που ισχύουν και όπως είναι η πολιτική του, τη συμμετοχή των μαθητών και μαθητριών όλων των ηλικιών στα θεατρικά δρώμενα και ενθαρρύνει την παρακολούθηση επιλεγμένων θεατρικών παραστάσεων.
Σε καμία περίπτωση ούτε διανοείται να ασκήσει ούτε και ασκεί «λογοκρισία», όπως ακούστηκε σε δημόσιες δηλώσεις. Αλλά μέσα από υπεύθυνες διαδικασίες εξασφαλίζει ότι τα παιδιά μπορούν, ανάλογα με την ηλικία τους, να παρακολουθήσουν προτεινόμενες θεατρικές παραστάσεις, όπως προβλέπεται από τους Κανονισμούς Λειτουργίας των σχολείων.
Είναι κατανοητό ότι μέσα στην κοινωνία και, επομένως και μεταξύ των γονέων μπορεί να υπάρχουν διιστάμενες απόψεις, φιλοσοφικές αντιλήψεις και ευαισθησίες για κοινωνικά ή ηθικά ζητήματα και συχνά υπάρχουν και αντικρουόμενες απόψεις. Για τον λόγο αυτό, όταν αποφασίζεται τα παιδιά είτε ενός σχολείου είτε ενός τμήματος να παρακολουθήσουν ομαδικά μια θεατρική παράσταση, θα πρέπει να υπάρχει η βεβαιότητα ότι αυτή είναι κατά γενική ομολογία κατάλληλη για την ηλικία τους, αλλά και να αποφεύγονται τέτοιου είδους αντεγκλήσεις. Το ΥΠΑΝ οφείλει πάντοτε να ενεργεί λαμβάνοντας υπόψη και τις τυχόν απόψεις γονέων που μπορεί να κινούνται προς τη μια ή την άλλη κατεύθυνση, όπως και ευρύτερα απόψεις και εισηγήσεις, αλλά σε κάθε περίπτωση έχει την ευθύνη για να ενεργεί με γνώμονα την κατάλληλη διαπαιδαγώγηση του συνόλου των παιδιών και της σχολικής κοινότητας, την ενδεδειγμένη αντιμετώπιση τους αναλόγως της ηλικίας και της ωρίμανσης τους και την ορθή λειτουργία του σχολείου.
Οι Επιτροπές που συγκροτούνται εκάστοτε στο ΥΠΑΝ, με αρμοδιότητα να κρίνουν την καταλληλότητα των παραστάσεων για παρακολούθηση από μαθητές/μαθήτριες, αποτελούνται από καταρτισμένους παιδαγωγούς. Πρόκειται για επαγγελματίες παιδαγωγούς που έχουν και τη γνώση και το επιστημονικό υπόβαθρο, αλλά και την εμπειρία που σχετίζεται με παιδιά των ανάλογων ηλικιών. Είναι επαγγελματίες παιδαγωγοί με αρμοδιότητα να κρίνουν, όχι μόνο για την παρακολούθηση μιας θεατρικής παράστασης, αλλά γενικότερα τα όσα αφορούν τη διαπαιδαγώγηση των παιδιών, ανάλογα με την ηλικία, τη συναισθηματική και πνευματική ετοιμότητα τους.
Ως προς την κρίση αυτή, σημειώνεται ότι τόσο διεθνώς όσο και στη χώρα μας, προβλέπεται σήμανση του κινηματογραφικού και τηλεοπτικού περιεχομένου αναλόγως των ηλικιών, κατόπιν εξέτασης και άσκησης κρίσεως. Επομένως, η πολιτεία προνοεί για την καταλληλότητα αναλόγως της ηλικίας, χωρίς αυτό να εγείρει συζητήσεις περί «λογοκρισίας».
Το έργο της Διεύθυνσης Δημοτικής Εκπαίδευσης και του ΥΠΑΝ εν γένει για να εγκρίνει ως προς την καταλληλότητα τους παραστάσεις που προορίζονται να τύχουν παρακολούθησης από ομάδες παιδιών, διεκπεραιώνεται μέσω Επιτροπών από στελέχη του Υπουργείου που θα πρέπει να λάβουν υπόψη κριτήρια παιδαγωγικής, όπως και την αντίληψη που έχουν αρμοδίως ως προς την πνευματική, συναισθηματική και ψυχολογική ανάπτυξη των παιδιών σε κάθε ηλικία. Εφόσον πρόκειται για προτάσεις που απευθύνονται και καλύπτουν ένα σύνολο σχολικού πληθυσμού, οι Επιτροπές αυτές έχουν και την ευθύνη να συμβάλλουν για να αποφεύγονται αντεγκλήσεις μέσα από τις οποίες επενδύονται διαφορετικές φιλοσοφικές, ηθικές ή και ιδεολογικές προσεγγίσεις, καταλήγοντας να επηρεάζουν και τη σχολική κοινότητα.
Σε περίπτωση που θα ήταν επιθυμητή κάποια διαφορετική διαδικασία, προκειμένου να μην αναλαμβάνουν την ευθύνη θεώρησης και έγκρισης των παραστάσεων οι αρμόδιες Επιτροπές, θα έπρεπε να μην αποφασίζεται η ομαδική παρακολούθηση θεατρικών παραστάσεων, αλλά το Υπουργείο, ενδεχομένως, να εξετάζει το ενδιαφέρον που θα εκδηλώνεται και να καταρτίζει και να κοινοποιεί στα σχολεία τον κατάλογο θεατρικών παραστάσεων προκειμένου να αποφασίζουν οι ίδιοι οι γονείς για τυχόν παρακολούθηση από τα παιδιά. Με αυτό τον τρόπο θα αποφεύγονταν οι διχογνωμίες, αλλά θα υπήρχε απώλεια της παιδαγωγικής λειτουργίας μιας ομαδικής θέασης στο πλαίσιο της λειτουργίας του σχολείου.
Εναλλακτικά, το ΥΠΑΝ μπορεί να εξετάσει και το ενδεχόμενο θέσπισης διαδικασίας για μια σήμανση, αναλόγως της ηλικίας, και του θεατρικού περιεχομένου, όπως αυτή που ήδη ισχύει και γίνεται για το οπτικοακουστικό υλικό/περιεχόμενο για κινηματογράφους και την τηλεόραση.
Σχετικά με τις διαδικασίες που ακολουθήθηκαν στην περίπτωση της παράστασης «Ο γύρος του κόσμου σε 80 ημέρες» και επειδή τα πραγματικά γεγονότα είναι αρκετά διαφορετικά από κάποιους ισχυρισμούς που προβάλλονται δημόσια, παρατίθεται σχετικό αναλυτικό ενημερωτικό σημείωμα εδώ.