ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Χρήστος Μάστορας: Ο σταρ κάτω από το πουκάμισο του Στέλιου

Η συμφωνία για την ταινία παραλίγο να χαλάσει από την επιμονή του πρωταγωνιστή να μην τραγουδήσει playback. Τώρα οι φίλοι του διακρίνουν ότι ο ρόλος ξέβαψε πάνω του

Δημήτρης Ρηγόπουλος

Το πρώτο ραντεβού με τον σκηνοθέτη Γιώργο Τσεμπερόπουλο δεν είχε πάει καλά. Τα χνώτα τους δεν είχαν ταιριάξει. Λίγα λόγια μεταξύ τους, πολύ περισσότερη αμηχανία στον αέρα. Το ημερολόγιο έδειχνε 7 Φεβρουαρίου 2023, λίγες εβδομάδες μετά την αρχική πρόταση του Μάκη Γαζή, casting director της εταιρείας παραγωγής Τanweer, στον Χρήστο Μάστορα να πρωταγωνιστήσει σε ένα φιλόδοξο κινηματογραφικό πρότζεκτ με θέμα τη ζωή του Στέλιου Καζαντζίδη.

«Ο Χρήστος πιέστηκε πάρα πολύ, ήταν ένας άλλος κόσμος γι’ αυτόν», είχε εξομολογηθεί παλιός του συνεργάτης. «Υπήρξαν βράδια που έκλαιγε από την πίεση και την ένταση».

Καλύτερος ο Πάριος

Αλλά ο frontman του επιτυχημένου ελληνικού ποπ συγκροτήματος Melisses είχε εξαρχής αμφιβολίες για το εγχείρημα. «Μα εγώ τον Καζαντζίδη;!», ρωτούσε και ξαναρωτούσε τους πιο στενούς συνεργάτες του. Αυτός που μεγάλωσε με χέβι μέταλ και έμαθε κιθάρα επειδή λάτρευε τους Metallica; Αυτός που προτιμούσε τον Σφακιανάκη και τον Πάριο από τον θρυλικό βάρδο; Ομως, κάτι τον έτρωγε από μέσα του. Εβλεπε την ευκαιρία, δεν ήταν χαζός. Εξάλλου, πάντα ήθελε να κάνει σινεμά, να παίξει σε ταινίες, να πλησιάσει ένα παλιό εφηβικό του όνειρο, τη σκηνοθεσία. Το βιντεοκλίπ για το νέο του τραγούδι με τίτλο «Γυρισμός», ένα συναισθηματικά φορτισμένο road trip από την Αθήνα στη γενέτειρά του, το χωριό Βοδίνο στη Βόρεια Ηπειρο, το σκηνοθέτησε ο ίδιος. Και δεν ήταν η πρώτη φορά.

Ομως εκείνη η συνάντηση γνωριμίας ήταν καθαρή αποτυχία, συμφωνούσαν όλοι. Επιπλέον, ο απαράβατος όρος που είχε βάλει ο Μάστορας στην εταιρεία παραγωγής (να μην έκανε επ’ ουδενί playback τη φωνή του Καζαντζίδη), δεν είχε γίνει αρχικά ευνοϊκά δεκτός από την άλλη πλευρά. «Ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος και ο Χρήστος Μάστορας δεν μιλούσαν πολύ, δεν ασχολήθηκε πολύ ο ένας με τον άλλον», είχε αποκαλύψει στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook ο Γιάννης Κουτράκης, ο επί σειρά ετών αλλά πλέον τέως μάνατζερ του Μάστορα (διέκοψαν τη συνεργασία τους μετά το περυσινό καλοκαίρι), παρών σε εκείνη την άβολη βραδιά του 2023. «Πέρασε ένας μήνας και είχαμε σχεδόν ξεχαστεί, ώσπου ένα μεταμεσονύχτιο τηλεφώνημα με μια σπουδαία φίλη επανέφερε τα πράγματα σε μια ροή», συνέχισε. Η «σπουδαία φίλη» της ανάρτησης Κουτράκη δεν ήταν άλλη από μια σπουδαία γυναικεία φωνή του ελληνικού τραγουδιού, που επίσης δοκίμασε κι αυτή σχετικά πρόσφατα τις υποκριτικές της δυνατότητες αποσπώντας, συχνά, διθυραμβικά σχόλια.

Δύο σχεδόν χρόνια μετά, η ταινία «Υπάρχω» με πρωταγωνιστή τον Χρήστο Μάστορα βρίσκεται ήδη στην πρώτη δεκάδα των πιο εμπορικών ταινιών του σύγχρονου ελληνικού κινηματογράφου, έχοντας κόψει σε μόλις τρεις εβδομάδες προβολής περισσότερα από 600.000 εισιτήρια. Από τη στιγμή που το τρένο μπήκε στις ράγες, ο Μάστορας βούτηξε στο σύμπαν του Στέλιου Καζαντζίδη με πρωτόγνωρη ορμή και ενθουσιασμό. Η «εκκρεμότητα» σχετικά με το ποια φωνή θα ακούγεται στην ταινία (η δική του ή του Καζαντζίδη) λύθηκε μια και καλή την ημέρα (22 Φεβρουαρίου 2024) που ο νεόκοπος ζεν πρεμιέ έφτασε στο στούντιο Odeon για να γίνουν κάποιες «αναγνωριστικές» ηχογραφήσεις τραγουδιών υπό την καθοδήγηση του Μίνου Μάτσα. Αυτόπτες μάρτυρες περιγράφουν στιγμές μεγάλης συναισθηματικής έντασης. Εκπληξη και συγκίνηση γι’ αυτό το αναπάντεχο καλλιτεχνικό υβρίδιο, που συνδύαζε τις ερμηνευτικές ικανότητες του πρωταγωνιστή με τον «τρόπο» του Καζαντζίδη. Ακολούθησαν μαθήματα υποκριτικής, δύο μήνες πρόβες και γυρίσματα, που τελικά θα ξεκινούσαν τον περασμένο Μάιο και θα ολοκληρώνονταν στη Βραυρώνα στις 18 Ιουλίου του περυσινού καλοκαιριού. «Ο Χρήστος πιέστηκε πάρα πολύ, ήταν ένας άλλος κόσμος γι’ αυτόν», είχε εξομολογηθεί ο παλιός του συνεργάτης. «Υπήρξαν βράδια που μιλούσαμε στο τηλέφωνο και έκλαιγε από την πίεση και την ένταση».

Τι λέει ο ίδιος ο Μάστορας σήμερα; Δέχεται καθημερινά δεκάδες μηνύματα στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης από ανθρώπους που βλέπουν την ταινία. Αλλοι του στέλνουν στιγμιότυπα μέσα από τις αίθουσες, όπου ο κόσμος τραγουδάει μαζί του, άλλοι λόγια φορτισμένα επειδή είδαν την ταινία με τους γονείς τους και ήρθαν ακόμη πιο κοντά, άλλοι λόγια θαυμασμού για το κρυμμένο υποκριτικό του ταλέντο. Ο ίδιος δηλώνει τρισευτυχισμένος.

Μεγάλο ταλέντο ή δουλευταράς;

Κυκλοφορούν δύο παράλληλα, φαινομενικά αντιφατικά, σενάρια για την επαγγελματική στόφα του Χρήστου Μάστορα: στο ένα άκρο η ακατάπαυστη ενέργεια που διοχετεύεται σε μια δαιμονισμένη πολυπραγμοσύνη με ηχογραφήσεις, συναυλίες, συγκρότημα, εμφανίσεις σε νυχτερινό μαγαζί, γυρίσματα βιντεοκλίπ που επιμελείται σκηνοθετικά ο ίδιος, συμμετοχή σε απαιτητικές τηλεοπτικές παραγωγές (και τώρα και σε ταινίες). Και στο άλλο άκρο μια λιγότερο κολακευτική υπόθεση, σύμφωνα με την οποία ο Μάστορας έχει το άστρο του έξυπνου μαθητή, εκείνου δηλαδή που δεν χρειάζεται να πολυδιαβάσει για να είναι καλός στο σχολείο, αλλά τον οποίο καθοδηγεί κυρίως το χάρισμα και το ταλέντο. Και ότι πολλή από αυτή την ακατάπαυστη ενέργεια δεν πάει στην καλλιέργεια του ταλέντου, αλλά σκορπίζεται συχνά στο χτίσιμο μιας ήδη ισχυρής δημόσιας εικόνας μέσα από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και κυρίως μέσα από το TikTok. Ωστόσο, αυτή η τελευταία εκδοχή σκοντάφτει στην προσωπική εμπειρία όσων τον έζησαν από κοντά κατά τη διάρκεια της προετοιμασίας του για τα γυρίσματα του «Υπάρχω». Η σκηνοθέτις Ελένη Σκότη έχει να πει πολλά για την αφοσίωση και πειθαρχία του διάσημου μαθητή της στα ομαδικά σεμινάρια υποκριτικής κάθε Κυριακή στο θέατρο «Επί Κολωνώ» στο Μεταξουργείο, ενόψει των γυρισμάτων της ταινίας. Επίσης, ποιος φυγόπονος μουσικός θα ετοίμαζε σε χρόνο ρεκόρ δύο διαφορετικά «ντέμο» με ισάριθμες διαφορετικές ερμηνείες τραγουδιών του Στέλιου Καζαντζίδη για να πείσει παραγωγούς και σκηνοθέτη ότι μπορούσε να τραγουδήσει ο ίδιος τις μεγάλες επιτυχίες του λαϊκού μύθου;

Κινηματογραφική ψυχοθεραπεία

Κάποιοι ισχυρίζονται ότι ο Μάστορας βούτηξε τόσο βαθιά στο σύμπαν Καζαντζίδη, που δυσκολεύεται να επιστρέψει στον παλιό του εαυτό· σαν να έγινε πιο βαρύς, πιο απότομος, πιο ανυπόμονος, πιο αδιάλλακτος. Ακόμη και η γλώσσα του σώματος είχε κάτι το διαφορετικό, κάτι που θύμιζε τον «Στελάρα». Κι ο ίδιος φαίνεται να είχε αναγνωρίσει παρόμοια στοιχεία, «τώρα λέω περισσότερα όχι», είχε εξομολογηθεί σε συνεργάτες του. Ορισμένοι, μάλιστα, βιάστηκαν να βγάλουν το συμπέρασμα ότι με αφορμή την ταινία του Τσεμπερόπουλου, ο Χρήστος Μάστορας ανακάλυψε τον πραγματικό του εαυτό. Μια παλαιότερη συνεργάτις του επιχείρησε να αποκωδικοποιήσει τη θρυλούμενη «μετάλλαξη»: «Αναγνώρισε, ίσως, πιο αδρά, πιο ανεπεξέργαστα κομμάτια του εαυτού του, που πιθανότατα δυσκολευόταν να παραδεχθεί. Και τώρα, παίζοντας έναν αυθεντικά λαϊκό ερμηνευτή, με όλα τα καλά και τα κακά του, αναδύθηκαν μέσω της ταύτισης πλευρές του χαρακτήρα του που και ο ίδιος απέφευγε να δει».

Αλλά ο Μάστορας, παρά το ποπ προσωπείο, ήταν πάντα το λαϊκό παιδί της διπλανής πόρτας, υποστηρίζουν παλιοί φίλοι του· το παιδί που πέρασε τα ελληνοαλβανικά σύνορα μαζί με τους γονείς του το 1990 σε ηλικία τεσσάρων ετών, το παιδί με τα μεγάλα όνειρα, το παιδί που χάνεται στα social, το παιδί που ξενυχτάει στο «Μπάτμαν» του Νέου Κόσμου, όπως τόσοι άλλοι συνομήλικοί του. Ομως, μαζί με τις πλάκες, την καριέρα, τις θυσίες και το ίματζ του καλού παιδιού, που όλοι τον αγαπάνε, είχε κι αυτός τις «στιγμές» του: μπορούσε να μιλήσει απότομα ή να γίνει οξύθυμος με τους συνεργάτες του, να «πάρει ανάποδες», να «στραβώσει». Αλλά μετά την επαφή του με το φαινόμενο Καζαντζίδης, σαν να άλλαξε ο τρόπος που βλέπει τον κόσμο· και τον εαυτό του. Φίλοι του μεταφέρουν ότι ήταν ανάμεσα σε όσους ενοχλήθηκαν από την τελετή έναρξης των Ολυμπιακών Αγώνων στο Παρίσι, ως αποτέλεσμα της αυξανόμενης καχυποψίας του απέναντι στην περίφημη «woke ατζέντα» και την υπερβολική πολιτική ορθότητα.

Πολλοί ανατρέχουν στα βιώματά του: το αγόρι μιας φιλήσυχης και κλειστής οικογένειας από τη Βόρεια Ηπειρο που μεγάλωσε με τον φόβο τι θα πουν οι άλλοι· να μη δώσει δικαιώματα, να μην μπλέξει, να μην, να μην. Και μπορεί να μη βίωσε τον σκληρό ρατσισμό που έζησαν στο πετσί τους οι Αλβανοί μετανάστες (επειδή ήταν «δικός μας», Βορειοηπειρώτης), αλλά είχε κι αυτός τη δική του ιδέα τι σήμαινε «σχολική πλάκα» εξαιτίας κάποιων παραπανίσιων κιλών στην εφηβεία. Αυτός ο ανεσταλμένος θυμός για τις λιγότερο φωτεινές πτυχές της αθηναϊκής του ενηλικίωσης (σε συνδυασμό με τον επιβεβλημένο κομφορμισμό της καριέρας ενός ποπ σταρ) φαίνεται να αναδύθηκε στην επιφάνεια ενσαρκώνοντας το αρχέτυπο του απόλυτου λαϊκού ειδώλου. «Συνδέθηκε με κάτι βαθύτερο μέσα του και αισθάνεται πιο απελευθερωμένος», καταλήγουν ορισμένοι επίδοξοι ψυχολόγοι από τον κύκλο του.

Μεγάλες συνεργασίες

Πολλοί από τους εκατοντάδες χιλιάδες θεατές του «Υπάρχω» (προφανώς οι μεγαλύτεροι σε ηλικία, με ακούσματα και μνήμες από την εποχή που ο Καζαντζίδης μεσουρανούσε) αγνοούσαν την ύπαρξη του Χρήστου Μάστορα. Ισως να τον είχαν πετύχει σε κάποια από τις πολλές τηλεοπτικές του μεταμορφώσεις (ως κριτή σε εκπομπές μουσικών ταλέντων όπως το Voice στον ΣΚΑΪ φέτος ή ως καλεσμένο σε σόου πρώτης γραμμής), αλλά σίγουρα δεν γνώριζαν ότι ο δημοφιλής frontman του συγκροτήματος Melisses είναι σήμερα ο μόνος Ελληνας μουσικός και τραγουδιστής κάτω από τα 40 με τόσες συνεργασίες και ντουέτα με φτασμένους συναδέλφους του από τη μία έως την άλλη άκρη του καλλιτεχνικού φάσματος. Από τον Γιώργο Νταλάρα, τη Χάρις Αλεξίου και την Αλκηστη Πρωτοψάλτη μέχρι τον Σάκη Ρουβά, την Ελένη Φουρέιρα και την Τάμτα. Αν όμως υπάρχει κάποιος που σταθερά του δίνει βήμα και τον στηρίζει όλα αυτά τα χρόνια, φιλοτεχνώντας εκ παραλλήλου μια έντεχνη ταυτότητα δίπλα στην ποπ, αυτός είναι χωρίς καμία αμφιβολία ο Γιώργος Νταλάρας. Τον συμπεριέλαβε το 2018 στην αφιερωματική συναυλία στον Λευτέρη Παπαδόπουλο στο Ηρώδειο, την ίδια χρονιά στη συναυλία υπέρ της Διεθνούς Αμνηστίας στο Μέγαρο Μουσικής, έναν χρόνο μετά (2019) στα μουσικά του γενέθλια πάλι στο Ηρώδειο όπου τραγούδησαν μαζί τους «Ελεύθερους κι ωραίους» και πιο πρόσφατα στις εμφανίσεις του στο Christmas Theater.

Ζητήσαμε από τον Γιώργο Νταλάρα ένα σχόλιο για τον Χρήστο Μάστορα. «Μιλάμε για ένα πραγματικά μεγάλο ταλέντο, για κάτι που δεν είναι σύνηθες», είναι τα πρώτα του λόγια. «Τον παρακολουθώ από νωρίς και διαπίστωσα ότι αυτός ο τύπος έχει τη μεγάλη ικανότητα να ερμηνεύει πολύ διαφορετικά είδη μουσικής. Και η αλήθεια είναι ότι στα χρόνια που ακολούθησαν δεν με διέψευσε ποτέ, είτε στο στούντιο ηχογραφήσεων είτε σε ζωντανές εμφανίσεις. Είναι ένα σεμνό παιδί, που όχι μόνο ακούει αλλά καταλαβαίνει κι αυτό που του λες. Τώρα ήρθε και η ταινία για να μας εκπλήξει εξίσου και υποκριτικά και τραγουδιστικά». Αλήθεια, θεωρεί τον Μάστορα ποπ ή λαϊκό τραγουδιστή; Χαμογελάει: «Του λέω συχνά, λίγο και σαν συμβουλή: η φωνή σου έχει λαϊκά στοιχεία, άντε, στρίψε προς τη μεριά μας…».

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Σινεμά: Τελευταία Ενημέρωση