Kathimerini.gr
Η απεργία των σεναριογράφων στο Χόλιγουντ, που τις τελευταίες ημέρες έχει προκαλέσει διαδηλώσεις και «φρέναρε» τις τηλεοπτικές αλλά και κινηματογραφικές παραγωγές, θα μπορούσε να είναι μονάχα η αρχή μιας πολύμηνης αντιπαράθεσης.
Το Σωματείο Σεναριογράφων Αμερικής (Writers Guild of America) και οι οργανισμοί μέσων ενημέρωσης, εγκατέλειψαν τις διαπραγματεύσεις αρκετές ώρες πριν λήξει η προθεσμία της Δευτέρας για συμφωνία και υπογραφή συμβολαίου.
Ωστόσο, οι διαπραγματεύσεις κατέληξαν σε αδιέξοδο νωρίτερα την ίδια μέρα όταν έγινε σαφές ότι το Σωματείο και οι θέσεις των τηλεοπτικών και κινηματογραφικών στούντιο απείχαν πολύ σε βασικά ζητήματα – και ότι καμία πλευρά δεν ήταν διατεθειμένη να «κλείσει την ψαλίδα», σύμφωνα με συνεντεύξεις και έγγραφα.
Μέχρι το βράδυ της Τετάρτης δεν υπήρχαν σχέδια για συνέχιση των διαπραγματεύσεων. Αντί αυτού, στελέχη των εταιρειών άρχισαν να εργάζονται πάνω σε σχέδια έκτακτης ανάγκης ενώ οι σεναριογράφοι σε Λος Αντζελες και Νέα Υόρκη πραγματοποιούσαν διαδηλώσεις.
Το βράδυ της Δευτέρας, το Σωματείο Σεναριογράφων Αμερικής δημοσίευσε μια λεπτομερή αναφορά που συνόψιζε τις προτάσεις των συνδικάτων και τις αντιπροσφορές των στούντιο.
Το Σωματείο ζητά βελτιώσεις αξίας 429 εκατομμυρίων δολαρίων ετησίως, ενώ τα στούντιο προσφέρουν αυξήσεις αξίας 86 εκατ. δολαρίων. Από τις 21 προτάσεις του Σωματείου, ο Οργανισμός Κινηματογραφικών και Τηλεοπτικών Παραγωγών – που εκπροσωπεί τα μεγάλα μέσα μαζικής ενημέρωσης και τις streaming πλατφόρμες – έχει συμφωνήσει μόνο στις έξι.
Οσο για τη διάρκεια της απεργίας, η επικεφαλής διαπραγματεύσεων του Σωματείου Ελεν Στάτζμαν είπε στους Los Angeles Times ότι θα κρατήσει «όσο χρειαστεί μέχρι οι δύο πλευρές να καταλήξουν σε μια δίκαιη συμφωνία. Οι σεναριογράφοι θα βρίσκονται στους δρόμους έως ότου οι εταιρείες βοηθήσουν στο να σωθεί το επάγγελμά τους».
Η κατάσταση παρακολουθείται στενά από τη Γουόλ Στριτ, τους πολιτικούς καθώς και άλλους ανθρώπους της βιομηχανίας ψυχαγωγίας, οι οποίοι φοβούνται πως μια μακρά στάση εργασίας θα μπορούσε να προκαλέσει παράπλευρες ζημιές. Υπενθυμίζεται ότι η τελευταία απεργία έγινε το 2007 και διήρκησε 100 μέρες.
Ποιοι είναι όμως οι λόγοι που και αυτή η απεργία δεν θα τελειώσει σύντομα;
Αίθουσα σεναριογράφων
Το Σωματείο επιθυμούσε να διατηρήσει ένα σύστημα που υπήρχε πριν οι streaming πλατφόρμες «ξαναγράψουν το σενάριο».
Πριν από μια δεκαετία, ο σεναριογράφος επικοινωνούσε την ιδέα του για κάποιο πρότζεκτ και στη συνέχεια το δίκτυο παρήγγελνε ένα πιλοτικό επεισόδιο.
Αν οι υπεύθυνοι έδιναν το πράσινο φως σε αυτό το πρότζεκτ, τότε άνοιγε η αίθουσα σεναριογράφων – ομάδες που συνεργάζονταν ώστε να αναπτύξουν ιστορίες και να γράψουν τηλεοπτικά επεισόδια.
Συνήθως, γύρω στους 10 σεναριογράφους εργάζονταν επί 10 μήνες για να γράψουν 22 επεισόδια για μια σεζόν σειρών όπως το «The Big Bang Theory» ή το «Law & Order: SVU» του NBC.
Ομως, τα τελευταία χρόνια, παρακολουθήσαμε την εμφάνιση των «μικρών δωματίων» τα οποία ίδρυσαν οι streaming υπηρεσίες που χρειάζονται λιγότερους σεναριογράφους επειδή οι κύκλοι επεισοδίων των σειρών τους είναι μικρότεροι: 8-10 επεισόδια ο καθένας.
Αυτό σημαίνει ότι προσλαμβάνονται όλο και λιγότεροι σεναριογράφοι και εργάζονται για σύντομα χρονικά διαστήματα.
Κατώτατος μισθός
Ο κατώτατος μισθός είναι μεγάλο θέμα για τους σεναριογράφους. Οι μισοί από τους σεναριογράφους τηλεοπτικών σειρών αμείβονταν με τον κατώτατο μισθό, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση του Σωματείου. Οι μόνιμοι συντάκτες πληρώνονται 4.154 δολάρια την εβδομάδα αν παραμείνουν για πάνω από 40 εβδομάδες σε ένα πρότζεκτ.
Το απειλητικό streaming
Ενα από τα προβλήματα που έχουν προκαλέσει οι πλατφόρμες streaming, εκτός από τον ανταγωνισμό λόγω του μεγάλου όγκου περιεχομένου, είναι το γεγονός ότι εταιρείες όπως το Netflix, το Disney+ και η Apple δεν αποκαλύπτουν τα νούμερα τηλεθέασης, αφήνοντας παραγωγούς και σεναριογράφους αβέβαιους για την πρόοδο των πρότζεκτ τους.
Το Σωματείο πρότεινε να υπάρχει ενημέρωση, κάτι που ωστόσο δεν είναι σίγουρο εάν θα γίνει σύντομα.
Τεχνητή Νοημοσύνη
Οι σεναριογράφοι ανησυχούν ότι η τεχνητή νοημοσύνη θα τους αντικαταστήσει. Το Σωματείο ζήτησε περιορισμούς στη χρήση της τόσο σε κινηματογραφικά όσο και τηλεοπτικά πρότζεκτ ώστε η AI να μην μπορεί να γράψει ολόκληρα σενάρια.
Αυτό που προσφέρουν τα στούντιο είναι μια «ετήσια συνάντηση ώστε να συζητηθούν οι εξελίξεις στην τεχνολογία».
Η γραφή
Η δημιουργία σεναρίων για τον κινηματογράφο μπορεί να μοιάζει ως κάτι σπουδαίο, αλλά κάτι τέτοιο δεν ισχύει στην εποχή του streaming. Η αμοιβή των σεναριογράφων πραγματοποιείται με βάση τα στάδια της δουλειάς τους, με κάποιους από αυτούς να υποστηρίζουν ότι οι εταιρείες δεν τους πληρώνουν πλέον για τις δύο πρώτες φάσεις όπως παραδοσιακά γινόταν μετά από σύναψη συμφωνίας.
Τα στούντιο προσφέρθηκαν να αυξήσουν μέρος της αποζημίωσης για τους σεναριογράφους ταινιών αλλά απέρριψαν προτάσεις εβδομαδιαίας πληρωμής.
Σεναριογράφοι κωμωδίας
Οι ερμηνευτές σε κωμωδίες για streaming υπηρεσίες, δεν πληρώνονται το ίδιο χρηματικό ποσό όπως εκείνοι των δικτύων. Για παράδειγμα, οι συντελεστές του σόου της Amber Ruffin έχουν πολύ χαμηλότερο μισθό από εκείνους του «Late Night With Seth Meyers» στο NBC.
Το Σωματείο προσπαθεί να αλλάξει αυτή τη συνθήκη.
Με πληροφορίες από τους Los Angeles Times