Kathimerini.gr
Του Αιμίλιου Χαρμπή
Τα πάντα όλα ★★★½
ΦΑΝΤΑΣΙΑΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Ντάνιελ Κουάν, Ντάνιελ Σάινερτ
Ερμηνείες: Μισέλ Γέο, Τζέιµς Χονγκ, Τζέιµι Λι Κέρτις
Να ξεχάσουμε τους κομίστικους υπερήρωες που έχουμε συνηθίσει τα τελευταία χρόνια και να θυμηθούμε κάτι από τον ρηξικέλευθο κόσμο του «Matrix» μάς καλεί μια από τις πιο παράξενες αλλά και απολαυστικές ταινίες της χρονιάς. Η Εβελιν και ο σύζυγός της, μετανάστες από την Κίνα στην Αμερική, αγχώνονται καθώς η εφορία απειλεί την επιχείρηση πλυντηρίων τους· ταυτόχρονα, η επίσκεψη του ηλικιωμένου πατέρα προσθέτει έξτρα πίεση, καθώς οι δυο τους ψάχνουν τρόπο να κρύψουν το γεγονός πως η κόρη τους έχει… κοπέλα. Κάπου εκεί ξεκινά ένα απίθανο ταξίδι σε παράλληλα σύμπαντα, με την Εβελιν να αγωνίζεται να σώσει τον κόσμο (της) κόντρα σε μια τρομακτική απειλή.
Κι εδώ αρχίζουν τα πραγματικά ενδιαφέροντα. Αρχικά η εν λόγω απειλή προσωποποιείται στην ίδια την έφηβη κόρη της Εβελιν, η οποία στο πολυσύμπαν ακούει στο όνομα Τζόμπου Τουπάκι. Καθώς η τελευταία, μαζί με τους πράκτορές της, καταδιώκει ανελέητα την ηρωίδα από διάσταση σε διάσταση, εκείνη απαντά υιοθετώντας διαφορετικές εκδοχές του εαυτού της, με ικανότητες που κάθε φορά τη βοηθούν να επιβιώσει.
Η παραπάνω περιγραφή αδικεί μάλλον το εξτραβαγκάν υπερθέαμα που παρακολουθούμε στην πορεία, με την πρωταγωνίστρια Μισέλ Γέο να «θυμάται» την εκπαίδευσή της από το προ εικοσαετίας «Τίγρης και Δράκος» και να μετατρέπεται από μαχήτρια της ζωής σε δεξιοτέχνη των πολεμικών τεχνών. Γενικώς εδώ, στο μεγαλύτερο μέρος, τα πάντα κυλούν ιδανικά: οι αλληγορίες, ο σουρεαλισμός, η αγνή διασκέδαση μας στέλνουν σε έναν άλλον, μοναδικό κόσμο. Κάποιες επαναλήψεις, σε συνδυασμό με την κάπως υπερβολική διάρκεια, θα μπορούσαν μάλλον να λείπουν, όμως δεν είναι ικανές να υπονομεύσουν αληθινά την αξία του συνόλου.
Η µνήµη του δολοφόνου ★★
ΔΡΑΣΗΣ (2022)
Σκηνοθεσία: Μάρτιν Κάµπελ
Ερμηνείες: Λίαµ Νίσον, Γκάι Πιρς, Μόνικα Μπελούτσι
Δίχως να περάσει πολύς καιρός από την προηγούμενη επίσκεψή του στις αίθουσες, ο Λίαμ Νίσον επιστρέφει με μια ακόμα από τις γνωστές ταινίες δράσης όπου ο ίδιος τα βάζει με όλους και με όλα. Αυτή τη φορά ερμηνεύει τον Αλεξ Λιούις, ένα βετεράνο επαγγελματία εκτελεστή, ο οποίος βρίσκεται στα αρχικά στάδια του Αλτσχάιμερ. Οταν μια δουλειά που του ανατίθεται αντιβαίνει στον ηθικό του κώδικα (;), εκείνος αντιδρά βίαια, για να βρεθεί πλέον στο στόχαστρο της εγκληματικής οργάνωσης που τον προσέλαβε. Τα ίχνη του ακολουθεί επίσης και μια μονάδα του FBI υπό την καθοδήγηση ενός έμπειρου πράκτορα (Γκάι Πιρς). Ο Νίσον δουλεύει στον αυτόματο πιλότο, στοιβάζοντας σχεδόν νωχελικά γύρω του τα πτώματα, σε ένα φιλμ με καλό ρυθμό αλλά τίποτα παραπάνω που να μην έχουμε δει ξανά και ξανά στο παρελθόν.
Kerr ★★½
ΔΡΑΜΑ (2021)
Σκηνοθεσία: Ταϊφούν Πιρσελίµογλου
Ερμηνείες: Ερντέµ Σενοτσάκ, Τζέιλ Αρικάν
Η ελληνοτουρκική συμπαραγωγή μάς πηγαίνει ένα δυστοπικό ταξίδι, που μπορεί να «διαβαστεί» και ως αλληγορία για τη σύγχρονη εικόνα της γειτoνικής χώρας. Ο Τσαν, ένας νέος άνδρας, επιστρέφει στη μικρή πόλη από την οποία κατάγεται για την κηδεία του πατέρα του. Εκεί, ήδη από τον σταθμό του τρένου, όπου γίνεται μάρτυρας μιας δολοφονίας, αρχίζουν να του συμβαίνουν παράξενα γεγονότα. Οι ίδιοι οι κάτοικοι φαίνονται επίσης να είναι κοινωνοί κάποιου συλλογικού μυστικού, ή και συλλογικής άγνοιας, με τον Τσαν να βυθίζεται ολοένα και περισσότερο στα δικά τους αδιέξοδα. Σχεδόν τα πάντα εδώ μοιάζουν αλλόκοτα και απειλητικά· από τα παλιά, ερειπωμένα κτίρια (και αυτοκίνητα, ηλεκτρικές συσκευές κ.ο.κ.) μέχρι τα μυστηριώδη σκυλιά που τρομοκρατούν την πόλη, δίχως βασικά να τα έχει δει κανείς. Από την άλλη, η ατμόσφαιρα δεν συμβαδίζει ακριβώς με την ουσία, η οποία περιορίζεται κάπου ανάμεσα στις σεναριακές ελλείψεις και στους υπερβολικά αργούς ρυθμούς.
Ο κήπος των Φίντσι Κοντίνι ★★★★
ΔΡΑΜΑ (1971)
Σκηνοθεσία: Βιτόριο ντε Σίκα
Ερμηνείες: Ντοµινίκ Σαντά, Χέλµουτ Μπέργκερ, Λίνο Καπολίτσιο
Επανέκδοση σε νέες ψηφιακές κόπιες για το βραβευμένο με το ξενόγλωσσο Οσκαρ φιλμ του Βιτόριο ντε Σίκα από το 1971. Ο Ιταλός δεξιοτέχνης μάς στέλνει στη Φεράρα του 1938, με τη φασιστική Ιταλία να ετοιμάζεται για τον πόλεμο που έρχεται. Η εβραϊκή οικογένεια των Φίντσι Κοντίνι είναι αριστοκρατική και πλούσια. Στο μέγαρό της, το οποίο περιβάλλεται από έναν πελώριο κήπο, συχνάζουν αρκετοί νέοι, οι οποίοι κάνουν παρέα με τα δύο παιδιά της οικογένειας, τον φιλάσθενο Αλμπέρτο και την αινιγματική Μικόλ. Η τελευταία είναι αντικείμενο του πόθου του παιδικού φίλου της, Τζόρτζιο, ωστόσο σύντομα στο κάδρο θα προστεθεί κι άλλος διεκδικητής. Ταυτόχρονα, οι καινούργιοι ρατσιστικοί νόμοι έρχονται να επιβληθούν στις ζωές των ανέμελων νεαρών. Ο Ντε Σίκα αντιπαραβάλλει το προστατευμένο, σχεδόν μαγικό περιβάλλον του κήπου με την αγριότητα του έξω κόσμου, σε ένα βαθιά μελαγχολικό φιλμ, που παντρεύει την Ιστορία με τον διαχρονικό αγώνα των ανθρώπινων παθών.
Αΐνμπο: Πριγκίπισσα του Αμαζονίου
ΑΝΙΜΑΤΙΟΝ (2021)
Σκηνοθεσία: Ρίτσαρντ Κλάους, Χοσέ Ζελάντα
Ακούγονται: Ελενα ∆ελακούρα, Ανδρέας Ευαγγελάτος
Μια περιπέτεια κινουμένων σχεδίων μάς έρχεται από το Περού, με πρωταγωνίστρια την 13χρονη Αΐνμπο, η οποία ζει με τη φυλή της στα βάθη του Αμαζονίου. Μια μέρα η ίδια ανακαλύπτει πως η φυλή κινδυνεύει, απειλούμενη όχι μόνο από το κακό πνεύμα Γιακουρούνα, αλλά και από τους ανθρώπους, οι οποίοι καταστρέφουν τη ζούγκλα προκειμένου να την εκμεταλλευθούν για βιομηχανική εξόρυξη. Μαζί με ένα κωμικό δίδυμο πνευματικών οδηγών, η Αΐνμπο πλέον θα αναλάβει δράση, αποφασισμένη να σώσει τους αγαπημένους της.