Του Απόστολου Τομαρά
Η στασιμότητα που επικρατεί εδώ και ένα μήνα στο μεγαλύτερο ενεργειακό έργο της Κυπριακής Δημοκρατίας δεν έχει διαφοροποιηθεί με τη Λευκωσία να προσπαθεί να αποφύγει με κάθε τρόπο την καταγγελία της σύμβασης με την κοινοπραξία του έργου. Με τους διαύλους επικοινωνίας να παραμένουν ανενεργοί η κυβέρνηση θέλοντας προφανώς να αποφύγει νέες περιπέτειες από την ενεργοποίηση του plan B προσπαθεί να αναζωπυρώσει τις σχέσεις με την κοινοπραξία του έργου μέσω Πεκίνου. Όπως είχε γράψει η «Κ» της περασμένης Κυριακής η κυβέρνηση στράφηκε προς την πρεσβεία της Κίνας στη Λευκωσία σε μια προσπάθεια να σπάσει το αδιέξοδο και να ξεκινήσουν και πάλι τα κατασκευαστικά έργα. Σύμφωνα με νεότερες πληροφορίες της «Κ» ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου συναντήθηκε δυο φορές με τον κινέζο πρέσβη από τον οποίο ζήτησε να μεταφέρει το αίτημα της κυπριακής κυβέρνησης για απευθείας διαβουλεύσεις με υψηλόβαθμο στέλεχος της μητρικής εταιρείας της κινέζικης κοινοπραξίας. Η «Κ» επικοινώνησε με τον Υπουργό Ενέργειας ο οποίος βρίσκεται στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα ο οποίος επιβεβαίωσε τις σχετικές πληροφορίες. Συγκεκριμένα ο κ. Παπαναστασίου μας ανάφερε πως ζήτησε από τον πρέσβη της Κίνας στη Λευκωσία την πρόθεση να συναντηθεί με στέλεχος της μητρικής εταιρείας στη Λευκωσία. Ο κινέζος διπλωμάτης υποσχέθηκε να μεταφέρει το αίτημα στη μητρική εταιρεία η οποία είναι κρατική εταιρεία.
Στασιμότητα
Στη Λευκωσία η κατάσταση που έχει δημιουργηθεί με την κινέζικη κοινοπραξία συνεχίζει να μην παρουσιάζει θετικά σημάδια. Όπως έχει γράψει η «Κ» η κυπριακή κυβέρνηση δεν φαίνεται διατεθειμένη να αφήσει το όλο ζήτημα σε παρατεταμένη εκκρεμότητα. Οι πληροφορίες της «Κ» αναφέρουν πως η τελευταία διορία που έχει δοθεί είναι μέχρι την 31η Μαρτίου. Εάν και εφόσον δεν καρποφορήσουν οι προσπάθειες επιστροφής της κοινοπραξίας στο τερματικό η κυβέρνηση εμφανίζεται έτοιμη να προχωρήσει με το plan B που είναι η καταγγελία της σύμβασης. Ωστόσο και σε αυτό το σενάριο η κατάσταση με το ενεργειακό έργο θα γίνει περιπλοκότερη. Εδώ δυο είναι τα θέματα που απασχολούν κυρίως σε πολιτικό επίπεδο. Πρώτον το έργο ουσιαστικά θα παραπεμφθεί στις Ελληνικές καλένδες με άγνωστο το χρόνο ολοκλήρωσής του. Το δεύτερο αφορά τα κατασκευαστικά έργο τα οποία έχουν πληρωθεί αλλά η Κυπριακή Δημοκρατία δεν έχει κυριότητα. Μια τέτοια περίπτωση είναι το πλοίο FSRU το οποίο είναι σχεδόν έτοιμο πλην όμως βρίσκεται αγκυροβολημένο στην Σιγκαπούρη επειδή εκκρεμούν δυο πιστοποιήσεις. Να πιστοποιηθεί ως FSRU δηλαδή ως πλωτή μονάδα αεροποίησης ΦΑ και ως LNG CARRIER δηλαδή μεταφοράς υγροποιημένου ΦΑ (LNG).
€245 εκατ. στην κοινοπραξία
Με βάση τη σύμβαση ο αρχικός προϋπολογισμός του τερματικού ανέρχεται στα €289 εκατ. Μέχρι σήμερα η ΕΤΥΦΑ ιδιοκτήτης του έργου έχει καταβάλει στην κοινοπραξία €245 εκατ. από τα οποία τα €190 εκατ. αφορούν το πλοίο FSRU και τα υπόλοιπα €55 εκατ. για τα έργα στο Βασιλικό. Στην περίπτωση καταγγελίας της σύμβασης η κοινοπραξία θα πρέπει να επιστρέψει στην ΕΤΥΦΑ τα έργα που έχει εκτελέσει και αντιστοιχούν στα ποσά που της έχουν καταβληθεί. Για τις εγκαταστάσεις στο Βασιλικό δεν φαίνεται να προκύπτει θέμα. Εκεί που ενδεχομένως να υπάρξει μπέρδεμα και ενδεχομένως καθυστερήσεις είναι με το πλοίο FSRU του οποίου ιδιοκτήτης είναι η Κυπριακή Δημοκρατία η οποία όμως δεν έχει ακόμα την κυριότητα. Στο Βασιλικό με βάση υπολογισμούς έχει εκτελεστεί το 45% του έργου. Όπως επισημαίνεται ενδεχομένως το ποσοστό να είναι μικρότερο αν δεν ληφθούν υπόψη ο εξοπλισμός του τερματικού ο οποίος έχει αγορασθεί αλλά δεν έχει τοποθετηθεί.