ΚΥΠΕ
Για ισορροπημένη συμφωνία με πρόνοιες που αφορούν τις ιδιαιτερότητες της Κύπρου σε σχέση με τη ναυτιλία και τις αερομεταφορές, έκαναν λόγο οι Υπουργοί Περιβάλλοντος Κώστας Καδής και ο Υπουργός Μεταφορών Γιάννης Καρούσος, σε κοινή γραπτή δήλωση τους μετά την ολοκλήρωση του Συμβουλίου Υπουργών Περιβάλλοντος στο Λουξεμβούργο, κατά την οποία συμφωνήθηκε η κοινή θέση των 27 για πέντε κεντρικές προτάσεις του πακέτου «Fit for 55» για μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Η Κύπρος στήριξε από την αρχή την πρόταση και «συνέβαλε με σειρά εποικοδομητικών της προτάσεων, αφενός στην επίτευξη συναίνεσης για έγκριση της Δέσμης και αφετέρου στη συμπερίληψη σε αυτήν προνοιών που αναγνωρίζουν τις ιδιαιτερότητες μας ως νησιωτικό κράτος», ανέφεραν στη κοινή δήλωση.
Αναφερόμενοι ειδικά στην κυπριακή διάσταση της συμφωνίας, σημείωσαν πως η Κύπρος αναμένεται να έχει ιδιαίτερο περιβαλλοντικό όφελος καθώς οι νέοι στόχοι θα φέρουν σημαντικές μειώσεις εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
Όπως είπαν, η συμφωνία περιέχει και στοχευμένα εργαλεία για αντιμετώπιση των προκλήσεων που θα αντιμετωπίσει η Κύπρος, συγκεκριμένα εξασφάλιση αυξημένων εσόδων μέσα από τη δημοπράτηση δικαιωμάτων εκπομπών για τον ναυτιλιακό τομέα και η δυνατότητα χρηματοδότησης της μετάβασής του συγκεκριμένου τομέα και εξαίρεση της ναυτιλιακής σύνδεσης Κύπρου-Ελλάδας.
Επίσης, διάθεση δικαιωμάτων σε νησιωτικά κράτη όπως την Κύπρο για την προώθηση βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων και εκπόνηση μελέτης για διαφύλαξη της αεροπορικής συνδεσιμότητας των νησιωτικών κρατών.
Επίσης αναφέρθηκαν στις ειδικές πρόνοιες για το Μηχανισμό Επιβράβευσης για τη χρήση Βιώσιμων Αεροπορικών Καυσίμων («SAF Allowance Mechanism»), που όπως τόνισαν «περιλήφθηκαν στη συμφωνία κατόπιν πρότασης της Κύπρου και θα συμβάλουν στην παροχή κινήτρων για την πράσινη μετάβαση του τομέα του αερομεταφορών και αναμένεται να βοηθήσουν στη συνδεσιμότητα των νησιωτικών κρατών και απομονωμένων περιοχών».
Γενικότερα όσον αφορά τη συμφωνία, οι δύο Υπουργοί έκαναν λόγο για συμφωνία ορόσημο, καθώς με αυτή μπαίνουν οι βάσεις για επίτευξη του στόχου μείωσης των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου τουλάχιστον κατά 55% μέχρι το 2030 και κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.
«Μετά από εντατικές πολύμηνες διαβουλεύσεις μεταξύ των κρατών μελών της ΕΕ αλλά και σε επίπεδο θεσμικών οργάνων, έχουμε ενώπιον μας μια ισορροπημένη συμφωνία επί των θέσεων του Συμβουλίου, που ανοίγει το δρόμο για επίτευξη των ενωσιακών μας στόχων με δίκαιο, οικονομικά αποδοτικό και ανταγωνιστικό τρόπο» ανέφεραν, υπογραμμίζοντας πως η συμφωνία συμβάλει «σε μια δίκαιη πράσινη μετάβαση της ευρωπαϊκής οικονομίας και κοινωνίας» και θα επιτρέψει στην ΕΕ να εκπληρώσει τις διεθνείς δεσμεύσεις της με βάση τη Συμφωνία των Παρισίων.
Οι Υπουργοί πρόσθεσαν πως η συμφωνία που επιτεύχθηκε επικεντρώνεται στη μείωση εκπομπών από τομείς της οικονομίας όπως τις οδικές μεταφορές και τα κτήρια, τη ναυτιλία, τις αερομεταφορές, τη βαριά βιομηχανία και τη χρήση γης, ενώ καθορίζει κατασκευαστικά πρότυπα για τα οχήματα.
Σημείωσαν ακόμα πως σε αυτή την προσπάθεια τα κράτη μέλη θα στηριχθούν από οικονομικά εργαλεία όπως το νέο Κοινωνικό Ταμείο για το Κλίμα, καθώς και άλλα ταμεία για την ανάπτυξη της καινοτομίας και τον εκσυγχρονισμό των ενεργειακών τους συστημάτων.