ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

«Προσγειώνει» τα ιδιωτικά τζετ η Greenpeace

Συστήνει απαγόρευση πτήσεων όταν υπάρχει εναλλακτικό μέσο

Kathimerini.gr

Μεγάλη ενίσχυση εμφάνισαν οι εκπομπές καυσαερίων από πτήσεις ιδιωτικών τζετ στην Ευρώπη, σύμφωνα με νέα έκθεση της περιβαλλοντικής οργάνωσης Greenpeace. Η έκθεση διαπιστώνει ότι ιδιωτικά αεροσκάφη ευθύνονταν για την εκπομπή 5,3 εκατ. τόνων διοξειδίου του άνθρακα τα τελευταία τρία χρόνια, με τον αριθμό πτήσεων να εκτοξεύεται από 119.000 το 2020 σε 573.000 το 2022.

Ο όγκος αυτός διοξειδίου του άνθρακα είναι μεγαλύτερος από τις ετήσιες εκπομπές της Ουγκάντας, χώρας 46 εκατομμυρίων κατοίκων. Η οργάνωση υπογραμμίζει στην έκθεσή της το καταστροφικό ενεργειακό αποτύπωμα των δυτικών ελίτ και καλεί σε απαγόρευση των ιδιωτικών αεροσκαφών. «Ευάλωτοι άνθρωποι βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της κλιματικής καταστροφής και βυθίζονται στη φτώχεια εξαιτίας της αύξησης των τιμών καυσίμων, παρότι συνέβαλαν λιγότερο στις κρίσεις αυτές. Είναι πολύ άδικο οι πλούσιοι να καταστρέφουν το κλίμα με τον τρόπο αυτό», ανέφερε το στέλεχος της Greenpeace, Τόμας Γκέλιν.
Σε ιστορικό ρεκόρ οι πτήσεις με ιδιωτικά τζετ στην Ευρώπη

Τα ενεργοβόρα αυτά ταξίδια βλάπτουν τον πλανήτη και ενισχύουν την κλιματική ανισότητα.

Οι περισσότερες πτήσεις ιδιωτικών αεροσκαφών καταγράφηκαν σε Βρετανία, Γαλλία και Γερμανία, ενώ τα ιδιωτικά τζετ έχουν πολύ μεγαλύτερες εκπομπές καυσαερίων από άλλα μεταφορικά μέσα. Μία πτήση δύο ωρών με ιδιωτικό τζετ παράγει το ίδιο διοξείδιο του άνθρακα όσο 16 ταξίδια Παρίσι – Ρώμη με βενζινοκίνητο όχημα. Η περιβαλλοντική οργάνωση καλεί τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και την ηγεσία της Ε.Ε. να απαγορεύσουν τα ιδιωτικά τζετ, καθώς και τις εμπορικές πτήσεις μικρών αποστάσεων, ιδίως όταν υπάρχει εναλλακτική μεταφορική λύση. «Η ρύπανση από πολυτελείς σπατάλες –όπως είναι τα ιδιωτικά τζετ– θα πρέπει να αντιμετωπιστεί κατά προτεραιότητα. Χρειαζόμαστε απαγόρευση τέτοιων πτήσεων», λέει ο Γκέλιν. Τον Νοέμβριο, η ανθρωπιστική οργάνωση για την καταπολέμηση του υποσιτισμού, Oxfam, διαπίστωσε σε έρευνά της ότι οι εκπομπές καυσαερίων των δισεκατομμυριούχων είναι ένα εκατομμύριο φορές υψηλότερες από εκείνες ενός πολίτη με μέσο εισόδημα.

Παρίσι – Λονδίνο

Η πλέον πολυσύχναστη διαδρομή για τα ιδιωτικά τζετ στην Ευρώπη είναι Παρίσι – Λονδίνο, με μέσο όρο εννέα ταξιδιών την ημέρα, σύμφωνα με την έκθεση της Greenpeace. Το ταξίδι αυτό μπορεί να πραγματοποιηθεί σχεδόν στον ίδιο χρόνο χάρη στην απευθείας σιδηροδρομική σύνδεση μέσω της σήραγγας κάτω από τη Μάγχη.

Η γαλλική κυβέρνηση ασκεί πιέσεις στην Ε.Ε. προκειμένου να επιβληθούν αυστηρότεροι κανόνες χρήσης ιδιωτικών αεριωθούμενων αεροσκαφών και πτήσεων μικρής χρονικής διάρκειας. Σε σύνοδο των υπουργών Μεταφορών της Ε.Ε. –τον Δεκέμβριο– Βέλγιο, Ολλανδία, Λουξεμβούργο και Πορτογαλία εξέφρασαν την υποστήριξή τους στη γαλλική πρωτοβουλία.
Ο Νταγκ Παρ, ανώτατο στέλεχος της Greenpeace Βρετανίας, επισημαίνει: «Τα ιδιωτικά τζετ είναι απίστευτα ρυπογόνα και γενικά άσκοπα. Πολλές από τις μετακινήσεις αυτές μπορούν να πραγματοποιηθούν με τρένο, ακόμη και με ποδήλατο. Εκατομμύρια άνθρωποι σε όλο τον κόσμο χάνουν τις περιουσίες και τις ζωές τους από το κλιματικό χάος και μια μειοψηφία κροίσων καταναλώνει αεροπορικά καύσιμα λες και δεν υπάρχει αύριο. Αν η κυβέρνηση της Βρετανίας εννοεί όσα λέει για το μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα, τα ιδιωτικά τζετ θα πρέπει να είναι τα πρώτα που θα καταργηθούν». Η βουλευτής των Πρασίνων της Βρετανίας, Κάρολιν Λούκας, τονίζει πως «τα ιδιωτικά τζετ αποτελούν αποκλειστικό πεδίο των πλούσιων. Δεν είναι έτσι να απορεί κανείς ότι μια κυβέρνηση από και για τους δισεκατομμυριούχους επιτρέπει την ακμή του τομέα των ιδιωτικών πτήσεων, εις βάρος του πλανήτη και των κατοίκων του».

Πρωτιά από τον Σαρλ Μισέλ

Πρωταγωνιστής στη χρήση ιδιωτικών αεροσκαφών για τις μετακινήσεις του αποδεικνύεται ο πρόεδρος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου Σαρλ Μισέλ, ο οποίος ταξίδεψε μόλις 18 φορές με εμπορικές πτήσεις τα τελευταία τρία χρόνια, έναντι 72 μετακινήσεων με ιδιωτικό τζετ. Ακόμη χειρότερα, ο κ. Μισέλ επέλεξε να χρησιμοποιήσει ιδιωτικό αεροσκάφος για να μεταβεί στη σύνοδο COP27 για το κλίμα τον περασμένο Νοέμβριο στην Αίγυπτο, αλλά και στη σύνοδο COΡ26 στη Γλασκώβη το 2021. Σε αντίθεση με πολλές κυβερνήσεις κρατών, η Ε.Ε. δεν διαθέτει δικά της μικρά τζετ για τις μετακινήσεις των ηγετών της και επιλέγει έτσι την ενοικίαση ιδιωτικών αεροσκαφών. Σε μία προσπάθεια να αποκρούσει τις επικρίσεις, το γραφείο Τύπου του Σαρλ Μισέλ επισήμανε ότι ο επικεφαλής του Συμβουλίου και πρώην πρωθυπουργός του Βελγίου ζήτησε το ιδιωτικό αεροσκάφος που ενοικίασε να χρησιμοποιήσει «βιώσιμο αεροπορικό καύσιμο», για να πληροφορηθεί ότι τέτοια δυνατότητα δεν υπάρχει στο αεροδρόμιο του Σαρμ ελ Σέιχ, αλλά ούτε και σε αυτό των Βρυξελλών. Την ίδια στιγμή, η Κομισιόν έχει επιβάλει αυστηρούς κανόνες για τις μετακινήσεις υπαλλήλων της, ωθώντας τους σε πράσινες επιλογές, όπως το ποδήλατο.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Περιβάλλον: Τελευταία Ενημέρωση