ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Τουρισμός: Οι παγίδες για επιστροφή σε επίπεδα '19

Θέματα συντονισμού, εικόνας, επικοινωνίας αλλά και πρακτικά ζητήματα που ζημιώνουν την ποιότητα των υπηρεσιών

Θετικές οι ενδείξεις για την πορεία του τουρισμού την καλοκαιρινή περίοδο, ωστόσο σε ποιο βαθμό θα μεταφραστούν τελικά σε αφίξεις και έσοδα, θα εξαρτηθεί από σειρά θεμάτων, τα οποία επηρεάζουν έμμεσα και άμεσα τον τομέα του τουρισμού. Στην εξίσωση μπαίνουν, το καλό μάρκετινγκ και η επικοινωνία, και η αποτελεσματική προώθηση της τουριστικής Κύπρου. Πηγές αναφέρουν στην «Κ» την σημασία του να αναγνωριστεί, να αξιοποιηθεί και να εξελιχθεί το προϊόν που κτίστηκε την προηγούμενη τετραετία. Τονίζουν επίσης την ανάγκη προτεραιοποίησης των επόμενων βημάτων του νέου Υφυπουργού. Από την άλλη, σημαντικό ρόλο έχουν βεβαίως και εξωγενείς καταστάσεις όπως ο πληθωρισμός και οι καθυστερήσεις στα αεροδρόμια.

Θέμα προώθησης

Τις προηγούμενες ημέρες κυκλοφόρησε το προωθητικό βίντεο της Ελλάδας το οποίο με ένα πολύ έξυπνο τρόπο και μέσα σε 56 δευτερόλεπτα δελεάζει τον δυνητικό επισκέπτη να κλείσει τις διακοπές του στην Ελλάδα. Στην περίπτωση της Κύπρου, στην σελίδα του Visit Cyprus, το κεντρικό βίντεο είναι αυτό του 2022. Γενικότερα, η πτυχή της επικοινωνίας και του μάρκετινγκ θεωρείται δεδομένο ότι θα βρίσκεται στις προτεραιότητες του νέου Υφυπουργού. Μιλώντας σχετικά στην «Κ» η Ανώτερη Διευθύντρια Αεροπορικής Ανάπτυξης, Μάρκετινγκ και Επικοινωνίας της Hermes Airports Μαρία Κουρούπη, αναφέρει ότι «πρέπει να οργανωθούμε σε ό,τι αφορά το μάρκετινγκ και να βάλουμε ξανά καλό πρόγραμμα για το μάρκετινγκ και τις προτεραιότητες που θα θέσουμε ως χώρα, το προϊόν πώς θα το αναπτύξουμε». Πάντως, οι τελευταίες αναρτήσεις στο κανάλι Visit Cyprus στο You Tube, αφορούν θεματικές από το Heartland of Legends αλλά και τις ετικέτες προορισμού με το σχετικό βίντεο να είναι διαθέσιμο σε οκτώ γλώσσες (ελληνικά, γερμανικά, ιταλικά, γαλλικά, ρωσικά, ολλανδικά, ουγγρικά και πολωνικά)- κάτι που δείχνει και τις αγορές στόχευσης αυτού του προϊόντος. Είναι σίγουρα στα θετικά ότι αξιοποιείται το συγκεκριμένο εργαλείο, το οποίο αφορά κυρίως τις διακοπές σε περιόδους χαμηλότερης τουριστικής κίνησης. Είναι την ίδια ώρα σαφές ότι χρειάζεται και ένα νέο προωθητικό βίντεο που να επικεντρώνεται στους επτά μήνες της καλοκαιρινής περιόδου αλλά και σε αγορές με τις οποίες η Κύπρος ενίσχυσε το πτητικό της πρόγραμμα, όπως Γαλλία, Ιταλία, Γερμανία και Σκανδιναβία, ώστε να ενισχυθεί το brand awareness της Κύπρου και οι επιδόσεις αυτών των αγορών να διατηρηθούν ικανοποιητικές. Πάντως στην περίπτωση συγκεκριμένα των προωθητικών ενεργειών, φαίνεται ότι βρίσκονται υπό επανεξέταση και ως εκ τούτου δεν προχωρούν.

Θέμα εικόνας

Αναντίλεκτα ο πρόσφατος χειρισμός του Υφυπουργού και στο θέμα της 19χρονης συμβούλου, καθώς και η ένταση που φαίνεται να δημιουργήθηκε κατά την συνάντηση του Κώστα Κουμή με τον CEO της Jet 2, στο περιθώριο της τουριστικής έκθεσης του Βερολίνου, έχουν προβληματίσει. Πρόκειται για δύο περιπτώσεις οι οποίες απασχόλησαν την προηγούμενη εβδομάδα την επικαιρότητα και που σίγουρα δεν δημιούργησαν τις καλύτερες εντυπώσεις για τον νέο πολιτικό προϊστάμενο του χαρτοφυλακίου του τουρισμού. Έδειξαν επίσης αστοχίες στους επικοινωνιακούς χειρισμούς από πλευράς Υφυπουργού. Πέραν τούτου, δίνεται η εντύπωση ότι ο νέος Υφυπουργός είναι πιο επικεντρωμένος στο πολιτικό κομμάτι, παρά στο τεχνοκρατικό, κάτι που δεν φαίνεται να έχει θετική απόχρωση, εφόσον θεωρείται ότι δεν είναι αποτελεσματική προσέγγιση. Αυτό θεωρείται επίσης ένα ζήτημα το οποίο θα πρέπει να απασχολήσει το Υφυπουργείο.

Φέτος δεν αποκλείεται η κατάσταση στα αεροδρόμια να επιδεινωθεί λόγω καθηλωμένων αεροσκαφών και ελλείψεις σε προσωπικό.

Ο πληθωρισμός

Μπορεί τα μηνύματα για την φετινή χρονιά να είναι καλά, εντούτοις επικρατεί μια ανησυχία για το τι μέλλει γενέσθαι την χειμερινή περίοδο και αυτό δεν αφορά μόνο σε ενέργειες που πρέπει να γίνουν εσωτερικά για την στόχευση της Κύπρου και τον προγραμματισμό για την επόμενη τουριστική περίοδο, αλλά και σε εξωγενείς παράγοντες όπως ο πληθωρισμός και οι συνθήκες παγκόσμιας οικονομίας. Πρόκειται από τα πλέον σοβαρά προβλήματα που θα αντιμετωπίσει ο κλάδος το επόμενο διάστημα, αφού οι αυξήσεις στις τιμές των προϊόντων και των υπηρεσιών επηρεάζουν και τον τομέα των ταξιδίων και των διακοπών και περιορίζουν την αγοραστική δύναμη των τουριστών. Εντούτοις, στα θετικά για την περίπτωση της χώρα μας, καταγράφεται η πρόσφατη δήλωση του CEO της TUI Σεμπάστιαν Έμπελ σε συνέντευξη του στην γερμανική εφημερίδα Bild, με την οποία κατέταξε την Κύπρο στους προορισμούς που παρουσιάζουν και φέτος τη δυνατότητα φθηνών διακοπών.

Θέμα προσωπικού 

Η έναρξη της καλοκαιρινής περιόδου βρίσκει την τουριστική βιομηχανία να αναζητεί ακόμα τρόπους κάλυψης κενών σε θέσεις εργασίας. Αυτή την στιγμή, οι ανάγκες φαίνεται να ξεπερνούν τις 5-6 χιλιάδες σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΠΑΣΥΞΕ και ενισχύονται με το άνοιγμα νέων τουριστικών επιχειρήσεων. Η τελευταία προσθήκη αφορά το City of Dreams Meditterannean, το οποίο αναμένεται να ανοίξει επίσημα τις πόρτες του στο κοινό, στις 10 Ιουλίου και έχει βεβαίως απορροφήσει σημαντικό αριθμό εργαζομένων στον τουριστικό κλάδο. Με δεδομένο το πρόβλημα υποστελέχωσης, είναι πάντως ένα ερώτημα το κατά πόσο οι νέες επενδύσεις στον κλάδο είναι βιώσιμες και λειτουργικές. Διότι αυτή την στιγμή, αριθμός ξενοδοχείων δεν λειτουργούν στην πλήρη δυνατότητα τους- κλείνουν πτέρυγες και υπηρεσίες εντός της μονάδας- προκειμένου να να διαχειριστούν το κενό. Θεωρείται ωστόσο δεδομένο ότι αυτή η έλλειψη θα έχει επίπτωση στην ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, κυρίως σε περιόδους τουριστικής αιχμής «Η λύση που δόθηκε για εργοδότηση προσωπικού από τρίτες χώρες είναι μια προσωρινή καλή λύση αλλά πρέπει να επιταχύνουμε τις διαδικασίες έγκρισης» τονίζει ο Φιλόκυπρος Ρουσουνίδης γενικός διευθυντής του ΠΑΣΥΞΕ. Το θέμα αναδείχθηκε και στην πρόσφατη γενική συνέλευση πανευρωπαϊκού οργανισμού φιλοξενίας ξενοδόχων στην Τενερίφη όπου διαπιστώθηκε ότι σε ανάλογες πρακτικές καταφεύγουν όλες οι χώρες, προκειμένου να εξασφαλίσουν προσωπικό. Η επιτάχυνση στις διαδικασίες είναι το ζητούμενο σε πρώτο πλάνο ενώ πιο μακροπρόθεσμες και βιώσιμες λύσεις μπορεί να δώσει η τουριστική εκπαίδευση και κουλτούρα των νεότερων γενιών και βεβαίως, η τεχνολογία.

Καθηλωμένα αεροσκάφη

Το πρόβλημα της υποστελέχωσης δεν εντοπίζεται μόνο σε ξενοδοχεία και εστίαση, αλλά και στις αερομεταφορές. Το προηγούμενο καλοκαίρι, η έλλειψη προσωπικού, και οι καθυστερήσεις στην αλλαγή πληρώματος καμπίνας και εξυπηρέτησης εδάφους, ήταν ο βασικότερος λόγος πίσω από τις καθυστερήσεις και ακυρώσεις πτήσεων και τις εικόνες χάους στα αεροδρόμια. Φέτος δεν αποκλείεται η κατάσταση να επιδεινωθεί καθώς η βιομηχανία των αερομεταφορών καλείται να αντιμετωπίσει ένα ζήτημα που προκύπτει με τις μηχανές αεροσκαφών νέας γενιάς, οι οποίοι χρήζουν ελέγχου και συντήρησης. Μεγάλος αριθμός αεροσκαφών αναμένεται να παραμείνει καθηλωμένος για κάποιο διάστημα για σκοπούς ελέγχου κάτι που στην ουσία σημαίνει ακυρώσεις και καθυστερήσεις. Τα καλά νέα είναι ότι η Κύπρος δεν αναμένεται να επηρεαστεί, τουλάχιστον άμεσα, από το κύμα ακυρώσεων και καθυστερήσεων, ωστόσο είναι ξεκάθαρο ότι οι αρμόδιοι φορείς θα πρέπει να παραμείνουν σε εγρήγορση.

Χωρίς λύσεις η ηχορύπανση

Το τουριστικό προϊόν και οι υπηρεσίες επηρεάζονται σε μεγάλο βαθμό από παραμέτρους οι οποίες δεν είναι στη βάση τους τουριστικές. Ένα παράδειγμα είναι το δομημένο αστικό περιβάλλον. Ένα παράδειγμα είναι οι δημόσιες συγκοινωνίες, και η ανάγκη για νέες σύγχρονες στάσεις λεωφορείων, καλύτερη συχνότητα στα δρομολόγια και καλύτερες παροχές μέσα στα λεωφορεία. Ένα άλλο ζήτημα είναι το πρόβλημα της ηχορύπανσης που δημιουργείται, από μοτοσικλέτες και αυτοκίνητα αλλά και κέντρα αναψυχής κ.ο.κ . Πρόκειται για θέμα το οποίο προτάσσει και ο Σύνδεσμος Τουριστικών Επιχειρήσεων Κύπρου ΣΤΕΚ το οποίο όπως τονίζει η γενική Διευθύντρια Χρυσαίμιλη Ψηλογένη, αποτελεί διαχρονικά ένα σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην προσπάθεια για ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος της χώρας μας. Εντούτοις, μέχρι σήμερα δεν έχουν γίνει ενέργειες πραγματικής αντιμετώπισης του προβλήματος, αν και είχε ψηφισθεί σχετικός νόμος το 2016. Τονίζεται ότι η ρύθμιση τέτοιων ζητημάτων όπως η ηχορύπανση, οι συγκοινωνίες και οι υποδομές επείγει, αφού αφαιρούν από την καλή εικόνα της Κύπρου, έχουν σημαντική επίπτωση στον τουρισμό και ως εκ τούτου θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα και αποτελεσματικά.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση