ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο αντίκτυπος του εμπάργκο στο ρωσικό πετρέλαιο

Θα μπορούσε να προκαλέσει νέες σεισμικές δονήσεις στην παγκόσμια οικονομία, τείνοντας σε αναδιάταξη του διεθνούς εμπορίου ενέργειας

ΚΛΙΦΟΡΝΤ ΚΡΑΟΥΣ / THE NEW YORK TIMES

Το εμπάργκο της Ευρωπαϊκής Ενωσης επί των περισσότερων εισαγωγών πετρελαίου από τη Ρωσία θα μπορούσε να προκαλέσει νέες σεισμικές δονήσεις στην παγκόσμια οικονομία, τείνοντας σε αναδιάταξη του διεθνούς εμπορίου ενέργειας. Στο πλαίσιο αυτό, η Ρωσία θα εξασθενούσε οικονομικά, η Κίνα και η Ινδία θα αποκτούσαν ισχυρή διαπραγματευτική δύναμη και οι παραγωγικές χώρες περισσότερο ρευστό, όπως λόγου χάριν η Σαουδική Αραβία.

Η Ευρώπη, οι Ηνωμένες Πολιτείες και μεγάλο μέρος του υπολοίπου κόσμου θα μπορούσαν να υποφέρουν, επειδή οι τιμές του πετρελαίου, οι οποίες ούτως ή άλλως ανέρχονται εδώ και μήνες, θα μπορούσαν να ενισχυθούν περαιτέρω ενόσω η Ευρώπη στρέφεται σε πιο απομακρυσμένους προμηθευτές. Οι ευρωπαϊκές εταιρείες θα πρέπει να αναζητήσουν σε όλο τον κόσμο εκείνη την ποιότητα του πετρελαίου που μπορούν να επεξεργαστούν τα διυλιστήριά τους τόσο εύκολα όσο και το ρωσικό πετρέλαιο. Υπό το πρίσμα αυτό, θα μπορούσαν να υπάρξουν ακόμη και σποραδικές ελλείψεις ορισμένων καυσίμων όπως το ντίζελ, το οποίο είναι ζωτικής σημασίας για φορτηγά και γεωργικό εξοπλισμό.

Θα μπορούσε να σηματοδοτήσει την αναδιάταξη του διεθνούς εμπορίου ενέργειας.

Η άγρα της Ευρώπης για νέες προμήθειες πετρελαίου, αλλά και, ταυτόχρονα, η προσπάθεια της Ρωσίας να βρει νέους αγοραστές δεν θα αφήσουν κανένα μέρος του κόσμου στο απυρόβλητο, είπαν ειδικοί στον τομέα της ενέργειας. Η Κίνα και η Ινδία θα μπορούσαν να προστατευθούν από το βάρος των υψηλότερων τιμών του «μαύρου χρυσού», επειδή η Ρωσία τούς το προσφέρει με έκπτωση. Το τελευταίο δίμηνο, η χώρα αναδείχθηκε στη δεύτερη μεγαλύτερη προμηθεύτρια πετρελαίου για την Ινδία, ξεπερνώντας τη Σ. Αραβία και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα. Η Ινδία έχει πολλά μεγάλα διυλιστήρια που θα μπορούσαν να αποκομίσουν πλούσια κέρδη, μεταποιώντας το ρωσικό πετρέλαιο σε ντίζελ και άλλα καύσιμα υψηλής ζήτησης σε όλο τον κόσμο. Τελικά, οι ηγέτες της Δύσης στοχεύουν στο να αποδυναμώσουν την πολεμική ικανότητα του Βλαντιμίρ Πούτιν, στερώντας του δισεκατομμύρια δολάρια σε έσοδα από την πώληση καυσίμων. Ελπίζουν πως οι κινήσεις τους θα αναγκάσουν τους Ρώσους παραγωγούς πετρελαίου να κλείσουν τις πετρελαιοπηγές, διότι η χώρα δεν διαθέτει πολλούς αποθηκευτικούς χώρους, ενώ παράλληλα θα απαριθμεί νέους αγοραστές του εμπορεύματός της. Ισως η όλη προσπάθεια να αποβεί επικίνδυνη και να αποτύχει. Εάν το πετρέλαιο ακριβύνει πολύ, τα συνολικά έσοδα για τη Ρωσία δεν θα μειωθούν σημαντικά.

Αλλοι παραγωγοί πετρελαίου όπως η Σ. Αραβία και δυτικές εταιρείες, όπως η Exxon Mobil, η BP, η Shell και η Chevron, τα πάνε καλά απλώς και μόνον επειδή οι τιμές είναι υψηλότερες. Το αρνητικό έγκειται στο ότι οι παγκόσμιοι καταναλωτές και οι επιχειρήσεις θα πρέπει να πληρώνουν περισσότερα για κάθε γαλόνι καυσίμων και για αγαθά που αποστέλλονται με φορτηγά και τρένα.

Σύμφωνα με όσα έχουν πει μέχρι στιγμής Ευρωπαίοι αξιωματούχοι, η Ε.Ε. θα απαγορεύσει σταδιακά τις εισαγωγές αργού πετρελαίου και διυλισμένων καυσίμων, όπως το ντίζελ από ρωσικά τάνκερ, που αντιστοιχούν στα δύο τρίτα των εισαγωγών της από τη Ρωσία. Επιπλέον, οι ευρωπαϊκές εταιρείες δεν θα επιτρέπεται να ασφαλίζουν τα δεξαμενόπλοια που μεταφέρουν ρωσικό πετρέλαιο οπουδήποτε.

Επειδή πολλές από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες του κόσμου έχουν την έδρα τους στην Ευρώπη, αυτή η κίνηση θα μπορούσε να αυξήσει σοβαρά το κόστος της αποστολής ρωσικού καυσίμου, αν και οι ασφαλιστικές στην Κίνα, στην Ινδία και στην ίδια τη Ρωσία μπορούν να τις αντικαταστήσουν.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Οικονομία: Τελευταία Ενημέρωση