Περισσότερη ζήτηση για την Κύπρο διαπιστώνουν Γερμανοί ταξιδιωτικοί πράκτορες, οι οποίοι επισκέφθηκαν το νησί τους προηγούμενους μήνες, σε ένα ταξίδι το οποίο διοργάνωσε ο όμιλος FTI Group σε συνεργασία με την εταιρεία Meeting Point. Η «Κ» είχε την ευκαιρία να μιλήσει μαζί τους και να καταγράψει τις τάσεις της γερμανικής αγοράς, την ζήτηση σε σχέση με την Κύπρο την προηγούμενη χρονιά αλλά και το 2023, τις αλλαγές που πρέπει να γίνουν ώστε να ενισχυθούν οι αριθμοί από την γερμανική αγορά, καθώς και τις δικές τους προθέσεις σε σχέση με την προώθηση της Κύπρου ως προορισμό, στους πελάτες τους. Πιο κάτω ακολουθούν τα συμπεράσματα από τις δηλώσεις τους στην «Κ» και οι εκτιμήσεις τους για την ζήτηση για ταξίδι το 2023. Γίνεται επίσης μια καταγραφή των σημερινών δεδομένων σε σχέση με τις μέχρι στιγμής αφίξεις από την γερμανική αγορά στην Κύπρο.
Ανάγκη για awareness
Η Κύπρος χρειάζεται να ενισχύσει το μάρκετινγκ της στην αγορά της Γερμανίας, υπογράμμισε ο Yasemin Akladious, Υπεύθυνος Ποιότητας Προϊόντος & Περιεχομένου Ελλάδας, Κύπρου, Μαρόκου και Τυνησίας της FTI Group, ενώ αναφέρθηκε στη σημασία αύξησης της αναγνωρισιμότητας του προορισμού, ώστε να ενισχυθεί η ζήτηση του γερμανικού κοινού για το νησί. Όπως ανέφερε, αυτή την στιγμή, αν και η ζήτηση για την Κύπρο έχει αυξηθεί σε σχέση με το 2019, εντούτοις παραμένει να είναι πολύ πίσω σε σχέση με την ζήτηση που υπάρχει για άλλους προορισμούς. «Σίγουρα η Κύπρος είναι σε θέση να προσελκύσει περισσότερους τουρίστες από τη Γερμανία. Το σημαντικότερο είναι να καταφέρει να καταστεί ολόχρονος προορισμός, αφού διαθέτει τέλειες καιρικές συνθήκες, σύγχρονες καλές υποδομές, καλά ξενοδοχεία και ωραίες παραλίες με γαλάζιες σημαίες, ελκυστικά πολιτιστικά μέρη, και χαρακτηριστική μαγειρική». Μικρό ζήτημα προκύπτει στο θέμα της οδήγησης στην Κύπρο σε σχέση με το σύστημα την Γερμανία, αν και όπως ανέφερε, το οδικό δίκτυο και οι υποδομές είναι πολύ καλές και έτσι δεν δημιουργείται τελικά ιδιαίτερο πρόβλημα. Εξέφρασε την ελπίδα ότι η τουριστική χρονιά του 2023 θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα του 2022, αν και σημείωσε ότι ο ρυθμός πληθωρισμού στην Γερμανία, το ψηλότερο βασικό κόστος, το ψηλότερο κόστος πτήσης και διαμονής, θα επηρεάσει τη συχνότητα των ταξιδιωτών τον επόμενο χρόνο.
Καλή εναλλακτική
Η Κύπρος χρειάζεται περισσότερη διαφήμιση τόνισε και ο Marion Jockel, εκπρόσωπος του FLUGBÖRSE Remscheid, Raiffeisen Vertriebs GmbH, ο οποίος εξέφρασε την εκτίμηση ότι η Κύπρος θα μπορούσε να είναι μια εξαιρετική εναλλακτική επιλογή διακοπών, σε σχέση με την Ελλάδα. Στα θετικά του προορισμού κατέταξε την καλή κουζίνα, το επίπεδο των ξενοδοχείων, την φιλικότητα και την φιλοξενία, την πολιτιστική ταυτότητα του νησιού. Ευχάριστη έκπληξη ήταν, κατά την τελευταία του επίσκεψη στην Κύπρο, η συχνά καλή γνώση γερμανικών. Στα αρνητικά, σημείωσε την αντικειμενική δυσκολία των Γερμανών τουριστών να οδηγήσουν στο νησί, λόγω της οδήγησης στα αριστερά. Σε γενικές γραμμές περιέγραψε ότι πλέον οι προσδοκίες για την Κύπρο, έχουν αλλάξει, αφού η χώρα μπορεί να ικανοποιήσει τις ανάγκες για ένα ετερογενές τουριστικό κοινό. Εξέφρασε παράλληλα συγκρατημένες προσδοκίες για το 2023, με την αύξηση του κόστους ζωής να επηρεάζει σε μεγαλύτερο βαθμό τη μεσαία τάξη και την ζήτηση για ταξίδια. Ως εκ τούτου, τόνισε ότι βαρόμετρο για τα επίπεδα κρατήσεων του επόμενου έτους, τόσο για την Κύπρο όσο και γενικότερα, θα αποτελέσει το κόστος των ταξιδίων.
Σχέση ποιότητας- τιμής
Μοντέρνα ξενοδοχεία, καλή σχέση ποιότητας- τιμής, δυνατότητες για ποικίλες εκδρομές και μοναδικό τοπίο, είναι στα ατού του νησιού, όπως αναφέρει ο Tamas Takacs, ταξιδιωτικός πράκτορας του ταξιδιωτικού γραφείου GmbH στο Μόναχο. Μιλώντας στην «Κ», ανέφερε ότι το διάλειμμα των δυο χρόνων της πανδημίας αξιοποιήθηκε πολύ καλά ως προς την αναβάθμιση του ξενοδοχειακού προϊόντος, ενώ χαρακτήρισε την Κύπρο ως μια καλή εναλλακτική επιλογή για διακοπές έναντι των προορισμών της Τουρκίας και της Ελλάδας. Επισήμανε ότι το 2022, γενικότερα η ζήτηση ήταν ελαφρώς χαμηλότερη σε σχέση με τα επίπεδα του 2019, αναμένει ωστόσο παρόμοιες πωλήσεις στα επίπεδα του 2019 την επόμενη χρονιά. Ανέφερε ότι μετά από δύο χρόνια αναγκαστικής διακοπής λόγω της πανδημίας του Covid 19, τα ταξίδια εξακολουθούν να παρουσιάζουν μεγάλο ενδιαφέρον για μεγάλο μέρος του γερμανικού πληθυσμού. Σημείωσε ωστόσο ότι «λόγω του τρέχοντος υψηλού ποσοστού πληθωρισμού, η τουριστική βιομηχανία πρέπει να αντιμετωπίσει την αλλαγή της συμπεριφοράς των καταναλωτών σε σχέση με την αύξηση των τιμών των ταξιδιών», ενώ εξήγησε ότι ο παράγοντας «Value for money», εξελίσσεται ως ο σημαντικότερος στην επιλογή προορισμού και στην πρόθεση κράτησης για το 2023. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι το 2023 δεν αποτελεί δεδομένη επιτυχία για τον τουρισμό, αφού καθοριστικό ρόλο θα έχει η αγοραστική δυνατότητα των ταξιδιωτών.
Ο παράγοντας «απόσταση»
Η Κύπρος έχει μεγάλες δυνατότητες να προσελκύσει περισσότερους Γερμανούς τουρίστες, αν και οι τουριστικοί φορείς έχουν προσανατολιστεί περισσότερο σε άλλες αγορές σχολιάζει ο Thomas Holzbrecher, από το ταξιδιωτικό γραφείο My Travel Company GmbH & Co. KG στην Κολόνια και προσθέτει ότι θα πρέπει να αλλάξουν συγκεκριμένα πράγματα ώστε να αυξηθούν οι αριθμοί από Γερμανία, όπως το κόστος διανυκτέρευσης το οποίο είναι ψηλότερο σε σχέση με ανταγωνιστικούς προορισμούς. «Το target group είναι πιο περιορισμένο, αλλά και αυτό είναι επίσης μια ευκαιρία, γιατί η Κύπρος έχει καλές ευκαιρίες, να δυναμώσει σε αυτή την αγορά» σχολίασε. Ανέφερε πάντως ότι μετά το πρόσφατο ταξίδι του στην Κύπρο, πλέον θα προωθεί περισσότερο την Κύπρο σε σχέση με προηγουμένως. Το νησί μας αναμένεται ότι θα επωφεληθεί από την επικρατούσα τάση για ταξίδια μεσαίας απόστασης που καταγράφεται για το 2023, με την μέση διάρκεια ταξιδίου από και προς τη Γερμανία να κυμαίνεται στις 4 ώρες. Όσον αφορά δραστηριότητες με τις οποίες μπορεί να ψυχαγωγηθεί ο τουρίστας στην Κύπρο, ο Thomas Holzbrecher ανέφερε ότι υπάρχει μια μεγάλη γκάμα επιλογών που απευθύνεται σε διαφορετικά είδη πελατών, όπως παραλίες, πολιτισμικά μνημεία, όμορφα τοπία και ενδιαφέρουσες πόλεις για να επισκεφθεί κανείς. Σκιαγραφώντας το προφίλ των Γερμανών τουριστών, ανέφερε ότι προτιμούν προορισμούς που προσφέρουν μια ανάμειξη διαφορετικών εμπειριών και δραστηριοτήτων, κάτι που η Κύπρος μπορεί να προσφέρει. Υπογραμμίζει ότι το 2022 ήταν μια καλή χρονιά για τα ταξίδια. «Είχαμε μια πολύ καλή σεζόν το 2022, η τιμή ανά άτομο ήταν υψηλότερη από το 2019 και οι άνθρωποι ήταν πραγματικά άπληστοι για ταξίδια και είχα περίπου 10-15% περισσότερες πωλήσεις σε σχέση με το 2019», προσθέτει. Οι εκτιμήσεις για το 2023 είναι μάλλον θετικές, αναφέρει τονίζοντας ότι η ζήτηση για ταξίδια θα είναι στα επίπεδα του 2022 παρά τις δυσκολίες, αν και θα υπάρξει προσπάθεια για λιγότερα έξοδα σε σχέση με πέρσι.
Ψήφος εμπιστοσύνης
«Για εμάς η ζήτηση για την Κύπρο το 2022 ήταν περισσότερη σε σχέση με πριν», αναφέρει ο Niklas Göbel, διευθύνων σύμβουλος του ταξιδιωτικού γραφείου Flugbörse Giessen & συνεργάτης στην SonnenklarTV, αν και γενικότερα, οι αριθμοί δεν έχουν επιστρέψει καθολικά στα προπανδημικά επίπεδα. Σε δηλώσεις του στην «Κ», έδωσε ψήφο εμπιστοσύνης για την Κύπρο ως προορισμό, αναφέροντας ότι το νησί διαθέτει ένα μίγμα κουλτούρας και δραστηριοτήτων που μπορεί να ικανοποιήσει όλους τους τύπους των επισκεπτών. Εξέφρασε την εκτίμηση ότι το 2023 θα είναι καλύτερο από το 2022, παρά την διστακτικότητα λόγω πληθωρισμού και κόστους ενέργειας, παράγοντες που θα επηρεάσουν την ζήτηση των Γερμανών για ταξίδια. Στο αρνητικό κοκτέιλ προστίθεται η εξέλιξη του πολέμου, και σε μικρότερο βαθμό η πανδημία.
Εκπαιδευτικό ταξίδι στην Κύπρο
Το FTI Group, η τρίτη μεγαλύτερη τουριστική επιχείρηση της Ευρώπης, σε συνεργασία με το Meeting Point Cyprus και αρκετούς τοπικούς εταίρους, προχώρησαν μέσα στον Οκτώβριο, στην διοργάνωση του μεγαλύτερου εκπαιδευτικού ταξιδιού στην Κύπρο με Γερμανούς ταξιδιωτικούς πράκτορες. Στο πλαίσιο του προγράμματος DestiPro της FTI (Destination Pro) συνολικά 72 Γερμανοί πράκτορες και 8 συνάδελφοι προϊόντων και μάρκετινγκ της FTI φιλοξενήθηκαν για 8 μέρες στην Κύπρο, σε Αγία Νάπα, Λεμεσό και Πάφο. Στο πλαίσιο της επίσκεψης, οι διοργανωτές παρουσίασαν τον προορισμό, προσφέροντας τη δυνατότητα για γνωριμία και αλληλεπίδραση με διαφορετικά στοιχεία του νησιού. Το πρόγραμμα περιλάμβανε συναντήσεις με ξενοδόχους, επισκέψεις στο Μουσείο Θάλασσα και το χωριό Ακουρδάλια, και εκδηλώσεις στο κέντρο της παλιάς αγοράς στην Πάφο, με παραδοσιακά χειροτεχνήματα, φαγητό και κρασί.
Συν 31% φέτος σε σχέση με το 2019
Οι αναφορές των Γερμανών ταξιδιωτικών πρακτόρων συνάδουν με τα μέχρι στιγμής δεδομένα από την γερμανική αγορά, σε επίπεδο αφίξεων και εσόδων. Τα στοιχεία δείχνουν ενίσχυση των αριθμών σε σχέση με τα προπανδημικά επίπεδα. Συγκεκριμένα, μέχρι τέλος Σεπτεμβρίου, η διαφορά σε σχέση με το 2019, ανήλθε στο +31%, με 136 χιλιάδες αφίξεις Γερμανών τουριστών το 2019 και 178 χιλιάδες το 2022. Τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία για τα έσοδα του τουρισμού και τις κατά κεφαλή δαπάνες τουριστών, δείχνουν ότι πρόκειται για τουρίστες σχετικά ψηλής τουριστικής δαπάνης. Μόνο για τον μήνα Οκτώβριο τα τουριστικά έσοδα που προέρχονται από τους Γερμανούς τουρίστες, ανέρχονται σε 27,5 εκατ. ευρώ. Συγκεκριμένα, τον Οκτώβριο, ήρθαν στην Κύπρο για διακοπές 31.556 επισκέπτες από την Γερμανία. Η μέση διάρκεια της επίσκεψής τους ήταν 8,9 μέρες ενώ η μέση κατά κεφαλή δαπάνη ήταν €873,82, και η ημερήσια κατά κεφαλή δαπάνη ήταν γύρω στα 100 ευρώ/ ημέρα. Αντίστοιχα, τα τουριστικά έσοδα από την γερμανική αγορά για τον Οκτώβριο του 2019 ανήλθαν στα 19,2 εκατ. ευρώ, με καταγεγραμμένες 21.678 αφίξεις, μεγαλύτερη διάρκεια παραμονής 9,8 μέρες, μέση κατά κεφαλή δαπάνη 886,68 ευρώ και ανά ημέρα 90,48 ευρώ.
Περισσότερη διαφήμιση το ‘23
Πρόκειται για αγορά την οποία το Υφυπουργείο έχει θέσει στις προτεραιότητες του- από πλευράς διαφήμισης- το 2023. Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο της ανασκόπησης της υλοποίησης της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού για το διάστημα 2020-2022, η Γερμανία περιλαμβάνεται στις αγορές στις οποίες γίνονται οι υψηλότερες δαπάνες διαφήμισης για την τουριστική Κύπρο, με ποσοστό 7% της συνολικής δαπάνης. Πάντως ήδη καταγράφεται αύξηση της συνδεσιμότητας της Κύπρου με γερμανικά αεροδρόμια. Για το καλοκαίρι του 2023, αναμένεται ότι θα εκτελούνται 42 πτήσεις την εβδομάδα από και προς γερμανικά αεροδρόμια. Βάσει του προγράμματος πτήσεων το οποίο έχει αναρτηθεί στην σελίδα της Hermes Airports, πρόκειται για 35 πτήσεις εβδομαδιαίως το καλοκαίρι του 2023 από το αεροδρόμιο Λάρνακας και 7 πτήσεις την εβδομάδα για το αεροδρόμιο Πάφου.