Kathimerini.gr
Παντελής Τσομπάνης
H Γενιά Ζ έχει τη δική της αργκό, τόσο σε προσωπικό επίπεδο, όσο και σε επαγγελματικό. Ας επικεντρωθούμε όμως στο δεύτερο κομμάτι, καθώς είμαστε -ή έστω βρισκόμαστε κοντά- και σε περίοδο διακοπών. Για την πλειοψηφία των συναδέλφων, τα αρχικά OOO (οut of office), το αυτόματο ηλεκτρονικό μήνυμα δηλαδή που δηλώνει απουσία από το γραφείο, είναι το τελευταίο πράγμα που ενεργοποιούν στο μέιλ τους λίγο πριν ξεκινήσουν την άδειά τους.
Συνήθως, αυτό το μήνυμα γράφει τα εξής: «Aγαπητή Κυρία/Αγαπητέ Κύριε, σας ευχαριστώ για το μήνυμά σας, θα είμαι εκτός γραφείου μέχρι την τάδε ημερομηνία και δε θα έχω πρόσβαση στον λογαριασμό μου. Σε επείγουσες περιπτώσεις, καλέστε με στο τάδε νούμερο». Η Γενιά Ζ όμως έρχεται και πάλι για να ανατρέψει τα δεδομένα της – επαγγελματικής, αυτή τη φορά – επικοινωνίας.
Σαρκασμός με πολλαπλές αναγνώσεις
Αν κάνετε μια «βόλτα» στο TikTok θα πετύχετε πολλά τέτοια μηνύματα από εργαζομένους/ες που ανήκουν σε αυτή την ηλικιακή ομάδα. Όπως για παράδειγμα: «Είμαι σε διακοπές. Αν χρειαστείτε κάτι επείγον, καλέστε το 112». Ή διαφορετικά: «Το μέιλ σας επιτέλους με βρίσκει καλά. Είμαι στην παραλία και πίνω μια Πίνα Κολάδα. Προσπαθήστε κάποια άλλη φορά».
Πιο τεχνολογικής φύσης: «Εrror 404: O υπάλληλος που αναζητάτε δε βρέθηκε (Πλάκα κάνω, έρχομαι την τάδε ημερομηνία)». Ή και πιο ειλικρινή: «Λείπω από το γραφείο. Επίσης, έπαιξα λόττο. Εύχομαι να κερδίσω 100 εκατομμύρια και να μη γυρίσω ποτέ». Και σαρκαστικά: «Αν διαβάζετε αυτό το μήνυμα, σημαίνει πως εγώ είμαι εκτός και εσείς όχι. Ατυχούληδες».
Εκ πρώτης όψεως, μοιάζει με έναν άτυπο διαγωνισμό για το ποιος εργαζόμενος θα πρωτοτυπήσει, για να εξαργύρωσει ένα virality στο TikTok. Όχι άδικα, καθώς αυτά τα μηνύματα ανήκουν στα trend του φετινού καλοκαιριού. Κάνοντας μια δεύτερη ανάγνωση, κανείς δεν προσθέτει τηλεφωνικό νούμερο. Όχι για λόγους προστασίας προσωπικών δεδομένων, αλλά για να μην ενοχληθούν από οποιονδήποτε προϊστάμενο που θα τους χρειαστεί εν μέσω άδειας «για ένα λεπτάκι».
Την τρίτη ανάγνωση δίνει ο ειδικός πάνω σε θέματα ανθρώπινου δυναμικού Μέρβιν Ντίνεν στον Guardian. «Η γενιά Z είναι συνηθισμένη στην ανεπίσημη επικοινωνία και στον συγκεκριμένο τρόπο κοινωνικοποίησης, προτιμώντας συχνά μια πιο πνευματώδη προσέγγιση στα μηνύματα, τα οποία μπαίνουν κατευθείαν στο θέμα και μαρτυρούν κάτι για τις προτεραιότητές τους», λέει.
Τα παραπάνω μηνύματα συνοδεύονται πολλές φορές και από χαιρετισμούς που αντικαθιστούν τους παραδοσιακούς, όπως «με εκτίμηση» ή «με φιλικούς χαιρετισμούς». Τη θέση τους παίρνουν φράσεις όπως «mic drop (ρίψη ενός μικροφώνου στο πάτωμα που δηλώνει την έκφραση ενός εντυπωσιακού επιχειρήματος που δεν μπορεί να αμφισβητηθεί)», «stay hydrated (μείνε ενυδατωμένος)» ή εκφράσεις από την κουλτούρα των drag queens, όπως το «slay (σάρωσε, κάνε θραύση)». Πολλοί βρίσκουν χαριτωμένες αυτές τις εκφράσεις για την αύρα που μεταφέρουν, καθώς σπάνε το αυστηρό περίβλημα των εργασιακών σχέσεων.
Η άλλη όψη του νομίσματος
Ακόμη, οι παραπάνω τακτικές είναι ένας τρόπος των νέων εργαζομένων να χτίσουν τις επαγγελματικές τους ταυτότητες, καθώς δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι βρίσκονται στην αρχή της εργασιακής τους πορείας. Ωστόσο, υπάρχουν περιβάλλοντα που προτιμούν μια ομοιογενή κουλτούρα συμπεριφοράς στο γραφείο, απορρίπτοντας νεωτερισμούς και αποκλίσεις από την παραδοσιακή νόρμα.
Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις εργαζομένων που είδαν την πόρτα της εξόδου. Παρά την αποτελεσματικότητά τους, η ενσωμάτωση της αργκό στα επαγγελματικά μηνύματα και στους καθημερινούς διαλόγους στο γραφείο αποτέλεσαν λόγος απόλυσης. Συνήθως οι μεγαλύτεροι επιπλήττουν τους μικρότερους, επικαλούμενοι επιχειρήματα όπως φτωχό λεξιλόγιο, έλλειψη σοβαροφάνειας, αντιμετώπιση εργασίας ως αγγαρείας.
Θα σημειώσουμε όμως τη σταδιακή μεταβολή της εργασιακής κουλτούρας χάρη στη Γενιά Ζ, η οποία προτεραιοποιεί την ψυχική της υγεία έναντι των σκληρών ωραρίων (του λεγόμενου hustle) και της υιοθέτησης ενός τρόπου διαφορετικής συμπεριφοράς, ο οποίος προκαλεί τριγμούς σε επαγγελματικές συμπεριφορές προηγούμενων χρόνων. Κάποιοι προσαρμόζονται στο παλιό, άλλοι όμως όχι. Μένει να δούμε αν οι επιλογές της Γενιάς Z ήρθαν για να μείνουν ή θα αποτελέσουν απλά μία περιστασιακή «μόδα».