Kathimerini.gr
Εξακολουθεί να «τρέχει» με γρήγορες ταχύτητες η κινεζική μάρκα fast fashion, Shein, αφού μέσα σε λίγα χρόνια έχει καταφέρει να επεκταθεί σε τέτοιο βαθμό σε όλο τον κόσμο, ώστε τώρα είναι έτοιμη να ξεπεράσει τις ανταγωνίστριές της, H&M και Zara.
Τα έσοδα της ιδιωτικής εταιρείας που εδρεύει στη Σιγκαπούρη, αυξήθηκαν στα 24 δισ. δολάρια κατά τους πρώτους εννέα μήνες του 2023, τη στιγμή που όλη τη χρονιά πέρυσι ήταν 23 δισ. δολάρια. Επιπλέον, το έτος που μας πέρασε, κατέγραψε καθαρά κέρδη 800 εκατ. δολαρίων, και είχε βάλει στόχο να αυξήσει τα έσοδά της κατά 40% μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους, κάτι που, όπως όλα δείχνουν, θα πετύχει.
Τα οικονομικά στοιχεία δείχνουν ότι ο κινεζικός κολοσσός ένδυσης και υπόδησης έχει ήδη ξεπεράσει τη σουηδική H&M. Η εταιρεία, επίσημα γνωστή ως H&M Hennes & Mauritz AB, ανακοίνωσε 16,4 δισ. σε έσοδα και 8,2 δισ. δολάρια σε μεικτά κέρδη κατά την εννεάμηνη περίοδο από την 1η Δεκεμβρίου 2022 έως 31 Αυγούστου 2023. Η Inditex, ο ισπανικός κολοσσός μόδας που κατέχει τη Zara, είχε έσοδα 18,3 δισ. το εξάμηνο από 1 Φεβρουαρίου έως 31 Ιουλίου και μεικτά κέρδη 10,6 δισ. δολαρίων.
Τη στιγμή που η εταιρεία έχει έρθει αντιμέτωπη με καταγγελίες από την κυβέρνηση των ΗΠΑ για καταναγκαστική εργασία, αμφιλεγόμενες προμήθειες, παραβιάσεις πνευματικής ιδιοκτησίας και εκμετάλλευση εμπορικών κενών στη νομοθεσία, μεταξύ άλλων, ετοιμάζεται μέσα στο 2024 να εισαχθεί στο χρηματιστήριο. Η Shein αποτιμήθηκε πρόσφατα σε 66 δισ. δολάρια, ένα τρίτο λιγότερο από τα 100 δισ. δολάρια στα οποία είχε αποτιμηθεί πέρυσι, αλλά ταυτόχρονα έχει την υποστήριξη μεγάλων επενδυτών.
Βγαίνοντας από την πανδημία, η επωνυμία μόδας προσείλκυσε πελάτες με τις εξαιρετικά χαμηλές τιμές της, όπως τα πουκάμισα των 3 δολαρίων και τα φορέματα των 12 δολαρίων, απευθυνόμενη στις γυναίκες που θέλουν να είναι στη μόδα, αλλά χωρίς να ξοδεύουν πολλά χρήματα.
Τον Μάρτιο του 2020, η Shein κατείχε το 18% του μεριδίου αγοράς των ΗΠΑ στο fast fashion, σύμφωνα με μια έρευνα της Επιτροπής Οικονομίας και Ασφάλειας ΗΠΑ – Κίνας (USCC). Αυτό το μερίδιο εκτοξεύτηκε στο 40% μέσα σε δύο χρόνια. Μέχρι τον Νοέμβριο του 2022, η Shein αντιπροσώπευε το 50% όλων των πωλήσεων γρήγορης μόδας, μπροστά από την H&M (16%) και τη Zara (13%).
Ωστόσο η Shein δεν έχει σκοπό να σταματήσει ακόμα. Το ηλεκτρονικό κατάστημα γρήγορης μόδας θέλει να εξελιχθεί σε μια νέα Amazon, καθώς παρακινεί ηλεκτρονικά καταστήματα να εγγραφούν στην πλατφόρμα της, παρέχοντας κίνητρα σε εμπόρους που έχουν κέρδη 2 εκατ. δολαρίων ετησίως.
Παράλληλα, ενώ η Shein πουλάει μέχρι τώρα ηλεκτρονικά, φέτος έκλεισε μια συνεργασία με την αμερικανική αλυσίδα Forever 21 για την πώληση εμπορευμάτων και τη χρήση φυσικών καταστημάτων για αγορές και επιστροφές. Τον Αύγουστο, η Shein ανακοίνωσε ότι έφτασε τα 150 εκατ. χρήστες.
Παρά το γεγονός ότι έχει ακόμη δρόμο μπροστά της για να καταφέρει να στεφθεί η «βασίλισσα» της γρήγορης μόδας, πόσο μάλλον να γίνει η νέα Amazon, η ταχύτητα με την οποία επεκτάθηκε στην αγορά των ΗΠΑ μέσα σε μόλις τρία χρόνια, δεν είναι εύκολο κατόρθωμα.