ΚΥΠΕ
Μειώνονται ορισμένα από τα εξώδικα πρόστιμά που προβλέπονται σε περίπτωση παραβίασης φωτεινού σηματοδότη με βάση νόμο που ψήφισε ομόφωνα η Βουλή. Τα εν λόγω πρόστιμα προκύπτουν κυρίως λόγω της ύπαρξης καμερών φωτοεπισήμανσης σε συγκεκριμένα σημεία των πόλεων.
H πρόταση νόμου, την οποία κατέθεσε ο Βουλευτής της ΔΗΠΑ Μαρίνος Μουσιούττας, προβλέπει το ύψος του εξώδικου προστίμου για το αδίκημα της παράλειψης συμμόρφωσης με την υποχρέωση στάσης σε φωτεινό σηματοδότη, δυνάμει των περί Μηχανοκινήτων Οχημάτων και Τροχαίας Κινήσεως Κανονισμών, να διαβαθμίζεται και να διαμορφώνεται ανάλογα με το σημείο στάσης του οχήματος.
Με βάση το νόμο που πέρασε προβλέπονται εξώδικα πρόστιμα €85 σε περίπτωση στάσης του οχήματος επί της διάβασης πεζών αντί €300 που ισχύει σήμερα, ενώ συνεχίζει να προβλέπεται πρόστιμο €300 σε περίπτωση στάσης του οχήματος πέραν της διάβασης πεζών ή σε περίπτωση που αυτό κινείται πέραν της διάβασης πεζών και εντός της οδικής συμβολής κατά τη χρονική διάρκεια που ο κόκκινος σηματοδότης είναι αναμμένος.
Η υφιστάμενη διάταξη για επιβολή προστίμου ύψους €25 στις περιπτώσεις μη συμμόρφωσης με την υποχρέωση στάσης πριν από τη γραμμή στάσης αναμονής σε φωτεινό σηματοδότη, η οποία αποτελεί παράβαση σήματος τροχαίας, εξακολουθεί να ισχύει και δεν επηρεάζεται από τις προτεινόμενες ρυθμίσεις.
Επίσης με τροπολογία του κ. Μουσιούττα που εγκρίθηκε παραχωρείται χρόνος στην στην εκτελεστική εξουσία για να γίνουν οι απαραίτητες αλλαγές στο σύστημα για να εφαρμοστεί ο νόμος και θα τεθεί σε εφαρμογή με απόφαση Υπουργικού Συμβουλίου.
Μιλώντας στην Ολομέλεια της Βουλής, ο κ. Μουσιούττας ανέφερε ότι σε κάποιες περιπτώσεις ήταν δυσανάλογο το ύψος του προστίμου με βάση το παράπτωμα και για αυτό έκρινε σκόπιμο να καταθέσει την πρόταση νόμου. Ανέφερε ότι με βάση την τροπολογία η αλλαγή αυτή θα εφαρμοστεί μόλις είναι έτοιμο το σύστημα φωτοεπισήμανσης και κατόπιν απόφασης Υπουργικού.
Η Πρόεδρος της Βουλής Αννίτα Δημητρίου είπε ότι είναι ευθύνη της εκτελεστικής εξουσίας να φέρει τροποποιήσεις και να βελτιώσει το νόμο.
Ο Κοινοβουλευτικός Εκπρόσωπος του ΔΗΣΥ Νίκος Τορναρίτης είπε ότι το κόμμα στήριξε τις κάμερες φωτοεπισήμανσης για ενίσχυση της οδικής συνείδησης και όχι ως φοροεισπραχτικό μέτρο. Τάχθηκε υπέρ της συγκεκριμένη πρότασης και ζήτησε από τον Υπουργό Μεταφορών να επανεξετάσει την εφαρμογή του όλου συστήματος αφού υπάρχουν πολίτες που δεν τα βγάζουν πέρα.
Ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Βαλεντίνος Φακοντής ανέφερε ότι το σύστημα αντί να έχει προληπτικό χαρακτήρα για να σταματήσουν οι οδικές συγκρούσεις έχει φοροεισπραχτικό χαρακτήρα με πολύ κόσμο να εγκλωβίζεται και τα πρόστιμα να πέφτουν βροχή. Ζήτησε τα πρόστιμα να είναι αναλογικά ιδιαίτερα όταν ο μέσος μισθός είναι €900.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Παύλος Μυλωνάς ανέφερε ότι μικρομεσαίοι πολίτες δεν μπορούν να αντεπεξέλθουν στα πρόστιμα ενώ επικρατεί μια αγχώδης συμπεριφορά στους δρόμους.
Ο Βουλευτής του ΔΗΚΟ Πανίκος Λεωνίδου συμφώνησε με το νόμο, αναφέροντας ότι πρέπει το συντομότερο δυνατό το αρμόδιο Υπουργείο να αξιολογήσει ξανά αυτό τον θεσμό γιατί δεν είναι μόνο με τι ποινές και τα πρόστιμα που λύνονται τα προβλήματα. Έκανε έκκληση στον Υπουργό Συγκοινωνιών να προχωρήσει με εμπειρογνώμονες για να επαναξιολογήσει το σύστημα και την εφαρμογή των.
Ο Βουλευτής του ΕΛΑΜ Σωτήρης Ιωάννου αναφέρθηκε στο σύστημα των καμερών στου δρόμους της Κύπρου το οποίο χαρακτήρισε ένα μεγάλο φιάσκο, αφού όπως είπε στήνει ενέδρες στον κόσμο με σκοπό την είσπραξη εξωδίκων και σε περιοχές που δεν υπάρχει ιστορικό ατυχημάτων.
Ο κ. Μουσιούττας σημείωσε ότι η εκτελεστική εξουσία προτίθεται να φέρει εισηγήσεις για βελτιώσεις και ότι ο αρμόδιος Υπουργός θα βρεθεί ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών στις 27 του μήνα.
Ο Βουλευτής Λεμεσού Ανδρέας Θεμιστοκλέους αναφέρθηκε σε στατιστικά τα οποία δείχνουν ότι οι θάνατοι από οδικές συγκρούσεις όχι μόνο δεν μειώθηκαν αλλά αυξήθηκαν κατά 41% μετά την εγκατάστασης των καμερών τροχαίας.