Kathimerini.com.cy
Η έκταση του προβλήματος του σχολικού εκφοβισμού και της νεανικής παραβατικότητας καθώς και η παρουσίαση των σχεδιασμών και δράσεων του Υπουργείου Παιδείας, Πολιτισμού, Αθλητισμού και Νεολαίας για αντιμετώπιση του προβλήματος απασχόλησαν την Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας που συνεδρίασε την Τετάρτη, 27 Σεπτεμβρίου. Οι βουλευτές και οι αρμόδιοι φορείς εξέφρασαν τον προβληματισμό και την ανησυχία τους για το γεγονός ότι υπάρχει νομοθεσία για τον σχολικό εκφοβισμό η οποία ψηφίστηκε από το 2020, χωρίς ωστόσο να έχει μέχρι στιγμής εφαρμοστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που κατέθεσε ενώπιον της Επιτροπής η Διευθύντρια Υποδιεύθυνσης Διαχείρισης Υποθέσεων Ευάλωτων Προσώπων του Αρχηγείου της Αστυνομίας, Κυριακή Λαμπριανίδου, το 2022 η Αστυνομία είχε ενώπιον της 508 ποινικές υποθέσεις που αφορούσαν ανήλικους παραβάτες. Διευκρίνισε πως ο αριθμός αυτός βρίσκεται περίπου στα ίδια επίπεδα με τις προηγούμενες χρονιές, ξεκαθαρίζοντας παράλληλα ότι αυτές οι περιπτώσεις δεν αφορούν αποκλειστικά τον σχολικό εκφοβισμό.
Ερωτηθείσα τι γίνεται όταν υπάρχει μια περίπτωση σχολικού εκφοβισμού, παραβατικότητας ή κακοποίησης ενός ανηλίκου και ο γονέας δεν συνεργάζεται, η κα Λαμπριανίδου εξήγησε πως η Αστυνομία μπορεί να προχωρήσει σε αυτεπάγγελτη εξέταση, αλλά αν ο ανήλικος και οι γονείς δεν συνεργάζονται, τότε οι Αρχές δεν μπορούν να προχωρήσουν με την υπόθεση. Είπε μάλιστα πως τέτοιες περιπτώσεις παρουσιάζονται πολύ συχνά, ενώ σε παρέμβασή της για το θέμα αυτό, η Πρόεδρος της ΠΟΕΔ Μύρια Βασιλείου, σημείωσε πως πολλές φορές η ίδια η Οργάνωση αναγκάζεται να προβεί σε καταγγελίες στην Αστυνομία.
Σημειώνεται ότι οι δράσεις και οι σχεδιασμοί του Υπουργείου για το θέμα στάλθηκαν μέσω επιστολής στην Επιτροπή, με εκπρόσωπο του Υπουργείου Παιδείας, να αναφέρει ότι «για εμάς το πρώτο βήμα είναι να λάβουμε την πληροφόρηση και να παρέμβουμε στοχευμένα και ουσιαστικά. Υπάρχουν πρωτόκολλα και διαδικασίες που πρέπει να ακολουθούνται». Εκτίμησε ότι γίνονται περίπου 15 καταγγελίες το χρόνο εντός του σχολείου για εκφοβισμό, ωστόσο οι καταγγελίες προκύπτουν μέσα από προσωπικές συνεντεύξεις των μαθητών, και ως εκ τούτου ο αριθμός αυτός ίσως να διαφέρει.
Το προφίλ ενός μαθητή – παραβάτη
Η Χριστίνα Ιωάννου, Ανώτερη Εκπαιδευτική Ψυχολόγος στο Υπουργείο Παιδείας, ανέφερε πως υπάρχει ένα πολύ συγκεκριμένο προφίλ μαθητή που εξελίσσεται σε παραβάτη, το οποίο μπορεί να εντοπιστεί από την ηλικία του νηπιαγωγίου. Το πρώτο του σύμπτωμα, εξήγησε, είναι η αποτυχία στο σχολείο και ως εκ τούτου, η συνεργασία των εκπαιδευτικών ψυχολόγων με όλες τις αρμόδιες υπηρεσίες επιβάλλεται. Τόνισε ότι το πιο μεγάλο ποσοστό σχολικής βίας συνδέεται με τους παράγοντες της οικογένειας όταν «πρόκειται για μια οικογένεια δυσλειτουργική με χαλαρούς κανόνες ή το αντίθετο, πολύ αυστηρή, αλλά και όταν υπάρχει οποιασδήποτε μορφής βίας στο οικογενειακό περιβάλλον». Σε ερώτηση του Προέδρου της Επιτροπής και βουλευτή του ΔΗΚΟ, Παύλου Μυλωνά, τι πήγε λάθος και τόσοι πολλοί γονείς είναι ακατάλληλοι να μεγαλώσουν τα παιδιά τους, ο Πρόεδρος της ΟΕΛΜΕΚ, Δημήτρης Ταλιαδώρος, υποστήριξε ότι οι σύγχρονοι γονείς δεν έχουν χρόνο να ασχοληθούν και ως αποτέλεσμα χαλάει η ποιότητα της σχέσης που έχουν με τα παιδιά τους.