Της Στέλλας Μάρκου
Σοκαρισμένη η κυπριακή κοινωνία μπροστά στα δύο θανατηφόρα δυστυχήματα που σημειώθηκαν τις πρωινές ώρες της Κυριακής, 17 Νοεμβρίου και κόστισαν τη ζωή τεσσάρων νέων ανθρώπων. Τα όνειρα των 20χρονων Μαρτίνου Μάρτη, Ειρηναίου Αδάμου, του 18χρονου εθνοφρουρού Νικόλα Κουτσού και της 20χρονης Ειρήνης Κοντογιώργου, έσβησαν άδοξα στην άσφαλτο. Τραγική ειρωνεία είναι το γεγονός πως ενώ η 17η Νοεμβρίου είναι η ημέρα μνήμης για τα θύματα των οδικών συγκρούσεων ανήμερα χάθηκαν στο Φρέναρος τρεις νέοι και στη Λευκωσία μια νεαρή σκορπώντας οδύνη και προκαλώντας προβληματισμό. Βοήθησαν τελικά οι κάμερες φωτοεπισήμανσης στη μείωση των τροχαίων; Τι προτίθεται να πράξει η πολιτεία για τη μείωση των θανατηφόρων;
Τρομάζουν τα στατιστικά
Τα στατιστικά των θανατηφόρων τροχαίων προκαλούν κυριολεκτικά τρόμο αφού σύμφωνα με τα στοιχεία από την 1/1/24 έως και τις 18/11/24 σε 38 συγκρούσεις είχαμε 43 θύματα ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο σε 26 συγκρούσεις είχαμε 28 θύματα.
Ποιες είναι οι κυριότερες αιτίες των θανατηφόρων
Ο ανθρώπινος παράγοντας είναι αυτός που παραμένει κυρίαρχος ως προς τις αιτίες των δυστυχημάτων:
- Οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλης / ναρκωτικών ουσιών
- Απρόσεκτη οδήγηση / Απόσπαση προσοχής
- Λάθος από πλευράς πεζού
- Υπερβολική Ταχύτητα
Αίσθηση προκαλεί ο αριθμός των πεζών που έχασαν τη ζωή τους σε οδικές συγκρούσεις αφού ανέρχονται στους δέκα για το τρέχων έτος. Η σημασία αυτού φαίνεται αν αναλογιστεί κανείς πως το 2022 οι πεζοί – θύματα ήταν έξι και το 2023 επτά.
Οι κάμερες φωτοεπισήμανσης έφεραν αλλαγή νοοτροπίας
Μιλώντας στην ιστοσελίδα μας, ο Υπεύθυνος Οδικής Ασφάλειας του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας Γιώργος Μιλής, απάντησε στο κατά πόσον οι κάμερες φωτοεπισήμανσης βοήθησαν ή όχι στις οδικές και θανατηφόρες οδικές συγκρούσεις, τονίζοντάς μας πως στα σχεδόν τρία χρόνια λειτουργίας τους έχουν φέρει αλλαγή νοοτροπίας στους οδηγούς. Εξηγώντας το, ο κύριος Μιλής, διευκρίνισε πως στα σημεία που είναι τοποθετημένες οι σταθερές κάμερες ή και στα σημεία που τοποθετούνται οι κινητές έχει παρατηρηθεί αισθητή μείωση των τροχαίων ατυχημάτων αλλά και παραβάσεων γενικότερα. Μάλιστα, σύμφωνα με τον Υπεύθυνο Οδικής Ασφάλειας του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας, οι οδηγοί στα εν λόγω σημεία είναι πολύ πιο προσεκτικοί.
Όσον αφορά τα μέτρα των αστυνομικών αρχών με σκοπό τη μείωση των θανατηφόρων τροχαίων ο κύριος Μιλή είπε πως από πλευράς τους οι αστυνομικές αρχές καταβάλλουν συνεχείς προσπάθειες είτε με διάφορες εκστρατείας της Αστυνομίας είτε με εντονότερη παρουσία μελών της Δύναμης σε σημεία, ώρες και συγκεκριμένες χρονικές περιόδους που κρίνεται αναγκαίο στους δρόμους. Ο Υπεύθυνος Οδικής Ασφάλειας του Τμήματος Τροχαίας Αρχηγείου Αστυνομίας τόνισε επίσης πως οι αστυνομικές αρχές προσπαθούν με στοχευμένες κινήσεις να έχουν καλύτερη εικόνα του οδικού δικτύου ενώ οι αλλαγές σε νομοθετικό επίπεδο είναι πάντα σε πρώτο πλάνο. Μεγάλη σημασία δίδεται και στην επιμόρφωση των νέων οδηγών.
«Πάνω απ’ όλα πρέπει να αποκτήσουμε κουλτούρα οδικής ασφάλειας»
Ο Υπουργός Δικαιοσύνης και Δημόσιας Τάξης, Μάριος Χαρτσιώτης, σε δηλώσεις του για το θέμα ανάφερε πως η πολιτεία δεν έχει πολλές άλλες επιλογές πέραν της αυστηροποίησης των μέτρων που λαμβάνει για θέματα οδικής ασφάλειας και εντονότερους και συχνότερους ελέγχους, τονίζοντας πως «όλα θα αξιολογηθούν από την αρχή».
Ο κύριος Χαρτσιώτης αναφέρθηκε στο «τραγικό γεγονός των δύο πρόσφατων θανατηφόρων ατυχημάτων που έχουν συγκλονίσει το Παγκύπριο», σημειώνοντας ότι ο ανθρώπινος παράγοντας έπαιξε καταλυτικό ρόλο.
«Πάνω απ’ όλα πρέπει να αποκτήσουμε κουλτούρα οδικής ασφάλειας, ξεκινώντας από τους γονείς, τους δασκάλους, τους καθηγητές, και την ίδια την πολιτεία», είπε.
Σε ερώτηση αναφορικά με το θέμα της αυστηροποίησης των ποινών, είπε ότι οι μοχλοί που έχει η πολιτεία για να κινηθεί κατασταλτικά και προληπτικά δεν είναι πολλοί, «Δεν υπάρχει τομέας που η πολιτεία δεν έχει αγγίξει. Να δούμε αν ενδείκνυται η λήψη περαιτέρω μέτρων, είτε ως προς τη συχνότητα των ελέγχων ή και σε σχέση με τις ποινές. Όλα θα αξιολογηθούν από την αρχή».
Σχολή επιμόρφωσης οδηγών με το νέο χρόνο
Άλλη κατεύθυνση της πολιτείας είναι αυτή της συνεχούς επιμόρφωσης των οδηγών, ανέφερε, σημειώνοντας ότι η Κυβέρνηση προχώρησε αποφασιστικά στο θέμα της δημιουργίας σχολής επιμόρφωσης οδηγών. «Έχουν εκπονηθεί οι όροι και περιμένουμε τελική άδεια ώστε πριν το τέλος του χρόνου να βγει το κράτος σε προσφορές και να υλοποιηθεί με τον νέο χρόνο», επεσήμανε.
Ερωτηθείς σχετικά, είπε ότι σε πρώτη φάση η σχολή επιμόρφωσης θα αφορά άτομα των οποίων έχει ανασταλεί η άδεια οδήγησης, λόγω βαθμών ποινής, και άτομα που θα ήθελαν να μειώσουν τους βαθμούς ποινής τους, καθώς και συγκεκριμένες κατηγορίες ατόμων, πχ ηλικιωμένους, χωρίς, όπως σημείωσε, να αποκλείεται ο θεσμός, αν κριθεί χρήσιμος, να επεκταθεί και σε άλλες κατηγορίες οδηγών.
Σε σχόλιο ότι απέτυχε το εγχείρημα με τις κάμερες, όσον αφορά τον περιορισμό θανατηφόρων, ο Υπουργός διαφώνησε, καθώς, όπως είπε, έχει σημειωθεί μείωση του αριθμού των παραβάσεων στις διασταυρώσεις με κάμερες.