ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
ΚΛΕΙΣΙΜΟ
 

Σικελία: Τρίτη ημέρα ερευνών για τους έξι αγνοούμενους

Μέλη σωστικών συνεργείων καταδύονται στο ναυάγιο της θαλαμηγού «Μπαγέσιαν» αναζητώντας έξι αγνοουμένους, μεταξύ τους τον ιδιοκτήτη του σκάφους, Μάικ Λιντς

Kathimerini.gr

Συνεχίζονται για τρίτη ημέρα οι επιχειρήσεις για τον εντοπισμό των έξι αγνοουμένων επιβατών της θαλαμηγού «Μπαγέσιαν» στη Σικελία, με ειδικούς σπηλαιοδύτες να πραγματοποιούν χθες καταδύσεις 12 λεπτών. Οπως μεταδίδει το ΒΒC, έχουν επιστρατευθεί πλέον υποβρύχια οχήματα που ελέγχονται από ειδικούς στην επιφάνεια της θάλασσας, προκειμένου να αποκτήσουν πρόσβαση στο γιοτ.

Μεταξύ των αγνοουμένων βρίσκεται ο Βρετανός μεγιστάνας Μάικ Λιντς, την αθώωση του οποίου από κατηγορίες απάτης σε βαθμό κακουργήματος γιόρταζαν οι προσκεκλημένοι στη θαλαμηγό.

Οι 12 επιβάτες από τη Βρετανία, τις ΗΠΑ, τον Καναδά, τη Νέα Ζηλανδία και την Ιρλανδία και το 10μελές πλήρωμα από τη Σρι Λάνκα είχαν αποπλεύσει από το λιμάνι του Μιλάτσο στη Σικελία στις 14 Αυγούστου, για να πραγματοποιήσουν περίπλου της νήσου. Οι ειδυλλιακές διακοπές, όμως, μετατράπηκαν σε εφιάλτη μετά το ξέσπασμα ισχυρής καταιγίδας, που ακολούθησε μία εβδομάδα έντονου καύσωνα.

Μόλις 300 μέτρα

Το «Μπαγέσιαν» βρισκόταν αγκυροβολημένο 300 μέτρα από το χωριό Πορτιτσέλο, όταν ξέσπασε σπάνιος ανεμοστρόβιλος, προκαλώντας τη βύθιση του σκάφους. Σύμφωνα με τον ιταλικό Τύπο, η σύζυγος του Λιντς, Αντζελα Μπακάρες, ανέφερε ότι το σκάφος άρχισε να παίρνει κλίση γύρω στις 4 τα ξημερώματα της Δευτέρας, ενώ η ίδια και ο σύζυγός της ξύπνησαν από τον θόρυβο. Η Μπακάρες ανέβηκε στη γέφυρα για να εκτιμήσει την κατάσταση, αλλά τη στιγμή εκείνη το ιστιοφόρο άρχισε να αναποδογυρίζει.

Ο κυβερνήτης του σκάφους, Τζέιμς Κάτφιλντ, είπε: «Δεν φανταστήκαμε ότι θα γινόταν κάτι τέτοιο». Ο ανεμοστρόβιλος σχηματίσθηκε μέσα σε λίγα δευτερόλεπτα. Ο Κάρστεν Μπόρνερ, κυβερνήτης παρακείμενης θαλαμηγού, ο οποίος περισυνέλεξε ορισμένους από τους ναυαγούς του «Μπαγέσιαν», επισήμανε ότι τη στιγμή που ξέσπασε η καταιγίδα έθεσε σε λειτουργία τις μηχανές του για να έχει τον έλεγχο του σκάφους και να αποφύγει σύγκρουσή του με τη θαλαμηγό του Λιντς. «Καταφέραμε να διατηρήσουμε το σκάφος στη θέση του, αλλά μετά το πέρασμα της καταιγίδας είδα ότι η θαλαμηγός από πίσω μας είχε εξαφανισθεί», σημείωσε ο Μπόρνερ.

Η ομάδα των δυτών, που υποχρεώνονται να περιορίσουν τον χρόνο έρευνας στον βυθό στα 12 λεπτά όπως ορίζουν οι κανονισμοί έρευνας και διάσωσης, εντόπισε χθες το πρωί ρήγμα στο κύτος του βυθισμένου πλοίου και ήλπιζε να διεισδύσει από εκεί στους χώρους των καμπινών. Η πρώτη προσπάθεια προσέγγισης απέτυχε, καθώς έπιπλα του σαλονιού είχαν φράξει την είσοδο προς τον διάδρομο των ενδιαιτήσεων προσκεκλημένων και πληρώματος. Το σκάφος έχει γείρει στο πλάι σε βάθος 50 μέτρων.

Παρότι η σύγχρονη τεχνολογία επιτρέπει καταδύσεις σε βάθη μέχρι 150 μέτρων για σημαντικά χρονικά διαστήματα, χάρη σε μείγματα αερίων, οι κανόνες των ιταλικών υπηρεσιών διάσωσης ορίζουν ότι οι δύτες πρέπει να εναλλάσσονται κάθε 12 λεπτά, καθυστερώντας σοβαρά την έρευνα.

Ομάδα διάσωσης ερευνά με σκάφη τη θαλάσσια περιοχή κοντά στην ακτή του Πορτιτσέλο, όπου βυθίστηκε το πολυτελές ιστιοφόρο. Οι δύτες υποχρεώνονται να περιορίσουν τον χρόνο έρευνας στον βυθό στα 12 λεπτά, όπως ορίζουν οι κανονισμοί έρευνας και διάσωσης που ισχύουν στην Ιταλία. Φωτ. REUTERS/Guglielmo Mangiapane

Νεκρός ο μάγειρας

Μεταξύ των αγνοουμένων βρίσκονται ο 59χρονος Λιντς, η 18χρονη κόρη του Χάνα, ο δικηγόρος του και η σύζυγός του και ο επικεφαλής της επενδυτικής Morgan Stanley International, Τζόναθαν Μπλούμερ, ο οποίος είχε καταθέσει ως μάρτυρας υπεράσπισης στη δίκη του Λιντς. Η μόνη σορός που είχε αναγνωρισθεί μέχρι χθες ήταν αυτή του μάγειρα της θαλαμηγού.

Ο επικεφαλής των δυτών της πυροσβεστικής του Παλέρμο, Μάρκο Τιλότα, έλεγε χθες: «Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι το βάθος, το οποίο δεν επιτρέπει άμεση επέμβαση. Πρέπει να λάβετε υπόψη σας ότι όταν βουτάμε, χρειαζόμαστε τρία λεπτά για να φθάσουμε στο ναυάγιο και οκτώ λεπτά για να ερευνήσουμε, προτού χρειαστεί να επιστρέψουμε στην επιφάνεια. Η διαδικασία είναι αργή και επίπονη».

Η υπερπολυτελής θαλαμηγός «Μπαγέσιαν» ναυπηγήθηκε το 2008 και ήταν παγκοσμίως γνωστή για το μοναδικό κατάρτι των 75 μέτρων, ένα από τα υψηλότερα στον κόσμο. Η τιμή ενοικίασής της ήταν 195.000 ευρώ την εβδομάδα. Η θαλαμηγός πήρε το όνομά της από τη διδακτορική διατριβή του Λιντς με θέμα το «μπαϊζινό στατιστικό τεκμήριο», επινόηση του ομώνυμου μαθηματικού του 19ου αιώνα, που θεωρήθηκε η βάση της μηχανικής εκμάθησης και αξιοποιήθηκε από την εταιρεία Autonomy του Λιντς.

Ο Λιντς πούλησε την εταιρεία του στη Hewlett Packard το 2011, για να κατηγορηθεί από την αμερικανική Δικαιοσύνη για πλασματική διόγκωση της αξίας της εταιρείας του, προκειμένου να εξασφαλίσει ευνοϊκότερη τιμή πώλησης. Το ενδιαφέρον των ρεκτών θεωριών συνωμοσίας κεντρίζει στο μεταξύ η είδηση ότι ο συνεταίρος του Λιντς και συγκατηγορούμενός του, Στίβεν Τσάμπερλεν, σκοτώθηκε το Σάββατο στο Κέμπριτζ της Αγγλίας. Τον Τσάμπερλεν χτύπησε αυτοκίνητο την ώρα που έκανε τζόγκινγκ, με το θύμα να υποκύπτει στα τραύματά του καθώς μεταφερόταν σε τοπικό νοσοκομείο.

Τι προκάλεσε τη βύθιση του σκάφους των 56 μέτρων

Η έλλειψη στοιχείων για τη βύθιση του «Μπαγέσιαν» υποχρεώνει τους ειδικούς σε εκτιμήσεις για τις δυνάμεις που ασκήθηκαν από την καταιγίδα και οδήγησαν στο ναυάγιο της θαλαμηγού των 56 μέτρων. Μιλώντας στην εφημερίδα The Guardian, ο πολυνίκης ιστιοπλόος Σκιπ Νόβακ, γνωστός για τις κούρσες του σε Ατλαντικό και στις θάλασσες της Ανταρκτικής, εκτιμά πως πίσω από την τραγωδία βρίσκεται η αποκόλληση του μοναδικού καταρτιού του σκάφους. Το κατάρτι, κατασκευασμένο από αλουμίνιο με μήκος 75 μέτρων, κόπηκε από τον άνεμο, ενώ σε συνδυασμό με την άγκυρα δημιούργησε τις κατάλληλες συνθήκες για την ταχύτατη βύθιση του σκάφους. Αλλη θεωρία θέλει το «Μπαγέσιαν» να υφίσταται βλάβη στο αυτόματο σύστημα ανάπτυξης και επαναφοράς του γιγάντιου ιστίου, που επέτρεψε το ανεξέλεγκτο ξεδίπλωμά του εν μέσω καταιγίδας. Σε αυτή την περίπτωση, η δύναμη του ιστίου και το βάρος του θα ήταν ικανά να δώσουν μεγάλη κλίση στη θαλαμηγό, επιτρέποντας την εισροή υδάτων στο εσωτερικό της. Οι δύτες που ερεύνησαν το ναυάγιο εκτίμησαν ότι ο χώρος ενδιαιτήσεων και το σαλόνι γέμισαν νερό μέσα σε δευτερόλεπτα, με τα εντυπωσιακά αλλά εύθραυστα παράθυρα-μπαλκονόπορτες της θαλαμηγού να θρυμματίζονται αμέσως, επιτρέποντας στο νερό να εισβάλει ανεξέλεγκτα στο εσωτερικό του σκάφους. Η χρήση αλουμινίου για την κατασκευή της θαλαμηγού ενδέχεται να έπαιξε και αυτή ρόλο στη βύθιση. Το αλουμίνιο, παρότι ιδιαίτερα ανθεκτικό στην οξείδωση, θεωρείται υπερβολικά ελαφρύ και εύκαμπτο για τη ναυπήγηση μεγάλων σκαφών.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.gr

Κόσμος: Τελευταία Ενημέρωση