Kathimerini.gr
«Εχουμε γίνει ευρωπαϊκός Νότος», λένε με σκωπτικό ύφος και πληγωμένη υπερηφάνεια πολλοί Γερμανοί, απογοητευμένοι από τους ρυθμούς… χελώνας των εμβολιασμών, την άσκοπη γραφειοκρατία, τις καθυστερήσεις ακόμα και τις μικροαδικίες ως προς την προτεραιότητα εμβολιασμού κάθε ομάδας. Την παραπάνω δυσάρεστη πραγματικότητα παραδέχονται, ανεπισήμως, όλοι οι εμπλεκόμενοι και καταγγέλλει καθημερινά ο Τύπος, προβάλλοντας συχνά την έτι αρτιότερη οργάνωση των εμβολιασμών σε άλλα κράτη, όπως η Γαλλία, το Ισραήλ και η Ελλάδα. Το ποσοστό των εμβολιασμένων στη Γερμανία είναι μόλις 4,2% του γενικού πληθυσμού (2,2% έχουν λάβει και τη δεύτερη δόση), ενώ αν η διαδικασία συνεχίσει με τους ίδιους, αργούς, ρυθμούς υπολογίζεται ότι θα χρειαστούν ακόμα 971 μέρες, πάνω από δύο χρόνια δηλαδή, μέχρι να εμβολιαστεί το 70% του πληθυσμού της Γερμανίας (βάσει των στοιχείων του Impffortschritt της Berliner Morgenpost). Ωστόσο, η κυβέρνηση εμμένει ότι η προοπτική του εμβολιασμού του 70% έως τα τέλη Σεπτεμβρίου είναι ρεαλιστική.
Το κλείσιμο ραντεβού αποδεικνύεται συχνά Γολγοθάς, με χιλιάδες ηλικιωμένους να ακούν επί ώρες ηχογραφημένες οδηγίες με το τηλέφωνο ανά χείρας, ή άλλους να περιμένουν υπομονετικά κάθε πρωί τον ταχυδρόμο να τους φέρει την πολυπόθητη επιστολή. Ταυτόχρονα, μεγάλο μέρος του πληθυσμού εμφορείται από καχυποψία έναντι του εμβολίου AstraZeneca, με συνέπεια να προτιμούν να χάσουν το ραντεβού τους και μαζί την ελπίδα για ανοσία, παρά να επιτρέψουν να τους χορηγηθεί. Δεν απουσιάζουν, βέβαια, και οι σκεπτικιστές του εμβολίου, ακόμα και μεταξύ των υγειονομικών, οι οποίοι είναι περισσότεροι στα κρατίδια όπου έχουν επιβληθεί τα πιο σκληρά lockdowns.
«Το πρόβλημα ξεκινάει από την αποκεντρωμένη διοίκηση της χώρας, βάσει κρατιδίων», εξηγεί στέλεχος του γερμανικού υπουργείου Υγείας, «το ομοσπονδιακό υπουργείο έχει καθορίσει το γενικό πλαίσιο, όπως τις κατηγορίες του πληθυσμού που προηγούνται στον εμβολιασμό, αλλά το κάθε κρατίδιο καθορίζει τον τρόπο ενημέρωσης των πολιτών, το κλείσιμο των ραντεβού και τις υπόλοιπες τεχνικές λεπτομέρειες». Την οργάνωση, λοιπόν, την αναλαμβάνουν ανά περίπτωση δήμοι, ΜΚΟ ακόμα και εταιρείες διοργάνωσης εκδηλώσεων, που λόγω της πανδημίας παλεύουν για να επιβιώσουν. Οι προθέσεις, κατά κοινή ομολογία, είναι καλές· ενδεικτικά έχουν προβλέψει ειδικά κουπόνια για τη μετάβαση των ηλικιωμένων με ταξί στα κέντρα ή τη ναύλωση ειδικών λεωφορείων. Η εν λόγω συγκυρία απέδειξε ότι η κραταιά χώρα δεν ήταν επαρκώς προετοιμασμένη σε ψηφιακό και τεχνολογικό επίπεδο. Την πρώτη ημέρα λειτουργίας της σχετικής σελίδας στο κρατίδιο της Εσσης, αυτή «κράσαρε», ενώ αντίστοιχα μπλόκαρε το τηλεφωνικό κέντρο για το κλείσιμο των ραντεβού.
Προσδοκίες
Τα παραπάνω προβλήματα θα ήταν μάλλον πταίσματα, αν η χώρα είχε επάρκεια εμβολίων. «Τρέφαμε πολλές προσδοκίες ότι η χώρα μας θα είχε εξασφαλίσει μεγάλες ποσότητες, εν μέρει επειδή η μία από τις εταιρείες παραγωγής των εμβολίων, η BioNTech, είναι γερμανική», σχολιάζει η κ. Stella Bettermann, δημοσιογράφος στο Μόναχο, «φαίνεται ότι παραγγέλθηκαν πολύ λιγότερα από τις πραγματικές ανάγκες, πολλοί πιστεύουν ότι αυτό έγινε για οικονομία». Ηδη οι Γερμανοί έχουν κουραστεί πολύ από τα περιοριστικά μέτρα, τα οποία αφήνουν πλέον το αποτύπωμά τους στην τοπική οικονομία. «Το βοήθημα του Νοεμβρίου και του Δεκεμβρίου που προορίζεται για τους εργαζομένους στην εστίαση, το λιανεμπόριο και τα κομμωτήρια, ακόμα δεν έχει καταβληθεί», προσθέτει η κ. Bettermann.
Ανάλογη είναι η δυσαρέσκεια και στην άλλη άκρη της χώρας και συγκεκριμένα στο Bremenhaven. «Εχει ξεκινήσει η συζήτηση για το αν πρέπει οι εκπαιδευτικοί να προηγηθούν στον εμβολιασμό, κάτι που είναι δίκαιο», σχολιάζει ο κ. Αλέξης Βαΐου, εστιάτορας, «όμως και εμείς στη γαστρονομία, που είμαστε τόσο πολλούς μήνες κλειστοί, πρέπει να εμβολιαστούμε πιο νωρίς για να δουλέψουμε». Ο ίδιος, γνωστός για τον θαυμασμό του στην καγκελάριο («Κ», 15/11/2020) ετοιμάζει για ακόμα μια φορά μια επιστολή προς εκείνη, στην οποία θα εκθέσει τη δραματική κατάσταση του κλάδου του. «Με όσους πελάτες συναναστρέφομαι, επειδή παίρνουν φαγητό σε πακέτο, ακούω να μιλούν με θαυμασμό για το Ισραήλ, αλλά τώρα τελευταία και για την πατρίδα μου», λέει ο κ. Βαΐου στην «Κ», «παρά τη μεγάλη μου απογοήτευση για όσα συμβαίνουν εδώ, νιώθω και μια μικρή ικανοποίηση· ίσως τελικά ο τροχός γυρίζει».
Αναμονή, εις μάτην, στην άκρη του ακουστικού
«Επαιρνα τηλέφωνο επίμονα για εβδομάδες, στο τέλος μου απάντησαν κάποιες τηλεφωνήτριες που δεν γνώριζαν το αντικείμενο και απαίτησα σε έντονο ύφος να με συνδέσουν με τον υπεύθυνο», λέει ο 64χρονος Γιώργος Ζιώγγος, διαβητικός και καρδιοπαθής, που ζει και διατηρεί εστιατόριο στη Γερμανία εδώ και 36 χρόνια. «Μου είπαν ότι ως ευπαθής ομάδα θα λάβω ειδοποίηση στα μέσα Φεβρουαρίου, περιττό να σας πω ότι ακόμα περιμένω», προσθέτει με απογοήτευση, «για μένα είναι ζωτικής σημασίας, είμαι στο μαγαζί μέσα με δύο μάσκες εδώ και μήνες». Ο ίδιος, όπως και πολλοί Ελληνες που ζουν στη Γερμανία, έχουν βιώσει ξανά συνθήκες «ανοργανωσιάς» στη νέα τους πατρίδα. «Εν προκειμένω πρέπει και οι ίδιοι οι Γερμανοί να διαμαρτυρηθούν, στο Bremenhaven έχουν παραλάβει μόνο 2.000 εμβόλια».
Οι κάτοικοι, μάλιστα, καταγγέλλουν ότι η κατανομή των εμβολίων ανάμεσα στα κρατίδια δεν είναι ισόποση. Ισως γι’ αυτό, σύμφωνα με φήμες, πολλοί μετακινούν σε όμορα κρατίδια τους ηλικιωμένους τους, προκειμένου να εμβολιαστούν γρηγορότερα.
«Εγω έλαβα ταχυδρομικώς ειδοποίηση για συγγενή μου, ετών 86, που στο μεταξύ έχει παλιννοστήσει στην Ελλάδα», αναφέρει στην «Κ» η κ. Χρυσή, από την Κάτω Σαξονία, η οποία ως 71χρονη περιμένει υπομονετικά και ελπίζει το καλοκαίρι να μπορέσει να έρθει στην Κω.
«Η δυναμικότητά μας είναι για 700 εμβολιασμούς την ημέρα, αλλά ελλείψει εμβολίων υλοποιούμε συνήθως 200», εξηγεί στην «Κ» o Jörn Blumenthal, διοικητής του εμβολιαστικού κέντρου Kyritzer στην επαρχία Ostprignitz-Ruppin στο Βραδεμβούργο, βορειοδυτικά του Βερολίνου. Εκεί τους εμβολιασμούς ενορχηστρώνουν η Eνωση Aσφαλιστικών Tαμείων και ο Ερυθρός Σταυρός. «Τα ραντεβού κλείνονται μέσω του τηλεφωνικού κέντρου, όσοι έρχονται εδώ άλλοτε κρατούν και κάποια έγγραφα που έχουν λάβει ταχυδρομικώς και άλλοτε όχι», απαντά στο εύλογο ερώτημά μας ο διοικητής, επιβεβαιώνοντας την επικρατούσα σύγχυση ως προς τα στάδια της διαδικασίας.
Στην ιστοσελίδα της περιοχής, ωστόσο, υπάρχει ρητή οδηγία να μην καλούν οι πολίτες στον παραπάνω αριθμό, γιατί εμβόλια δεν υπάρχουν και έχει ανασταλεί προσωρινά το κλείσιμο ραντεβού. «Ολοι φεύγουν από εδώ χαρούμενοι και ανακουφισμένοι, αλλά μας ρωτούν πότε θα εμβολιαστούν οι νεότεροι συγγενείς τους», λέει ο κ. Blumenthal, ο οποίος είναι συνταξιούχος που «ενεργοποιήθηκε» ελέω κορωνοϊού. «Μου αρέσουν πολύ τα νέα μου καθήκοντα», λέει με έμφαση, «δεν έχω ακόμα εμβολιαστεί, γιατί δεν έχω φτάσει τα 80».
Πλεόνασμα
Το κέντρο, που άνοιξε στις 2 Φεβρουαρίου, τράβηξε εσχάτως τα φώτα της δημοσιότητας, όταν προωθήθηκαν αδιάθετα εμβόλια σε πληθυσμιακές ομάδες που δεν ανήκαν στην πρώτη προτεραιότητα. «Υπάρχει μια λίστα αναμονής με ανθρώπους που εργάζονται στην πρώτη γραμμή (σ.σ. κυρίως πυροσβέστες και νηπιαγωγοί) και μπορούν να προσέλθουν άμεσα», λέει ο ίδιος, «έως τώρα δεν έχει πάει καμία δόση χαμένη». Σύμφωνα με ρεπορτάζ, το πλεόνασμα στα εμβόλια προήλθε από πολίτες που αρνήθηκαν να λάβουν αυτό της AstraZeneca, «για 280 εμβόλια εμφανίστηκαν μόλις 53 άτομα». Το φως της δημοσιότητας, ωστόσο, έχουν δει πολύ σοβαρότερα «παρατράγουδα» με αιρετούς και ιερωμένους σε άλλα κρατίδια που εμβολιάστηκαν σε χρόνο-ρεκόρ.