ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Η μανία για σιδηροδρόμους στη βικτωριανή εποχή και η τεχνητή νοημοσύνη

Οι τεχνολογικές «φούσκες» σχετίζονται με μια νέα, ανώριμη τεχνολογία, για την οποία μπορούν να γίνουν υπερβολικοί ισχυρισμοί.

Έντουαρντ Τσάνσελορ / Reuters Breakingnews

Ο ενθουσιασμός για την τεχνητή νοημοσύνη συνδυάζεται μόνο με τις αδηφάγες επενδυτικές ανάγκες της. Αθροιστικά οι επενδύσεις σε αυτήν αναμένεται να υπερβούν το 1 τρισ. δολάρια την προσεχή τριετία, όπως προβλέπει το πρώην στέλεχος της OpenAI, Λέοπολντ Ασενμπρένερ. Επικαλέστηκε μάλιστα και ιστορικά παραδείγματα, κάνοντας αναγωγή στις μαζικές επενδύσεις της δεκαετίας του 1840 στους βρετανικούς σιδηροδρόμους. Ωστόσο, αυτή η τεχνολογική έκρηξη με τις μεγάλες και εν μέρει προβλέψιμες απώλειες λειτουργεί ως σωτήρια προειδοποίηση. Ο πρώτος σιδηρόδρομος με ατμομηχανές, ο σιδηρόδρομος Στόκτον και Ντάρλινγκτον, λειτούργησε το 1825 και σχεδιάστηκε να μεταφέρει γαιάνθρακα, όχι επιβάτες. Η επιτυχημένη εμφάνιση του σιδηροδρόμου του Λίβερπουλ και του Μάντσεστερ το 1830, ωστόσο, απέδειξε την εμπορική βιωσιμότητα των επιβατικών μεταφορών. Στις αρχές της δεκαετίας του 1840 το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βρετανίας εκτεινόταν σε περισσότερα από 2.000 μίλια. Οι αποδόσεις ήταν καλές, όχι εντυπωσιακές. Ξαφνικά, όμως, ο πυρετός του τρένου κατέλαβε τη χώρα και πολλοί πρότειναν νέες συνδέσεις. Οι επενδύσεις κορυφώθηκαν σε περίπου 40 εκατ. λίρες το 1846 και το 1847.

Το 1845 οι σιδηρόδρομοι της Βρετανίας μετέφεραν σχεδόν 34 εκατομμύρια επιβάτες με ακαθάριστα έσοδα 6 εκατ. λιρών. Εάν η επέκταση του δικτύου στα 8.000 μίλια είχε την αναμενόμενη απόδοση του 10%, τότε τα συνολικά έσοδα και η επιβατική κίνηση του κλάδου θα έπρεπε τουλάχιστον να πενταπλασιαστούν σε 5 χρόνια. Το 1847 ξέσπασε σοβαρή οικονομική κρίση, που προκλήθηκε εν μέρει από την εκτροπή μεγάλων ποσών σε μη κερδοφόρα σιδηροδρομικά προγράμματα. Η μόδα για την κατασκευή απευθείας γραμμών μεταξύ μεγάλων αστικών κέντρων αποδείχθηκε λανθασμένη, διότι η περισσότερη κίνηση ήταν τοπική, οπότε το δίκτυο μαστιζόταν από πλεονάζουσα χωρητικότητα και αλληλεπικαλύψεις. Οι σιδηροδρομικές εταιρείες περιέκοψαν τα μερίσματα, αφού οι αποδόσεις μειώθηκαν στο 3%. Μέχρι το 1850 ο δείκτης των μετοχών των σιδηροδρόμων μειώθηκε 65% από το ρεκόρ του το 1845.

Οι τεχνολογικές «φούσκες» σχετίζονται με μια νέα, ανώριμη τεχνολογία, για την οποία μπορούν να γίνουν υπερβολικοί ισχυρισμοί. Οι επιχειρηματίες ιδρύουν νέες μονάδες για να καλύψουν τη ζήτηση των επενδυτών, οι οποίοι αναστέλλουν τα κανονικά κριτήρια αξιολόγησης. Ακολουθεί μια τεράστια υπερδέσμευση κεφαλαίου, οδηγώντας σε μείωση των αποδόσεων. Το ίδιο συμβαίνει και με την τεχνητή νοημοσύνη, αν και στην περίπτωση των σιδηροδρόμων είχαν ήδη εδραιωθεί ως τεχνολογία.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
Οικονομία  |  Geek  | 
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Geek: Τελευταία Ενημέρωση