Kathimerini.gr
Γιάννη Σουλιώτη
Συναγερμός σήμανε τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα στο Λιμενικό λόγω κατακόρυφης αύξησης των μεταναστευτικών ροών από την Τουρκία προς τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου.
Ηταν τέτοια η ανησυχία, που αποφασίστηκε να μεταβεί εκτάκτως στη Μυτιλήνη ο αρχηγός του Λιμενικού Γιώργος Αλεξανδράκης προκειμένου να συντονίσει εκ του σύνεγγυς τις κινήσεις των σκαφών του Λιμενικού και να παράσχει υποστήριξη στα στελέχη του σώματος που υπηρετούν στο νησί.
Η αύξηση της μεταναστευτικής πίεσης άρχισε να καταγράφεται την Παρασκευή και κλιμακώθηκε κατά τη διάρκεια του Σαββατοκύριακου εν μέσω δυσμενών καιρικών συνθηκών στο Ανατολικό Αιγαίο.
Σύμφωνα με απόλυτα επιβεβαιωμένες πληροφορίες της «Κ», στο διάστημα από το πρωί της Παρασκευής έως το πρωί της Δευτέρας καταγράφηκαν συνολικά 18 περιστατικά, τα περισσότερα εκ των οποίων στη Λέσβο και δευτερευόντως στην Κω.
Πρόκειται για αριθμό σημαντικά αυξημένο σε σύγκριση με τα προηγούμενα εικοσιτετράωρα, γεγονός που θορύβησε την ηγεσία του Λιμενικού και του υπουργείου Ναυτιλίας.
Της επίσκεψης του κ. Αλεξανδράκη –την Κυριακή– στη Μυτιλήνη προηγήθηκε το παρ’ ολίγον επεισόδιο ανάμεσα σε τουρκική ακταιωρό και δύο πλωτά του Λιμενικού, το Σάββατο στα Ιμια, που πάντως έληξε με απευθείας επικοινωνία μεταξύ αξιωματούχων Ελλάδας και Τουρκίας.
Σύμφωνα με απολογιστικά στοιχεία που τέθηκαν υπόψη της «Κ», εντοπίστηκαν μετά την άφιξή τους επί ελληνικού εδάφους 400 πρόσφυγες και μετανάστες, ενώ καταγράφηκαν ακόμα έξι περιστατικά «έγκαιρου εντοπισμού», με περιπολικά σκάφη του Λιμενικού να ανακόπτουν την πορεία των πλωτών με τους μετανάστες πριν αυτά μπουν στα ελληνικά χωρικά ύδατα.
Ελληνες αξιωματούχοι που ρωτήθηκαν σχετικά απέδωσαν την αύξηση της μεταναστευτικής πίεσης, όχι σε αιφνιδιαστική αλλαγή στη στάση της Τουρκίας αλλά στην αλλαγή τρόπου δράσης των δουλεμπόρων που επιλέγουν να στέλνουν τις βάρκες με τους μετανάστες στην Ελλάδα τις ημέρες με κακοκαιρία και ανέμους έντασης 7 ή ακόμα και 8 μποφόρ.
Κι αυτό διότι γνωρίζουν ότι υπό αυτές τις συνθήκες οι περιπολίες των τουρκικών ακταιωρών αλλά και των σκαφών του Λιμενικού είναι περιορισμένες και ως εκ τούτου οι πιθανότητες εντοπισμού των μεταναστών μειωμένες. Το συγκεκριμένο modus operandi, σημειώνουν αξιωματούχοι του υπουργείου Ναυτιλίας, άρχισε να καταγράφεται τους τελευταίους μήνες κατά τη διάρκεια των οποίων υπάρχει –συνήθως– καλύτερη συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Τουρκίας στην επιτήρηση των θαλασσίων συνόρων.
Τα κενά πάντως που έχουν διαπιστωθεί στη συνεργασία ανάμεσα στο ελληνικό Λιμενικό και την τουρκική Ακτοφυλακή στο διάστημα μετά τη συμφωνία της Αγκυρας για συνεργασία στην επιτήρηση των συνόρων αναμένεται να τεθούν επί τάπητος σε συνάντηση αξιωματούχων των δύο χωρών που πρόκειται να φιλοξενηθεί στις 4 Μαρτίου στη Χίο. Σε αυτήν θα μετάσχουν οι επικεφαλής των δύο σωμάτων με αρμοδιότητα τα τουρκικά παράλια και τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου αντίστοιχα, ενώ πρόκειται να παραστεί και ο υπουργός Ναυτιλίας Χρήστος Στυλιανίδης.
Στη συνάντηση θα γίνει ένας πρώτος απολογισμός για τα μέτρα που συμφωνήθηκαν και τέθηκαν άμεσα σε εφαρμογή κατά τη διάρκεια της πρόσφατης επίσκεψης του κ. Στυλιανίδη και της ηγεσίας του Λιμενικού στην Αγκυρα για συναντήσεις με Τούρκους ομολόγους τους. Από την ελληνική πλευρά αναμένεται να ζητηθεί η περαιτέρω ενεργοποίηση της στρατοχωροφυλακής ούτως ώστε διακινητές και μετανάστες να εντοπίζονται πριν από τον απόπλου τους με προορισμό την Ελλάδα.