Μαριάννα Κακαουνάκη
Η συνομιλία κράτησε μερικά δεύτερα. Η άρση του τηλεφωνικού απορρήτου των κινητών τηλεφώνων θα δείξει εάν είναι η τελευταία συνομιλία του μηχανοδηγού Γιώργου Κουτσούμπα πριν από τη σύγκρουση. Αλλά η «Κ» έχει επιβεβαιώσει πως αφού η μοιραία αμαξοστοιχία 62 είχε φύγει από τον σταθμό της Λάρισας, ο Κουτσούμπας μέσω κινητού τηλεφώνου επικοινώνησε με νεαρό συνάδελφο, επίσης μηχανοδηγό, άλλης εταιρείας που αυτό το διάστημα δεν έχει δρομολόγια και οι υπάλληλοί της εκτελούν εμπορικά δρομολόγια στην ΤΡΑΙΝΟΣΕ για να αποκτήσουν εμπειρία.
«Ελα, με ακούς; Πού βρίσκεστε;» φώναξε ο Κουτσούμπας στο κινητό. Ή θυμόταν πως ο συγκεκριμένος συνάδελφος συνήθιζε να κάνει το συγκεκριμένο νυχτερινό δρομολόγιο (το είχαν κάνει στο παρελθόν και μαζί) ή είχε δει το όνομά του στο πρόγραμμα. Στα χαρτιά, φαινόταν να οδηγεί το εμπορικό που είχε μόλις περάσει τους Νέους Πόρους και κατευθυνόταν προς Αθήνα.
«Δεν πρέπει να είχε αντιληφθεί ούτε ο ίδιος ο Κουτσούμπας ακριβώς τι είχε συμβεί, γιατί αλλιώς θα είχε ακινητοποιήσει το τρένο», λέει συνάδελφός του.
«Μαστρο-Γιώργο, δεν το κατεβάζουμε εμείς τελικά», απάντησε εκείνος. Τελευταία στιγμή, μαζί με συνάδελφό του, είχαν αλλάξει βάρδιες με δύο άλλους συναδέλφους και βρίσκονταν ακόμη Θεσσαλονίκη. Θα κατέβαζαν το επόμενο και τελευταίο εμπορικό. Στο σύντομο αυτό τηλεφώνημα ο νεαρός μηχανοδηγός δεν κατάλαβε πως ο Κουτσούμπας κινδύνευε. Η φωνή του, μετέφερε αργότερα σε συνομιλητές του, είχε ένταση αλλά όχι πανικό.
«Δεν πρέπει να είχε αντιληφθεί ούτε ο ίδιος ο Κουτσούμπας ακριβώς τι είχε συμβεί, γιατί αλλιώς θα είχε ακινητοποιήσει το τρένο και θα είχε κάνει άλλες επικοινωνίες. Προφανώς δεν μπορούσε να φανταστεί πως ο σταθμάρχης είχε κάνει ένα τόσο τραγικό λάθος. Επειδή ήταν και νωρίτερα στην κάθοδο και ήξερε τα δρομολόγια, ήθελε μάλλον να επιβεβαιώσει πως δεν ήταν κανείς άλλος στη γραμμή του», είπε στην «Κ» συνάδελφός του που γνωρίζει το πόσο έμπειρος ήταν.
Στη διαδρομή προς Λάρισα είχε χρειαστεί αναγκαστικά να βγει από την άνοδο και να μπει στην κάθοδο γιατί στον Παλαιοφάρσαλο είχε κοπεί ένα καλώδιο στο ρεύμα ανόδου. Γι’ αυτό εκείνη την ημέρα υπήρχαν καθυστερήσεις. Λίγο μετά τις 11 το βράδυ, φθάνοντας στη Λάρισα μπήκε ξανά στην άνοδο, σταμάτησε στην αποβάθρα και κατέβασε κόσμο. «Είμαστε έτοιμοι», φώναξαν οι δύο συνοδοί που βρίσκονταν στο πίσω μέρος του τρένου. Οι πόρτες έκλεισαν και τότε ο Κουτσούμπας πήρε σινιάλο από τον σταθμάρχη να φύγει ελεύθερα. «Πας μέχρι είσοδο Νέων Πόρων», ακούγεται να του λέει στον ασύρματο.
Λίγα λεπτά νωρίτερα η Ελένη Ζ., σταθμάρχης των Νέων Πόρων (ο επόμενος σταθμός μετά τη Λάρισα προς Θεσσαλονίκη), είχε διώξει στην κάθοδο την εμπορική αμαξοστοιχία που ερχόταν από Θεσσαλονίκη. Οπως και ο σταθμάρχης της Λάρισας, ήταν και εκείνη λίγο καιρό στη δουλειά. Νέα σε ηλικία, κόρη σταθμάρχη, έχει μεγαλώσει στους σιδηροδρόμους και έδειχνε από την πρώτη ημέρα συνέπεια και επαγγελματισμό. Ηταν επίσης μόνη σε εκείνη τη βραδινή βάρδια, αν και ο σταθμός των Νέων Πόρων δεν είχε τόση κίνηση, είχε κυρίως διελεύσεις. Αφού ενημέρωσε τον συνάδελφο σταθμάρχη πως έχει «διώξει το εμπορικό», εκείνος την κάλεσε και επιβεβαίωσε πως και το 62 έχει μόλις φύγει.
Η «Κ» αποκαλύπτει πως αφού ξεκίνησε η μοιραία πορεία της επιβατικής αμαξοστοιχίας ο Κουτσούμπας επικοινώνησε τουλάχιστον τρεις φορές με τον σταθμάρχη για να επιβεβαιώσει τη διαδρομή. Οι επικοινωνίες αυτές έγιναν μέσω ραδιοτηλεφώνου και ενδέχεται να μην είναι οι μοναδικές που ακόμη δεν έχουν βγει στο φως της δημοσιότητας.
Ολα δείχνουν πως ο σταθμάρχης δεν χάραξε καν διαδρομή, θεωρώντας πως η διαδρομή που ήταν ήδη χαραγμένη ήταν η σωστή και πως το 62 θα συνέχιζε ευθεία, στην άνοδο.
Οταν ο Κουτσούμπας φθάνει στο σημείο που το κλειδί έχει ξεχαστεί και βάζει το τρένο ξανά στην κάθοδο, προσπαθεί να επικοινωνήσει εκ νέου με τον σταθμάρχη. «Λάρισα ακούει;» ρωτάει. Ο σταθμάρχης αρχικά δεν απαντάει. Ο μηχανοδηγός φωνάζει ξανά, αυτή τη φορά πιο δυνατά: «Λάρισα ακούει;». Τότε ο σταθμάρχης απαντάει. Επαναλαμβάνει τον αριθμό τηλεγραφήματος και πως περνάει ελεύθερα το κόκκινο φανάρι (που δεν δουλεύει) και πάει μέχρι την είσοδο Νέων Πόρων.
Ενοχλήθηκε…
Περνάει κι άλλος χρόνος και ο Κουτσούμπας ακούγεται άλλη μια φορά να τον ξαναρωτάει για τη διαδρομή. Εκεί ο σταθμάρχης, σύμφωνα με άνθρωπο που έχει ακούσει τη συγκεκριμένη συνομιλία, του απαντάει με ύφος κάπως ενοχλημένο: «Αφού σου είπα, πας ελεύθερα μέχρι φωτόσημο είσοδο Νέων Πόρων». Ενδέχεται ο Κουτσούμπας να έχει ζητήσει και άλλες διευκρινίσεις, πάντως στη συνέχεια αποφασίζει να καλέσει τον νεαρό συνάδελφο μηχανοδηγό για να επιβεβαιώσει πού ακριβώς βρίσκεται το εμπορικό.
Με το που γίνεται η σύγκρουση στα Τέμπη, ο μηχανοδηγός του προαστιακού που περίμενε να φύγει από τη Λάρισα για να ανέβει Θεσσαλονίκη ενημερώνει τον σταθμάρχη και τον ρυθμιστή κυκλοφορίας στην Αθήνα πως δεν έχει ρεύμα. Γίνεται μια συνεννόηση και, σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ», στις 23.28 ο σταθμάρχης στη Λάρισα επικοινωνεί μαζί του και τον ρωτάει εάν ήρθε το ρεύμα «γιατί σε δυο-τρία λεπτά μπαίνει το 62 στους Πόρους και θα σε διώξω». Ακόμη δεν έχει ιδέα πως το πρόβλημα στο δίκτυο της ηλεκτροδότησης είναι αποτέλεσμα της σύγκρουσης που μόλις έχει συντελεστεί.
Τα επόμενα λεπτά ο σταθμάρχης ενημερώνεται από την Πυροσβεστική πως έχει γίνει εκτροχιασμός στον Ευαγγελισμό και έχει πιάσει φωτιά. Την ίδια ενημέρωση έχει και η Ελένη στον σταθμό στους Νέους Πόρους, η οποία έντρομη τον καλεί και του ζητάει εξηγήσεις. Εκείνος την ενημερώνει πως πρέπει να έχει γίνει «τράκα». «Δεν ξέρω. Ο,τι και να σου πω, Ελένη, θα σου πω ψέματα. Τώρα πώς έγινε και μπήκε στην κάθοδο αυτό το τρένο. Δεν ξέρω. Κλείσε». Ενας ακόμη μηχανοδηγός που έχει έρθει με το τοπικό δρομολόγιο από τον Παλαιοφάρσαλο του φωνάζει σε πανικό και τον ρωτάει επίμονα ποιο τρένο εκτροχιάστηκε. Δεν παίρνει όμως καμία απάντηση. Ο σταθμάρχης της Λάρισας έχει πλέον καταλάβει το μέγεθος της τραγωδίας.