Σταύρος Ιωαννίδης
Μετά το καλοκαίρι αναμένεται η πρώτη συνάντηση ανάμεσα σε Ελληνες και Αμερικανούς αξιωματούχους με θέμα την ενίσχυση του στόλου των μεταφορικών αεροσκαφών. Κλιμάκιο που θα αποτελείται από εκπροσώπους της αμερικανικής κυβέρνησης και της κατασκευάστριας εταιρείας των C-130 Lockheed Martin θα έρθει στην Αθήνα για διαδοχικές συναντήσεις με πολιτικούς και στρατιωτικούς παράγοντες.
Σύμφωνα με πληροφορίες της «Κ» στόχος των επαφών είναι να καταγραφούν με ακρίβεια οι ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας αλλά και συνολικά οι απαιτήσεις των ελληνικών Ενόπλων Δυνάμεων καθώς και οι οικονομικές δυνατότητες της χώρας για να καθοριστεί το μείγμα νέων και μεταχειρισμένων αεροσκαφών.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγους μήνες, η Αθήνα έστειλε στις Ηνωμένες Πολιτείες επίσημο αίτημα (LoR for P&A) ζητώντας να ενημερωθεί για τις τιμές και τη διαθεσιμότητα έξι καινούργιων μεταφορικών C-130 J, της πιο σύγχρονης εκδοχής του δημοφιλούς αεροσκάφους, καθώς και για τα δύο μεταχειρισμένα C-130 H που είναι διαθέσιμα από τα αμερικανικά πλεονάσματα.
Η αμερικανική απάντηση
Το ελληνικό αίτημα απαντήθηκε πριν από λίγες ημέρες, με τις Ηνωμένες Πολιτείες να ενημερώνουν την Αθήνα ότι το κόστος για τα αεροσκάφη και τα παρελκόμενα ανέρχεται σε περίπου 1,5 δισ. Πηγές που έχουν γνώση της διαδικασίας, ωστόσο, διευκρινίζουν ότι το τελικό ποσό θα είναι σημαντικά μικρότερο καθώς η αμερικανική προσφορά περιλαμβάνει όλες τις διαθέσιμες υπηρεσίες για τις οποίες η Αθήνα ζήτησε ενημέρωση. Οι ίδιες πηγές εξηγούν ότι η απάντηση που έφτασε πριν από λίγες ημέρες στη ΓΔΑΕΕ περιέχει εκτός από την τιμή των αεροπλάνων, το κόστος αγοράς εξομοιωτών, την εκπαίδευση χειριστών και τεχνικών και στους δύο τύπους αεροσκαφών, τη μεταφορά των C-130 στην Ελλάδα με όλους τους δυνατούς τρόπους, την κατασκευή νέων υποδομών και υπόστεγων στην 112 Πτέρυγα Μάχης, την υποστήριξη του στόλου και τη γραμμή ανταλλακτικών αλλά και όλες τις πιθανές τροποποιήσεις για τα νεότερα C-130 J αλλά και τα C-130 H.
Ανώτατες στρατιωτικές πηγές επισημαίνουν, ότι εξετάζεται το πρόγραμμα να προχωρήσει σε δύο «ταχύτητες», να εξασφαλιστούν αρχικά τα δύο μεταχειρισμένα C-130 H μέσω του EDA ώστε να ο ελληνικός στόλος μεταφορικών αεροσκαφών να πάρει μια σημαντική ανάσα και στη συνέχεια να προχωρήσει η αγορά των νέων C-130 J. Άλλωστε, οι επαφές που θα ξεκινήσουν το Φθινόπωρο θα έχουν ως απώτερο στόχο τη σύνταξη του επίσημου αιτήματος (LOR for LOA) που θα περιλαμβάνει τις τελικές διαμορφώσεις που θα επιλέξει η Αθήνα. Στόχος, σύμφωνα με πληροφορίες, είναι το αίτημα να σταλεί εντός του 2023.
Στην αγορά για μεταχειρισμένα
Ανώτατες στρατιωτικές πηγές μεταφέρουν στην «Κ» ότι αναζητούνται ακόμη όλες οι διαθέσιμες λύσεις για μεταχειρισμένα μεταφορικά αεροπλάνα από χρήστες που προχωρούν σε αντικατάσταση του στόλου των C-130 Η με J. Με τις ανάγκες της Πολεμικής Αεροπορίας να είναι ιδιαίτερα πιεστικές, ο «μαγικός» αριθμός των μεταχειρισμένων που έχουν θέσει ως στόχο οι Επιτελείς είναι ο αριθμός τέσσερα. Η άμεση προσθήκη τεσσάρων C-130 θα ανακουφίσει τον στόλο των C-130 και C-27 που πετούν αυτή τη στιγμή και σηκώνουν το βάρος των μεταφορών.
Οι ίδιες πηγές τονίζουν ότι ακόμη και αν η ΕΑΒ αποδώσει το C-130 που βρίσκεται στο τελικό στάδιο υποστήριξης, ένα από αυτά που πετούν τώρα θα πρέπει να μπει στα υπόστεγα για συντήρηση, οπότε οι διαθεσιμότητες θα παραμείνουν χαμηλές.
Μια ευκαιρία που είχε παρουσιαστεί λίγους μήνες μετά την καθήλωση λόγω βλάβης του C-130 που θα μετέφερε τη 2η ΕΜΑΚ από τη Θεσσαλονίκη στις σεισμόπληκτες περιοχές της Τουρκίας, φαίνεται πως χάθηκε λόγω αδράνειας της ελληνικής πλευράς.
Τα τέσσερα ιδιωτικά
Σύμφωνα με πληροφορίες, η Ελλάδα βολιδοσκοπούσε τέσσερα μεταχειρισμένα C-130 Η σε κατάσταση άμεσης παράδοσης (Hot Transfer) τα οποία ανήκαν σε ιδιωτική εταιρεία μεταφορών. Η στρατιωτική ηγεσία έκρινε ότι μπορούσαν να ενταχθούν στο στόλο και να δώσουν λύση στο πρόβλημα των διαθεσιμοτήτων ενώ επιθεωρήθηκαν και από κλιμάκιο Ελλήνων αξιωματικών προκειμένου να διαπιστωθεί η καταλληλότητά τους.
Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι το σχέδιο εγκαταλείφθηκε λόγω εσωτερικών διαφωνιών για λόγους που αφορούσαν στη διαδικασία που έπρεπε να ακολουθηθεί αν και είχε εξασφαλιστεί η θετική στάση των Αμερικανών. Η υπόθεση των μεταχειρισμένων C-130 πάντως, αποτελεί δύσκολη εξίσωση για τα Πεντάγωνο καθώς υπάρχουν ελάχιστα διαθέσιμα και τα αποθέματα εξαντλούνται ταχύτατα.