ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Υπ. Ενέργειας: Συζητείται ο Interconnector, επιδιαιτησία για χερσαίο τερματικό

Δεν αποκλείεται ο τερματισμός της σχέσης με τον εργολάβο και η διεκδίκηση αποζημιώσεων λόγω καθυστερήσεων και αποτυχίας παράδοσης του έργου, ανέφερε ο κ. Παπαναστασίου

ΚΥΠΕ

Την ερχόμενη εβδομάδα θα συνεχισθεί στο Υπουργικό Συμβούλιο η συζήτηση για την συμμετοχή της Κύπρου στο EuroAsia Interconnector ανέφερε ο Υπουργός Ενέργειας Γιώργος Παπαναστασίου, ο οποίος παρουσίασε σήμερα τα πλεονεκτήματα και τους κινδύνους για το έργο στο σώμα.

Σε δηλώσεις μετά την συνεδρία του Υπουργικού Συμβουλίου ο κ. Παπαναστασίου ανέφερε επίσης ότι η Κυπριακή Δημοκρατία βρίσκεται σε επιδιαιτησία στο Λονδίνο με την κατασκευάστρια εταιρεία του χερσαίου τερματικού σταθμού στο Βασιλικό και δεν αποκλείεται ο τερματισμός της σχέσης με τον εργολάβο και η διεκδίκηση αποζημιώσεων λόγω καθυστερήσεων και αποτυχίας παράδοσης του έργου όπως αρχικά προβλεπόταν.

Ηλεκτρική διασύνδεση

Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι συζητήθηκε το θέμα της ηλεκτρικής διασύνδεσης με την Ελλάδα και το Ισραήλ, που επιχορηγείται από την ΕΕ με 657 εκ ευρώ. «Συνεχίζουμε την συζήτηση την ερχόμενη εβδομάδα κι ευελπιστώ ότι θα παρθεί η σωστή απόφαση από την Κυπριακή Δημοκρατία», πρόσθεσε.

Στην ερώτηση εάν θα γίνει νέα συνάντηση μεταξύ των τριών χωρών Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι υπήρξε μια συζήτηση την περασμένη εβδομάδα με τον νέο Υπουργό Ενέργειας του Ισραήλ, με τον οποίο συζήτησαν την ηλεκτρική διασύνδεση του Ισραήλ με την Κύπρο, την σύνδεση της Κύπρου με το δίκτυο φυσικού αερίου του Ισραήλ και την επίσπευση της τριμερούς σχέσης Κύπρου, Ελλάδας, Ισραήλ.

Ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι δέχθηκε πρόσκληση να μεταβεί στο Ισραήλ και την ίδια πρόσκληση θα λάβει και ο Έλληνας Υπουργός και μετά θ’ αποφασίσουν για την πραγματοποίησή της. «Πιστεύω ότι η συνάντηση θα γίνει μέσα στον Μάρτιο και πιθανόν να είναι και στην Κύπρο», ανέφερε. Σε αυτήν την συνάντηση, είπε, θα τεθούν γενικότερα θέματα ενέργειας και σημείωσε ότι το Ισραήλ βλέπει την Κύπρο σαν μια φίλη χώρα στην οποία θα ήθελε να έχει εναλλακτικές λύσεις για τα ενεργειακά του. Ανέφερε επίσης ότι το Ισραήλ είναι η χώρα στην ανατολική Μεσόγειο με τις μεγαλύτερες ποσότητες φυσικού αερίου αυτή την στιγμή και η Κύπρος «αποτελεί μια εναλλακτική λύση για την έξοδο του Ισραήλ προς τις αγορές είτε του φυσικού αερίου, είτε του ηλεκτρισμού».

Για τον ηλεκτρισμό, ο Υπουργός ανέφερε ότι το Ισραήλ θα έχει μεγάλες ανάγκες στα επόμενα 3-4 χρόνια.

Στην ερώτηση εάν η Κυπριακή Δημοκρατία θα έπρεπε να είχε απαντήσει αν θα συμμετάσχει ή όχι στο οικονομικό σκέλος για τον EuroAsia Interconnector, ο Υπουργός Ενέργειας ανέφερε ότι η 31η Ιανουαρίου ήταν η ημέρα απάντησης στον Ανεξάρτητο Διαχειριστή Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας της Ελλάδας (ΑΔΜΗΕ). «Όμως επειδή χρειάζεται περαιτέρω συζήτηση» και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας σήμερα είχε υποχρεώσεις που ακολουθούσαν την συνεδρία του Υπουργικού, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι θεώρησαν σωστό να συνεχίσουν την συζήτηση την ερχόμενη εβδομάδα.

«Ως Υπουργείο Ενέργειας παρουσιάσαμε τα πλεονεκτήματα αυτής της ηλεκτρικής διασύνδεσης, όπως επίσης παρουσιάσαμε και τους κινδύνους, ρίσκα που έχει το συγκεκριμένο έργο και μέσα από αυτή την συζήτηση που ξεκίνησε σήμερα και θα συνεχίσει την ερχόμενη εβδομάδα, θα ολοκληρώσουμε και θα παρθεί η απόφαση την ερχόμενη εβδομάδα», πρόσθεσε.

Τερματικό Βασιλικού

Κληθείς να πει ποιες είναι οι οδυνηρές λύσεις για τον τερματικού σταθμό του Βασιλικού, στις οποίες έκανε αναφορά το πρωί σε ραδιοφωνικές του δηλώσεις, ο κ. Παπαναστασίου είπε ότι το τερματικό «περνά κάποιες επιπρόσθετες δυσκολίες, πέραν από τις τεχνικές που είχε». Ο εργολάβος, είπε, έχει διακόψει τις εργασίες κατασκευής του νέου τερματικού και επανέλαβε ότι η πλωτή μονάδα είναι κατά 95% έτοιμη, όμως δεν μπορεί να παραληφθεί από την Κυπριακή Δημοκρατία – έστω και αν της ανήκει – επειδή περιμένει πιστοποίηση από νηογνώμονα.

Όσον αφορά το χερσαίο τερματικό, συνέχισε, είναι κατά 45-50% ολοκληρωμένο, έχει πολύ δουλειά ακόμη να γίνει, σημειώνοντας ότι χωρίς τερματικό σταθμό η πλωτή μονάδα δεν μπορεί να λειτουργήσει.

Σκέφτονται, πρόσθεσε, διάφορες εναλλακτικές τις οποίες και έχουν σχεδιάσει, ανάλογα με τις αντιδράσεις της κατασκευάστριας εταιρείας. «Μία οδυνηρή λύση την οποία δεν μπορώ να κρύψω, είναι η διακοπή τελείως στις σχέσεις με την συγκεκριμένη κατασκευάστρια εταιρεία», σημείωσε.

Απαντώντας σε ερώτηση για το θέμα, ο Υπουργός Ενέργειας είπε ότι η εταιρεία ζήτησε πάρα πολλές παρατάσεις και υπενθύμισε ότι αρχικά το έργο θα έπρεπε να είχε παραδοθεί τον Σεπτέμβριο του 2022, ζητήθηκε παράταση για τον Ιούλιο του 2023, δόθηκε νέο χρονοδιάγραμμα για τον Οκτώβριο του 2023 και μετά άλλο χρονοδιάγραμμα για τον Ιούλιο του 2024. «Ένας εργολάβος οποίος συνεχώς παρατείνει την ημερομηνία παράδοσης μιας κρίσιμης υποδομής για ένα κράτος, και δει ευρωπαϊκό έργο, καταλαβαίνετε ότι τα προβλήματα θα πρέπει να είναι σοβαρά», ανέφερε.

Γι αυτό το λόγο, συνέχισε, η Κυπριακή Δημοκρατία μέσω της ΔΕΦΑ θα κληθεί ίσως να αξιολογήσει τις δυνατότητες του συγκεκριμένου εργολάβου μέσα στις επόμενες εβδομάδες κι αν χρειαστεί θα πάρει οδυνηρή απόφαση διακοπής της σχέσης.

Ανέφερε επίσης ότι ο εργολάβος στο παρελθόν ζήτησε επιπρόσθετα ποσά, λέγοντας ότι η Κυπριακή Δημοκρατία έκρινε πως αυτά τα ποσά δεν δικαιολογούνταν, αλλά θα μπορούσε να δικαιολογήσει €25 εκ μέσα από μια νόμιμη διαδικασία μέσω της ΚΕΑ, που είχε εξηγηθεί και τεκμηριωθεί λόγω της αύξησης της τιμής του χάλυβα διεθνώς.

«Αυτή τη στιγμή βρισκόμαστε ενώπιον μιας διαιτησίας, η οποία ξεκίνησε πριν περίπου 1 χρόνο από τον εργολάβο, όμως την περασμένη Παρασκευή έγιναν κάποια πράγματα, το πρώτο παραβίαση της σύμβασης». Η διακοπή της κατασκευής των εργασιών κατασκευής του τερματικού, είπε, είναι παραβίαση της σύμβασης. Το Σάββατο, ανέφερε, στην επιδιαιτησία του Λονδίνου, τους υποδείχθηκε κατάλογος με εργασίες που συνεκτιμώνται σε ποσό πέραν των 200 εκ ευρώ, που η Κυπριακή Δημοκρατία πιστεύει ότι δεν υπάρχει τεκμηρίωση αυτών των απαιτήσεων.

«Η δική μας πλευρά πιστεύει έντονα ότι έχει τηρήσει κατά γράμμα την σύμβαση» και πιθανόν να έχει σοβαρές απαιτήσεις από την καθυστέρηση των εργασιών και την παράδοση εγκαίρως του έργου, είπε ο κ. Παπαναστασίου. Πρόσθεσε ότι «θα είναι μέρος της συζήτησης που θα γίνει είτε στο Λονδίνο είτε κάπου αλλού». Υπάρχουν ρήτρες στην σύμβαση που επιτρέπουν στην ΚΔ για καθυστερήσεις και αποτυχία του εργολάβου να ολοκληρώσει το έργο, σημείωσε λέγοντας ότι δεν θα ήθελε να αναφερθεί σε νούμερα.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση

X