Του Απόστολου Τομαρά
Η δεύτερη συνεδρία της Επιτροπής Ελέγχου με μοναδικό θέμα στην ατζέντα την έκθεση του Γενικού Ελεγκτή της Δημοκρατίας για το Κυπριακό Επενδυτικό Πρόγραμμα, επιβεβαίωσε πως τα Χρυσά Διαβατήρια θα αποτελέσουν για την αντιπολίτευση την αιχμή του προεκλογικού δόρατος. Μια γερή δόση του κλίματος που έχει διαμορφωθεί έδωσε το ΑΚΕΛ το οποίο όπως όλα δείχνουν κρατά υψηλά τον πήχη του αντιπολιτευτικού λόγου για ζητήματα διαφθοράς.
Μάλιστα το κόμμα της αριστεράς πήγε το όλο θέμα ένα βήμα παρακάτω βάζοντας στην δημόσια ατζέντα και τις εισφορές των κομμάτων. Ένα ζήτημα που αναμένεται να φουντώσει τον ερχόμενο μήνα όταν ο Γενικός Ελεγκτής, όπως ο ίδιος είπε, θα δώσει στην δημοσιότητα τα ευρήματα των ερευνών που έχει κάνει για τις εισφορές σε κόμματα. Επί του παρόντος το κοινοβουλευτικό έργο της Επιτροπής Ελέγχου πήρε άλλη τροπή όταν το λόγο πήρε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης, ο οποίος επικαλούμενος ανοιχτές πηγές έβαλε στη συζήτηση εισφορές που δόθηκαν από αιτητές του ΚΕΠ στον Δημοκρατικό Συναγερμό. Μια ενέργεια που κατά κοινή παραδοχή των παρισταμένων δεν κινείται εκτός του νομοθετικού πλαισίου, πλην όμως δημιουργεί ζητήματα ηθικής φύσεως.
Οι 5 «Συναγερμικοί» αιτητές
Ο Χρίστος Χριστοφίδης παρουσίασε πέντε περιπτώσεις αλλοδαπών αιτητών που συμμετείχαν στο ΚΕΠ οι οποίοι όπως προκύπτει ενίσχυσαν τα συναγερμικά ταμεία, υπό τη μορφή εισφοράς, με συνολικό ποσό 205 χιλιάδων ευρώ. Οι τέσσερις από τις πέντε περιπτώσεις εισφορών που παρουσίασε ο βουλευτής του ΑΚΕΛ εμφανίζονται να έγιναν μετά την πολιτογράφησή τους, ως κύπριοι πολίτες. Ενέργεια που δεν είναι παράνομη μια και ο νόμος επιτρέπει σε κύπριους υπηκόους να εισφέρουν σε κόμματα μέχρι 50 χιλιάδες ευρώ. Ο κ. Χριστοφίδης παρουσίασε και μια πέμπτη περίπτωση που η εισφορά εμφανίζεται να έγινε πριν την ημερομηνία πολιτογράφησης του αιτητή. Ισχυρισμός που απορρίπτεται από τον Συναγερμό.
ΑΚΕΛ: Διαπλοκή
Ο Χρίστος Χριστοφίδης τόσο εντός όσο και εκτός Επιτροπής Ελέγχου έθεσε θέμα διαπλοκής από τις εισφορές στο ΔΗΣΥ μετά τις πολιτογραφήσεις, καλώντας τον Γενικό Ελεγκτή να επιβεβαιώσει αν υπήρξαν παρατυπίες στις διαδικασίες έγκρισης των συγκεκριμένων πολιτογραφήσεων. «Εγείρονται πολύ σοβαρά ερωτήματα και θέματα τάξης» είπε μετά το πέρας της συνεδρίας ο βουλευτής του ΑΚΕΛ.
Στο κάδρο και το Υπουργικό
Το δεύτερο στοιχείο που ενισχύει το προεκλογικό άρωμα που έχει δοθεί μέσω της έκθεσης του Γενικού Ελεγκτή, αφορά την κυβέρνηση. Ο κ. Χριστοφίδης παρουσίασε στοιχεία και πάλι από ανοικτές πηγές για 353 αιτήσεις πολιτογραφήσεων που κατατέθηκαν, όπως είπε, από δικηγορικά γραφεία που «ανήκουν σε νυν και πρώην μέλη του Υπουργικού Συμβουλίου ή σε συγγενικά τους πρόσωπα 1ου βαθμού». Για τις περιπτώσεις αυτές ο βουλευτής του ΑΚΕΛ έκανε λόγο για «κραυγαλέα σύγκρουση συμφέροντος». Ο κ. Χριστοφίδης ζήτησε από τον Επίτροπο Διαφάνειας να αποφανθεί για αυτή την «πρωτοφανή σύγκρουση συμφέροντος, αφού τα μέλη της κυβέρνησης με τις αποφάσεις τους απέδιδαν οικονομικό όφελος στους ίδιους ή σε συγγενικά τους πρόσωπα».
ΔΗΣΥ: Ουδέν μεμπτό
Στον Χρίστο Χριστοφίδη απάντησε η Σάβια Ορφανίδου η οποία επικεντρώθηκε στην δημοσιοποίηση των εισφορών που έλαβε ο Συναγερμός κάτι που αποτελεί και το γράμμα του σχετικού νόμου. Έκανε λόγω για πλήρη διαφάνεια και με βάση τους εναρμονισμένους νόμους της Greco. «Είναι η δεύτερη φορά που προσπαθεί η αντιπολίτευση να πλήξει τον Δημοκρατικό Συναγερμό χρησιμοποιώντας τα ίδια στοιχεία, και όπως και στην πρώτη φορά, η προσπάθεια θα πέσει στο κενό».
Στην Κομισιόν
Εκτός από τις εισφορές στο Συναγερμό και τους ισχυρισμούς για σύγκρουση συμφερόντων κυβερνητικών αξιωματούχων, η συζήτηση στην Επιτροπή Ελέγχου επικεντρώθηκε στο μειωμένο ΦΠΑ για αγορά κύριας κατοικίας. Ένας χαρακτηρισμός του Γενικού Διευθυντή του Υπουργείου Οικονομικών ότι είναι «παραπλανητική και ανυπόστατη» η επισήμανση του Οδυσσέα Μιχαηλίδη για απώλεια εσόδων της τάξης των 2024 εκατ. ευρώ προκάλεσε την αντίδραση του Γενικού Ελεγκτή ο οποίος σε έντονο ύφος είπε «Επειδή ο βιασμός της νοημοσύνης έχει όρια θα ενημερώσουμε την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, διότι υπάρχει θέμα κατάφορης παραβίασης της ευρωπαϊκής νομοθεσίας».