ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Ο θυμός Αναστασιάδη και το μπαλάκι ευθυνών για τo ναυάγιο στα έργα

Δεν ήταν Υπουργός της προηγούμενης Κυβέρνησης ο Χριστοδουλίδης;, ανέφερε ο κ. Αναστασιάδης - Κάποιοι προσέγγισαν τα έργα επικοινωνιακά και παραμονές εκλογών, είπε ο κ. Παπαδόπουλος

Kathimerini.com.cy

info@kathimerini.com.cy

Το ναυάγιο μεγάλων έργων έχει αναπτυχθεί σε ένα από τα φλέγοντα θέματα τις τελευταίες μέρες ειδικά μετά το «αδιέξοδο» στον δρόμο Πόλης-Πάφου και του αλιευτικού καταφυγίου στον ποταμό Λιοπετρίου, με το μπαλάκι ευθυνών να πηγαινοέρχεται μεταξύ πρώην και νυν Κυβέρνησης. Ο Νίκος Αναστασιάδης εξαπέλυσε πυρά προς τον Πρόεδρο της Δημοκρατίας λέγοντας μεταξύ άλλων «δεν ήταν Υπουργός της προηγούμενης Κυβέρνησης ο κ. Χριστοδουλίδης; Εάν διαφωνούσε οπουδήποτε δεν έπρεπε να καταθέσει τη διαφωνία του; Τι σημαίνει ‘’τούτα που εκκρεμούν’’, εκείνα τα αλλά που έγιναν ή τελειώνουν τώρα είναι μόνο για κορδέλες;». Την ίδια ώρα, ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλου για τον δρόμο Πόλης-Πάφου τόνισε «θέλουμε οι ευθύνες να αποδοθούν γιατί προφανώς φαίνεται ότι κάποιοι προσέγγισαν τα έργα υποδομής επικοινωνιακά και παραμονές εκλογών, και όχι με ένα σωστό σχεδιασμό», ενώ ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης απέστειλε σήμερα το πρωί επιστολή στον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, με την οποία ζητά την εγγραφή, με τη διαδικασία του Αυτεπάγγελτου, του θέματος: «Τα συμβόλαια μεγάλων δημοσίων έργων, που είτε διακόπηκαν είτε προκαλούν σοβαρά προβλήματα». Το εν λόγω θέμα ενέγραψε στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών ο Δημοκρατικός Συναγερμός υπογραμμίζοντας ότι χρειάζεται άμεση επαναξιολόγηση της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων και του πλαισίου που αφορά τον καταρτισμό, την κατακύρωση και παρακολούθηση τους.

Πρόεδρος: Δεν ήταν Υπουργός της προηγούμενης Κυβέρνησης ο κ. Χριστοδουλίδης;

Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Νίκος Αναστασιάδης μιλώντας στο podcast «Τσουρούλη Uncensored» εξέφρασε την έντονη δυσαρέσκεια του προς τον Νίκο Χριστοδουλίδη για τις κινήσεις του για τα μεγάλα έργα που οδηγούνται προς κατάρρευση απαντώντας παράλληλα για την αποδόμηση ευθυνών.

«Όταν ο λαός σου δίδει την εντολή, δεν σου λέει να την αναθέσεις τη διακυβέρνηση εις τη Δημόσια Υπηρεσία».

Ο κ. Αναστασιάδης τόνισε «κακώς αφέθη ανυπεράσπιστο το έργο δεκαετίας. Δεν μπορεί να επικρατήσει του όλο έργου ένα μολυσμένο πρόγραμμα. Δεν μπορεί να μηδενιστούν τα πάντα. Δέκα χρόνια ήταν δέκα χρόνια δημιουργίας επανασύστασης του κράτους». Συνεχίζοντας ο τέως ΠτΔ δήλωσε «και η κυβέρνηση να μην ακούω εκείνο ‘’το πρώτη φορά’’, αυτά λέγονται από κάποιον που δεν συμμετείχε στην προηγούμενη κυβέρνηση. Όταν εγκαινιάζεις έργα της Κυβέρνησης που ήσουν μέτοχος και τώρα έχουν αποπερατωθεί, δεν τα διαφημίζεις για δικά σου. Λυπούμαι που μιλώ έτσι αλλά κάποια στιγμή πρέπει να επικρατήσει το ήθος». «Όταν διαδέχτηκα τον Δημήτρη Χριστόφια», όπως είπε ο κ. Αναστασιάδης, «οπουδήποτε παραβρέθηκα να εγκαινιάσω έργο, έλεγα είμαι παρών υπό τη θεσμική μου αρμοδιότητα. Το έργο είναι του προκατόχου. Όταν συμμετέχεις σε μια κυβέρνηση και προσπαθείς να αναπτύξεις το όραμα σου σε αποφάσεις προηγούμενου, αν ακυρώνεις έργα που έχουν θεμελιωθεί από τον προκάτοχο σου που δεν υπερβαίνουν τα 2 εκατομμύρια για λόγους οικονομίας. Αυτό είναι ένα πρόβλημα».

Ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας κληθείς να σχολιάσει το ότι κ. Χριστοδουλίδης μετά από επικοινωνία που είχε με τον δημοσιογράφο, Χρύσανθο Τσουρούλη άφησε να νοηθεί ότι τα μεγάλα έργα (μαρίνα Λάρνακας, τερματικό Βασιλικού, δρόμος Πόλης-Πάφου) που είναι σε αδιέξοδο, είναι προβλήματα που κληροδοτήθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση ο κ. Αναστασιάδης διερωτήθηκε «όσα τελείωσαν είναι έργα σημερινά, όσα εκκρεμούν διότι πιθανότατα οι επιλογές εκείνων που είχαν την αρμοδιότητα να αναθέσουν τα έργα σε μη αξιόπιστες εταιρίες ευθύνεται η προηγούμενη κυβέρνηση; Συνεχίζοντας ο τεως ΠτΔ δήλωσε «Βασιλικό διαβάστε την έκθεση του Ελεγκτή να δούμε σε ποιους αποδίδει τις ευθύνες, ΔΕΦΑ, ΕΤΥΦΑ, εκείνοι είχαν την ευθύνη», διερωτώμενος «δεν ήταν Υπουργός της προηγούμενης Κυβέρνησης ο κ. Χριστοδουλίδης; Εάν διαφωνούσε οπουδήποτε δεν έπρεπε να καταθέσει τη διαφωνία του; Τι σημαίνει τούτα που εκκρεμούν; Eκείνα τα αλλά που έγιναν ή τελειώνουν τώρα είναι μόνο για κορδέλες;»

Τελειώνοντας ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας έδωσε μια πατρική συμβουλή στον Νίκο Χριστοδουλίδη λέγοντας «όταν ο λαός σου δίδει την εντολή, δεν σου λέει να την αναθέσεις τη διακυβέρνηση εις τη Δημόσια Υπηρεσία. Αναλαμβάνεις την ευθύνη υλοποίησης του προγράμματός σου με προσωπική εποπτεία και αποφάσεις».

Νικόλας: Κάποιοι προσέγγισαν τα έργα επικοινωνιακά και παραμονές εκλογών

Από την άλλη ο Πρόεδρος του ΔΗΚΟ, Νικόλας Παπαδόπουλος δήλωσε την Τρίτη ότι υπάρχουν ευθύνες για την κατάρρευση του έργου του δρόμου Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς. Ο κ. Παπαδόπουλος ερωτηθείς για την εξέλιξη του συγκεκριμένου έργου ανέφερε πως ακόμη μια δημόσια σύμβαση για ένα σημαντικό και κρίσιμο έργο υποδομής έχει καταρρεύσει και «για αυτή την κατάρρευση όπως και άλλες που είχαμε στο παρελθόν, υπάρχουν ευθύνες». Ως Δημοκρατικό Κόμμα, συνέχισε «θέλουμε αυτές οι ευθύνες να αποδοθούν γιατί προφανώς φαίνεται ότι κάποιοι προσέγγισαν τα έργα υποδομής επικοινωνιακά και παραμονές εκλογών, και όχι με ένα σωστό σχεδιασμό».

Εξέφρασε ωστόσο την ικανοποίησή του για το γεγονός ότι η παρούσα διακυβέρνηση έχει προχωρήσει «τάχιστα» στα βήματα που απαιτούνται, έτσι ώστε αυτό το έργο να επαναπροκηρυχθεί και να ολοκληρωθεί το συντομότερο δυνατό ο δρόμος Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς. Ως Δημοκρατικό Κόμμα, είπε «εμείς αυτό θέλουμε να τονίσουμε και αυτή είναι η δική μας δέσμευση προς τους πολίτες της Επαρχίας Πάφου». Επεσήμανε ακόμη πως ο δρόμος πρέπει να ολοκληρωθεί εντός της θητείας της παρούσας διακυβέρνησης και μέσα σε τρία χρόνια.

Ερωτηθείς ποιοι έχουν ευθύνες, ο κ. Παπαδόπουλος ανέφερε πως ευθύνες φέρουν «αυτοί που σχεδίασαν την προσφορά, αυτοί που κατακύρωσαν την προσφορά, προφανώς με έναν τρόπο που παρουσίασε ιδιαίτερα προβλήματα». Πρόσθεσε πως «δεν είναι η πρώτη φορά που βλέπουμε αυτές τις αδυναμίες». «Το έχουμε δει και σε άλλες δημόσιες συμβάσεις, το έχουμε δει στην περίπτωση του τερματικού του Βασιλικού, το είδαμε στην περίπτωση της Μαρίνας της Λάρνακας, το είδαμε στην περίπτωση του δρόμου Πάφου – Πόλης Χρυσοχούς».

Κάποιοι, συνέχισε «έχουν ευθύνες για τον κακό σχεδιασμό αλλά και με τον τρόπο με τον οποίο κατοχυρώθηκαν αυτές οι συμβάσεις», προσθέτοντας πως «υπάρχουν και πολιτικές ευθύνες αλλά στην περίπτωση για παράδειγμα του τερματικού του Βασιλικού έχουν ξεκινήσει και ποινικές έρευνες».

Άρα, συνέχισε ο κ. Παπαδόπουλος, αυτές οι ευθύνες πρέπει να αποδοθούν και να πάψουν κάποιοι να σκέφτονται μόνο πως μπορούν να κεφαλαιοποιήσουν παραμονές των εκλογών και να επικεντρωθούν όλοι στο πώς μπορούν τέτοια έργα υποδομής να ολοκληρώνονται έγκαιρα, αποτελεσματικά και αποδοτικά για τους Κύπριους πολίτες.

Χρύσης: Ζήτησε εγγραφή του θέματος στην Επ. Ελέγχου

Την ίδια ώρα, ο βουλευτής του ΔΗΚΟ, Χρύσης Παντελίδης απέστειλε σήμερα το πρωί επιστολή στον Πρόεδρο της Κοινοβουλευτικής Επιτροπής Ελέγχου, με την οποία ζητά την εγγραφή, με τη διαδικασία του αυτεπάγγελτου, του θέματος: «Τα συμβόλαια μεγάλων δημοσίων έργων, που είτε διακόπηκαν είτε προκαλούν σοβαρά προβλήματα»

Σε ανάρτηση του στην πλατφόρμα «Χ» ο κ. Παντελίδης γράφει «το τελευταίο χρονικό διάστημα, τα συμβόλαια μεγάλων δημοσίων έργων έχουν διακοπεί ή είναι πηγή προβλημάτων και καθυστερήσεων για τα ίδια τα έργα. Πιο συγκεκριμένα, έχουν διακοπεί τα συμβόλαια για το Τερματικό Βασιλικού και την Πλωτή Μονάδα Απο-υγροποίησης Φυσικού Αερίου (FSRU), για τη Μαρίνα Λάρνακας, για το Δρόμο Πάφου-Πόλης Χρυσοχούς, για την Ανάπλαση του Ποταμού Λιοπετρίου και για την ψηφιοποίηση της Δικαιοσύνης (e-justice)».

«Οι αρνητικές οικονομικές και πρακτικές συνέπειες αυτών των γεγονότων είναι ευνόητες και αδιαμφισβήτητες», σύμφωνα με τον κ. Παντελίδης, τονίζοντας παράλληλα η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Ελέγχου οφείλει να εξετάσει το θέμα και πιο συγκεκριμένα:

- Τις διαδικασίες ετοιμασίας, υπογραφής και παρακολούθησης αυτών των συμβολαίων/έργων,
- ενδεχόμενα κοινά χαρακτηριστικά αυτών των (έστω διαφορετικών) συμβολαίων/έργων,
- το χρόνο υπογραφής τους και τις ενδεχόμενες σκοπιμότητες που υπήρχαν,
- κάθε άλλη πτυχή, που ενδεχομένως οδήγησε στα «ναυάγια» που ακολούθησαν, προκειμένου να σταματήσει αυτή η επαναλαμβανόμενη κατάσταση, που δικαιολογημένα προκαλεί οργή και απογοήτευση στην κοινωνία, καθώς κοστίζει εκατομμύρια ευρώ και δυναμιτίζει την πορεία ολοκλήρωσης των έργων.

ΔΗΣΥ: Ενέγραψε το θέμα στην Επιτροπή Νομικών

Ο Δημοκρατικός Συναγερμός ενέγραψε το εν λόγω θέμα στην Κοινοβουλευτική Επιτροπή Νομικών, αναφέροντας σε ανακοίνωση του ότι χρειάζεται άμεση επαναξιολόγηση της διαδικασίας σύναψης δημόσιων συμβάσεων και του πλαισίου που αφορά τον καταρτισμό, την κατακύρωση και παρακολούθηση τους.

«Μία μετά την άλλη, συμβάσεις σημαντικών αναπτυξιακών έργων τερματίζονται, επιτείνοντας την αίσθηση στασιμότητας και αδιεξόδου», τονίζει ο ΔΗΣΥ, επισημαίνοντας «η χώρα οπισθοχωρεί και η έντονη ανησυχία των πολιτών είναι απόλυτα δικαιολογημένη». Το κόμμα υπογραμμίζει ότι «τα μεγάλα έργα είναι προϋπόθεση για την ανάπτυξη και την ποιότητα ζωής. Απαιτούν συνεχή έλεγχο και παρακολούθηση. Κυρίως ορθή και προληπτική διαχείριση με αποφασιστικότητα και αποτελεσματικότητα, ούτως ώστε να διορθώνονται λάθη και να εντοπίζονται παραλείψεις πριν να φτάσουμε στο ''και πέντε'', όπως συμβαίνει σήμερα». 

«Σημαντική παράμετρος», σύμφωνα με τον ΔΗΣΥ «είναι και ο περιορισμός της κατάχρησης προσφυγών στην Αναθεωρητική Αρχή, για την οποία ο ΔΗΣΥ έχει εδώ και καιρό καταθέσει σχετική πρόταση νόμου. Σε κάθε περίπτωση οι πολίτες αναμένουν από την κυβέρνηση να ολοκληρώσει εγκαίρως τα δρομολογημένα έργα αλλά και να σχεδιάσει νέα για τα επόμενα χρόνια». 

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Kathimerini.com.cy

Πολιτική: Τελευταία Ενημέρωση