Του Απόστολου Τομαρά
Από συμπληγάδες πέτρες, όπως όλα δείχνουν, θα περάσει η σύσταση του Ενιαίου Πλαισίου Εποπτείας των Εταιρειών Παροχής Διοικητικών Υπηρεσιών προς πάταξη φαινομένων ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Οι διαβουλεύσεις οι οποίες είχαν ως αφετηρία της αμερικανοβρετανικές κυρώσεις κατά της Ρωσίας καθώς και την παρουσία αριθμού εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος στη σχετική λίστα, που ανανεώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα, έχουν βαλτώσει, καθιστώντας αβέβαιη την επίτευξη του αντικειμενικού στόχου που είναι η σύσταση μιας Ενιαίας Εποπτικής Αρχής. Τα ενδιαφερόμενα μέρη τα οποία συμμετέχουν στις προπαρασκευαστικές διαδικασίες, άλλα λιγότερο και άλλα περισσότερο, διαφωνούν με τις κυβερνητικές προτάσεις που τους έχουν επιδοθεί, διαφωνία που δημιουργεί συγκρουσιακό κλίμα σε ένα θέμα για το οποίο η Κύπρος τα τελευταία χρόνια συνεχίζει να βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα. Η κυβέρνηση από τη μια έχει να αντιμετωπίσει τις διεθνείς πιέσεις που της ασκούνται από την παρουσία εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος στη λίστα, και από την άλλη, τις αντιδράσεις από τις εν δυνάμει οντότητες, οι οποίες θα υπόκεινται στη δικαιοδοσία τής υπό δημιουργίας Εποπτικής Αρχής. Οι διαφωνίες που έχουν ανακύψει έχουν αντίκτυπο και σε πολιτικό επίπεδο, μιας και αποτελούν τρύπα στο καλό κλίμα που φαίνεται να έχει δημιουργηθεί με τους συντάκτες της λίστας, Αμερικανούς, οι οποίοι, παρά την παρουσία εταιρειών κυπριακού ενδιαφέροντος, δίνουν τα εύσημα στην κυπριακή κυβέρνηση για την πολιτική που ακολουθεί στην πάταξη ξεπλύματος μαύρου χρήματος αλλά και εφαρμογής των κυρώσεων για το ρωσικό εμπάργκο, στην προκειμένη περίπτωση.
Οι δικηγόροι
Η ενίσχυση του εποπτικού πλαισίου για χρηματοοικονομικές συναλλαγές και η εναρμόνισή του με αυτό της Ε.Ε. είναι μια παλιά ιστορία, η οποία συναντούσε αντιστάσεις κυρίως από την πλευρά των δικηγόρων, οι οποίοι υποστηρίζουν σθεναρά πως ο έλεγχος των δικηγορικών γραφείων δεν μπορεί να ασκείται από μια τρίτη Αρχή. Στην προκειμένη περίπτωση και ενώ το πρόβλημα υπάρχει εδώ και ένα χρόνο περίπου οι διεργασίες για αλλαγή και ενίσχυση του εποπτικού πλαισίου προχωρούν με αργούς ρυθμούς. Και δεν είναι μόνο αυτό, όπως υποστηρίζουν οι δικηγόροι. Την προπερασμένη Παρασκευή 22 Μαρτίου πραγματοποιήθηκε η πρώτη συνάντηση των ενδιαφερόμενων μερών.
Στη σύσκεψη που συγκάλεσε το υπουργείο Οικονομικών και στην οποία συμμετείχαν η υφυπουργός παρά τω προέδρω Ειρήνη Πική, ο διευθυντής του γραφείου του προέδρου της Δημοκρατίας Χαράλαμπος Χαραλάμπους, ο γενικός διευθυντής του υπουργείου Οικονομικών Γιώργος Παντελή και λειτουργοί του ΥΠΟΙΚ, εκπρόσωποι του ΠΔΣ, του ΣΕΛΚ, της ΜΟΚΑΣ, της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς Κύπρου και του CYFA, η κυβερνητική πλευρά παρουσίασε ένα έγγραφο στο οποίο, όπως υποστηρίζουν οι δικηγόροι, η κυβέρνηση είχε κάνει στροφή 180 μοιρών. Όπως εξήγησε στην «Κ» ο αντιπρόεδρος του Παγκύπριου Δικηγορικού Συλλόγου (ΠΔΣ) Νικόλαος Τσαρδέλλης, η κυβέρνηση μετακινήθηκε από τα συμφωνηθέντα για το γενικό πλαίσιο σύστασης της Ενιαίας Εποπτικής Αρχής, άλλα τους παρουσίασε αρχικά και άλλα στη συνέχεια, ανέφερε.
Οι διαφωνίες
Στη συνάντηση της 22ας Μαρτίου έγινε αντιληπτό πως η κυβέρνηση προωθούσε μια Ενιαία Εποπτική Αρχή η οποία θα ασκεί εποπτεία επί του συνόλου των επαγγελματικών οντοτήτων παροχής υπηρεσιών. Οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως η κυβέρνηση διαφοροποίησε το περιεχόμενο εγγράφου που τους είχε αποσταλεί στις 4 Μαρτίου και αφορούσε «το προωθούμενο πλαίσιο για έλεγχο όλων των Εταιρειών Παροχής Διοικητικών Υπηρεσιών (ΕΠΔΥ) που ελέγχονται αυτή τη στιγμή, από Δικηγορικά Γραφεία και από Λογιστικά/Ελεγκτικά Γραφεία, πλέον από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς Κύπρου, και όχι των 50 μεγαλύτερων/πλέον αυξημένου κινδύνου ΕΠΔΥ ή εκεί που προκύπταν σημαντικές αρνητικές πληροφορίες». Με απλά λόγια, οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως το περασμένο καλοκαίρι η κυβερνητική θέση ήταν για μια εποπτική Αρχή-ομπρέλα που θα ασκούσε έλεγχο στο εποπτικό όργανο κάθε κλάδου, κάτι που στη συνέχεια άλλαξε. Επιπλέον οι δικηγόροι υποστηρίζουν πως στη συνέχεια η κυβερνητική κατεύθυνση ήταν ο έλεγχος των μεγάλων δικηγορικών, λογιστικών και ελεγκτικών γραφείων, 50 στον αριθμό, από την Ενιαία Εποπτική Αρχή, και οι υπόλοιπες οντότητες παροχής υπηρεσιών να συνεχίσουν να υπόκεινται στους ελεγκτικούς μηχανισμούς εποπτείας τού κάθε επαγγελματικού κλάδου. Οι δικηγόροι σε επιστολή τους, ημερομηνίας 20 Μαρτίου 2024, θέτουν ζητήματα μη συμβατότητας της προωθούμενης απόφασης με το Ευρωπαϊκό Δίκαιο και τις αρχές του Κράτους Δικαίου ενώ είναι επικριτικοί με το ΥΠΟΙΚ ότι το όλο ζήτημα αντιμετωπίζεται με τη μη δέουσα σοβαρότητα.
Η κυβέρνηση
Από κυβερνητικής πλευράς τηρούνται χαμηλοί τόνοι σε μια προσπάθεια γεφύρωσης του χάσματος που υπάρχει και ολοκλήρωσης των μέτρων που προωθούνται για απαλλαγή της Κυπριακής Δημοκρατίας από κακές πρακτικές του παρελθόντος. Η σύσταση Ενιαίας Εποπτικής Αρχής για την παροχή υπηρεσιών, πιστεύεται, θα έλθει να συμπληρώσει τις καλές συστάσεις που έχει Κυπριακή Δημοκρατία, κυρίως από αμερικανικής πλευράς, για συμμόρφωση με τις ρωσικές κυρώσεις και ευρύτερα για καταπολέμηση του ξεπλύματος μαύρου χρήματος. Μια ιστορία για την οποία η Κύπρος έχει βρεθεί αρκετές φορές σε δύσκολη θέση τα τελευταία χρόνια. Η κυβέρνηση αποφεύγει να κάνει λόγο για διαφωνία παρά μόνο για κάποιες διαφορετικές θέσεις, δείχνοντας προς την πλευρά των δικηγόρων. Η αισιοδοξία που επικρατεί στο κυβερνητικό στρατόπεδο για ξεπέρασμα των εμποδίων ενισχύεται και από τη συμφωνία με τους Αμερικανούς για παροχή τεχνογνωσίας στην καταπολέμηση του μαύρου χρήματος και εφαρμογής κυρώσεων. Τα κολακευτικά σχόλια της Αμερικανίδας πρέσβειρας για τα επίπεδα συνεργασίας με τη Λευκωσία καθώς και το μνημόνιο συναντίληψης που ανακοινώθηκε ότι θα υπογράψουν το FBI με την Αστυνομία, πιστεύεται ότι θα πιέσουν προκειμένου να αρθούν οι διαφωνίες που υπάρχουν.
Σταθερή η κυπριακή παρουσία στη λίστα
Ο αριθμός των εταιρειών ή προσώπων που έχουν συμπεριληφθεί στη λίστα των κυρώσεων είναι ένα στοιχείο που δικαιολογεί τις ανησυχίες που υπάρχουν στην κυπριακή πρωτεύουσα. Συνολικά από τον περασμένο Απρίλιο που ξεκίνησαν οι κυρώσεις, πέραν των 140 εταιρειών ή φυσικών προσώπων κυπριακού ενδιαφέροντος έχουν εντοπιστεί από Αμερικανούς και Βρετανούς ότι παραβιάζουν το εμπάργκο κατά της Ρωσίας. Στη λίστα που δημοσιοποίησε μέχρι σήμερα το Γραφείο Ελέγχου Ξένων Περιουσιακών Στοιχείων του υπουργείου Οικονομικών των ΗΠΑ (OFAC) και αφορά την πρόσβαση της Ρωσίας στο διεθνές χρηματοπιστωτικό σύστημα μέσω διαμεσολαβητών που συσχετίζονται με την ρωσική κυβέρνηση και των επιχειρήσεών τους, συμπεριλαμβάνονται 140 εταιρείες και φυσικά πρόσωπα κυπριακού ενδιαφέροντος. Ανάμεσα σε αυτά και γνωστά δικηγορικά γραφεία της Λευκωσίας. Από τις 140 εταιρείες και φυσικά πρόσωπα τα 75 είναι ρωσικών συμφερόντων, τα 19 ιρανικών και 10 ουκρανικών. Στη λίστα του αμερικανικού ΥΠΟΙΚ που αφορούν την Κύπρο βρίσκονται εταιρείες συμφερόντων της Συρίας, της Λιβύης, της Βενεζουέλας. Η τελευταία προσθήκη σημειώθηκε την περασμένη Δευτέρα και αφορούσε επίσης εταιρεία ρωσικών συμφερόντων. Η τελευταία προσθήκη στην αμερικανική λίστα την περασμένη Δευτέρα είναι η εταιρεία ρωσικών συμφερόντων TOKENTRUST HOLDINGS LIMITED.
Η ΛΙΣΤΑ ΤΩΝ 140
1. AHETEI LIMITED RUSSIA
2. ALAYNE INVESTMENTS LIMITED RUSSIA
3. ALFA CAPITAL MARKETS LTD RUSSIA
4. ALMENOR HOLDINGS LIMITED RUSSIA
5. ALWEFAQ LTD LIBYA
6. AQUILA CAPITAL GROUP RUSSIA
7. ARASH SHIPPING ENTERPRISES LIMITED IRAN
8. ARIMERO HOLDING LIMITED RUSSIA
9. ARTA SHIPPING ENTERPRISES LIMITED IRAN
10. ASTRAFTEROS TECHNOKOSMOS LTD RUSSIA
11. ATTIKOURIS, Kyriakos RUSSIA
12. AZIA SHIPPING HOLDINGS LIMITED RUSSIA
13. AZORIA SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA
14. BASHKIROV, Aleksei Vladimirovich RUSSIA
15. BOM ASSET MANAGEMENT LTD UKRAINE
16. BOM PROJECT FINANCING LTD UKRAINE
17. BONUM CAPITAL CYPRUS LTD RUSSIA
18. BUOYANT HOLDINGS LIMITED GLOMAG
19. CALIBER WEALTH MANAGEMENT LTD RUSSIA
20. CAROIL TRANSPORT MARINE LTD VENEZUELA
21. CASPIAN MARITIME LIMITED IRAN
22. CHARSO LIMITED GLOMAG
23. CHRISTODOULOS G. VASSILIADES & CO. LLC RUSSIA
24. CROSSPLANET LTD UKRAINE
25. D.C.H. DREAM CREATORS HOLDINGS LTD GLOMAG
26. DANA HOLDINGS LIMITED BELARUS
27. DANESH SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
28. DAVAR SHIPPING CO LTD IRAN
29. E.K.-ULTRA FINANCIAL GROUP LIMITED SYRIA
30. ELIXON SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA
31. ERINER LIMITED RUSSIA
32. EZEGOO INVESTMENTS LTD SYRIA
33. FINROST LIMITED GLOMAG
34. FORTIANA HOLDINGS LIMITED RUSSIA
35. FRUMINETI INVESTMENTS LTD SYRIA
36. GBD LIMITED RUSSIA
37. GEORGIOU, Marilena RUSSIA
38. GIANNAKOU, Kostas RUSSIA
39. GLORINA SHIPPING COMPANY LIMITED RUSSIA
40. GMI GLOBAL MANUFACTURING & INTEGRATION LTD RUSSIA
41. GPB FINANCIAL SERVICES LIMITED UKRAINE
42. GPB-DI HOLDINGS LIMITED UKRAINE
43. GRAWIT LIMITED GLOMAG
44. HADI SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
45. HADLERCO LIMITED RUSSIA
46. HALEEL FINANCE LTD SDGT
47. HALEEL HOLDINGS LTD SDGT
48. HALEEL LTD SDGT
49. HAMOU, Sara Aleksandra Fayssal CYBER2
50. HARAZ SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
51. HATEF SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
52. HEADEY INVESTMENTS LIMITED RUSSIA
53. HIGHTRAIL LTD RUSSIA
54. HIRMAND SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
55. HODA SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
56. HOMA SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
57. HONAR SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
58. HUDSOTRADE LIMITED SYRIA
59. HURIYA PRIVATE CYPRUS LTD RUSSIA
60. HURIYA PRIVATE FZE LLE RUSSIA
61. IBEX SHIPPING INC RUSSIA
62. IONICS NOMINEES LIMITED RUSSIA
63. IPP OIL PRODUCTS (CYPRUS) LIMITED UKRAINE
64. IRONHILL HOLDINGS LIMITED RUSSIA
65. IRONSTONE MARINE INVESTMENTS RUSSIA
66. ITC CONSULTANTS CYPRUS LIMITED RUSSIA
67. KAMPERI, Kyriaki Demetriou RUSSIA
68. KLARET AVIATION LIMITED RUSSIA
69. KLIOSA LIMITED RUSSIA
70. KOCHAROVA, Gulnoz Zunnurovna RUSSIA
71. KURBANOV, Nurmurad BELARUS
72. LAR VORTO SERVICES LIMITED RUSSIA
73. LEDRA NOMINEES LIMITED RUSSIA
74. LEDRA TRUSTEE SERVICES LIMITED RUSSIA
75. LEDRA TRUSTEES LIMITED RUSSIA
76. MASTERSKILL INVESTMENTS LIMITED RUSSIA
77. MATEAS LIMITED RUSSIA
78. MEHRAN SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
79. MERSAD SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
80. MIKAM HOLDINGS LIMITED RUSSIA
81. MINAB SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
82. MIRAMONTE INVESTMENTS LIMITED RUSSIA
83. MOONSTORM ENTERPRISES LIMITED GLOMAG
84. MUSBAH, Nourddin Milood M LIBYA
85. NAGELFAR TRADE AND INVEST LIMITED UKRAINE
86. NAI LOGISTICS LIMITED GLOMAG
87. OCEAN EUROPE CY LIMITED GLOMAG
88. OGC-VICTORIA HOLDING LTD IFSR; SDGT
89. OMNIA SERVICES CYPRUS LTD RUSSIA
90. O'NEILL ASSETS CORPORATION RUSSIA
91. OTKRITIE CAPITAL CYPRUS LIMITED RUSSIA
92. OTKRITIE LTD GROUP RUSSIA
93. PALNYCHENKO, Igor RUSSIA
94. PERSIAN GULF SHIPPING LINES LTD IRAN
95. PETROV, Artur Aleksandrovich RUSSIA
96. PIRUSETI ENTERPRISES LTD SYRIA
97. PITARON LIMITED RUSSIA
98. PLAHOTNIUC, Vladimir GLOMAG
99. PRIMAX BUSINESS CONSULTANTS LIMITED SYRIA
100. PROTON PETROCHEMICALS SHIPPING LIMITED IRAN
101. PYRAMAXIA LIMITED GLOMAG
102. RETTICH, Inga RUSSIA
103. RG HOLDINGS LTD GLOMAG
104. RISEONIC HOLDINGS LTD GLOMAG
105. ROBARIN LTD RUSSIA
106. ROSNEFT TRADE LIMITED UKRAINE
107. RUSSIAN TITANIUM RESOURCES LIMITED RUSSIA
108. SALTCLIFF TRADING LIMITED RUSSIA
109. SAMAN SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
110. SAVOLER DEVELOPMENT LIMITED RUSSIA
111. SCF MANAGEMENT SERVICES CYPRUS LTD RUSSIA
112. SERGHIDES, Demetrios RUSSIA
113. SOMMEN SECRETARIAL SERVICES LIMITED RUSSIA
114. SOUTHPORT MANAGEMENT SERVICES LIMITED UKRAINE
115. SOVCOMBANK SECURITIES LIMITED RUSSIA
116. STANMIX HOLDING LIMITED RUSSIA
117. STELLA LEONE LIMITED BELARUS
118. STROYTRANSGAZ HOLDING UKRAINE
119. TAMANI-PHELLA, Aegli RUSSIA
120. TARDIGRADE LIMITED GLOMAG
121. TC SHIPPING COMPANY LIMITED IRAN
122. TERRA-AZ LIMITED RUSSIA
123. THE MOTHER ARK LTD RUSSIA
124. TOKENTRUST HOLDINGS LIMITED RUSSIA
125. TRANSADRIA LTD PEESA
126. VAKANAS, Antonis Kyriakou RUSSIA
127. VASSILIADES, Anna Maria RUSSIA
128. VASSILIADES, Christodoulos Georgiou RUSSIA
129. VELES INTERNATIONAL LIMITED RUSSIA
130. VFC SOLUTIONS LTD RUSSIA
131. VOLFOVICH, Alexander RUSSIA
132. VOLFOVICH, Ariel RUSSIA
133. VOLFOVICH, Stanislav RUSSIA
134. WADI, Musbah Mohamad M LIBYA
135. WALDAU INVESTMENTS LIMITED RUSSIA
136. WHITE SEAL HOLDINGS LIMITED UKRAINE
137. WHITELEAVE HOLDINGS LIMITED RUSSIA
138. WINDFEL PROPERTIES LIMITED RUSSIA
139. ZEM HOLDINGS LTD GLOMAG
140. ZIMENKOV, Igor Vladimirovich