Ολοκληρώθηκε η επικαιροποίηση της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού τις προηγούμενες μέρες, όπως ενημέρωσε την «Κ» ο αρμόδιος υφυπουργός Κώστας Κουμής. Πρόκειται για μια προσπάθεια που ξεκίνησε λίγο μετά την ανάληψη των καθηκόντων του από τον Μάρτιο του 2023, με στόχο, όπως είχε αναφερθεί αργότερα, να ολοκληρωθεί περί τα τέλη του έτους. Σύμφωνα με τον υφυπουργό, το αργότερο εντός των επόμενων δύο μηνών θα παρουσιαστούν οι σημαντικότερες δράσεις της νέας επικαιροποιημένης στρατηγικής η οποία θα έχει ορίζοντα το 2035. Τρία είναι τα κεφάλαια με τα οποία θα εμπλουτιστεί η τουριστική στρατηγική –η πράσινη και αειφόρος ανάπτυξη, ο ψηφιακός μετασχηματισμός στον τουριστικό κλάδο και η ανάπτυξη του προσβάσιμου τουρισμού. Ήδη, το υφυπουργείο Τουρισμού διατηρεί μία σειρά από σχέδια επιχορηγήσεων για ανανέωση ή ενίσχυση του προϊόντος τους με πράσινο χαρακτήρα και με παραμέτρους που οδηγούν προς τον ψηφιακό μετασχηματισμό. Την ίδια ώρα, αλλαγές αναμένονται σε ό,τι αφορά τον στόχο για τον αριθμό τουριστικών αφίξεων, κάτι που αναφέρθηκε εμμέσως πλην σαφώς και κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του προϋπολογισμού του υφυπουργείου για το 2024, στην Επιτροπή Οικονομικών της Βουλής. Στην ουσία ο υφυπουργός έδωσε το μήνυμα ότι θα πρέπει να σταματήσουμε να θεωρούμε ως επιτυχία την αύξηση των αφίξεων. Όπως συγκεκριμένα ανέφερε, η Κύπρος μπορεί να αντέξει γύρω στα 4 εκατομμύρια αφίξεις. Από εκεί και πέρα, τίθεται θέμα φυσικών πόρων, όπως ανέφερε, πόρων οι οποίοι είναι περιορισμένοι. Ανέφερε επίσης ότι είναι πολλοί προορισμοί που πλέον δεν κάνουν ανακοινώσεις για τις αφίξεις αλλά επικεντρώνονται στα έσοδα. Στην ουσία, ο υφυπουργός είπε ότι η Κύπρος, ως τουριστικός προορισμός, δεν μπορεί να υποστηρίξει αριθμό τουριστών πολύ μεγαλύτερο από τα 4 εκατ. Ανατρέχοντας στην εθνική στρατηγική τουρισμού 2020, βλέπουμε ότι, ο στόχος που είχε τεθεί για τις τουριστικές αφίξεις μέχρι το 2030 ήταν τα 5,15 εκατ. Σημαντικό μερίδιο σε αυτή την αύξηση θα είχε βάσει της υπάρχουσας στρατηγικής το γεγονός ότι το 39% των διανυχτερεύσεων θα αφορούσαν την περίοδο Νοεμβρίου- Απριλίου, κάτι που θα μπορούσε να επιτευχθεί με την εξέλιξη της Κύπρου ως ολόχρονου τουριστικού προορισμού.
Επιμήκυνση περιόδου
Ο κ. Κουμής εξήγησε στην επιτροπή Οικονομικών ότι κατά τη χειμερινή περίοδο η ζήτηση ταξιδίων στην Ευρώπη πέφτει κατά 30-40%, και ως εκ τούτου μειώνεται αναπόφευκτα και η ζήτηση για την Κύπρο. Παράλληλα, οι μεγάλοι οργανωτές ταξιδίων θεωρούν ότι η Κύπρος δεν μπορεί να αντλήσει πολύ ψηλούς αριθμούς ειδικά την περίοδο Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου ή και από τον Νοέμβριο ακόμα. Κατά συνέπεια, εξήγησε ο υφυπουργός, προτιμούν να εντατικοποιήσουν την δραστηριότητά τους σε άλλες αγορές που μπορεί να τους δώσουν ψηλούς αριθμούς για ένα συγκεκριμένο εξάμηνο που εμείς έχουμε κάποιες αδυναμίες. Ανέφερε ωστόσο ότι, με την μετατροπή κάποιων δρομολογίων σε ολόχρονα, καθώς και της επιμονής για επέκταση προγραμμάτων οργανωτών ταξιδίων, το επόμενο έτος η τουριστική σεζόν θα επεκταθεί κατά τέσσερις εβδομάδες –δύο τον Μάρτιο και δύο τον Νοέμβριο. Είμαστε αισιόδοξοι ότι θα το πετύχουμε, είπε χαρακτηριστικά, ενώ τόνισε ως σημαντική παράμετρο το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο η ζήτηση στην Κεντρική Ευρώπη πέφτει δραματικά σε σχέση με τους θερινούς μήνες κατά 30-40%. Είναι αναπόφευκτο λοιπόν, να μην υπάρχει πτώση της ζήτησης και στην περίπτωση της Κύπρου τη χειμερινή περίοδο.
Η Κύπρος μπορεί να αντέξει γύρω στα 4 εκατομμύρια αφίξεις. Από εκεί και πέρα, τίθεται θέμα φυσικών πόρων.
Καλύφθηκε το κενό
Μιλώντας ενώπιον της επιτροπής, ο υφυπουργός ανέφερε ότι ο τουρισμός μας σήμερα μέχρι τον Οκτώβριο, σύμφωνα με Στατιστική Υπηρεσία, καταγράφει άνοδο 21%. Θεωρητικά και πρακτικά έχει καλυφθεί το κενό της ρωσικής αγοράς –σε ό,τι αφορά απόλυτους αριθμούς και όχι προφίλ επισκεπτών. Είμαστε κοντά σε δεδομένα του 2019, ανέφερε ο υφυπουργός, τονίζοντας ότι φέτος σε επίπεδο εσόδων καταγράφεται αύξηση 25% μέχρι τον Αύγουστο και είμαστε μόνο 300 εκατ. πίσω από τα έσοδα του 2019. Επανέλαβε λοιπόν την εκτίμηση ότι φέτος θα έχουμε ρεκόρ εσόδων όλων των εποχών στον τουρισμό. Ικανοποίηση εξέφρασε και σε σχέση με την αεροπορική κίνηση, κάνοντας λόγο για τεράστια βελτίωση της αεροπορικής σύνδεσης αλλά και ανησυχία για το γεγονός ότι τα επόμενα χρόνια ίσως χρειαστεί μια μεγαλύτερη προσπάθεια για να διατηρήσει η Κύπρος μια καλή αεροπορική σύνδεση. Ανέφερε επίσης ότι με την επιστροφή της ιρλανδικής αγοράς, την προσθήκη πτήσεων από την Σκωτία, την αναμενόμενη αύξηση της σκανδιναβικής αγοράς κατά 10% και τα ολόχρονα δρομολόγια της British Airways, υπάρχει αισιοδοξία για το 2024.
Ολόχρονη η Πάφος
Πάντως, ακόμα και αν φαίνεται ότι δεν υπάρχουν δυνατότητες ώστε η Κύπρος να πετύχει σύντομα το στοίχημα του ολόχρονου τουρισμού, εντούτοις, η περιοχή της Πάφου φαίνεται ότι έχει αναπτύξει τα αντανακλαστικά και έχει ενδυναμώσει την εικόνα της περιοχής κατά τρόπο ώστε θα είναι η πρώτη τουριστική περιοχή που θα μπορεί να καταστεί ολόχρονος τουριστικός προορισμός. Αυτό δεν είναι τυχαίο, όπως ανέφερε ο κος Κουμής, περιγράφοντας ότι η πόλη είναι συνδεδεμένη με το τουριστικό θέρετρο σε μεγάλο βαθμό, και στοιχεία όπως πανεπιστήμια ενδυναμώνουν τον προορισμό καθώς επίσης και το γεγονός ότι οι δράσεις που εφάρμοσε η πόλη και η επαρχία Πάφου με ΕΤΑΠ και τον δήμο Πάφο, προς την ψηφιακή αναβάθμιση έχουν εκτιμηθεί από τους οργανωτές ταξιδίων. Στον αντίποδα, κάτι τέτοιο δεν εντοπίζεται στην ελεύθερη Αμμόχωστο, με αποτέλεσμα μάλιστα η περιοχή να έχει απωλέσει 7% την τελευταία δεκαετία σε επίπεδο διανυκτερεύσεων. Ανέφερε ότι συγκεκριμένα η περιοχή Περνέρα, έχασε την ανταγωνιστικότητά της με αποτέλεσμα να παρουσιάζει σειρά από προβλήματα που πρακτικά οδηγούν σε κλείσιμο ξενοδοχείων από το 2006. Ως υφυπουργείο προωθούνται λύσεις μέσα από προγράμματα επιχορηγήσεων όπως είναι το σχέδιο τουρισμού υγείας και ευεξίας, ενώ καταγράφονται ξεχωριστά τα προβλήματα των επιμέρους προορισμών και σε επίπεδο υποδομών, προκειμένου να κατατεθούν εισηγήσεις στα άλλα υπουργεία για εφαρμογή συγκεκριμένων πολιτικών.
Προϋπολογισμός 65 εκατ. ευρώ
Ο προϋπολογισμός του υφυπουργείου Τουρισμού θα ανέρχεται για το τρέχον έτος στα 65 εκατ. ευρώ και είναι αυξημένος κατά 12 εκατ. λόγω της παροχής προστασίας στους πρόσφυγες από την Ουκρανία. Για το 2025 και το 2026 ο προϋπολογισμός καθορίζεται στα 53 εκατ. ευρώ. Οι δαπάνες προβολής απορροφούν το 25,25% του προϋπολογισμού του υφυπουργείου. Πρόκειται για ποσό ύψους 16,4 εκατ. ευρώ το οποίο θα κατανεμηθεί ως εξής:
1. Σχέδια συνεργασιών με οργανωτές ταξιδίων και αεροπορικές εταιρείες – 10 εκατ. ευρώ.
2. Διαφημιστικές εκστρατείες σε τουριστικές αγορές –5 εκατ. ευρώ.
3. Προβολή ειδικών μορφών τουρισμού –500 χιλιάδες ευρώ.
4. Διοργάνωση εκδηλώσεων δημοσίων σχέσεων στο εξωτερικό –500 χιλιάδες ευρώ.
5. Παραγωγή υλικού για ψηφιακή προβολή –148 χιλιάδες ευρώ.
6. Ανάπτυξη και προβολή προγράμματος «αυθεντικές διαδρομές» –100 χιλιάδες ευρώ.
7. Άλλες δράσεις –172 χιλιάδες ευρώ.
Σύμφωνα με την παρουσίαση του υφυπουργού, συνολικά οι δαπάνες για σκοπούς προβολής ανέρχονται στα 19,7 εκατ. ευρώ, και είναι στο ίδιο επίπεδο με το 2022 και το 2023. Για το 2024, πέραν από τις δαπάνες για σκοπούς προβολής, ποσό 2,65 εκατ. ευρώ αφορά συμμετοχή σε εκθέσεις και άλλες εκδηλώσεις και 650 χιλιάδες ευρώ για φιλοξενία. Στόχος του υφυπουργείου είναι αυτές οι δράσεις να διευρυνθούν περαιτέρω με σκοπό την ενίσχυση της εικόνας της χώρας ως τουριστικού προορισμού.