Προωθητική Ενέργεια
Στο άμεσο μέλλον θα διενεργούμε τις πλείστες συναλλαγές μέσω πλατφορμών, εφαρμογών (apps), συγκεκριμένων δομών στο διαδίκτυο (internet) και μέσω των κινητών μας τηλεφώνων (smartphones). Τα φυσικά τραπεζικά καταστήματα σαφώς και θα συνεχίσουν να υφίστανται, ωστόσο για σκοπούς πληρωμών θα ελαχιστοποιηθεί η χρήση τους. Η τεχνολογία στις τράπεζες έχει κάνει άλματα τα τελευταία χρόνια και έχουν φέρει υπηρεσίες που οι πληρωμές έχουν γίνει άμεσες, απλές, αλλά και με ασφάλεια. Όπως σε κάθε τι καινούργιο και ραγδαία αναπτυσσόμενο, οι εγκληματίες βρίσκουν ευκαιρία να παρεισφρήσουν για να αποσπάσουν χρήματα ή προσωπικά δεδομένα, όπως συνθηματικά, κωδικούς, ηλεκτρονικές υπογραφές και άλλα.
Όπως προστατεύει για παράδειγμα ένας πολίτης την ώρα που κάνει ανάληψη χρημάτων τον προσωπικό κωδικό PIN της κάρτας του, έτσι θα πρέπει να μάθει να προστατεύει τον λογαριασμό του από κακόβουλες πρακτικές και στις ηλεκτρονικές του συναλλαγές. Οι πολίτες που παραδοσιακά ήταν «υποψιασμένοι» μήπως και καταφέρουν επιτήδειοι να τους εξαπατήσουν με επίσης παραδοσιακές μεθόδους, πλέον θα πρέπει να γίνει αντιληπτό πως οι ηλεκτρονικές απάτες θα είναι η νέα «νόρμα», ο νέος τρόπος εξαπάτησης των επιτήδειων.
Να είμαστε σε εγρήγορση
Πώς προστατευόμαστε όμως από τους επιτήδειους και πώς μπορούμε να θωρακίσουμε όσο καλύτερα μπορούμε τους λογαριασμούς μας από εγκληματίες που στοχεύουν να αποσπάσουν χρήματα ή προσωπικά δεδομένα;
Η Ελληνική Τράπεζα ενημερώνει συνεχώς τους πελάτες της για το πώς πρέπει να προστατεύονται από τις διάφορες ηλεκτρονικές απάτες. Επισημαίνει και αναδεικνύει τα σημεία-κλειδιά για το πώς μπορούν να διαφυλάξουν τα προσωπικά τους στοιχεία και τους λογαριασμούς τους. Στην προσπάθεια αυτή ετοίμασε και κάποια έξυπνα και απλά βίντεο που μας βοηθούν να προστατευόμαστε από τους επιτήδειους.
Από την πλευρά του ο Σύνδεσμος Τραπεζών Κύπρου υπογραμμίζει ότι αυτό που πρέπει να κάνουν οι πολίτες όταν λάβουν μηνύματα που τους ζητούν προσωπικά δεδομένα είναι να τα αγνοήσουν, να μη συνεργαστούν, να μην πιστέψουν δηλαδή ότι η επικοινωνία προέρχεται από τράπεζα ή κάποιο άλλο οργανισμό (πχ Google, Facebook κ.α.). Επισημαίνει ότι, κανένας οργανισμός δεν θα ζητήσει μέσω sms, email ή τηλεφωνικής κλήσης τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών και μόνο κατά τη διαδικασία πρόσβασης στον λογαριασμό ζητούνται αυτά τα στοιχεία.
Ένας από τους πιο συνηθισμένους τρόπους προσπάθειας εξαπάτησης, είναι τα γνωστά σε όλους μας γραπτά μηνύματα, αλλιώς SMS. Συνήθως ζητούν λόγω τεχνικού προβλήματος της τράπεζας να δώσουν οι χρήστες τους κωδικούς του λογαριασμού τους, ώστε να λυθεί το όποιο πρόβλημα έχει δημιουργηθεί.
Οι χρήστες θα πρέπει να χρησιμοποιούν την κάρτα τους για πληρωμές στο διαδίκτυο μόνο σε αξιόπιστους ιστότοπους για αγορές προϊόντων ή υπηρεσιών. Επί παραδείγματι, ο χρήστης θα πρέπει να επιλέγει για τις αγορές του είτε έναν ιστότοπο όπου έχει κάνει πληρωμές στο παρελθόν, ότι επισκέπτεται τον επίσημο ιστότοπο του έμπορου και άλλα.
Μια άλλη «παγίδα» των επιτήδειων, βρίσκει βάση στην χρήση κοινών ασύρματων δικτύων Wi-Fi. Συνίσταται η μη χρήση ασύρματων δικτύων Wi-Fi σε δημόσιους χώρους για πληρωμές, ενώ προτείνεται να χρησιμοποιείται από τον χρήστη σύνδεση από δεδομένα κινητής τηλεφωνίας, όπως 4G ή 5G.
Το «μενού» των επιτηδείων για ηλεκτρονικές απάτες είναι μεγάλο. Οι μεγάλες τράπεζες ωστόσο όταν πραγματοποιεί ο χρήστης διαδικτυακή πληρωμή με κάρτα, ενδέχεται να του ζητηθεί να εισαγάγει έναν κωδικό μιας χρήσης (OTP). Τον κωδικό OTP δεν πρέπει να τον αποκαλύπτει σε κανέναν και είναι ένα καλό «δίχτυ ασφαλείας» για την ηλεκτρονική του συναλλαγή.
Τα παραπάνω είναι μόνο λίγες από τις μεθόδους εξαπάτησης της νέας γενιάς εγκληματιών, αυτών που στηρίζονται στην ηλεκτρονική απάτη. Αφιερώσετε 5 – 10 λεπτά να ενημερωθείτε από το site της Ελληνικής Τράπεζας για το πώς θα προστατευθείτε από ηλεκτρονικές απάτες και πραγματοποιήστε υπεύθυνα τις επόμενες ηλεκτρονικές σας πληρωμές.
Για περισσότερες πληροφορίες ΕΔΩ.