Του Ανδρέα Καραμήτα
Το μεγάλο πρόβλημα των αδειών λειτουργίας των ξενοδοχειακών μονάδων της χώρας συζήτησε χθες η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου μετά από πρόταση νόμου που κατέθεσαν οι βουλευτές Πανίκος Λεωνίδου του ΔΗΚΟ, Μιχάλης Γιακουμή της ΔΗΠΑ, Ηλίας Μυριάνθους της ΕΔΕΚ και Σταύρος Παπαδούρης του Κινήματος Οικολόγων. Από τη συζήτηση στην Επιτροπή αναδύθηκε ξανά το ζήτημα της γραφειοκρατίας αφού για να εκδώσει ένα ξενοδοχείο άδεια λειτουργίας πρέπει να περάσει από πολλές διαδικασίες και να εξασφαλίσει πάρα πολλά δικαιολογητικά, με αποτέλεσμα η όλη διαδικασία να γίνεται βραχνάς για τους ξενοδόχους. «Σκοπός της πρότασης νόμου είναι να βοηθήσει την ξενοδοχειακή βιομηχανία να πάρει παράταση μέχρι το τέλος του 2024 για να αποκτήσουν τα καταλύματα άδειες λειτουργίας» δήλωσε ο υφυπουργός Τουρισμού κ. Κουμής. Συνέχισε λέγοντας «πως και τα υπόλοιπα κόμματα δείχνουν να αγκαλιάζουν την πρόταση νόμου για την διευθέτηση του εν λόγω ζητήματος». Πάντως, ανεξάρτητα με τις εξελίξεις, μόλις 60 από τις 816 μονάδες σε ποσοστό 7,35% κατέχουν σήμερα άδεια λειτουργίας, με τις υπόλοιπες μονάδες να καλύπτονται νομικά από μεταβατικές διατάξεις. Οι μεταβατικές διατάξεις όμως, δεν καλύπτουν τις νέες ξενοδοχειακές μονάδες που δύνανται να αναπτυχθούν.
Η «Κ» επικοινώνησε με τον γ.δ. του ΠΑΣΥΞΕ κ. Ανδρέα Ρουσουνίδη, ο οποίος ανέφερε: «Αν η Επιτροπή Εμπορίου θέλει η μεταβατική περίοδος να είναι μέχρι το τέλος του 2024 αυτό θα είναι καταστροφικό για τη βιομηχανία. Η παράταση της μεταβατικής περιόδου πρέπει να είναι μέχρι το τέλος του 2025 για να μπορέσουν οι ξενοδόχοι να μαζέψουν την πλειάδα των δικαιολογητικών που απαιτούνται. Ούτως ή άλλως, έστω και αν η βιομηχανία αποφασίσει αύριο να υποβάλει τις αιτήσεις για άδεια λειτουργίας, η δημόσια υπηρεσία δεν είναι σε θέση να ανταποκριθεί. Το φρόνιμο θα ήταν η Βουλή εν τη σοφία της να δώσει την παράταση που ζητά η βιομηχανία και παράλληλα να νομοθετήσει για την οριστική λύση του προβλήματος». Δέον να σημειωθεί πως τα δικαιολογητικά που χρειάζονται για την υποβολή της αίτησης είναι περίπου εννιά και αφορούν υγειονομικό Πιστοποιητικό, υγειονομική Βεβαίωση Κολυμβητικής Δεξαμενής, πιστοποιητικό Καταλληλόλητας Ηλεκτρομηχανολογικής Υπηρεσίας Κολυμβητικής Δεξαμενής, έκθεση Ελέγχου Ανελκυστήρων, Άδεια Αποθήκευσης Πετρελαιοειδών, έκθεση Περιοδικού Ελέγχου της εγκατάστασης/αποθήκευσης υγραερίου, αντίγραφο έκθεσης Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, επιστολή Τμήματος Επιθεώρησης Εργασίας για ύπαρξη Γραπτής Εκτίμησης Κινδύνων και αντίγραφο της Άδειας Οικοδομής της ξενοδοχειακής επιχείρησης η οποία προϋποθέτει, εκ των προτέρων, εξασφάλιση πολεοδομικής άδειας. Όλα αυτά τα έγγραφα εκτός από χρόνο χρειάζονται και τις ανάλογες υπηρεσίες.
Για ακόμη μία φορά φαίνεται η ακαμψία της δημόσιας διοίκησης να ανταποκριθεί επαρκώς στις ανάγκες της όποιας βιομηχανίας του τόπου. Αυτή η ακαμψία είναι πολλές φορές τροχοπέδη στις ιδιωτικές επενδύσεις και αναπτύξεις. Επιπλέον, όσοι ασχολούνται με τα οικονομικά αναγνωρίζουν πως η γραφειοκρατία έχει οικονομικές απώλειες κυρίως για το κράτος, ενώ συνάμα αποθαρρύνει τους επιχειρηματίες στο να επενδύσουν. Παράλληλα, οι επιχειρήσεις δύνανται να φεύγουν από την Κύπρο ακριβώς για αυτό το πρόβλημα, και επιλέγουν χώρες με πιο μοντέρνα μοντέλα δημόσιας διοίκησης. Ακόμη και οι επιχειρήσεις που δεν θέλουν να φύγουν αλλά αντιμετωπίζουν τη γραφειοκρατία, έχουν περιττό κόστος το οποίο και μετακυλίεται στους πελάτες των επιχειρήσεων και εν προκειμένω στις τιμές των δωματίων στα κυπριακά ξενοδοχεία. Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Εμπορίου, αφού έλαβε υπόψη τις απόψεις των εμπλεκομένων, θα επανέλθει για το ζήτημα.