Kathimerini.gr
Ο ιαπωνικός κολοσσός της Toyota πρώτη φορά στην Ιστορία εκθρόνισε, με κριτήριο τις πωλήσεις της το 2021, τη μέχρι τότε κορυφαία General Motors, καθιστάμενη και η πρώτη μη αμερικανική που κατορθώνει κάτι τέτοιο στα σχεδόν 120 χρόνια ύπαρξης αυτού του κλάδου.
Το μείζον αυτό επίτευγμα φανερώνει και τις αλλαγές που συνταράσσουν τις αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες αντιμετωπίζουν έντονο ανταγωνισμό και έξωθεν πιέσεις, ενόσω μετακινούνται προς την εποχή της ηλεκτροκίνησης. Και αυτή η μεταβολή με την Τοyota παρατηρείται σε ένα ταραχώδες και παράξενο έτος, κατά το οποίο οι εταιρείες διαγκωνίζονταν για την επίσπευση της στροφής στις μπαταρίες και, ταυτόχρονα, είχαν προβλήματα με την παραγωγική διαδικασία.
Οι πωλήσεις νέων οχημάτων δέχθηκαν πλήγμα από τις μεγάλες ελλείψεις ημιαγωγών, κάτι το οποίο υποχρέωσε τις αυτοκινητοβιομηχανίες να παύσουν τη λειτουργία εργοστασίων, ακόμα κι αν η ζήτηση για αμάξια αποδείχθηκε απρόσμενα ζωηρή. Η General Motors, η Ford και η Stellantis, η οποία συγκροτήθηκε με τη συγχώνευση των Fiat – Chrysler και της Peugeot, παρήγαγαν και πούλησαν λιγότερα αυτοκίνητα από όσα είχαν προβλέψει το 2021, διότι επλήγησαν από τις ελλείψεις ημιαγωγών. Αντιθέτως, η Toyota δεν ζημιώθηκε τόσο πολύ.
Πέραν των εν λόγω ελλείψεων, η πανδημία και τα συνεπαγόμενα προβλήματα στον εφοδιασμό οδήγησαν σε μείωση πωλήσεων με παράλληλη άνοδο τιμών σε καινούργια και μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, που ορισμένες φορές ήταν δυσθεώρητη.
Το 2021 συνολικά ο κλάδος διέθεσε στην αγορά διεθνώς κάτι λιγότερο από 15 εκατομμύρια μονάδες, σύμφωνα με την Cox Automotive και αυτό αντιστοιχεί σε αύξηση 2,5% σε σύγκριση με το 2020, αλλά απέχει αρκετά από τα 17 εκατ. αμάξια, που συνήθως πωλούνταν σε ετήσια βάση προ πανδημίας.
Στις αρχές της εβδομάδας η GM δήλωσε ότι οι πωλήσεις της στην αμερικανική αγορά ελαττώθηκαν σε σύγκριση με το 2020 κατά 13% το 2021, στα 2,2 εκατ. αυτοκίνητα και φορτηγά. Η ιαπωνική Toyota διατηρεί συγκριτικά πολύ υψηλότερα αποθέματα σε ημιαγωγούς. Εξ ου και με την πολιτική αυτή οι πωλήσεις της το παρελθόν έτος ενισχύθηκαν 10% σε 2,3 εκατ. μονάδες, σε σχέση με το 2020.
«Η κυριαρχία των αμερικανικών επιχειρήσεων στις ΗΠΑ έχει πλέον λήξει και, ακόμα κι αν φέτος η Toyota δεν υπερσκελίσει την GM, το ότι συνέβη μία φορά έχει συμβολική αξία για το πώς μετασχηματίζεται ο κλάδος – oύτε πλέον μπορούν να θεωρούν οι εταιρείες αυτονόητο ότι θα έχουν μερίδιο στην αμερικανική αγορά απλά επειδή είναι αμερικανικές», παρατηρεί ο Ερικ Γκόρντον, καθηγητής στο Πανεπιστήμιο του Μίσιγκαν, οι οποίος μελετά την αυτοκινητοβιομηχανία. Η δε Ford αναμενόταν να έρθει στην τρίτη θέση στην αμερικανική αγορά.
Παρά τις αδύναμες πωλήσεις νέων οχημάτων, τόσο οι εταιρείες όσο και οι αντιπροσωπείες τους εξασφάλισαν υψηλά κέρδη, διότι είχαν το περιθώριο να αυξήσουν τις τιμές τους. Ακόμα μία πρόκληση για τον κλάδο αφορά τη μετάβαση στην ηλεκτροκίνηση. Πάμπολλες εταιρείες δαπανούν δεκάδες δισεκατομμύρια για τον σχεδιασμό μοντέλων με μπαταρίες και την κατασκευή ανάλογων εργοστασίων. Κάνουν αγώνα δρόμου να συμβαδίσουν με την Tesla, η οποία πωλεί την πλειονότητα των ηλεκτρικών αμαξιών σήμερα.
Πάντως, οι περισσότερες εδραιωμένες αυτοκινητοβιομηχανίες είναι απίθανο να εξασφαλίσουν σημαντική παρουσία στη συγκεκριμένη αγορά φέτος, εκτός ίσως από τη Ford.