Το ότι δεν κόβουν ρούχα και διακοπές οι Κύπριοι, είχε δείξει η προηγούμενη τριμηνιαία έρευνα της «Κ» για τις τάσεις σε οικονομία, νοικοκυριά και αγορά. Το τρίτο κύμα της έρευνας «Ktrends» της εφημερίδας «Η Καθημερινή» με τη στήριξη της PwC Κύπρου μέσω έρευνας της εταιρείας IMR σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Λευκωσίας δείχνει ότι οι καταναλωτές δεν αναμένεται να μειώσουν ιδιαίτερα την κατανάλωσή τους λόγω των αυξήσεων των τιμών και του κόστους ζωής.
Διαβάστε αναλυτικά τις τάσεις Ktrends για το τρίτο τρίμηνο
Συγκεκριμένα, ένα 16% είναι διατεθειμένο να κόψουν δαπάνες για διακοπές, ενώ μόλις 11% είναι διατεθειμένοι να μειώσουν έξοδα διασκέδασης. Αυτό το ποσοστό έχει μειωθεί σημαντικά σε σχέση με το 2ο κύμα της έρευνας, που αφορούσε το προηγούμενο τρίμηνο. Στα ίδια επίπεδα κυμαίνεται το ποσοστό όσων είναι διατεθειμένοι να μειώσουν δαπάνες σε ένδυση και υπόδηση και σε αγορές τροφίμων. Με τις οικονομικές συνθήκες στο νοικοκυριό να παραμένουν οι ίδιες σύμφωνα με το 40% των ερωτηθέντων, προκύπτει το συμπέρασμα ότι η καταναλωτική διάθεση και συμπεριφορά θα έχει το επόμενο διάστημα θετικό πρόσημο, ή τουλάχιστον θα παραμείνει στα ίδια επίπεδα.
€434 σε τρόφιμα
Η έρευνα της «Κ» έδειξε ότι όσον αφορά το ύψος των δαπανών για τις ανάγκες του νοικοκυριού σε τρόφιμα, η πλειοψηφία, ένα ποσοστό 41%, ξοδεύει κάθε μήνα από 201-400 ευρώ. Περίπου τρεις στους 10 κάνουν αγορές από 401-600 ευρώ ανά μήνα. Οι δαπάνες για επτά στους δέκα κυμαίνονται από 201-700 ευρώ. Τα δύο άκρα της έρευνας είναι όσοι κάνουν αγορές μέχρι 200 ευρώ μηνιαίως, ένα ποσοστό που ανέρχεται στο 14% καθώς και όσοι ξοδεύουν πέραν των700 ευρώ μηνιαίως σε τρόφιμα. Αυτό το ποσοστό ανέρχεται σε 12%. Από τα διαθέσιμα στοιχεία προκύπτει ότι κατά μέσο όρο τα νοικοκυριά ξοδεύουν 434 ευρώ κάθε μήνα για τρόφιμα.
Εννιά στους δέκα
Όσον αφορά το είδος καταστήματος από τα οποία κάνουν τις αγορές τους οι καταναλωτές, εκεί την πρωτοκαθεδρία έχουν τα σουπερμάρκετ, αφού γύρω στους 9 στους 10 κάνουν τα ψώνια για το σπίτι από τα σουπερμάρκετ. Το 19% ψωνίζει από τους φούρνους, με το ποσοστό να έχει μειωθεί σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο και στις επιλογές ακολουθούν με μικρότερα ποσοστά τα μικρά καταστήματα, τα περίπτερα τα οποία ανεβαίνουν σημαντικά, ενώ ανεβαίνει και το ποσοστό στις φρουταρίες. Είναι αξιοσημείωτο το ότι σημειώνεται μια μικρή αύξηση στις αγορές από περίπτερα και μικρά καταστήματα. Βάσει της έρευνας, το επόμενο τρίμηνο οι δαπάνες στην κατηγορία τροφίμων για το 32% της έρευνας θα κυμανθεί από 301-500 ευρώ.
Ανεβαίνει η ένδυση
Οι εκτιμήσεις των καταναλωτών για τους επόμενους τρεις μήνες καταγράφουν αύξηση ως προς τις δαπάνες για τα τρόφιμα, στοιχείο που φαίνεται να συνδέεται περισσότερο με την αύξηση των τιμών των προϊόντων, ένεκα των πληθωριστικών πιέσεων στην αγορά. Μικρή αύξηση καταγράφεται όμως και στην πρόθεση για αγορά προϊόντων ένδυσης και υπόδησης. Σε αυτή την κατηγορία είναι πιθανότερο οι δαπάνες να κυμανθούν μέχρι 100 ευρώ, όπως απάντησε το 57% του δείγματος, και μέχρι τα 300 ευρώ μηνιαίως, όπως απάντησε το 27%. Ευρύτερα, το λιανικό εμπόριο διανύει μια καλή φάση τους τελευταίους μήνες και αυτό καταδεικνύεται και από τους τελευταίους δείκτες της Στατιστικής Υπηρεσίας, αυτούς του Φεβρουαρίου, οι οποίοι δίνουν μια αύξηση 13,9% σε αξία και 7,3% σε όγκο, συνολικά. Στην κατηγορία ένδυσης και υπόδησης η ποσοστιαία μεταβολή από πέρσι και φέτος είναι στο 23% και στο λιανικό τροφίμων στο 15%. Συγκεκριμένα, το τρίτο κύμα της έρευνας έχει δείξει ότι η προτίμηση για αγορά καταναλωτικών αγαθών είναι τα πολυκαταστήματα, ακολουθούν τα εμπορικά κέντρα και οι αγορές από διαδικτυακά καταστήματα. Σημαντικό εύρημα της έρευνας είναι η πρόθεση αγοράς συσκευών τεχνολογίας, η οποία καταγράφει μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, ωστόσο εκτιμάται ότι είναι παροδική.
Ψηλά τα malls
Αυξημένη η προτίμηση των καταναλωτών για τα εμπορικά κέντρα, κάτι που αποτυπώνεται στους τζίρους των malls. Μάλιστα, σε πρόσφατο ρεπορτάζ της «Κ» τα στοιχεία κάνουν λόγο για ετήσιο τζίρο πέραν του μισού δισ. ευρώ και αύξηση του τζίρου κατά 25% σε σχέση με πέρσι καθώς και 30% πιο πάνω όσον αφορά τα επίπεδα επισκεψιμότητας. Αυτή η τάση προς τα κλειστά εμπορικά κέντρα παραμένει, όπως άλλωστε και καταδεικνύει η τριμηνιαία έρευνα της «Κ». Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, τέσσερις στους δέκα καταναλωτές προτιμούν να πραγματοποιούν τις αγορές τους από τα εμπορικά κέντρα, με τους big spenders να είναι το κοινό των 25-44 ετών. Ψηλά στις προτιμήσεις των καταναλωτών είναι και τα πολυκασταστήματα, σε μεγαλύτερες ηλικίες.