ΠΗΓΗ: Reuters
Την προστασία του έναντι των πιστωτών στις ΗΠΑ ζήτησε ο σκανδιναβικός αερομεταφορέας SAS, ούτως ώστε να μπορέσει να περιστείλει το χρέος του, ενώ προειδοποίησε την αγορά και τους αναλυτές ότι η απεργία των πιλότων του όξυνε τα ήδη σοβαρά οικονομικά του προβλήματα. Τη Δευτέρα οι συνομιλίες ανάμεσα στην εργοδοσία και τους πιλότους οδηγήθηκαν σε ναυάγιο, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί απεργία, επιδεινώνοντας το ήδη υπάρχον χάος στα αεροδρόμια της Ευρώπης. Πρώτη φορά μετά το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού βρίσκεται εν πλήρει εξελίξει η θερινή περίοδος μετακινήσεων σε όλη την Ευρώπη. Αυτός είναι κι ένας από τους λόγους που επέσπευσαν την απόφαση της SAS να τεθεί σε καθεστώς πτώχευσης, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της Ανκο βαν ντερ Βερφ, επιδιώκοντας να υπάρχει περιθώριο χρόνου, ώστε να εφαρμόσει τα σχέδιά του για αναδιάρθρωση δραστηριοτήτων. «Η SAS αποσκοπεί να έλθει σε συνεννόηση με τα βασικά ενδιαφερόμενα μέρη, να αναδιοργανώσει τις δανειακές υποχρεώσεις της και τον στόλο των αεροσκαφών της, καθώς και να εξασφαλίσει ένεση ρευστού», δήλωσε.
Kαίρια χτυπήματα
Κατά τις δηλώσεις της σκανδιναβικής αεροπορικής, η οποία προσέφυγε στη Δικαιοσύνη, η απεργία των πιλότων της θα μεταφραστεί σε δαπάνη 10-13 εκατ. δολαρίων σε ημερήσια βάση. Αναλυτές της τράπεζας Sydbank υπολογίζουν πως, εάν επαληθευθεί το χειρότερο δυνατό σενάριο, τότε θα εξανεμιστεί έως και το ήμισυ των ταμειακών της ροών μέσα στις πρώτες τέσσερις με πέντε εβδομάδες. Η SAS, επιπλέον τόνισε ότι οι συζητήσει με τους πιστωτές της σχετικά με χρηματοδότηση 700 εκατ. δολαρίων επιπλέον βρίσκονται σε προκεχωρημένο στάδιο. Πάντως, όπως διευκρίνισε ο σκανδιναβικός αερομεταφορέας, θα εξακολουθήσει να εξυπηρετεί την πελατεία του, διαρκούσης της διαδικασίας χρεοκοπίας, παρά το γεγονός ότι η απεργιακή κινητοποίηση των πιλότων την αναγκάζει να μη διεξαγάγει περίπου τις μισές της πτήσεις. Από την απόφαση αυτή θα επηρεαστούν 30.000 άτομα. Ειδικότερα, το 77% των χθεσινών 232 πτήσεων της SAS δεν διεκπεραιώθηκε, ενώ ένας από τους κόμβους της, το αεροδρόμιο Γκαρντερμόεν του Οσλο, είχε το υψηλότερο ποσοστό ακυρώσεων διεθνώς για την ημέρα.
Η αεροπορική εταιρεία, της οποίας οι μεγαλύτεροι ιδιοκτήτες είναι το σουηδικό και το δανέζικο δημόσιο, ανέφερε ότι η προστασία έναντι πιστωτών επελέγη για να επιταχυνθεί η διαδικασία ανασυγκρότησης, η οποία είχε ανακοινωθεί τον Φεβρουάριο. Η πτώχευση αναμένεται, βάσει των δεδομένων της αμερικανικής νομοθεσίας, να ολοκληρωθεί εντός 9-12 μηνών. Η τιμή της μετοχής της SAS, η οποία δεν θα παύσει να τελεί υπό διαπραγμάτευση, χθες είχε σοβαρή κάμψη κατά 14%. Ο τρίτος μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας είναι ο επενδυτικός οίκος Wallenberg Investments με μερίδιο της τάξεως του 3,4%, ο οποίος τάσσεται υπέρ της απόφασης για προστασία έναντι πιστωτών.
Εκτιμά δε ότι θα δώσει τη δυνατότητα στις συνομιλίες με τις τράπεζες να συνεχιστούν με στόχο να εξασφαλιστούν επίπεδα δαπανών και χρεών, που καθιστούν ανταγωνιστικό τον αερομεταφορέα. «Επί δεκαετίες η SAS είχε πολύ υψηλές δαπάνες και χαμηλότατη παραγωγικότητα εν συγκρίσει με τις ανταγωνίστριές της», τόνισε, τέλος, ο επικεφαλής της. Η εταιρεία χρειάζεται νέες επενδύσεις, κάτι που προϋποθέτει μείωση εξόδων, συμπεριλαμβανομένων των μισθωμένων αεροσκαφών, που είναι καθηλωμένα λόγω του κλειστού εναερίου χώρου της Ρωσίας και της βραδείας ανάκαμψης στην Ασία.