Kathimerini.gr
Της Δήμητρα Μανιφάβα
Μόλις μία στις τέσσερις μικρομεσαίες επιχειρήσεις διαθέτει ηλεκτρονικό κατάστημα ή φιλοξενείται σε πλατφόρμα ηλεκτρονικού εμπορίου (marketplace), παρά το γεγονός ότι κατά τη διάρκεια των πρώτων δύο ετών με την πανδημία, αυτός ήταν σχεδόν ο μοναδικός τρόπος για την πραγματοποίηση αγορών για μεγάλα χρονικά διαστήματα.
Tο 78% διαθέτει ιστοσελίδα, σύμφωνα με την έρευνα του ELTRUN για την ψηφιακή ετοιμότητα των ΜμΕ.
Μπορεί το ποσοστό να είναι σαφώς υψηλότερο από αυτό μετά το πρώτο lockdown του 2020 (17%) και αυτό του 2019 (14%), όμως το ψηφιακό χάσμα μεταξύ μικρών και μεγάλων επιχειρήσεων, καθώς και μεταξύ ελληνικών και ευρωπαϊκών μικρομεσαίων παραμένει σημαντικά μεγάλο.
Αλλωστε, σύμφωνα με τον δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας που καταρτίζει το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, μόνο μία στις πέντε μικρομεσαίες επιχειρήσεις βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο ψηφιακής ετοιμότητας, ενώ μία στις δύο βρίσκεται στα αρχικά στάδια. Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των επιχειρήσεων στις νέες συνθήκες που έχουν δημιουργηθεί, κάθε άλλο παρά πολυτέλεια είναι. Είναι μάλλον «ζήτημα επιβίωσης η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή», όπως χαρακτηριστικά επισήμανε χθες ο Θάνος Φαλάγγας, διευθυντής Εnterprise Business Marketing και CRM του ομίλου ΟΤΕ, κατά την παρουσίαση της έρευνας του ELTRUN για την ψηφιακή ετοιμότητα των ΜμΕ.
Σύμφωνα με την έρευνα, τα βασικά ευρήματα της οποίας παρουσίασε χθες σε συνέντευξη Τύπου ο καθηγητής του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών Γιώργος Δουκίδης, πλέον το 78% των μικρομεσαίων έναντι 70% το 2020 διαθέτει ιστοσελίδα. Ηλεκτρονικό κατάστημα διαθέτει το 24% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (17% δικό του και 7% φιλοξενείται σε marketplace). Μάλιστα, τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις που διαθέτουν ηλεκτρονικό κατάστημα πραγματοποιούν μέσω του e-shop πάνω από το 10% των συνολικών πωλήσεών τους.
Το 59% χρησιμοποιεί τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και μάλιστα φέτος είναι πολύ πιο αυξημένη η παρουσία στο Instagram (65% των επιχειρήσεων έναντι 49% το 2020). Το 48% των ΜμΕ πραγματοποιεί πλέον ψηφιακές καμπάνιες προώθησης, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό το 2020 ήταν 36%. Σε 63% από 52% το 2020 αυξήθηκε το ποσοστό των ΜμΕ που διαθέτουν τηλεφωνικό κέντρο, κάτι που έχει ιδιαίτερη σημασία για την εξυπηρέτηση των πελατών τους, αλλά και για την αύξηση των πωλήσεων, καθώς μία στις δύο ΜμΕ με τηλεφωνικό κέντρο είδε τις τηλεφωνικές παραγγελίες να ενισχύονται.
Μικρότερη είναι η πρόοδος των ΜμΕ –λόγω χαμηλής εξοικείωσης– με την τεχνολογία IoT (Internet of Things) και με την ανάλυση δεδομένων (data analytics). Μόλις το 15% γνωρίζει τον όρο IoT και μόλις 4% χρησιμοποιεί κάποια εφαρμογή με αυτή την τεχνολογία. Επιπλέον, μία στις δύο επιχειρήσεις γνωρίζει τον όρο data analytics, στην ουσία όμως το 25% χρησιμοποιεί τα google analytics.
Με βάση τα παραπάνω, προκύπτει ότι ο μέσος όρος του δείκτη ψηφιακής ετοιμότητας των ΜμΕ αυξήθηκε κατά 10% από το 2020 και διαμορφώθηκε σε 4,49 από 4,06. Το 53% των επιχειρήσεων βρίσκεται στο αρχικό ή βασικό στάδιο ψηφιακής ετοιμότητας, ποσοστό ίδιο με αυτό του 2020, το 28% βρίσκεται στο μεσαίο στάδιο (από 34% το 2020), ενώ αυξήθηκε σε 19% από 12% το 2020 το ποσοστό των ΜμΕ που βρίσκονται στο προχωρημένο ή ιδεατό στάδιο.