ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Βήματα προς τα πίσω για την ηλεκτροκίνηση

Επηρεάζεται η MG Motors Cyprus στην Κύπρο και συγκεκριμένα 3 μοντέλα της

Της Δωρίτας Γιαννακού

Της Δωρίτας Γιαννακού

Χτυπά τη ζήτηση από επίδοξους αγοραστές στην Κύπρο η επιβολή νέων δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση και ανέρχονται μέχρι και 35,3%, στα ηλεκτρικά οχήματα που εισάγονται από την Κίνα. Βυθίζονται οι προσδοκίες για στροφή στην ηλεκτροκίνηση στη χώρα μας, καθώς η επιβολή των νέων δασμών έρχεται να προστεθεί στην ήδη μουδιασμένη ζήτηση για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω έλλειψης των αναγκαίων υποδομών και κινήτρων.

Ενώ η κυπριακή αγορά είχε αρχίσει δειλά-δειλά να ανεβάζει ρυθμούς σε σχέση με τη ζήτηση για ηλεκτροκίνητα, όπως καταδεικνύουν τα στοιχεία των εγγραφών ηλεκτρικών αυτοκινήτων το εννιάμηνο φέτος, το πλήγμα του δασμού αναμένεται να επιφέρει επιβράδυνση. Πιο συγκεκριμένα, οι εγγραφές ηλεκτρικών αυτοκινήτων το εννιάμηνο φέτος έφτασαν στις 168, ενώ πέρυσι ανέρχονταν στις 166 για ολόκληρο το 2023. Προς το παρόν, στην κυπριακή αγορά διατίθεται μόνο μια μάρκα ηλεκτρικών αυτοκινήτων από την Κίνα, η MG Motors Cyprus με αποκλειστικούς αντιπρόσωπους την Michaels Electric cars ltd. Ωστόσο, σύντομα αναμένεται να εισέλθουν και άλλες μάρκες ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά και να προσφερθεί μεγάλη γκάμα μοντέλων. Οπως είχε γράψει η «Κ», το επόμενο διάστημα πρόκειται να εισέλθει στην Κύπρο η κινεζική πολυεθνική εταιρεία BYD (Build Your Dreams), γνωστή για την κατασκευή ηλεκτρικών οχημάτων, η οποία θεωρείται ο βασικότερος «αντίπαλος» της Tesla στην ηλεκτροκίνηση.

Ποιοι επηρεάζονται

Ο κανονισμός που υιοθέτησε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή και τέθηκε σε ισχύ από τις 30 Οκτωβρίου, έρχεται να προστεθεί στον δασμό 10% που εφαρμοζόταν ήδη σε οχήματα κινούμενα χάρη σε μπαταρίες (BEV) που κατασκευάζονται στην Κίνα.

Οι νέες μάρκες και οι πολλαπλές επιλογές μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, αναμένεται να αυξήσουν αναλόγως την κίνηση από την κυπριακή αγορά

Όπως ανέφερε στην «Κ» ο διευθυντής της εταιρείας MG Motors Cyprus, Στέλιος Ασημένος, από τον οριστικό αντισταθμιστικό δασμό στις εισαγωγές νέων ηλεκτρικών οχημάτων με συσσωρευτή, σχεδιασμένων για τη μεταφορά προσώπων, καταγωγής της Λαϊκής Δημοκρατίας της Κίνας επηρεάζονται συνολικά τρία μοντέλα και συγκεκριμένα τα μοντέλα MG4, MG5 KAI MG ZS EV.

Ο εκτελεστικός κανονισμός ΕΕ 2024/2754 της Επιτροπής, αναμένεται να λειτουργήσει ως αντικίνητρο για τους επίδοξους αγοραστές. Ως εκ τούτου, ανέφερε ο κ. Ασημένος, η MG μελετά το ενδεχόμενο να απορροφήσει η ίδια για μέχρι το τέλος του έτους τον συγκεκριμένο δασμό και να αρχίσει να προστίθεται στον προϋπολογισμό των αγοραστών από το 2025. Μάλιστα, όπως πληροφορούμαστε, η εταιρεία θα έχει συνάντηση με την αντιπροσωπεία της ΜG Motors Europe στο Λονδίνο περί τα μέσα του μήνα, προκειμένου να λάβει κατεύθυνση ως προς την τιμολογιακή πολιτική που θα ακολουθήσει.

Ενώ η Κύπρος αποτελεί την ιδανικότερη επιλογή για την ηλεκτροκίνηση, έχει καλλιεργηθεί φόβος προς το κοινό που σταθμίζει τα υπέρ και τα κατά και προσανατολίζεται σε ηλεκτρικό αυτοκίνητο με στόχο να γλιτώσει από το κόστος του καυσίμου, σημειώνει ο κ. Ασημένος. Σε αυτό το ήδη δύσκολο περιβάλλον έρχεται να προστεθεί και αυτός ο «πόλεμος» μεταξύ της Κίνας και της Ευρώπης με αντίκτυπο τόσο στις αυτοκινητοβιομηχανίες όσο και σε άλλα πολλά προϊόντα.

Εισηγήσεις αρμοδίων

Ο κ. Ασημένος τόνισε ότι πρέπει να δοθούν κίνητρα για την ηλεκτροκίνηση και εισηγείται:

1. Το κράτος πρέπει να επενδύσει σε υποδομές φόρτισης, ειδικά σε αστικές περιοχές και σε σημεία όπως δρόμους ταχείας κυκλοφορίας.

2. Προώθηση πράσινων δανείων και χρηματοδοτικών προγραμμάτων μέσω συνεργασιών με τις τράπεζες.

3. Οι κάτοχοι ηλεκτρικών αυτοκινήτων να δικαιούνται δωρεάν στάθμευση σε όλους τους δημόσιους χώρους στάθμευσης με την τοποθέτηση πράσινων πινακίδων εγγραφής, προκειμένου να γίνεται εύκολη αναγνώριση από τους τροχονόμους και την αστυνομία.

4. Το ποσό της επιδότησης να αφαιρείται άμεσα από την τελική τιμή αγοράς του αυτοκινήτου.

Αντίποινα από Πεκίνο

Οι αντισταθμιστικοί δασμοί επί της αξίας CIF θα είναι 17,0% για αυτοκίνητα του ομίλου BYD, 28,8% για αυτοκίνητα του ομίλου GEELY, και 35,3% για αυτοκίνητα του ομίλου SAIC. Μετά από αίτημα για ατομική επανεξέταση, η Tesla θα επιβαρυνθεί με δασμό 7,8%. Ορισμένες εταιρείες που αναφέρονται στο παράρτημα του Κανονισμού θα πληρώνουν δασμούς εισαγωγής στην ΕΕ 20,7% και όσες δεν κατονομάζονται θα πληρώνουν δασμό που φτάνει μέχρι και το 35,3%.

Διακηρυγμένος στόχος είναι να εξασφαλιστούν ισότιμοι όροι ανταγωνισμού με τις κινεζικές κατασκευάστριες, που οι Βρυξέλλες κατηγορούν πως επωφελούνται από μαζικές δημόσιες επιδοτήσεις. Ζητούμενο είναι η προστασία ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών και των 14 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας τους έναντι των πρακτικών αθέμιτου ανταγωνισμού που προσάπτει η ΕΕ στις κινεζικές έπειτα από μακρά έρευνα της Κομισιόν.

Από την πλευρά του, το Πεκίνο έχει καταγγείλει επανειλημμένα τη στροφή της ΕΕ στον «προστατευτισμό». Μάλιστα η Κίνα απείλησε με αντίποινα, με στόχο να πλήξει ευρωπαϊκά συμφέροντα διενεργώντας έρευνες αντιντάμπινγκ που βάζουν στο στόχαστρο το χοιρινό, τα γαλακτομικά και οινοπνευματώδη που εισάγει από την Ευρώπη, ιδίως είδη κονιάκ. Υπέβαλε επίσης προσφυγή στο πλαίσιο του μηχανισμού επίλυσης διαφορών του Παγκόσμιου Οργανισμού Εμπορίου (ΠΟΕ), προκειμένου να διαφυλάξει τα συμφέροντα ανάπτυξης της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου Εμπορίου της Κίνας.

Η γκάμα επιλογών θα επιφέρει και την ανάλογη ζήτηση

Όταν έρθουν στην Κύπρο και νέες μάρκες με πολλαπλές επιλογές μοντέλων ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τότε θα αυξηθεί αναλόγως και η κίνηση από την κυπριακή αγορά, αναφέρουν εκπρόσωποι εισαγωγέων αυτοκινήτων στην «Κ». Είναι φυσικό μια καινούργια τεχνολογία να θέλει χρόνο για να γίνει κατανοητή και αρεστή στην Κύπρο συγκριτικά με άλλες χώρες, επισημαίνουν οι αρμόδιοι τονίζοντας ότι η τάση για στροφή στην ηλεκτροκίνηση θα αυξηθεί απλώς με πιο αργούς ρυθμούς από αυτούς που υπολόγιζαν. Η Ευρώπη κάνει στροφή προς την πράσινη τεχνολογία και δεν μπορεί παρά να ακολουθήσει αναλόγως και η χώρα μας, σημειώνουν. Ωστόσο, υπογραμμίζουν ότι ελλοχεύουν κίνδυνοι από ενδεχόμενη επιβολή δασμών εκ μέρους της Κίνας σε ευρωπαϊκά προϊόντ

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

Της Δωρίτας Γιαννακού

Επιχειρήσεις: Τελευταία Ενημέρωση