Οταν ο πληθωρισμός κάνει δυσκολότερη τη ζωή για τον περισσότερο κόσμο, κάποιοι παραμένουν πιστοί στα ακριβά γούστα τους και καταναλώνουν τσιγάρα και αλκοολούχα ποτά πολυτελείας, όπως σαμπάνιες και παλιά κρασιά. Είτε επειδή διαθέτουν υψηλό εισόδημα είτε απλώς επειδή οι άνθρωποι τείνουν να αξιολογούν διαφορετικά τις ειδικές περιστάσεις που θέλουν να γιορτάσουν, οι πωλήσεις ειδών πολυτελείας δεν έχουν μειωθεί, παρά τον πληθωρισμό και την κρίση. Το ίδιο ισχύει, άλλωστε, και για τα πολυτελή είδη ένδυσης.
Από τη βιομηχανία τσιγάρων πολυτελείας British American Tobacco μέχρι την Diageo, παρασκευάστρια του τζιν Tanqueray, αναφέρουν πως η ζήτηση παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα για τα πιο ακριβά προϊόντα τους. Η εταιρεία ανακοίνωσε αποτελέσματα που υπερέβησαν τις προβλέψεις, χάρη στην ενισχυμένη ζήτηση για τις ακριβότερες μάρκες, όπως την τεκίλα Don Julio, η τιμή της οποίας αρχίζει από 49 δολάρια, το ουίσκι Johnnie Walker Blue Label και το Bulleit Bourbon. Εξάλλου, οι άνθρωποι που αγαπούν το ποτό και το κάπνισμα όταν έχουν επιλέξει μια ακριβή μάρκα δύσκολα πείθονται να την αλλάξουν. Σύμφωνα με τη NielsenIQ, στις ΗΠΑ οι πωλήσεις ακριβών ποτών έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 3% στα 3,76 δισ. δολάρια, ενώ το Euromonitor αναφέρει πως σε παγκόσμιο επίπεδο αναμένεται να αυξηθούν φέτος κατά 6% οι πωλήσεις σε ακριβά κρασιά, σαμπάνιες και οινοπνευματώδη.
Μιλώντας στο Reuters, η οικονομική διευθύντρια της Diageo, Λαβάνια Χαντρασεκάρ, τόνισε πως «νομίζω πως σε κακές εποχές οι άνθρωποι θέλουν να γιορτάσουν κάποιες στιγμές, να περάσουν καλά με την οικογένειά τους, με φίλους, με συνεργάτες». Οπως τονίζει η ίδια, «υπάρχει θεμελιώδης διαφορά ανάμεσα στο πώς σκέφτονται οι καταναλωτές για τα μαγειρεμένα φασόλια, για παράδειγμα, και πώς για ένα ωραίο κοκτέιλ όταν γιορτάζουν μια ιδιαίτερη περίσταση». Εξάλλου, είναι γεγονός ότι η κατανάλωση αλκοολούχων αυξήθηκε στη διάρκεια της πανδημίας, όταν οι άνθρωποι δεν είχαν επιλογές για διασκέδαση. Αυτό, όμως, έχει εξωθήσει ορισμένους είτε σε μια προσπάθεια να μειώσουν την κατανάλωση αλκοόλ είτε να καταναλώνουν καλύτερης ποιότητας ποτά.
Στις ΗΠΑ οι πωλήσεις ακριβών ποτών έχουν αυξηθεί σχεδόν κατά 3%, στα 3,76 δισ. δολάρια.
Η ίδια εικόνα αναδύεται, άλλωστε, από τις πωλήσεις των ακριβότερων οίκων ειδών πολυτελείας, με τη Hermes International να αναφέρει αύξηση της κερδοφορίας της σε επίπεδα-ρεκόρ κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους. Ανέφερε συγκεκριμένα πως τα περιθώρια κέρδους της έφτασαν στο ιστορικό ρεκόρ του 42%, σημειώνοντας περαιτέρω άνοδο από το 41% του περασμένου έτους, ενώ τα έσοδά της αυξήθηκαν 20% στα 2,71 δισ. ευρώ, υπερβαίνοντας τις προβλέψεις για αύξηση 13%. Σημειωτέον ότι η εταιρεία είχε ήδη αυξήσει τις τιμές κατά μέσο όρο 3,5% από τον Ιανουάριο και τώρα αυξάνει εκ νέου κατά 3% έως 5% τις τιμές στα ακριβά της ρολόγια και τα κοσμήματα, επικαλούμενη την άνοδο της τιμής του χρυσού.
Εχουν προηγηθεί εξίσου εντυπωσιακά αποτελέσματα από τους οίκους ειδών πολυτελείας LVMH και Kering S.A., που αποδεικνύουν ότι ο κλάδος επιδεικνύει εξαιρετική αντοχή και δεν πλήττεται ούτε από τον πληθωρισμό ούτε από την ανησυχία για το ενδεχόμενο ύφεσης. Στην ίδια εκτίμηση καταλήγει και ο οίκος καλλυντικών και ειδών μακιγιάζ L’Oreal S.A., που αναφέρει πλήρη ανάκαμψη των πωλήσεων και τονίζει ότι οι ενισχυμένες πωλήσεις του στον τομέα των ειδών πολυτελείας έχει καλύψει τον αντίκτυπο από τα περιοριστικά μέτρα στην Κίνα. Συνολικά οι πωλήσεις του οίκου αυξήθηκαν κατά 13% το β΄ τρίμηνο, υπερβαίνοντας τις προβλέψεις των οικονομικών αναλυτών που μιλούσαν για αύξηση 9,7%.
Και τέλος, η βρετανική βιομηχανία οχημάτων πολυτελείας Bentley’s, που ανακοίνωσε ότι υπερδιπλασιάστηκαν τα κέρδη της από το πρώτο εξάμηνο, καθώς οι πωλήσεις της αυξήθηκαν σημαντικά τόσο εντός Βρετανίας όσο και στις χώρες της Ε.Ε. – παρά την εντεινόμενη αβεβαιότητα.
Πηγή: Reuters, Bloomberg