ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Στην Αρχή κατά Διαφθοράς παραπέμπει η ΕΥ θέμα διαγωνισμών ΤΑΘΕ

Η ανακοίνωση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας για την Ειδική Έκθεση με θέμα «Έλεγχος αριθμού διαγωνισμών και συμβάσεων του Τμήματος Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών»

ΚΥΠΕ

Το Τμήμα Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών, ως Αναθέτουσα Αρχή των διαγωνισμών που περιλαμβάνονται στην πρόσφατη Έκθεση της Ελεγκτικής Υπηρεσίας, δεν έχει εφαρμόσει επαρκώς τη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων και δεν έχει τηρήσει τις βασικές αρχές που περιλαμβάνονται σε αυτήν, και που πρέπει να διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις.

Αυτό αναφέρει η Ελεγκτική Υπηρεσία στην Ειδική της Έκθεση με θέμα «Έλεγχος αριθμού διαγωνισμών και συμβάσεων του Τμήματος Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών» που ετοίμασε και δημοσιεύει σήμερα Παρασκευή στην ιστοσελίδα της.

Επιπρόσθετα, αναφέρει ότι "λόγω υπονοιών που προέκυψαν από καταγγελία για διαφθορά και ευνοϊκή μεταχείριση ΟΦ (Οικονομικού Φορέα) στους διαγωνισμούς, το θέμα παραπέμφθηκε από την Υπηρεσία μας στην Αρχή κατά της Διαφθοράς".

Στην Έκθεση καταγράφονται ευρήματα, πορίσματα, συμπεράσματα και συστάσεις της Ελεγκτικής Υπηρεσίας , όπως έχουν προκύψει από τον τεχνικό έλεγχο που η Υπηρεσία διενήργησε επί αριθμού διαγωνισμών και συμβάσεων του Τμήματος Αλιείας και Θαλάσσιων Ερευνών.

Πρόκειται για τον διαγωνισμό ΤΑΘΕ 15/2022 και τη σύμβαση που προέκυψε για την αγορά ενός αυτόνομου σκάφους ανάκτησης πετρελαιοειδών για αντιμετώπιση περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης στην Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη (ΑΟΖ) της Κύπρου, τον διαγωνισμό ΤΑΘΕ 42/2019 και τη σύμβαση που προέκυψε για την ανάπτυξη ολοκληρωμένου Πληροφοριακού Συστήματος (ΠΣ), και την Σύμβαση ΤΑΘΕ 28/2016 για την αναβάθμιση του ΠΣ Ηλεκτρονικής Καταγραφής Αλιευτικών Δραστηριοτήτων-Electronic Reporting System (ERS).

Στα γενικά της συμπεράσματα, η Έκθεση αναφέρει ότι "το ΤΑΘΕ, ως Αναθέτουσα Αρχή (ΑΑ) των διαγωνισμών που περιλαμβάνονται στην παρούσα Έκθεση, δεν έχει εφαρμόσει επαρκώς τη νομοθεσία περί δημοσίων συμβάσεων και δεν έχει τηρήσει τις βασικές αρχές που περιλαμβάνονται σε αυτήν, και που πρέπει να διέπουν τις δημόσιες συμβάσεις".

Προσθέτει ακόμη ότι "τα έγγραφα των διαγωνισμών δεν έχουν διασφαλίσει την ευρύτητα συμμετοχής και την ανάπτυξη υγιούς ανταγωνισμού προς όφελος του δημοσίου" και ότι "τα πιο πάνω ενδεχομένως να οδήγησαν στη σύναψη συμβάσεων σε πολύ υψηλότερες τιμές, ελλείψει υγιούς ανταγωνισμού, εις βάρος του δημοσίου".

Σημειώνει ακόμη ότι "τυχόν καταδίκη της Αναθέτουσας Αρχής λόγω κακών/λανθασμένων χειρισμών, ενδεχομένως να οδηγήσει σε απώλεια της χρηματοδότησης των συμβάσεων από τα Ευρωπαϊκά ταμεία".

"Λόγω υπονοιών που προέκυψαν από καταγγελία για διαφθορά και ευνοϊκή μεταχείριση ΟΦ (Οικονομικού Φορέα) στους διαγωνισμούς, το θέμα παραπέμφθηκε από την Υπηρεσία μας στην Αρχή κατά της Διαφθοράς" επισημαίνει ακόμη η Ελεγκτική Υπηρεσία στην Εκθεση της.

Η Υπηρεσία συστήνει να εφαρμόζονται αυστηρά όλες οι πρόνοιες της περί δημοσίων συμβάσεων νομοθεσίας ανάλογα με τη διαδικασία που ακολουθείται, και να ετοιμάζονται κατάλληλα έγγραφα διαγωνισμών στη βάση των προνοιών, λαμβάνοντας υπόψη και τις επικρατούσες κατά τον ουσιώδη χρόνο συνθήκες και ιδιαιτερότητες της αγοράς εκάστου αντικειμένου για τον οποίο διεξάγεται διαγωνισμός.

Συστήνει ακόμη να εφαρμόζονται αυστηρά οι πρόνοιες των συμβάσεων που υπογράφονται μεταξύ ΑΑ και Αναδόχου και οι οποιεσδήποτε τροποποιήσεις να εγκρίνονται από τα αρμόδια προς τούτο Όργανα όπως και να καθορίζονται αντικειμενικά και μετρήσιμα κριτήρια αξιολόγησης για τη βαθμολόγηση του τεχνικού μέρους και πιο ισορροπημένοι συντελεστές βαρύτητας για το τεχνικό και οικονομικό μέρος της κάθε προσφοράς, ώστε σε περίπτωση που η ανάθεση της σύμβασης δεν θα γίνεται στη χαμηλότερη αλλά στην πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά, το επιπλέον κόστος που θα καλείται να καταβάλει το δημόσιο να αντικατοπτρίζει αντικειμενικά τη διαφορά στην τιμή των δύο προσφορών.

Προσθέτει ότι για σκοπούς ίσης μεταχείρισης των ΟΦ, να λαμβάνονται σοβαρά υπόψη και να υιοθετούνται λογικά αιτήματα ενδιαφερόμενων ΟΦ στο στάδιο πριν την υποβολή των προσφορών, και όχι να γίνονται ανάλογες αλλαγές εκ των υστέρων στη σύμβαση ευνοώντας με τον τρόπο αυτό τον ανάδοχο εις βάρος των αρχών της διαφάνειας και της ίσης μεταχείρισης των ΟΦ.

Οι περιπτώσεις, σημειώνει, ύπαρξης ιδιάζουσας σχέσης και σύγκρουσης συμφέροντος να ελέγχονται και να λαμβάνονται τα κατάλληλα μέτρα για τον χειρισμό τους στα αρχικά στάδια της διαδικασίας διαγωνισμών και όχι εκ των υστέρων και, κυρίως, όχι μετά από σχετικές καταγγελίες/ προσφυγές.

 

ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Άλλα άρθρα συγγραφέα

ΚΥΠΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση