ΚΥΠΕ
Η Κοινοβουλευτική Επιτροπή Παιδείας ξεκίνησε σήμερα τη συζήτηση για τα θέματα που ανέδειξε «η επίπονη διαδικασία καταγραφής των προβλημάτων στα σχολεία Μέσης και Τεχνικής Εκπαίδευσης στην Κύπρο» με τις επί τόπου επισκέψεις των μελών της Επιτροπής, δήλωσε ο Πρόεδρός της, Παύλος Μυλωνάς. Αυτά, είπε, είναι τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι μαθητές, οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς.
Ανέφερε πως το θέμα του υπερπληθυσμού τα σχολεία είναι ένα τεράστιο ζήτημα και «αν πονούμε και νοιαζόμαστε για τους μαθητές και το περιεχόμενο της εκπαίδευσης, θα πρέπει τουλάχιστον κάποιοι να επιδεικνύουν τον πρέποντα σεβασμό προς τους Βουλευτές, τον θεσμό του Κοινοβουλίου, την Επιτροπή Παιδείας».
Η συνεδρία διεξήχθη υπό τη σκιά θέματος που προέκυψε με τον βουλευτή του ΕΛΑΜ Ανδρέα Θεμιστοκλέους, για το οποίο τοποθετήθηκε τόσο ο κ. Μυλωνάς, λέγοντας ότι θα καταγγείλει τον κ. Θεμιστοκλέους στην Επιτροπή Δεοντολογίας της Βουλής, όσο και ο βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης.
Σε ό,τι αφορά το θέμα που συζητούσε η Επιτροπή, ο Βουλευτής του ΔΗΣΥ Γιώργος Κάρουλλας είπε στις δηλώσεις του είπε πως στην Επιτροπή εξέτασαν θέματα πολιτικής, τα οποία εντόπισε κατά τις επιτόπιες επισκέψεις που διεξήγαγε η Επιτροπή σε όλη την Κύπρο. Όπως είπε, γίνονται πάρα πολλά και προγραμματίζονται να γίνουν άλλα τόσα, σημειώνοντας πως το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένας ζωντανός οργανισμός του οποίου οι ανάγκες συνεχώς πρέπει να αναπροσαρμόζονται.
Από τη συζήτηση ειδικά για το θέμα του υπερπληθυσμού σε ορισμένα σχολεία, ο κ. Κάρουλλας είπε πως το πρόβλημα το γνωρίζουν και το αναγνωρίζουν όπως και το Υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού και όπως έχει διαφανεί στην Επιτροπή μέσα από δηλώσεις των αρμοδίων λειτουργών του Υπουργείου Παιδείας υπάρχει και ο μεσοπρόθεσμος και ο μακροπρόθεσμος προγραμματισμός για το κτίσιμο νέων σχολικών κτιρίων έτσι ώστε να καλύψουν τις ανάγκες οι οποίες υφίστανται σήμερα.
Όσον αφορά τις ακριτικές κοινότητες, τις ορεινές και τις απομακρυσμένες, ο κ. Κάρουλλας ανέφερε πως χρειάζεται μελέτη για τη θέσπιση κριτηρίων για ενδυνάμωση των τοπικών εκπαιδευτηρίων έτσι ώστε να μπορούν να επιβιώσουν και να ανταποκριθούν στις ανάγκες τους στα πλαίσια των ειδικών συνθηκών που επικρατούν εκεί.
«Τα ζητήματα εκπαίδευσης απαιτούν δημιουργικές εισηγήσεις και όχι αφορισμούς και μηδενισμούς. Προβλήματα υπήρχαν, υπάρχουν και θα υπάρχουν. Εδώ είμαστε όλοι για να συνεργαστούμε και να φέρουμε τις καλύτερες δυνατές λύσεις για το καλύτερο αύριο των παιδιών μας», είπε.
Σε σχέση με τα όσα συζητήθηκαν στην Επιτροπή, ο Βουλευτής του ΑΚΕΛ Χρίστος Χριστοφίδης αναφέρθηκε σε διαπιστώσεις και τρεις καταγγελίες. Όπως είπε, τα ενιαία σχολεία στην Δημοτική εκπαίδευση λειτουργούν όλο αυτό το διάστημα με κουτσουρεμένο πρόγραμμα, ενώ ταυτόχρονα θα καθυστερήσει περαιτέρω η λειτουργία των ολοήμερων σχολείων λόγω των επιπλοκών που παρουσιάστηκαν στη διαδικασία των προσφορών. Η επιλογή της κυβέρνησης να επιμείνει στην αγορά υπηρεσιών δεν είναι μόνο παράνομη και ηθικά απαράδεκτη, αλλά δημιουργεί τεράστια προβλήματα στη λειτουργία των σχολείων.
Ο κ. Χριστοφίδης είπε πως η ίδια εικόνα υπάρχει και για τα Κρατικά Ινστιτούτα Επιμόρφωσης, σημειώνοντας πως τα δεδομένα παραπέμπουν σε πολύ μειωμένες εγγραφές μαθητών και αν δεν ανατραπεί αυτή η εικόνα τα ΚΙΕ θα οδηγηθούν σταδιακά στο κλείσιμο.
Η άλλη καταγγελία που έκανε ο κ. Χριστοφίδης ήταν το σχέδιο της Κυβέρνησης, όπως είπε, για ιδιωτικοποίηση μέρους της υποχρεωτικής εκπαίδευσης, με την πρόταση για επέκταση της προδημοτικής εκπαίδευσης από την ηλικία των τεσσάρων ετών. Όπως είπε, δεν υπάρχει οποιοσδήποτε σχεδιασμός για να δημιουργηθεί η υλικοτεχνική υποδομή που θα υποστηρίξει αυτή την επέκταση και φαίνεται πως το σχέδιο είναι να επιχορηγεί ιδιωτικά νηπιαγωγεία για κάλυψη μέρους της υποχρεωτικής δημόσιας εκπαίδευσης.
Ακόμα μια καταγγελία που έκανε ήταν η ανυπαρξία σχεδιασμού για κάλυψη σημαντικών αναγκών ως Κύπρος σε σχολεία.
Ο Βουλευτής της ΕΔΕΚ Ανδρέας Αποστόλου είπε πως ένα από τα σημαντικά θέματα που αντιμετωπίζουν τα δημόσια σχολεία είναι αυτό των υποδομών που συζητήθηκε σήμερα στην Επιτροπή. Για εμάς το κοινοβουλευτικό έργο θα πρέπει να ασκείται με τρόπο που να βοηθά στην επίλυση των προβλημάτων και όχι να γίνεται μια λαϊκίστική καταγραφή τους, ζητήσαμε από το Υπουργείο Παιδείας όπως στην επόμενη συνεδρία να καταθέσει τρία συγκεκριμένα υπομνήματα.
Το πρώτο, όπως είπε, αφορά τις σχολικές μονάδες με προβλήματα υποδομών, το δεύτερο είναι ο σχεδιασμός του Υπουργείου για τα σχολεία δημοτικής, μέσης και τεχνικής που ανεγερθούν στο αμέσως επόμενο διάστημα και το τρίτο είναι ο σχεδιασμός για την ενεργειακή αναβάθμιση των σχολικών μονάδων καθώς και για το πότε θα μπουν κλιματιστικά.
Ο κ. Αποστόλου εξέφρασε την ελπίδα πως θα δοθούν λύσεις μετά από ένα διάλογο που θα ακολουθήσει ώστε τον επόμενο Σεπτέμβρη δεν θα συζητούμε το ίδιο θέμα αλλά θα είμαστε σε ένα καλύτερο επίπεδο.