ΚΛΕΙΣΙΜΟ
Loading...
 

Φορτηγά στους δρόμους: Οι νομοθεσίες, τα κενά και οι σκέψεις Βαφεάδη

Πώς βλέπει το Υπουργείο Μεταφορών την πρόταση της ΔΗΠΑ για περιορισμό μετακίνησης σε καθορισμένες ώρες

Στο προσκήνιο επανήλθε τα τελευταία εικοσιτετράωρα το ζήτημα της διακίνησης των βαρέων οχημάτων στους κυπριακούς δρόμους, μετά τον σοβαρό τραυματισμό 7χρονης από πέτρα που εκσφενδονίστηκε από τροχό φορτηγού αλλά και τις ανατροπές που προέκυψαν την Τετάρτη και την Πέμπτη στον αυτοκινητόδρομο, προκαλώντας πολύωρη ταλαιπωρία σε εκατοντάδες χρήστες του οδικού δικτύου. Τα ερωτήματα που προκύπτουν αφορούν το κατά πόσο υπάρχουν νόμοι οι οποίοι τηρούνται, εάν γίνονται επαρκείς έλεγχοι αλλά και εάν δικαιολογείται η καθυστέρηση που παρατηρείται στην μετακίνηση των οχημάτων εκτός του δρόμου. Σημειώνεται ότι δεν είναι η πρώτη φορά που η ασφάλεια στους αυτοκινητόδρομους απασχολεί τις αρμόδιες αρχές, με το Υπουργείο Μεταφορών Επικοινωνιών και Έργων να καλείται να εξεύρει άμεσες και σφαιρικές λύσεις. Εξάλλου, στα Μέσα Κοινωνικής Δικτύωσης βλέπουμε κατά καιρούς να αναρτώνται φωτογραφίες με φορτηγά με ακάλυπτο εμπόρευμα, σκασμένα λάστιχα, να κινούνται στην δεξιά λωρίδα κυκλοφορίας ή που να μην ασφαλίζουν σωστά τις πόρτες τους.

Τι εξετάζει το Υπουργείο Μεταφορών

Πέτρα εκσφενδονίστηκε από φορτηγό την Δευτέρα, 23 Οκτωβρίου, έσπασε τον ανεμοθώρακα οχήματος και τραυμάτισε σοβαρά 7χρονο κοριτσάκι.

Το Υπουργείο Μεταφορών βρίσκεται εν αναμονή της έκθεσης της Αστυνομίας για το τι προκάλεσε τα περιστατικά των προηγούμενων ημερών. Ο αρμόδιος Υπουργός, Αλέξης Βαφεάδης, δήλωσε στην «Κ» πως ένα από τα μέτρα που εξετάζονται είναι ο τρόπος με τον οποίο μπορεί να γίνεται ταχύτερα η διαδικασία μετακίνησης των οχημάτων από τους αυτοκινητόδρομους, ενώ εξετάζεται και η κατάρτιση ενός σχεδίου δράσης μέσα από το οποίο θα διασφαλίζεται πως σε παρόμοιες περιπτώσεις θα παρέχονται υπηρεσίες στους οδηγούς που περιμένουν στην ουρά, αλλά και ιατρική βοήθεια σε αυτούς που μπορεί να παρουσιάσουν κάποιο πρόβλημα υγείας. Παράλληλα το Υπουργείο εξετάζει τρόπους ούτως ώστε οι οδηγοί να μην χρησιμοποιούν την λωρίδα ασφαλείας σε περίπτωση τροχαίων, κάτι το οποίο εμποδίζει τα σωστικά συνεργεία να φτάσουν έγκαιρα στο σημείο.

Ερωτηθείς για το εάν θα εντατικοποιηθούν οι έλεγχοι σε φορτηγά και λεωφορεία, ο κ. Βαφεάδης τόνισε πως πρόκειται για ένα θέμα που απασχολεί το Υπουργείο από τον περασμένο Απρίλη. «Από την ημέρα που αναλάβαμε βλέπουμε περιστατικά με λεωφορεία που χάνουν τροχούς και φορτηγά με σκασμένα λάστιχα. Αυτά τα προβλήματα θα μειωθούν αναλόγως με τον αριθμό των ελέγχων που γίνονται» είπε, προσθέτοντας ωστόσο πως υπάρχει θέμα υποστελέχωσης. Συγκεκριμένα, στο Τμήμα Οδικών Μεταφορών υπάρχουν μόνο 33 επιθεωρητές, με τον Υπουργό να διαβεβαιώνει ότι μελετούν τρόπους για να τους αυξήσουν. Για το θέμα το Υπουργείο πραγματοποίησε ήδη μια συνάντηση με το Τμήμα Οδικών Μεταφορών, ενώ προγραμματίστηκε ακόμα μια για την ερχόμενη Τετάρτη. Εισήγηση του Υπουργείου είναι να γίνει άμεση πρόσληψη και εκπαίδευση εκτάκτων ή αγορά υπηρεσιών από τον ιδιωτικό τομέα.

Πρόταση για περιορισμό μετακίνησης

Φορτηγό ανατράπηκε μετά από σύγκρουση με άλλο φορτηγό όχημα το πρωί της Πέμπτης, 26 Οκτωβρίου. 

Πριν από περίπου δύο εβδομάδες, ενώπιον της Επιτροπής Μεταφορών βρέθηκε η πρόταση της ΔΗΠΑ για χρήση του αυτοκινητόδρομου από βαρεά οχήματα σε καθορισμένες ώρες. Μιλώντας στην «Κ», ο Πρόεδρος της Επιτροπής και Βουλευτής ΔΗΠΑ, Μαρίνος Μουσιούττας, ξεκαθάρισε πως η πρόταση αφορά λόγους ασφάλειας και αποφυγής της ταλαιπωρίας των πολιτών και δεν έχει σκοπό να βλάψει επαγγελματικές ομάδες, ωστόσο, όπως είπε, προς έκπληξή του, οι πλείστοι των παρευρισκόμενων στην Επιτροπή ήταν αρνητικοί. «Ζητήσαμε στατιστικά στοιχεία από την Αστυνομία για να τα εξετάσουμε και αφού τα συζητήσουμε με το Υπουργείο, είτε αυτό θα προωθήσει κάποια νομοθεσία, είτε εμείς κάποια πρόταση νόμου», πρόσθεσε.

Πάντως, κληθείς να σχολιάσει την πρόταση της ΔΗΠΑ για χρήση του αυτοκινητόδρομου από βαρεά οχήματα σε καθορισμένες ώρες, ο κ. Βαφεάδης επισήμανε ότι το Τμήμα Οδικών Μεταφορών εξετάζει το θέμα και προβαίνει σε μια μελέτη για τις βέλτιστες πρακτικές σε άλλες χώρες. «Αυτή τη στιγμή, η κάθε διακίνηση ρυθμίζεται από την αγορά, κάθε εταιρεία αποφασίζει πότε θα κινηθεί το όχημά της. Οι αποφάσεις της ελεύθερης αγοράς λαμβάνουν υπόψη την κίνηση, την ανάγκη και το κόστος της μετακίνησης. Αν υπήρχε ένας τρόπος να μην επηρεαστούν τα συμφέροντα της ελεύθερης οικονομίας και να μπορέσουμε να περιορίσουμε την κίνηση των οχημάτων τότε θα ήταν το ιδανικό. Δεν μπορούμε όμως να αποφασίζουμε μονομερώς, πρέπει να λαμβάνουμε τα πάντα υπόψη μας και προς αυτή την κατεύθυνση θα κινηθούμε», εξήγησε ο Υπουργός Μεταφορών.

Ανατροπή φορτηγού οχήματος και πτώση μεγάλου όγκου χαλικιών – τσακίλι, την Τετάρτη 25 Οκτωβρίου.

Πέραν τούτου, υπάρχουν διάφορες υφιστάμενες νομοθεσίες για τις οποίες δεν γίνονται ικανοποιητικοί έλεγχοι, με αποτέλεσμα να μην τηρούνται. Σύμφωνα με τον κ. Μουσιούττα οι νομοθεσίες αφορούν τους ταχογράφους, τους κόφτες ταχύτητας και το βάρος που πρέπει να μεταφέρει κάποιο όχημα. «Πρέπει να αυξηθούν οι έλεγχοι και, αν χρειάζεται, να αυξηθούν και οι ποινές για να είναι αποτρεπτικές και όχι εισπρακτικές», τόνισε. Παράλληλα, δεδομένου ότι στους δρόμους της Κύπρου βλέπουμε συχνά νεκρά ζώα και πέτρες, σημείωσε ότι θα θέσει ενώπιον του Υπουργείου το μέτρο που εφαρμόζεται στις εθνικές οδούς της Ελλάδας. Συγκεκριμένα, οχήματα βρίσκονται σταθμευμένα κάθε μερικά χιλιόμετρα και πραγματοποιούν ελέγχους στον αυτοκινητόδρομο, εξετάζοντας, μεταξύ άλλων, την καθαριότητα του οδοστρώματος. Σε ερώτηση εάν η Επιτροπή Μεταφορών θα εξετάσει ξανά το ζήτημα, ο κ. Μουσιούττας διευκρίνισε ότι η ατζέντα των ημερών είναι γεμάτη, αλλά στόχος είναι, αφού παραλάβει τα στοιχεία από την Αστυνομία και συζητήσει με το Υπουργείο, να θέσει ξανά το θέμα στο τραπέζι πριν κλείσει η Βουλή τον Δεκέμβριο.

Βεβαρημένο δρομολόγιο 

Αξίζει να σημειωθεί πως περαιτέρω προβληματισμό δημιουργεί το γεγονός ότι τα τροχαία των τελευταίων ημερών συνέβησαν σε απόσταση λίγων χιλιομέτρων. Ο σύμβουλος οδικής ασφάλειας και Ερευνητικός συνεργάτης στο CERIDES του Ευρωπαϊκού Πανεπιστημίου, Ιάσονας Σενέκης, δήλωσε στην «Κ» πως σε πρώτη φάση, στο τμήμα του δρόμου που ξεκινά από το Μαρί και φτάνει προς το λιμάνι Λεμεσού, πρέπει να ληφθούν άμεσα μέτρα διαχείρισης της οδικής ασφάλειας. Πρόκειται για ένα ιδιαίτερα βεβαρημένο τμήμα καθώς, εκτός από τα εκατοντάδες φορτηγά που διακινούνται καθημερινά, υπάρχει παράλληλα και η διακίνηση των κατοίκων της Λεμεσού και των οδηγών που μετακινούνται από πόλη σε πόλη. Ο κ. Σενέκκης σημείωσε πως θα ήταν καλό να συζητηθεί άμεσα η μείωση του ορίου ταχύτητας στο συγκεκριμένο τμήμα του αυτοκινητόδρομου και να ενταθούν οι έλεγχοι από τις αρμόδιες υπηρεσίες, ενώ θετικά θα μπορούσε να συμβάλει και το ενδεχόμενο περιορισμού της διακίνησης των φορτηγών. Για το τελευταίο, πρόσθεσε, με βάση τις αντιδράσεις που υπήρξαν στη Βουλή, «δεν φαίνεται να υπάρχει περιθώριο να συζητηθεί σε βάθος και να εφαρμοστεί».

Ουρές οχημάτων στον αυτοκινητόδρομο μετά την ανατροπή φορτηγού οχήματος, την Τετάρτη 25 Οκτωβρίου.

Σε ερώτηση κατά πόσο είναι δικαιολογημένη η καθυστέρηση που παρατηρείται στην απομάκρυνση των φορτηγών που ανατρέπονται, ο κ. Σενέκκης απάντησε αρνητικά, τονίζοντας ότι παρόμοια περιστατικά έχουν συμβεί πολλές φορές στο παρελθόν. «Φαίνεται ότι δεν εντοπίστηκαν τα κενά στη διαδικασία έτσι ώστε να διορθωθούν και να γίνεται πιο άμεσα η απομάκρυνση των οχημάτων και η διαχείριση της κυκλοφορίας». Υπενθυμίζεται ότι η ανατροπή φορτηγού την περασμένη Τετάρτη και η πτώση μεγάλου όγκου χαλικιών δημιούργησε τεράστια κυκλοφοριακή συμφόρηση στο τμήμα του αυτοκινητόδρομου Λευκωσίας-Λεμεσού παρά τον Άγιο Τύχωνα, αφού χρειάστηκαν επτά ώρες για να μετακινηθεί εκτός του δρόμου.

ΣΧΕΤΙΚΑ TAGS
ΣΧΟΛΙΑΣΤΕ

Κύπρος: Τελευταία Ενημέρωση