Kathimerini.com.cy
Σε μία νέα αρμοδιότητα που ανατέθηκε τους τελευταίους μήνεες στο Γραφείο της, που είναι η εξέταση της συμβατότητας της υλοποίησης των συγχρηματοδοτούμενων έργων (κεφάλαια που έρχονται από την ΕΕ), με τον Χάρτη Θεμελιωδών Δικαιωμάτων της ΕΕ, αναφέρθηκε η επίτροπος Διοικήσεως και Προστασίας Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων, Μαρία Στυλιανού – Λοττίδη, με αφορμή τις ετήσιες εκθέσεις για το 2021 και 2022, τις οποίες παρέδωσε την Πέμπτη, 21 Δεκεμβρίου, στον Πρόεδρο Χριστοδουλίδη. «Στα πλαίσια των αρμοδιοτήτων μας ως Εθνική Αρχή Ανθρώπινων Δικαιωμάτων και Φορέας Ισότητας και Καταπολέμησης των Διακρίσεων, μας έχει ανατεθεί ο ρόλος της εξέτασης των προνοιών κάθε έργου και της εξακρίβωσης κατά πόσο είναι συμβατές με τα θεμελιώδη δικαιώματα της ΕΕ. Αν εντοπίζουμε οποιοδήποτε ζήτημα διάκρισης, θα πρέπει να καθοδηγούμε κατάλληλα την αρμόδια αρχή, για την άρση της ή τη διαμόρφωση του έργου με τέτοιο τρόπο, ώστε να είναι συμβατή με τα θεμελιώδη δικαιώματα», δήλωσε στην «Κ». Παράλληλα έκανε λόγο για μία νέα αρμοδιότητα, «η οποία μας δίνει τεράστια ευθύνη, καθότι εξαρτάται από την καθοδήγηση τη δική μας η ελευθέρωση κονδυλίων από την ΕΕ. Εάν εντοπίσουμε πρόνοιες που δημιουργούν διακρίσεις, η ΕΕ δε θα ελευθερώσει κάποιο κονδύλι, με την Κυπριακή Δημοκρατία να επωμίζεται ολόκληρο το ποσό».
Αναφερόμενη στις τρεις εκθέσεις που παρέδωσε στον ΠτΔ, τόνισε ότι σε αυτές καταγράφεται αύξηση των παραπόνων των πολιτών για θέματα επιδομάτων, προσθέτοντας ότι τα υπαλληλικά ζητήματα υποχωρούν λίγο σε σύγκριση με τα θέματα της αναπηρίας, ενώ σε ό,τι αφορά τις διακρίσεις δεν υπάρχουν πολλές περιπτώσεις εκτός από ζητήματα που αφορούν αναπηρίες. Σε σχέση με τα παράπονα για επιδόματα, αυτά μεταξύ άλλων, αφορούν το Ελάχιστο Εγγυημένο Εισόδημα και τα συνταξιοδοτικά.
Σε σχέση με τις διαπιστώσεις της για το έτος 2023, που εκπνέει σε λίγες μέρες, ανάφερε ότι σε σχέση με τα παράπονα κινείται στα ίδια περίπου επίπεδα με το 2021 και 2022. «Λόγω του κορωνοϊού, της οικονομικής κρίσης, τα επιδόματα πάλι παίζουν πρωταρχικό ρόλο στην υποβολή των παραπόνων των πολιτών. Και από άνδρες και από γυναίκες», σημείωσε η επίτροπος.
Ερωτηθείσα εάν είναι ικανοποιημένη από την ανταπόκριση των υπηρεσιών απέναντι στα παράπονα των πολιτών και τις συτάσεις του Γραφείου της, ανάφερε ότι με κάποιες υπηρεσίες υπάρχει βελτίωση στη συνεργασία, όμως κάποιες εξακολουθούν να μην απαντούν σε επιστολές, με αποτέλεσμα να υπάρχει αντίστοιχη καθυστέρηση στις απαντήσεις που θα δώσει το Γραφείο στους πολίτες και στην ικανοποίηση των αιτημάτων τους.
Κατά μέσο όρο, και το 2021 και το 2022, 80 – 83% των παραπόνων των πολιτών, εισακούονται από τις υπηρεσίες, μετά από εισηγήσεις και καθοδηγήσεις του Γραφείου, ανάφερε.