ΚΥΠΕ
Ο Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Ελλιμενισμένων Σκαφών Κύπρου, διοργάνωσε την Κυριακή το πρωί στη μαρίνα Λάρνακας, εκδήλωση διαμαρτυρίας με αφορμή τις «συνεχιζόμενες, απαράδεκτες και αδικαιολόγητες αυξήσεις», όπως υποστηρίζει, στα τέλη ελλιμενισμού των σκαφών, που επιχειρεί να επιβάλει η Kition Ocean Marina.
Οι ιδιοκτήτες των σκαφών διέκοψαν για πέντε λεπτά την κυκλοφορία στη παραλία των Φοινικούδων με αποτέλεσμα να προκληθεί κυκλοφοριακή συμφόρηση. «Κύπρος, νησί χωρίς ναυτικό όραμα», «Ποιος θα πληρώσει την επένδυση τους;», «Λιμάνι – μαρίνα - φιλέτο δώρο με συμφωνία μυστική» και «Θύματα πρόχειρων χειρισμών, ξεπούλημα μαρίνας - κράτος χωρίς πρόνοια», ήταν μερικά από τα συνθήματα στα πανό που κρατούσαν οι διαμαρτυρόμενοι ιδιοκτήτες.
Σε δηλώσεις του ο Κρις Στέκας, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ελλιμενισμένων Σκαφών Κύπρου, ανέφερε ότι «σήμερα γίνεται μια ήπια εκδήλωση διαμαρτυρίας ενάντια στις συνεχόμενες αυξήσεις που προσπαθεί ο επενδυτής να επιβάλει και για το γεγονός ότι ουσιαστικά το κράτος μας αγνοεί στα συγκεκριμένα θέματα που αντιμετωπίζουμε». Αυτή είναι η πρώτη και η πιο ήπια εκδήλωση διαμαρτυρίας, είπε και πρόσθεσε πως «δεχόμαστε πολύ έντονες πιέσεις για τη διεξαγωγή πιο δυναμικών και μακροχρόνιων αντιδράσεων».
Εξάλλου, Κυριάκος Χατζηγιάννης, Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Βουλής, ο οποίος προσκλήθηκε και παρευρέθηκε στην εκδήλωση, δήλωσε πως «πρέπει να δούμε το θέμα για το οποίο διαμαρτύρονται οι ιδιοκτήτες ελλιμενισμένων σκαφών, αφού προέκυψε σωρεία προβλημάτων μέσα από την φάση των υλοποιήσεων του έργου».
Από την πλευρά του, ο Αναστάσης Φιλίππου, διευθυντής της μαρίνας Λάρνακας, δήλωσε ότι πρόκειται για τη φτηνότερη μαρίνα στη Κύπρο ίσως και στην Ευρώπη, αφού οι τιμές είναι 400% πιο χαμηλές από οποιαδήποτε άλλη μαρίνα στην Κύπρο.
Ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Ιδιοκτητών Ελλιμενισμένων Σκαφών Κύπρου στις δικές του δηλώσεις σημείωσε ότι επηρεάζονται 300 οικογένειες που διατηρούν σκάφη στη μαρίνα Λάρνακας. «Ο επενδυτής από την πρώτη μέρα που ανέλαβε τη διαχείριση της μαρίνας επέβαλε 15% αύξηση στα τέλη ελλιμενισμού σκαφών και μας ανακοίνωσε ότι προτίθεται να επιβάλει μέχρι και 25% αύξηση από την 1η Απριλίου, ενώ θα συνεχίσει με τους ίδιους ρυθμούς τα επόμενα χρόνια, με τη δικαιολογία ότι η μαρίνα της Λάρνακας είναι πιο φτηνή από αυτή της Λεμεσού», πρόσθεσε.
Ανέφερε ότι «υπάρχει διαφορά μεταξύ των μαρίνων της Λεμεσού και της Λάρνακας και ο επενδυτής δεν μπορεί να επικαλείται τις τιμές αυτές. Δεν είναι απαραίτητο να έχουμε μία μαρίνα πέντε αστέρων, αφού είμαστε η μεσαία τάξη, τα σκάφη που υπάρχουν στην μαρίνα Λάρνακας δεν είναι των εκατομμυρίων, αλλά μερικών χιλιάδων ευρώ, είμαστε κόσμος που αγαπά τη θάλασσα, είναι το άθλημα μας και θέλουμε να συνεχίσουμε να το κάνουμε». Σημείωσε πως «δεν υπάρχει άλλος χώρος για να πάμε και δεν υπάρχουν άλλες λύσεις».
Κληθείς να αναφέρει πόσο χρονικό περιθώριο θα δοθεί για συζήτηση και επίλυση των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν προτού προχωρήσουν στη λήψη πιο δυναμικών μέτρων, ο κ. Στέκας είπε πως θα περιμένουν δύο περίπου εβδομάδες. «Παρά το γεγονός ότι έχουμε στείλει επιστολές στο Υπουργείο Μεταφορών που είναι το αρμόδιο Υπουργείο, δεν έχουμε λάβει ούτε μία απάντηση γραπτώς, ενώ κανένας δεν ανταποκρίνεται στα τηλεφωνήματα που έχω κάνει ο ίδιος τις προηγούμενες μέρες», πρόσθεσε. Εξ όσων γνωρίζουν, συνέχισε, «το Υπουργείο δεν έχει δώσει ακόμα την άδεια για να εφαρμοστούν οι αυξήσεις, αλλά σε περίπτωση που αυτές εφαρμοστούν, αφού η 1η Απριλίου δεν είναι μακριά, τότε θα πρέπει όλοι να περιμένουν πολύ πιο έντονα μέτρα από τους ιδιοκτήτες σκαφών».
Σε άλλη ερώτηση απάντησε πως τα μέλη του Συνδέσμου έχουν υπογράψει μια επιστολή που στάλθηκε ήδη στην εταιρεία Kition, στην οποία ουσιαστικά αναφέρονται τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν στη μαρίνα και πως δεν δέχονται τις αυξήσεις. «Σημειώνουμε ακόμα ότι έχουν μειωθεί οι υπηρεσίες που προσφέρει η εταιρεία προς τους ιδιοκτήτες των σκαφών, αφού μείωσαν τους χώρους στάθμευσης, ενώ τους χώρους που χρησιμοποιούνται για συντήρηση των σκαφών τους μετέτρεψαν σε χώρους στάθμευσης για να εισπράττουν χρήματα από τον κόσμο», είπε. Ακόμα, σημείωσε, «σε περίπτωση που υπερβούμε τους δύο μήνες που μας δίνουν για να γίνει η συντήρηση ενός σκάφους, μας λένε ότι θα πληρώνουμε 4 χιλιάδες ευρώ το μήνα, που είναι ένα εξωπραγματικό ποσό».
Από την πλευρά του ο Κυριάκος Χατζηγιάννης, Πρόεδρος της Επιτροπής Ενέργειας, Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού της Βουλής είπε πως «πρέπει να δούμε το θέμα για το οποίο διαμαρτύρονται οι ιδιοκτήτες ελλιμενισμένων σκαφών, αφού προέκυψε σωρεία προβλημάτων μέσα από την φάση των υλοποιήσεων του έργου». Είμαστε, σημείωσε, «σε ένα κράτος δικαίου, με Σύνταγμα και όλοι οι επηρεαζόμενοι θα πρέπει να αντιμετωπιστούν στη βάση των αρχών του Συντάγματος».
Ως εκ τούτου, συνέχισε «εμείς έχουμε κάθε υποχρέωση να μελετήσουμε και να αναλύσουμε το θέμα και εκεί και όπου ενδέχεται να υπάρξει ανάγκη για δημιουργία συνθηκών διαλόγου μεταξύ των επηρεαζόμενων, στο πλαίσιο της μεγαλύτερης σύμβασης που έχει να κάνει με το κράτος και τον επενδυτή, είμαστε εδώ ακριβώς για να ασκήσουμε εκείνες τις ενέργειες μας με τρόπο καταλυτικό, που ενδεχομένως να οδηγήσουν σε λύσεις σε όποια προβλήματα εμφανίζονται».
Ο κ. Χατζηγιάννης σημείωσε πως «το συγκεκριμένο έργο είναι μεν ένα στολίδι για τη Λάρνακα αλλά και για τον τουρισμό, η ανάπτυξη των μαρίνων και κατ’ επέκταση και ο ανταγωνισμός μεταξύ των μαρίνων είναι μια προϋπόθεση. Όμως οι επηρεαζόμενοι είναι πολίτες, έχουμε ιδιαιτερότητες, υπάρχουν και άλλα δικαιώματα για τα οποία δεν μπορούμε να είμαστε απλοί θεατές».
Κληθείς να σχολιάσει τοποθέτηση των διαμαρτυρόμενων ότι ουσιαστικά η συμφωνία μεταξύ κράτους και επενδυτή είναι «μυστική» και κατά πόσον η Επιτροπή είδε τη σχετική συμφωνία, ο Κυριάκος Χατζηγιάννης είπε πως «η Βουλή έχει ασχοληθεί με το θέμα αυτό σε προηγούμενη φάση, όταν και εφόσον υπήρξε επηρεασμός εκπαιδευτικών σκαφών στον τομέα της θάλασσας. Εκεί κάναμε μια συνεδρίαση, μελετήσαμε το θέμα και εξευρέθηκαν λύσεις».
Ταυτόχρονα εξέφρασε την εκτίμηση ότι «και στην προκειμένη περίπτωση θα πρέπει να δούμε το θέμα και ως Επιτροπή και από την πλευρά των καταχρηστικών ρητρών καθώς και από πλευράς των δικαιωμάτων που προκύπτουν μέσα από την εφαρμογή μιας σύμβασης του κράτους, χωρίς προηγουμένως να ερωτηθούν οι επηρεαζόμενοι. Σίγουρα μεταβατικά στάδια και άλλες μορφές ενδεχόμενης αντιμετώπισης του προβλήματος, θα πρέπει να είναι στο πλαίσιο πάντοτε του καλού διαλόγου, γιατί δεν μπορούμε να πάρουμε τα πράγματα πίσω αλλά ούτε και να είμαστε θεατές».
Σε ερώτηση κατά πόσον ως Πρόεδρος της Επιτροπής θα ζητήσει τη συμφωνία για να μελετηθούν οι πρόνοιες της, ο Κυριάκος Χατζηγιάννης απάντησε πως «έχουμε υποχρέωση ως Βουλή και ως Επιτροπή Εμπορίου, Βιομηχανίας και Τουρισμού να δούμε το θέμα, να ασχοληθούμε με τα προβλήματα που προκύπτουν» .
Πρόσθεσε ότι σε τέτοια περίπτωση, αυτό θα γίνει πάντοτε στο πλαίσιο του σεβασμού της ελευθερίας της σύμβασης μεταξύ κράτους και επενδυτή, αναφέροντας πως «δεν θέλουμε να μπούμε σε αυτή τη διάσταση ως Βουλή και δεν θα ήταν εξάλλου και φρόνιμο ούτε και πρέπον». Ωστόσο, σημείωσε, «αυτό που χρήζει προτεραιότητας είναι να δούμε τα επηρεαζόμενα συμφέροντα των πολιτών μας και πάνω σ’ αυτά να δημιουργήσουμε προϋποθέσεις λύσεων, που να είναι δίκαιες και για τους δύο».
Ο Αναστάσης Φιλίππου, διευθυντής της μαρίνας Λάρνακας ανέφερε πως «η μαρίνα έχει επενδύσει 1,2 εκατομμύρια ευρώ τον τελευταίο χρόνο για να γίνει το έργο και καθημερινά επενδύει στη συντήρηση μιας παλαιάς μαρίνας που είναι πέραν των 40 χρόνων». Η επένδυση μόνο για τη μαρίνα, είπε, «ανέρχεται στα 100 περίπου εκατομμύρια ευρώ και σήμερα η μαρίνα Λάρνακας είναι η φτηνότερη μαρίνα στη Κύπρο ίσως και στην Ευρώπη, αφού οι τιμές μας είναι 400% πιο χαμηλές από οποιαδήποτε άλλη μαρίνα στην Κύπρο». Πρόσθεσε ότι «με τη μικρή ποσοστιαία αύξηση που επιβάλλεται στους ιδιοκτήτες των σκαφών κάθε χρόνο, θα φτάσουμε σε κάποια φάση να είμαστε ανταγωνιστικοί με όλες τις άλλες μαρίνες της Κύπρου».
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση ο κ. Φιλίππου είπε πως «η μαρίνα είναι ανοικτή προς το κοινό, ήταν ένα έργο που έπρεπε να γίνει και σήμερα με την αναβάθμιση του χώρου, όλος ο κόσμος μπορεί να επισκεφθεί και να απολαύσει τη περιοχή. Ταυτόχρονα ξεκίνησαν οι εργασίες για την αναπαλαίωση της αποβάθρας της Λάρνακας, ένα σημαντικό έργο, αφού η αποβάθρα ήταν και θα είναι το στολίδι της πόλης».