Του Μάριου Χριστοφή
Καμπανάκι χτύπησε στις αρμόδιες Αρχές η αναφορά ότι οι αερόσακοι Takata είναι ελλαττωματικοί και επικίνδυνοι, με τον διευθυντή του ΤΟΜ, Γιώργο Λουκά να δηλώνει στην «Κ» ότι Υπουργείο Μεταφορών και Τμήμα Οδικών Μεταφορών πέραν της εντατικοποίησης της ενημέρωσης του κοινού επεξεργάζονται κι άλλες εισηγήσεις και νομοθετικές ρυθμίσεις ούτως ώστε να μπορέσουν να καλύψουν μία μεγάλη γκάμα οχημάτων.
Μιλώντας στην «Κ» ο διευθυντής του ΤΟΜ, Γιώργος Λουκά απαντά σε ερωτήματα για τους αερόσακους Takata, δίνοντας παράλληλα κατευθυντήριες οδηγίες για το πώς μπορεί να ενημερωθεί ένας οδηγός αν διαθέτει το όχημα του, τους εν λόγω αερόσακους και πόσο κοστίζει η αντικατάσταση τους.
Γιατί οι αερόσακοι Takata είναι επικίνδυνοι;
Οι εν λόγω αερόσακοι είναι επικίνδυνοι γιατί σε περίπτωση ενεργοποίησης του αερόσακου, η πίεση που δημιουργείται στο μεταλλικό κουτί του αερίου έχει ως αποτέλεσμα θραύσματα από το συγκεκριμένο κουτί να εκσφενδονιστούν στην καμπίνα των επιβατών. Αυτό έχει ως συνέπεια να υπάρξει σοβαρός τραυματισμός ή και θάνατος.
Είναι όλοι οι αερόσακοι Takata επικίνδυνοι;
Όχι, δεν μπορούμε να αναφέρουμε ότι όλοι οι Takata που κατασκευάστηκαν από συγκεκριμένο εργοστάσιο είναι προβληματικοί. Οι ανακλήσεις γίνονται μετά από μελέτες από τους κατασκευαστές σε συνεννόηση με τις αρμόδιες Αρχές και βγαίνουν ανά παρτίδες οι ανακλήσεις και ανάλογα με τα συμβάντα.
Πώς μπορεί να μάθει κάποιος αν έχει το όχημα του αερόσακο Takata;
Ευρωπαϊκά οχήματα (αγοράστηκαν καινούργια στην ΚΔ). Τα συγκεκριμένα οχήματα εμπίπτουν στο δίκτυο ενημέρωσης του διανομέα άρα η πληροφόρηση ανάκλησης που έρχεται από τον κατασκευαστή φτάνει στον αντιπρόσωπο στην Κύπρο. Ο αντιπρόσωπος ενημερώνει με κάποια θεσμοθετημένη διαδικασία που έχει το ΤΟΜ τους ιδιοκτήτες. Υπάρχει και η ιστοσελίδα της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Safety Gate) στην οποία αναφέρονται όλες οι ανακλήσεις των οχημάτων. Αξίζει να σημειωθεί αρκετοί αντιπρόσωποι στην Κύπρο, στην ιστοσελίδα τους υπάρχει πεδίο που αφορά τις ανακλήσεις των οχημάτων και μπορεί κάποιος βάζοντας το V number του οχήματος του, να ενημερωθεί κατά πόσο το όχημα του είναι σε ανάκληση.
Οχήματα εισαγωγής από τρίτες χώρες. Για αυτά τα οχήματα δεν υπάρχει αυτή η ενημέρωση δηλαδή ο κατασκευαστής δεν αποστέλλει πληροφόρηση στην Ε.Ε. και κατ’ επέκταση στην Κυπριακή Δημοκρατία ή στους αντιπροσώπους στην Κύπρο. Ως εκ τούτου, ο ιδιοκτήτης του οχήματος μπορεί να απευθυνθεί στον αντιπρόσωπο με ένα τηλεφώνημα ή με ένα μεηλ αναφέροντας το V number του οχήματος του για ενημερωθεί αν το αυτοκίνητο του εμπίπτει σε οποιαδήποτε ανάκληση ή ανάκληση Takata.
Ποια μοντέλα αυτοκινήτων διαθέτουν τους συγκεκριμένους αερόσακους;
Η εταιρεία Takata λειτούργησε για δεκαετίες και τερμάτισε τη λειτουργία της το 2018, με αποτέλεσμα να φτάσει στο σημείο να παρέχει το 20% της παγκόσμιας αγοράς σε αερόσακους. Άρα, εκατοντάδες εκατομμύρια οχήματα διαθέτουν αυτό τον αερόσακο. Η πληροφόρηση που λαμβάνει το ΤΟΜ διαφαίνεται ότι το πρόβλημα αφορά όλες τις μάρκες οχημάτων.
Εάν κάποιος διαθέτει αυτοκίνητο με τον εν λόγω αερόσακο, τι πρέπει να κάνει;
Να απευθυνθεί άμεσα στον αντιπρόσωπο, ο οποίος θα τον ενημερώσει κατά πόσον το όχημα του είναι σε ανάκληση και θα λάβει συγκεκριμένες οδηγίες για το τι θα πράξει.
Μπορεί να απενεργοποιηθεί o αερόσακος Takata;
Συνήθως τα οχήματα για τον αερόσακο συνοδηγού έχουν κάποιο κουμπί απενεργοποίησης σε αντίθεση με τη θέση του οδηγού στην οποία δεν υπάρχει τέτοια δυνατότητα. Σημειώνεται, ότι οποιαδήποτε αλλαγή γίνει στο όχημα θα πρέπει να είναι υπό τις οδηγίες του αντιπροσώπου.
Ποιος καλύπτει τα έξοδα αντικατάστασης του αερόσακου;
Η αντικατάσταση του αερόσακου είναι δωρεάν. Πιθανόν κάποιες εταιρείες χρεώνουν (οχήματα εισαγωγής τρίτης χώρας) τον έλεγχο κατά πόσον ο αερόσακος ή το όχημα βρίσκεται υπό καθεστώς ανάκλησης. Ο λόγος της χρέωσης είναι ότι δεν διαθέτουν την πληροφορία και θα πρέπει να απευθυνθούν στον κατασκευαστή στο εξωτερικό ή στη χώρα προέλευσης του αυτοκινήτου (Ιαπωνία, Σιγκαπούρη, Ταϊλάνδη) για να λάβουν την ενημέρωση.
Είναι εφικτό να γίνουν οι ανακλήσεις αυτοκινήτων που έχουν αερόσακο Takata από το αρμόδιο Τμήμα;
Η ευθύνη ανάκλησης των οχημάτων είναι καθαρά ευθύνη σύμφωνα με τους κανονισμούς, του κατασκευαστή. Το Τμήμα Οδικών Μεταφορών δεν μπορεί να υλοποιήσει τις ανακλήσεις, εμείς διευκολύνουμε την πληροφόρηση και με τις νομοθετικές ρυθμίσεις που συζητιούνται μπορούμε να υποβοηθήσουμε στην όλη διαδικασία ανάκλησης.
Υπενθυμίζεται ότι, όπως αναφέρθηκε στην Επιτροπή Εμπορίου την Τρίτη, ενώ το Τμήμα Οδικών Μεταφορών (ΤΟΜ) κάνει λόγο για 12.000 ευρωπαϊκά οχήματα με τέτοιους ελαττωματικούς αερόσακους, εκφράζονται φόβοι ότι ο αριθμός των οχημάτων αυξάνεται στις 25.000 με 30.000 οχήματα εάν περιληφθούν και αυτοκίνητα που εισήχθησαν από Ιαπωνία και Σιγκαπούρη.