ΠΗΓΗ: Reuters
ΜΙΛΑΝΟ. Αύξηση-ρεκόρ καταγράφουν οι αγορές ειδών πολυτελείας εξαιτίας της συσσωρευμένης ζήτησης από την πανδημία και την ενηλικίωση νέας γενιάς, πρόθυμης να δαπανήσει σημαντικά ποσά για την απόκτηση σπάνιας τσάντας ή μοναδικής σειράς αθλητικών παπουτσιών. Σύμφωνα με μελέτη του οίκου συμβούλων επιχειρήσεων Bain, οι παγκόσμιες πωλήσεις ειδών πολυτελείας, που περιλαμβάνουν δερμάτινα, ρούχα, παπούτσια, κοσμήματα και ρολόγια, αναμένεται να αυξηθεί σημαντικά φέτος, φθάνοντας τα 353 δισ. ευρώ, από 290 δισ. το 2021.
«Η κατανάλωση επέστρεψε στα προ πανδημίας επίπεδα. Πρόκειται, όμως, για αναγέννηση χάρη στη νέα γενιά καταναλωτών, πολλοί από τους οποίους ανήκουν σε φυλετικές μειονότητες των ΗΠΑ», λέει η συντάκτις της έρευνας, Κλαούντια ντ’ Απρίτσιο.
Παρότι ο τομέας των ειδών πολυτελείας δεν διαθέτει ανοσία στην οικονομική ύφεση, όπως έδειξε η κατάρρευσή του στην κρίση του 2008-09, έχει γίνει ανθεκτικότερος. Η διεύρυνση της καταναλωτικής βάσης καθώς και η στενότερη σχέση μεταξύ οίκων και καταναλωτών χάρη στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι κάποιοι από τους παράγοντες της αντοχής του τομέα.
Κινητήρας η γενιά Ζ
Αναλυτές προειδοποιούν, ωστόσο, ότι η αγοραστική δύναμη των μελών της γενιάς Ζ θα συρρικνωθεί σοβαρά σε περίπτωση βαθιάς ύφεσης. Η γενιά αυτή –όσοι γεννήθηκαν μεταξύ 1996 και 2012– έχει αποδειχθεί πρόθυμη να καταβάλει 300 δολάρια για καπέλο «μπάκετ» και 900 δολάρια για «περιορισμένης κυκλοφορίας» αθλητικά παπούτσια. Τα στοιχεία των τρίτου τριμήνου έδειξαν, πάντως, ότι τα ευρωπαϊκά προϊόντα πολυτελείας συνεχίζουν να διαψεύδουν τις δυσοίωνες προβλέψεις, με την ασιατική αγορά και κυρίως την Κορέα να καταγράφουν τις μεγαλύτερες πωλήσεις.
Τα μέλη της σημερινής γενιάς Ζ πραγματοποιούν τις πρώτες τους πολυτελείς αγορές μεταξύ 18 και 20 ετών, ενώ οι «διάδοχοί» τους –οι γεννηθέντες μετά τα μέσα της δεκαετίας του 2010– αναμένεται να αρχίσουν την κατανάλωση πολυτελείας στα 15 τους χρόνια, σύμφωνα με την έρευνα της εταιρείας Bain. «Εχουν εκτεθεί νωρίτερα στις πολυτελείς μάρκες, χάρη στην ψηφιακή τεχνολογία και στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Αυτό τους έχει κάνει οξυδερκείς παρατηρητές της πολυτέλειας από την πιο νεαρή τους ηλικία», επισημαίνει η αναλύτρια της Bain, Φεντέρικα Λεβάτο. Οι «μεγάλες μάρκες», όπως ο γαλλικός όμιλος LVMH Vuitton, έχουν προσεγγίσει τα τελευταία χρόνια τους νέους ενηλίκους, προωθώντας συλλογές εμπνευσμένες από την ενδυμασία των νέων και απομακρυσμένες από τους παραδοσιακούς έμφυλους ρόλους. Πολλοί οίκοι μόδας –όπως ο Dior και ο Balenciaga– ασπάστηκαν το όραμα ολιστικής δικτύωσης του Μαρκ Ζούκερμπεργκ, Metaverse, σε μια προσπάθεια να έλθουν σε επαφή με το νεανικό κοινό, προτείνοντας ψηφιακά «συνολάκια» ρούχων, που μπορούν να φορεθούν από τα ηλεκτρονικά avatar (ηλεκτρονικές απεικονίσεις) παικτών σε πλατφόρμες διαδικτυακών παιχνιδιών.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του επικεφαλής της οινοποιίας Moet Hennesy, τα αποθέματα της φημισμένης σαμπάνιας, ιδιοκτησίας του Γάλλου μεγιστάνα Μπερνάρ Αρνό, έχουν καταναλωθεί. «Το απόθεμα της καλύτερης σαμπάνιας μας έχει εξαντληθεί. Η άρση των απαγορεύσεων για την COVID-19 έχει εκτινάξει τη ζήτηση», σχολίασε ο CEO της οινοποιίας, Φιλίπ Σάους.